PRAŠYMAS
LR Energetikos
ministrui p. Arvydui
Sekmokui
Valstybinės
Kainų ir Energetikos komisijos pirmininkui p.
Virginijui Poderiui
2002 m. rugsėjo 17 d. LR Ūkio
ministras įsakymu Nr. 326 patvirtino vartotojų prijungimo prie
veikiančių elektros energijos tinklų tvarką ir
sąlygas. Įsakymo antroje dalyje išdėstyta imperatyvi nuostata,
kad vartotojas, kurio elektros įrenginiai buvo prijungti prie
lokaliųjų skirstomųjų tinklų, kai šių tinklų
savininkai prijungtiems vartotojams paskirstė bendrą operatoriaus
leistinąją galią, o savo nuosavybėje turėtus skirstomuosius
elektros tinklus perdavė skirstomųjų tinklų operatoriui,
nelaikomi naujuoju vartotoju. šiuo atveju vartotojui perregistravimo elektros
skirstomųjų tinklų operatoriaus abonentu paslauga atliekama
nemokamai.
2002 m. gegužės 16 d. įsigaliojo LR
Energetikos įstatymas Nr. IX-884, kurio 28 straipsnyje įtvirtinta imperatyvi
nuostata: “Išperkamų bendrai naudojamų energetikos objektų kaina
nustatoma vadovaujantis turto ir verslo vertinimą reglamentuojančiais
teisės aktais”. Vadovaujantis LR Turto ir Verslo Vertinimo Pagrindų
įstatymu 1999 m. gegužės 25 d. Nr. VIII-1202, LR Audito, Apskaitos ir
Turto Vertinimo institutas išduoda licenzijas turto vertintojams, ruošia
metodikas, ir tvirtina nekilnojamojo ir kilnojamojo turto rinkos kainas. Tiek
LR Vyriausybės 2005 m.rugsėjo 29 d. nutarimu Nr. 1049
patvirtintų Nekilnojamo Turto Vertinimo taisyklių 23.2.1 punktas,
tiek 2007 m. liepos 4 d. Komisijos Privalomam Registruoti Turtui Įvertinti
nutarimas Nr. 6 “Dėl nekilnojamojo ir kilnojamojo turto vidutinių
rinkos kainų nustatymo 2007 m. rugpjūčio 1 d.” 2.10 punktas,
imperatyviai apibrėžia, kad, jeigu statinio nusidėvėjimas,
apskaičiuotas pagal kasmetinį vertės mažinimo procentą yra
didesnis inžineriniams statiniams nei 75 procentai, jis prilyginamas 75
procentams.
Priimto 2003 m. gruodžio 18 d. Sodininkų
Bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 str.7 punkto 2 nuostata imperatyviai
nurodo, kad “Sodininkų bendrijų elektros tinklai išperkami esamos
būklės laikantis Energetikos įstatymo ir vyriausybės
nustatytais terminais.”
Šimtai sodų bendrijų, vadovaujantis
aukščiau išdėstytais teisės aktais ir vykdydamos papildomus
operatoriaus nurodymus, apiformino ir pridavė reikalaujamą
dokumentaciją, kas kainavo daug milijonų sodiečiams visos
valstybės mastu. Deja iki šiol išpirkimo procesas, ypač “VST” zonoje
yra piktybiškai nevykdomas, neskaitant keliolikos bendrijų, kurios ryžosi
vykdyti absurdiškai plėšikiškas sąlygas. Per paskutinius 4 metus
Ūkio ministerija savo įsakymais nuolat kaitaliojo išpirkimo
nuostatas, kurios vis daugiau prieštaravo imperatyvioms galiojančių
įstatymų nuostatoms ir civiliniam kodeksui, sudarydama akivaizdžiai
palankias sąlygas monopolizavusiam rinką operatoriui, kelti nerealias
papildomas sąlygas ir diskriminuoti vartotojus. Tai patvirtina ir STT
atlikti tyrimai, kurių išvados išdėstytos 2008. 06. 27 rašte Nr.
4-01-2461, bei 2008.06.30 rašte Nr. 4-01-2513 ir kurie tyliai ilsisi Seimo
antikorupcijos komisijos ir Ūkio ministerijos stalčiuose.
Naujo 2009 m. gegužės 19 d. energetikos
ministro pasirašyto įsakymo Nr.1-66 ir jį lydinčių
kitų taisyklių projektų nuostatų neapibrėžtumais ir
teiginiais bandoma vėl įteisinti galimybę toliau dispozityviai
vykdyti išpirkimo procesą, nesilaikant galiojančių
įstatymų ir pažeidinėti jų imperatyvius teisinius
reikalavimus.
