GERBIAMI SODŲ BENDRIJŲ
PIRMININKAI
2009M.
GEGUŽĖS 7 D. Prienų rajono s.b.
“Ąžuolėlis” pirmininkas Ričardas
Zabelavičius, Jonavos rajono s.b. “Inkaras-2” pirmininkas
Henrichas Bareišis, Kaišiadorių rajono s.b. “Viltis”
pirmininkas Vytautas Staškevičius ir Kauno susivienijimo
“SODAI” pirmininkas Romualdas Šeštakauskas seime
įteikė seimo nariui kandidatui į prezidentus Valentinui
Mazuroniui Kauno susivienijimo “SODAI” sodų bendrijų
pirmininkų balandžio 25 d. konferencijoje priimto nutarimo
tekstą ir sudarė žodinę sutartį, kad jei
mūsų 220000 tūkstančių Lietuvos sodų
bendrijų narių balsuos už kandidatą į prezidentus
Valentiną Mazuronį, tai Jis užtikrino, kad sodų bendrijų
elektros tinklų išpirkimo klausimas bus mums palankiai
išspręstas per artimiausius metus. Įvertinus faktą, kad tik
Valentino Mazuronio dėka buvo pernai lapkričio mėn., remiantis
mūsų prašymu, priimta Energetikos įstatymo 28 straipsnio
pataisa užkertanti galimybę įvertinti sodų bendrijų
elektros tinklus neigiama verte ir neleidžianti iš sodininkų
išprievartauti apie puse milijardo litų, turėtume susimastyti. Jei nesugebėsime organizuotis ir to perteikti savo
sodiečiams, praleisime gal būt paskutinį šansą
atsikratyti savo elektros tinklais. Reikia atkreipti dėmesį,
kad į mūsų išsiustą kvietimą dalyvauti
konferencijoje ir pasisakyti šiuo klausimu dar prieš prasidedant
rinkiminei kampanijai nei A. Butkevičius, nei D. Grybauskaitė nei
atsakė, nei dalyvavo. Tik Valentinas Mazuronis rado
laiko atvykti ir išklausyti konferencijos dalyvių.
Įteikto kreipimosi
tekstą pridedame.
KREIPIMASIS Į SEIMO NARĮ
VALENTINĄ MAZURONĮ
Kauno
susivienijimo “SODAI” sodininkų bendrijų pirmininkų
ataskaitinio susirinkimo, įvykusio 2009 m. balandžio mėn. 25 d.
dalyviai apsvarstė sekančias problemas ir priėmė
nutarimą kreiptis į Jus pagalbos sekančiais klausimais.
Remiant besikuriančius Lietuvos
ūkininkus, keletą metų iš kaimo rėmimo fondo ir kaimo
rėmimo programos lėšų buvo statomos elektros tiekimo
linijos ir transformatorinės pastotės. Minėtos linijos yra
valstybės nuosavybė. 2002 m. vasario 27 d. Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nutarimu Nr. 295 jos perduotos savivaldybėms valdyti
patikėjimo teise. Tačiau savivaldybės neturi nei
specialistų, nei lėšų, nei teisės šiam turtui
eksploatuoti. Minėtų elektros tiekimo linijų perdavimas
skirstomiesiems tinklams sustabdytas, nes nėra aiškios teisinės
nuostatos. Skirstomieji tinklai, remdamiesi Konstitucijos 128 straipsnio 2
dalies nuostata, konstatuojančia, kad valstybinio turto valdymo, naudojimo
ir disponavimo tvarką nustato įstatymas, šių objektų neišperka
ir nesirengia to daryti kol nebus sukurtos įstatymais pagristos
prielaidos. Valstybei priklausantis turtas ir toliau lieka savivaldybių,
neturinčių teisės juos eksploatuoti, apskaitoje.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2003
m. birželio 25 d. nutarimu Nr. 801 nustatė, kad šis
valstybės ir savivaldybių institucijų patikėjimo teise
valdomas valstybei nuosavybės teise priklausantis turtas, pagal Ūkio
ministro patvirtintus sąrašus būtų perduotas
skirstomiesiems tinklams kaip papildomas įnašas. Vykdant nutarimą,
skirstomiesiems tinklams buvo perduota minėtų objektų
techninės dokumentacijos, teisinės registracijos, inventorizacijos ir
nepriklausomo vertinimo dokumentų bylos. Tačiau minėto turto
skirstomieji tinklai iki šiol neperėmė.
