Klausimas: Daugelis sodų
bendrijų prašo paaiškinti kaip turi būti organizuojamas
komunalinių atliekų išvežimas iš bendrijų. Pateikiame LR Aplinkos ministerijos išaiškinimą.
|
Atsakymas:
Informuojame, kad vykdant Ministro Pirmininko 2009 m. sausio 16 d.
pavedimą Nr. 22-280, Aplinkos ministerija kartu su Lietuvos
savivaldybių asociacija ir Lietuvos sodininkų draugijos Kauno
susivienijimas „Sodai“ išnagrinėjo Jūsų
persiųstame rašte keliamą klausimą dėl
komunalinių atliekų tvarkymo problemų sodų bendrijose
(toliau - Bendrija).
Vadovaujantis
Vietos savivaldos ir Atliekų tvarkymo įstatymais, už
komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą,
įskaitant įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą
formos nustatymą, jos dydžio apskaičiavimą, atsakinga
vietos savivaldos institucija. Pagrindinė savivaldybių
institucijų užduotis šioje srityje - užtikrinti
visuotiną, kokybišką, vartotojui patogią ir prieinamą
komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą. Įgyvendinant
šias užduotis ir siekiant užtikrinti principą „teršėjas moka“, savivaldybės teritorijoje
taikoma įmoka už atliekų surinkimą ir tvarkymą
turėtų padengti visas komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
išlaidas. Manome, kad minėta įmoka turėtų būti
skaičiuojama tik už teikiamas paslaugas.
LR Konstitucijos 121 str. ir LR rinkliavų
įstatymo (Žin., 2000, Nr. 52-1484, Nr. 53) 11, 12 ir 13 straipsniai
nustato, kad vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą
(toliau – Rinkliava), lengvatas
rinkliavos mokėtojui savivaldybės teritorijoje turi teisę
nustatyti tik savivaldybės taryba savo sprendimu. Rinkliavos dydis
nustatomas vietinės rinkliavos nuostatuose. Nustatydamos vietines
rinkliavas, savivaldybių tarybos tuo pačiu nustato ir jas
privalančius mokėti subjektus (vietinių rinkliavų
mokėtojus). Teisingumo principas, kaip pažymėjo Finansų
ministerija (2009-02-05 raštas Nr. (1.16-0203)-5K-0900946)-6K-0901263),
suponuoja tai, kad įmokų (vietinių rinkliavų) neturėtų
mokėti tie subjektai, kurie nesinaudoja atitinkamomis savivaldybių
paslaugomis, pvz., komunalinių atliekų surinkimo iš atliekų
turėtojų ir atliekų tvarkymo paslauga. Jeigu praktikoje yra priešingai,
t. y. atitinkami subjektai yra verčiami mokėti įmokas (vietines
rinkliavas) už paslaugas, kurių faktiškai negauna, tokie
vietinių rinkliavų mokėtojai savo pretenzijas turėtų
reikšti atitinkamoms savivaldybėms, o jei šių
savivaldybių sprendimai vietinių rinkliavų mokėtojų
netenkina, tokie sprendimai galėtų būti Lietuvos Respublikos
teisės aktų nustatyta tvarka apskųsti šiuos ginčus
nagrinėjančioms institucijoms.
Atsižvelgiant
į tai ir atsakydami į keliamą klausimą, kai nenaudojami
sodų bendrijų sklypai (faktiškai komunalinių atliekų
surinkimo iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymo
paslauga neteikiama), manome, kad atitinkama savivaldybės institucija,
gavusi dokumentą, pvz., iš Bendrijos, patvirtinantį tokias
faktines aplinkybes, turėtų priimti atitinkamą sprendimą ir
atleisti vietinės rinkliavos mokėtojus nuo šios rinkliavos.
Atkreipiame
dėmesį, kad tuo atveju, kai savivaldybės teritorijoje Rinkliava
nenustatyta, o komunalinių atliekų tvarkymo paslauga (toliau –
Paslauga) teikiama pagal sutartį, mūsų nagrinėjamu atveju,
tarp Bendrijos (ar jos nario) ir teikiančio Paslaugą atliekų
tvarkytojo, problemų (kai imama įmoka už faktiškai
neteikiamą paslaugą) atsiskaitant už šias paslaugas
neturėtų būti. Bendrijos narys, kuris yra sudaręs individualią
sutartį su atliekų tvarkytoju, turėtų atsiskaityti už
paslaugas sutartyje nustatytais terminais ir tvarka. Kai sutartį su
atliekų tvarkytoju Bendrijos vardu sudaro šios bendrijos pirmininkas,
įmoka atskiriems bendrijos nariams turėtų būti paskirstoma
taip, kaip nusprendžia visuotinis narių susirinkimas.
Taip pat
Draugijos rašte klausiama dėl atliekų tvarkytojų naudojamos
tik didelių gabaritų, didelio svorio technikos, todėl Bendrijos
dėl siaurų ir neturinčių sutvirtintos dangos kelių,
kaip teigiama, negali naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.
Rašte minima, kad tokiais atvejais savivaldybės tik
besąlygiškai siūlo įrengti prie įvažiavimo į
Bendrijos teritoriją konteinerių aikštelę arba, praplatinus
ir sutvirtinus kelius, įrengti konteinerių aikšteles su
apsisukimo aikštelėmis sunkiasvorei technikai teritorijos viduje.
Manome, kad
atitinkamos savivaldybės institucijos turėtų pasiūlyti
Bendrijoms įvairius komunalinių atliekų surinkimo paslaugos
teikimo būdus ir priemones, atsižvelgiant į atskirų
Bendrijų specifiškumą ar kitas vietines sąlygas
(pavyzdžiui, įpareigoti atliekų tvarkytojus turėti
reikiamą techniką Paslaugos teikimui užtikrinti atitinkamomis
sąlygomis).