šiuo metu primetama sodų bendrijų
elektros tinklų išpirkimo tvarka, vykdant sekančius teisinius
pažeidimus:
1.
Civilinio Kodekso 1.81 straipsnio
nuostatą, kad viešajai tvarkai ir gerai moralei prieštaraujantis sandoris
yra niekinis ir negalioja. T.y. negali būti sudaromas.
2.
Civilinio Kodekso 1.80 straipsnio
nuostata, kad imperatyvioms įstatymo normoms prieštaraujantis sandoris yra
niekinis ir negalioja. T.y. negali būti sudaromas.
3.
Civilinio Kodekso 1.83 straipsnio
nuostata, kad licencijos verstis tam tikra veikla neturinčio juridinio asmens
vardu sudarytas sandoris negaliojantis.
Faktai pagrindžiantys šiuos pažeidimus:
1.
Prie šio rašto pridedami dokumentai
akivaizdžiai įrodo, kad dauguma sodininkų bendrijų už savo
lėšas įsirengė pakankamo galingumo transformatorines pastotes ir
tinklus, kad galėtu naudotis vienfaziu 3 kW galingumu arba trifaziu 5 kW
galingumu. Pagal tuo laikmečiu galiojančią tvarką savo
įrengtas TP perdavė į balansą tuometiniams rajoniniams
elektros tinklams, sudarydami sutartis, kuriose nustatytu leistinuoju galingumu
buvo leidžiama naudotis tik tuo metu galiojančiais apribojimais maksimumo
(piko) valandomis dėl trūkstamo generuojamo galingumo sistemoje.
Likusiu laiku sodiečiai naudojosi tiekiamos elektros galingumu pilnai
pagal savo įrengtų TP galią. Perėmusi tinklus, “VST”
gudriai sumanipuliavo teisinę ekvilibristika ir su pagalba Ūkio
ministerijos nesąžiningų o gal būt nekvalifikuotų
specialistų pagalba, bando įteisinti buvusį pikinį
leistinąjį galingumą kaip absoliutų leistiną visomis
paros valandomis. Likusį esamą sodininkų įrengtą
galingumą reikalaujama antrą kartą išsipirkti neva kaip naujiems
vartotojams. Baisiausia kad toks piktnaudžiavimas esant didžiuliam generuojamo
galingumo pertekliui šiandieninėje energetinėje sistemoje,
tuščia eiga dirbant transformatoriams, duoda didžiulius energijos
nuostolius sistemai įkalkuliuojamus į kWh kainą, finansinius
nuostolius valstybei dėl nesunaudotos perteklinės pagamintos elektros
energijos, dėl dirbtinai iškreipto sumažinto sunaudojimo ir esamo turto
vertės santykio apsprendžiančio kilovatvalandės kainą
pastaroji beprasmiškai didėja. Be to šių juridinių
manipuliacijų tikslas yra akivaizdus noras gauti dideles, kad ir
nepagristas pinigines sumas, bei didinti turimo turto vertę, kas savaime
automatiškai toliau leis didinti parduodamos elektros energijos kainą.
Esmę iliustruojantys pavyzdžiai iš pridedamų dokumentų:
a)S.b. “Baldininkas”
šakių raj. Įrengtas TP galingumas 160 kVA leistinas 30 kVA. Skl. sk. 350
b)S.b. “Skardis” Kauno raj. Įrengtas
TP galingumas 250 kVA leistinas 60 kVA. Skl. sk. 315 c)S.b. “Dituva”
Klaipėdos raj. Įrengtas TP galingumas 1960 kVA leistinas 1370
kVA.Skl. sk. 6200 d)S.b. “Ekranas-2” Panevėžio raj. Įrengtas TP
galingumas 320 kVA leistinas 200 kVA.Skl. sk. 1118 e)S.b. “Atletas” Kauno raj. Įrengtas
TP galingumas 160 kVA leistinas 40 kVA. Skl. sk. 118 f)S.b. “Vieversėlis”
Kauno raj. Įrengtas TP galingumas 100 kVA leistinas 60 kVA. Skl. sk. 244
g)S.b. “Romuva” Kauno miest. Įrengtas
TP galingumas 240 kVA leistinas 70 kVA.Skl. sk. 247 h)S.b. “Giluma”, “Gija”,
“Beržas”, “Ąžuolėlis” Prienų raj. 160 kVA leistinas 130 kVA.Skl.
sk. 374
k)S.b. “Pabiržė” Kauno
raj. Įrengtas TP galingumas 110 kVA leistinas 60 kVA. Skl. sk. 338
l)S.b.