Analogiška situacija yra daugelyje
privatizuotų bendrabučių ir panašių objektų.
Įstatymai nuo 2004m. sausio 7d.
įpareigojo mėgėjiškų sodų teritorijose
sodininkų lėšomis įrengtus elektros tinklus išpirkti
esamos būklės, tačiau mūsų turimomis žiniomis iki
šios dienos tik apie 20 sodų bendrijų tinklai yra išpirkti
iš 505 esančių AB “VST” teritorijoje ir tie patys
sandoriai daugumoje yra diskriminacinio pobūdžio, išreikalaujant
dideles neteisėtas priemokas. Procesas ribojamas Ūkio ministerijos
buvusių vadovų patvirtintais poįstatyminiais aktais
reglamentuojančiais išpirkimo tvarką, kurie prieštarauja
galiojantiems įstatymams ir sudaro sąlygas monopolistui- operatoriui
reikalauti iš vartotojų nepagristų didžiulių priemokų.
Akivaizdus Ūkio ministerijos požiūrio į šią
problemą pavyzdys yra jos sekretoriaus Aniceto Ignoto rašte
Nr.(27.6-51)-3-1282 išdėstytas teiginys: “Sodininkų
bendrijų turto išpirkimas neatitinka energetikos sektoriaus
viešųjų interesų sąvokos ir kriterijų,
nustatytų teisės aktais, todėl sodininkų energetikos
objektų išpirkimas į paminėtą sąrašą neįrašytas
ir negali būti įrašytas”.
Korupcijos ir lupikavimo
tendencijas akivaizdžiai patvirtina Valstybės Kontrolės 2008m.
rugpiūčio 31d. audito ataskaita Nr.VA-20-P2-20-2, kurioje teigiama: “Operatorius
nepagristai iš naujųjų vartotojų (kuriems beveik visada
tendencingai priskiriamos ir sodininkų bendrijos turinčios
veikiančius elektros tinklus) reikalaujama projektuoti ir iš
dalies (nuo 40 proc.) finansuoti didesnio nei prašomas galingumas
pralaidumo elektros skirstomuosius tinklus”. “Papildomos prijungimo
mokesčio dalies reikalavimas iš naujojo vartotojo nėra
reglamentuotas teisės aktais, o numatytas tik operatoriaus
vienašališkai parengtoje prijungimo sutartyje’. Ir t. t..
Neteisėtai išprievartautos sumos valstybės audito yra
skaičiuojamos dešimtimis milijonų litų.
2008m. lapkričio 29d. Kauno
susivienijimo “SODAI” bendrijų pirmininkų konferencija
kreipėsi į Lietuvos Respublikos Prezidentą, Seimo
pirmininką ir Ministrą pirmininką su prašymu paspartinti sodų
bendrijų elektros tinklų išpirkimo tvarkos,
neprieštaraujančios galiojantiems įstatymams, patvirtinimą
ir vykdymą bei sustabdyti operatoriaus- monopolisto lupikavimą ir
tolesnį sodiečių neteisėtą atjunginėjimą nuo
veikiančių elektros tinklų.
Vyriausybės kancleris Ministro
Pirmininko pavedimu 2009m. sausio 12d. raštu Nr.22-180 paprašė
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
išnagrinėti kreipimesi keliamas sodininkų problemas.
Valstybinės vartotojų
teisių apsaugos tarnybos direktorius Feliksas Petrauskas 2009m. vasario
27d. atsakyme Nr.4-1154 ir Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Albina
Radzevičiūtė 2009m. kovo 3d. atsakyme Nr.4D-2008/2-1612/3D-1215
patvirtino, kad atlikus tyrimą nustatyta visa eilė AB
“VST”pažeidimų išperkant sodų bendrijų
elektros tinklus, o dalis sodiečių jau daugiau pusmečio yra
neteisėtai atjungti ir negali naudotis 21 amžiuje būtina
civilizacijos paslauga.