Pavyzdžiui, galimybė naudotis individualiais konteineriais
yra numatyta Vilniaus m. atliekų tvarkymo taisyklėse, patvirtintose
2006 m. rugsėjo 20 d. Šiose taisyklėse numatyta, kad asmenys,
Bendrijų teritorijose turintys individualius namus, pastatytus ant
žemės sklypų, kurių pagrindinė tikslinė
žemės naudojimo paskirtis yra pakeista iš žemės ūkio
paskirties žemės (mėgėjiškų sodų
sklypų) į kitą paskirtį (mažaaukščių
gyvenamųjų namų statybos), sudarę sutartis su atliekų
tvarkytoju dėl komunalinių atliekų tvarkymo, taip pat asmenys,
sodininkų bendrijų teritorijose turintys individualius namus, pastatytus
žemės sklypuose, kurių pagrindinė tikslinė
žemės naudojimo paskirtis nėra pakeista iš žemės
ūkio paskirties žemės (mėgėjiškų sodų
sklypų), tačiau kurie yra gavę sodininkų bendrijos
pirmininko raštišką sutikimą nesinaudoti kolektyviniais
konteineriais ir savivaldybės atliekų tvarkytojo patvirtinimą,
kad yra techninės galimybės pastatyti ir išvežti
individualius konteinerius iš sklypo, naudojasi individualiais
konteineriais.
Norėdami kuo išsamiau išsiaiškinti keliamas
problemas, susisiekėme su Draugijos rašte minimomis
savivaldybėmis. Savivaldybių teigimu, tuo atveju, kai nėra
techninių galimybių, t. y. kai Bendrijose yra siauri ir neturintys
sutvirtintos dangos keliai, aikšteles atliekų konteineriams
pastatyti, savivaldybės, suderinusios su Bendrijomis, aikšteles
įrengia prie įvažiavimo į jų teritorijas ar kitose Bendrijų
nariams patogiose vietose. Šios aikštelės įrengiamos
savivaldybių lėšomis.
Pavyzdžiui, kaip mus informavo Lazdijų r. savivaldybė,
Bendrijose pastatyti bendro naudojimo 1.1 m3 talpos konteineriai
aikštelėse, įrengtose prie įvažiavimo į
minėtas bendrijas. Šių aikštelių įrengimu
rūpinasi savivaldybė. Vietinės rinkliavos mokestis nustatytas
vienai sodo valdai ir sąskaita yra išrašoma viena bendra visai
Bendrijai. Lazdijų r. savivaldybė atkreipė dėmesį, kad
pretenzijų ar skundų dėl vietinės rinkliavos iš
Bendrijų negavo.
Kauno r. savivaldybė mus informavo, kad Bendrijos naudojasi
bendraisiais 1.1 m3 ar didesnės talpos konteineriais,
naudojamais savivaldybės teritorijoje, o esant geram privažiavimui
(kelio plotis ne mažesnis kaip 4 m) asmenys, nuolatos gyvenantys
Bendrijų teritorijose, gali naudotis ir individualiais 0,24 m3
ir 0,12 m3 talpos konteineriais atliekoms. Asmenys apmokestinami tik
už faktiškai suteiktą paslaugą. Be to, siekiant
spręsti atliekų surinkimo ir konteinerių pastatymo problemas
Bendrijose, buvo surengtas ne vienas Kauno savivaldybės administracijos ir
Lietuvos sodininkų draugijos Kauno susivienijimo „Sodai“
pirmininko susitikimas. Pagal 2008 m. spalio 1 d. susitikimo, kuriame dalyvavo
ne tik minėti asmenys, bet ir atliekų tvarkytojų atstovai,
protokolą buvo nutarta, kad siekiant išsiaiškinti realią
padėtį ir galimybes, kur būtų galima pastatyti atliekų
surinkimo konteinerius, Pirmininkas pateiks Kauno r. savivaldybės
administracijai visų Kauno r. Bendrijų planus su
pažymėtomis konteinerių pastatymo vietomis. Taip pat nutarta,
kad atliekų tvarkytojai išveš atliekas iš Bendrijų,
kur kelio plotis ne siauresnis 4 m. Tuo atveju, kai nėra galimybės
įvažiuoti į Bendrijos teritoriją dėl siauro kelio,
siauresnio kaip 4 m pločio, konteinerius statyti prie įvažiavimo
į Bendrijos teritoriją arba atliekų tvarkytojai turi samdyti
subrangovus, turinčius technines priemones (mažesnes mašinas),
leidžiančias užtikrinti Paslaugos teikimą tokiomis
sąlygomis. Minėto susitikimo metu pabrėžta, kad
atliekų tvarkytojai antrines žaliavas turi išvežti laiku,
gavę seniūno pranešimą.
Iš pateiktos informacijos darytina išvada, kad
komunalinių atliekų tvarkymo srityje kylančios problemos,
įskaitant problemas, kylančias sodininkų bendrijose, gali ir
turi būti sprendžiamos atitinkamų savivaldybės
institucijų, o sprendimai priimami vadovaujantis sąžiningumo,
teisingumo ir protingumo principais.
Išnagrinėjusi keliamas problemas, Aplinkos ministerija
rekomenduoja vietos savivaldos atstovams glaudžiau bendradarbiauti su
vietos gyventojais, įskaitant Bendrijas, organizuoti susitikimus
iškilusiems klausimams aptarti ir galimiems sprendimams priimti
komunalinių atliekų tvarkymo srityje.
Lietuvos savivaldybių asociacija informuos visas savivaldybes apie
nagrinėtas problemas ir šiame rašte pateiktą nuomonę.
|