“Lagūna” Kauno raj. Įrengtas
TP galingumas 400 kVA leistinas 60 kVA. Skl. sk. 272
2.
Pažeisdama 2007m. gruodžio 27 d. LR
Ūkio ministro įsakymu Nr. 4-542 patvirtintą
“Skaičiuojamųjų elektros apkrovų nustatymo metodiką”,
VST netgi šiuos juokingus leistinuosius galingumus dalina subabonentams kaip
elementarų aritmetinį vidurkį. Pvz. s.b. “Monolitui” pridedamame
rašte Nr. 20250-3.343 liestinąją galią 40 kW dalina iš 66 skl.
ir gauna subabonentui tik 0,606 kW. Kitas pvz. s.b. “Tauradubrė”
leistinąją galią 30 kW dalina iš 36 skl. ir gauna
leistinąją galią subabonentui tik 0,83 kW. Ir t.t..
3.
VST, akivaizdžiai pažeisdama LR
Energetikos įstatymą, Sodininkų Bendrijų įstatymą
ir LR Ūkio ministro įsakymais reglamentuotą tvarką,
atsisako išpirkti elektros tinklus motyvuodama, kad tinklai netinkami
naudojimui ir dėl to neigiamai įvertinti, nors pateiktų
Valstybinės Energetikos inspekcijos komisijos tikrinimo aktų išvados
teigia, “komisija pripažįsta, kad s.b. “Jiesia” 0,4 kV elektros tinklai
tenkina nustatytus reikalavimus ir tinka naudoti”- pridedamas 2003 m. 10.30
akto kopija, “komisija pripažįsta, kad s.b. “Skardis” 0,4 kV elektros
tinklai Arlaviškių k., Taurakiemio sen., Kauno raj. tenkina nustatytus
reikalavimus ir tinka naudoti.”- pridedama 2004 m.07.30 akto kopija. Ir t.t.
4.
Pagal 2001 m. liepos 1 d.
įsigaliojusio Civilinio kodekso 6.383 straipsnį, energijos vartojimo
pirkimo- pardavimo sutarties šalys yra energijos tiekimo įmonė ir
vartotojas, todėl energijos sutartis turi būti sudaroma tarp energijos
tiekimo įmonės ir abonento (vartotojo), t.y. fizinio asmens. Lietuvos
Aukščiausiasis Teismas 2003 m gegužės 12 d. nutartyje civilinėje
byloje Nr. 3K-3-579/2003 yra konstatavęs, kad teisiškai vertinant
sutartį, svarbu nustatyti, koks asmuo, t.y. fizinis ar juridinis, yra
galutinis prekių ar paslaugų vartotojas, taip pat nurodė, kad
bendrija yra specialusis teisinis subjektas ir galutinis teikiamų
prekių ar paslaugų vartotojas, t.y.fizinis asmuo. S.b. “Atletas”,
s.b. “Gervėna” ir eilės kitų bendrijų elektros tinklai buvo
perduoti į Kauno rajono elektros tinklų balansą, kuriuos
privatizavo VST , tačiau, nekreipiant dėmesio į daugkartinius
reikalavimus, operatorius su buvusiais subabonentais sutarčių
nesudaro, reikalaudamas rekonstruoti jiems nepriklausančius tinklus ir dengti
nuostolius jų tinkluose bei rinkti mokesčius, padengiant
įsiskolinimus prie šių tinklų prijungtų net ir ne
bendrijų narių ir įmonių.
5.
Įvertindama inžinerinių
tinklų specifiką, Komisija Privalomam Registruoti Turtui
Įvertinti savo 2007 m. liepos 4 d. nutarime Nr. 6 “Dėl nekilnojamojo
ir kilnojamojo turto vidutinių rinkos kainų nustatymo 2007m.
rugpjūčio 1d.” 2.10 punkte apibrėžia, kad veikiančių
inžinerinių statinių nusidėvėjimas negali būti apskaičiuotas
didesnis kaip 75 procentai. Nekreipdama į tai dėmesio buvusi
Ūkio ministerija leido VST ir RST sudarinėti pačioms žinybines
vertinimo metodikas ir pagal jas vienašališkai vertinti veikiančius
elektros tinklus milijoninėmis neigiamomis vertėmis. Naujasis
Energetikos ministro 2009 m. gegužės 19 d. įsakymas Nr. 1-66 ir
jį lydintys taisyklių projektai monopolistui pratęsia
galimybę neribotai mažinti nepriklausomų vertintojų
paskaičiuotą elektros tinklų kainą.