Valstybinės vartotojų
teisių apsaugos tarnybos nuomone, prijungimo taisyklių taikymas
sodininkų bendrijose esamiems elektros vartotojams, kurie nepageidauja
padidinti elektros įrenginių leistinąją galią, keisti
anksčiau suteiktą elektros įrenginiams tiekimo patikimumo
kategoriją ar įrengtąjį vienfazį atvadą pakeisti trifaziu,
ir juos traktuoti kaip naujus vartotojus, iš kurių reikalaujama
sumokėti prijungimo mokestį, yra neteisingas ir nelogiškas,
kadangi elektos energijos vartotojai (subabonentai) prieš kelioliką
metų savo lėšomis įsirengę bendrai naudojamus elektros
įrenginius ir prie jų prijungdami savo elektros įrenginius
dengė visų tam reikalingų lėšų dalį,
tenkančią jo įsirengtam elektrai naudoti galingumui pagal tuo
metu galiojusius teisės aktus.
Pažymėtina, kad pagal 2001 m.
liepos 1 d. įsigaliojusio Civilinio kodekso 6.383 straipsnį,
energijos vartojimo pirkimo-pardavimo sutarties šalys yra energijos
tiekimo įmonė ir vartotojas, todėl energijos tiekimo sutartis
turi būti sudaroma tarp energijos tiekimo įmonės ir abonento
(vartotojo), t. y. fizinio asmens. Lietuvos Aukščiausias Teismas 2003
m. gegužės 12 d. nutartyje civilinėje byloje Nr. 3K-3-579/2003
yra konstatavęs , kad teisiškai vertinant sutartį, svarbu
nustatyti, koks asmuo, t.y. fizinis ar juridinis, yra galutinis prekių ar
paslaugų vartotojas, taip pat nurodė, kad bendrija yra specialus
teisinis subjektas ir galutinis teikiamų prekių ar paslaugų
vartotojas tokiu atveju yra buitinis vartotojas, t. y. fizinis asmuo.
Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos pirmininko pavaduotojas Danas Janulionis 2009m. sausio
13d. raštu Nr. R2-36 įpareigojo AB “VST” atjungtiems
sodininkams sudaryti elektros energijos tiekimo laikiną terminuotą
schemą ir vartotojams atnaujinti tiekimą, kol bus išspręstas
elektros energijos tiekimo teisėtumo klausimas, tačiau
įpareigojimas iki šiol neivykdytas.
Kokių bus imtasi priemonių dėl mūsų
kreipimesi keliamų problemų, iki šiol negautas atsakymas nei
iš Prezidentūros, nei iš Seimo, nei iš Vyriausybės.
Remiantis aukščiau išdėstytais motyvais, prašome
Jūsų inicijuoti šio mūsų kreipimosi svarstymą
seime su tikslu ieškant galimybės Vyriausybėje priimti
sekančius sprendimus:
1. Įpareigoti
Energetikos ministrą peržiūrėti naujai paruoštą
įsakymo projektą “Dėl
vartotojų lėšomis iki Lietuvos Respublikos energetikos
įstatymo įsigaliojimo įrengtų bendrai naudojamų
elektros energetikos objektų, skirtų elektrai perduoti ir skirstyti,
išpirkimo ar eksploatavimo taisyklių patvirtinimo” ir
atsižvelgti į Lietuvos Sodininkų Draugijos bei Kauno
susivienijimo “SODAI” pateiktas projekto pataisas.
2. Elektros Energijos
įstatymą papildyti sąvoka, kad visų valstybės
buitinių vartotojų aprūpinimas paslauga naudotis elektros
energija iki buitinio vartotojo ribos yra viešasis interesas, kuriam
įgyvendinti turi būti teikiamas civilizuotas prioritetas.
3. Daugelis sodų
bendrijų išleido ne vieną milijoną apiforminti
reikalaujamus dokumentus, juos pridavė AB “VST”, bet gavo
neigiamus atsakymus dėl
išpirkimo. Taip tęsiasi jau eilė metų. Prašome
įpareigoti Valstybinę Energetikos inspekciją ir Energetikos
ministeriją, kad pareikalautų iš AB “VST”dėl
visų neigiamų išpirkimo atsakymų pateikti motyvuotus
defektinius aktus, paskaičiavimus ir kitas realias priežastis,
dėl kurių atsisakyta išpirkti naudojamus elektros tinklus ir
patikrinti jų pagrįstumą.
4. Šiuo metu daugumai
sodų bendrijų AB “VST”elektros energiją tiekia tik
nuo valstybinių aukštos įtampos perdavimo linijų, savo
privatizuotais 10 kV tinklais iki bendrijos ribos. Visos išlaidos
eksploatuojant žemos įtampos paskirstymo tinklus, nuostoliai
šiuose tinkluose, mokesčių surinkimo administravimo kaštus
tenka apmokėti sodų bendrijų nariams papildomai, nors visiems
kitiems buitiniams vartotojams šių paslaugų teikimo
išlaidos įkalkuliuotos į kWh kainą t.y. nemokamos.
Prašome įpareigoti Energetikos ministeriją koreguoti teisės
aktus, kad elektros energijos tiekimo paslauga visiems buitiniam vartotojui
būtų vykdoma prisilaikant žmoniškumo ir teisingumo
kriterijų, apmokant vienodą patvirtintą valstybėje
kainą, o ne paversta monopolisto teise lupikauti, siekiant
neteisėtų viršpelnių, vienašališkai
interpretuojant taikomus teisės aktus, t.y. atsisakant vykdyti dalies
aptarnavimo paslaugų.
5. Įgalioti
Valstybinę Vartotojų Teisių Apsaugos tarnybą ne vien tik
tirti ir fiksuoti pažeidimus, bet ir neteismo tvarka, vadovaujantis
galiojančiais teisės aktais, ginti pavienius buitinius vartotojus,
kai tiekėjas pažeidžia jų teises, nutraukiant elektros
energijos tiekimą, nesant tam teisės aktuose nustatyto pagrindo.
6. Sodininkų bendrijų
tinklai buvo projektuojami su galimybe naudotis kiekvienam sklypeliui ne
mažesniu kaip 3 KW galingumu. Transformatorinių pastočių,
įrengtų už mūsų lėšas ir perduotų kaip
aukštos įtampos įrenginių tuometiniams tinklams,
instaliuotas galingumas daugumoje buvo ir yra net didesnis nei
reikėtų. Dalį šio įrengto galingumo operatoriai savo
nuožiūra panaudojo prijungdami kitus vartotojus neturinčius
nieko bendro su sodų bendrijomis. Šiuo metu įvesta sąvoka
“leistinas naudoti galingumas”, dažniausiai kelis kart
mažesnis nei techninės galimybės, tėra politinė-
juridinė anomalija įforminta, kad galima būtų antrą
kartą pareikalauti neteisėto mokesčio už hipotetinį
galios padidinimą. Siekiant nutraukti lupikavimą, prašome
įpareigoti Energetikos ministeriją, esant konfliktinei situacijai,
patikrinti kokio galingumo transformatorinės pastotys buvo priduotos
tuometiniams elektros tinklams ir įpareigoti leisti naudotis šiuo
galingumu vartotojams, kadangi šiandiena tinkluose yra generuojamo galingumo
akivaizdus perteklius. Jei Energetikos ministerija naujuose nuostatuose
skaitys, kad prašant padidinti naudojamą galingumą būtina
jį išsipirkti, tai vadovaujantis elementaraus teisingumo ir
žmoniškumo kriterijais, šis sprendimas buitiniam vartotojui
turėtų būti taikomas vienfaziam abonentui virš 3 kW
galingumo, o trifaziam abonentui virš 5 kW galingumo.
7. Prašome
įpareigoti Energetikos ministrą išnagrinėti ūkininkams
taikomo papildomo galios mokesčio pagristumą ir spręsti jo
tolesnio taikymo tikslingumą.
8. Prašome
įpareigoti Energetikos ministrą inicijuoti Elektros Energijos
įstatymo 50 straipsnio 1 ir 2 punktų teisinio pagristumo
svarstymą dėl sekančių priežasčių:
a).
Civilinio Kodekso 4.2 straipsnio 1-5 dalyse nustatyta, kad nekilnojamaisiais
daiktais laikomi daiktai, kurie yra nekilnojami pagal prigimtį arba
perkeliant iš vienos vietos į kitą iš esmės
sumažėja jų vertė. Dėl
šių priežasčių vidutinės ir žemos
įtampos tinklai oro linijos ir požeminės kabelių linijos
negali būti priskirti kilnojamam turtui, t.y. prieštarauti Civiliniam
Kodeksui.
b).
Kilnojamiems daiktams nustatyti žemės servitutus yra techninis
nesusipratimas ir to nenumato Kadastro įstatymas.
c).
Kokius nuostolius patiria vartotojai dėl to, kad kilnojamojo turto
amortizaciniai atskaitymai yra žymiai didesni nei nekilnojamojo turto ir
kiek nuostolių dėl to patiria valstybė.
Kauno
susivienijimo “SODAI” pirmininkas
R. Šeštakauskas
Priedas:
Trys dalyvių sąrašo lapai su 107 parašais
|