6.
Sodų bendrijos moka 5 procentais
sumažintą kainą, nors priverstos pilnai aptarnauti ir administruoti
visus žemos įtampos tinklus. žemos įtampos tinklų eksploatavimo
kaštai galutinėje VST kainoje (38,33 ct/kWh) sudaro (10,23 ct/kWh) t.y. 27
procentus. Be to visuomeninio tiekimo paslauga įskaičiuota 0,2
ct/kWh. Akivaizdu, kad iš sodų bendrijų neteisėtai imamas 22
procentų (8,43 ct/kWh) mokestis už nesuteiktas paslaugas t.y. žemos
įtampos tinklų eksploatavimą. Atskirais atvejais dar blogiau,
pavyzdžiui Panevėžio raj. sodų bendrija “Ekranas-2”, Kauno raj.
sodų bendrija “Lagūna” ir kitos, kai bendrijoms tenka eksploatuoti ir
aukštąją TP pusę t.y. transformatorius. Pvz. s.b. “Lagūna”
šiemet vien tik už transformatoriaus remontą (reviziją) priversta
sumokėti 8993,66 lt.. Tad kokia kWh kaina bus šios 272 narius
turinčiai bendrijai.
Kadangi
operatorius nenori ar negali atlikti licenzijoje numatytos paslaugos tiekti
žemos įtampos paskirstymo elektros tinklais elektros energiją iki
buitinio vartotojo elektros skaitiklio, Energetikos ministro ir Valstybinę
Kainų ir Energetikos komisiją prašome:
1.
Įvertinti nuostolius, kuriuos patyrė
sodų bendrijos, mokėdamos pilną elektros energijos kainą,
nors paslauga žemos įtampos skirstymo tinklų eksploatavimas buvo
operatoriaus neteikiama.
2.
Siekiant nutraukti sodų
bendrijų buitinių vartotojų diskriminavimą, inicijuoti
tarifo diferencijavimą, pilnai eliminuojant žemos įtampos tinklų
eksploatavimo kaštus 10,23 ct/ kWh ir visuomeninio tiekimo paslaugos kaštus 0,2
ct/kWh.
3.
Išjungti iš RST ir VST išduotų
licenzijų sodų teritorijas ir suteikti licenzijas šiose teritorijose
organizacijoms, sutinkančioms perimti į savo nuosavybę esamus
sodų bendrijų tinklus, ir jais tiekti elektros energiją
buitiniams vartotojams iki elektros skaitiklio už patvirtintą eliminuotos
kainos dalį.
Kauno susivienijimo “Sodai” pirmininkas R.
Šeštakauskas
Pridedama:
1.S.b. “Baldininkas”-prašymas 1 lapas
2.S.b. “Skardis”- prašymas 2 lapai, VEI
2004.07.30. tinkamumo aktas- 1 lapas
3.S.b. “Dituva”- prašymas 1 lapas
4.S.b. “Atletas”- prašymas 2 lapai
5.S.b. “Vieversėlis prašymas 1 lapas
6.S.b. “Romuva” prašymas 1 lapas
7.S.b. “Giluma”, “Gija”, “Beržas”,
“Ąžuolėlis”- prašymas 1 lapas
8.S.b. “Gervėna”, “Pamarys”, “Naglis” ir
kt. prašymas 1lapas
9.S.b. “Pabiržė” prašymas 1 lapas
10.S.b. “Lagūna” prašymas 1lapas
11. VST “Monolito” ir “Tauradubrės”
vertinimai raštai Nr.20250-181 ir Nr.20250-3343, 2 lapai
12.S.b. “Jiesia” VEI 2003.10.30 pripažinimo
tinkamu naudoti AKTAS 1lapas
Komentaras. šis prašymas buvo pateiktas liepos
14 d. Energetikos ministerijoje vykusiame pasitarime. Pavyzdžiams suteikti
konkretumo, atsitiktinai kelerių sodų bendrijų paprašyta
pareikšti savo nuomonę dėstomais klausimais. Visos bendrijos
pridedamuose raštuose reikalauja suteikti teisę be išpirkimo leisti
naudotis visu už jų pinigus įrengtų transformatorių galingumu,
bei diferencijuoti kainą, eliminuojant 10,43 ct/kWh žemos įtampos
skirstymo elektros tinklų eksploatacijos kaštus, t.y. už paslaugą,
kurios mums VST neteikia.
|