KAUNO
SUSIVIENIJIMO „SODAI“ 2011-12-03 BENDRIJŲ PIRMININKŲ
KONFERENCIJOS
dėl
žemėtvarkos problemų sodininkų bendrijose į
konferencijoje dalyvaujančius Seimo narius Kęstutį
Daukšį, Almantą Petku, Roką Žilinską
Visos
bendrijos privatizacijos metu sumokėjo dideles pinigines sumas
už sodininkų bendrijų žemės sklypų planų
paruošimą pagal tuometinių teisės aktų
reikalavimus, juos suderino su visomis valstybinėmis
institucijomis ir pridavė rajonų žemėtvarkos
tarnyboms. Remiantis šiais planais buvo vykdoma privatizacija.
Sklypų valdytojai išpirko žemę. Savo valdas
įregistravę Valstybiniame Registre, gavo valdų
įteisinimo pažymas su suteiktais registravimo unikaliais
numeriais. Deja, kuo toliau, tuo dažniau perrašant
paveldėjimus ir kitais atvejais, aiškėja, kad didelė
dalis šių registruotų valdų nėra užnešta
Registre į geoduomenų bazę (net ir esant ant plano
žymėjimui, kad įvesta į geoduomenų bazę).
Dar blogiau, kai daliai sklypų, kurie po privatizacijos,
Registro centrų buvo priversti, pakartotinai patikslinti sklypų
posūkių taškų koordinates, vėl
prievartaujami trečią kartą tikslinti brangiai
kaštuojančius kadastrinius matavimus, nors Nekilnojamojo
Turto Kadastro nuostatuose tokio reikalavimo nėra.
Galiojančio
Sodininkų Bendrijų įstatymo nuostatos, dėl
keičiamų kitų teisės aktų ir poįstatyminių
aktų viršenybės, tampa niekinėmis (LRV
2008-10-01 nutarimas Nr.998 p 2.3, LRV 2010-12-22 nutarimas Nr.1854,
LR Žemės Ūkio ir Aplinkos ministrų 2007-05-31 įsakymas
Nr. 3D-265/D1-308 p 9.5). 2010 m. liepos 02 d. Jono šimėno
pataisų projektas XIP-2195 Sodininkų Bendrijų įstatymo
6 straipsnyje papildomai įteisino imperatyvią nuostatą,
kad sodininkų bendrijos, norėdamos atsisakyti vidinų
kelių užimamos valstybei priklausančios žemės nuomos,
privalo savo lėšomis atlikti šių kelių
naujus kadastrinius matavimus.
Remiantis
išdėstytu, Seimo narių prašome pateikti
paklausimą Žemės Ūkio ministerijai dėl sekančių
problemų ir pagelbėti inicijuojant išdėstytų
klausimų svarstymą su atsakingų žinybų atstovais,
siekiant paruošti pataisas esančių teisės aktų
suderinamumui ir tolimesnę sodininkų bendrijų
teritorijų planavimo perspektyvos strategiją.
Pagal
nuostatus kadastrinių matavimų vykdymui ir apiforminimui
metodiškai vadovauja Nacionalinė Žemės Tarnyba.
Atsižvelgiant į tai, kad kuo daugiau kartų permatuojama,
tuo daugiau nesusipratimų, nesantaikos ir nukrypimų nuo
pirminių privatizacijos planų sodininkų bendrijose.
Kas ir kaip realiai kontroliuoja atliktų matavimų
teisingumą; kiek per paskutinį dešimtmetį
atlikta matininkų matavimų patikrinimų, koks
procentas nustatyta pažeidimų, kiek teikta įpareigojimų
pataisymams, kiek matininkų nubausta? Kiek dar kartų reiks
sodininkams mokėti už įteisintos asmeninės žemės
sklypų koordinačių tikslinimą?
Sodininkų
Bendrijų įstatymo 15 straipsnio 15 punktas bendrijai
suteikia išimtinę teisę sręsti teritorijos
planavimo ir tvarkymo klausimus. Kaip sodininkų bendrijos
valdymo organai gali kontroliuoti teritorijos priežiūrą ir
spręsti ginčus, jei matininkas turi teisę, be
valdybos atstovo sutikimo ir net nedalyvaujant jos atstovui, vykdyti
kadastrinius matavimus, keisti nusistovėjusias daugiametes
sklypų ribas, ir net įteisinti šiuos pakeitimus
Registro Centre, žinant, kad apie tai net bendrijos pirmininkas
negali gauti duomenų bazėje esančios informacijos?
Kas
atsakingas, kad LR Vyriausybė 1999-06-09 nutarimu Nr. 757 kelią
Nr.1937 „Vaišvydava-Gervėnupis“, esantį
nuomojamose daugelio bendrijų bendruose plotuose, įrengtą
ir asfaltuotą už sodininkų bendrijų lėšas
be jokių matavimų, net neinformavusi sodininkų,
nemokamai perdavė UAB „Kauno regiono keliams“?
Dabar paaiškėjo, kad bendrijos moka nuomos mokesčius
už šio kelio užimamą žemę, daugelis sklypų
prievartaujami savo nuosavos žemės sąskaita atstatyti šio
kelio apsaugos zonas, atlikinėti gretimų sklypų
naujus kadastrinius matavimus, ir t. t... Nei valstybė, nei UAB
„Kauno regiono keliai“ iki šiol neatliko perimto
kelio kadastrinių matavimų, nekoregavo dėl to
pasikeitusių bendrijų aplinkinių ribų,
nesuformavo Kadastrinės kelio bylos, teismuose tyčiojamasi
iš sodininkų (civilinė byla Nr. 2A-903-485/2011).
Kadangi byla pasiekė Strasbūro teismą, kas atsakys
dėl pasekmių, jei iš ten ateis teigiamas atsakymas?
Kaip paaiškinti situaciją, kai Kauno žemėtvarkos
skyrius reikalauja atlikinėti papildomus kadastrinių
matavimų derinimus su kelininkais o Nacionalinė Žemės
Tarnyba raštu tvirtina kad jie nebūtini?
Ar
gali Nacionalinė Žemės Tarnyba patikrinti, kaip Kauno
rajone sodininkų bendrijoje „Gervėnupis“
sklypo Nr.87 ( Savininkas Henrikas Sunelaitis) be kaimynų
sutikimo privatizavo greta sklypo esantį kelią,
uždarydamas pravažiavimą, ir įteisino Registrų
centre? Kaip Kauno rajone s. b. „Upytė“ Žvejų
g. Nr. 20 Edmundas Ringys be kaimynų ir bendrijos pirmininko
parašų Registrų Centre įteisino valstybinėje
žemėje pastatytą didesnį nei 120 kv.m. gyvenamąjį
namą?
Kaip
suderinti Sodininkų Bendrijų Įstatymo 15 straipsnio
15 punkto nuostatas, dėl bendrijos išimtinės teisės
spręsti bendrijos teritorijos planavimo bei naudojimo
klausimus, ir s.b. „Žasma“, s. b. „Pajiesys“
komedija virtusius bandymus keisti savo teritorijos vidinį
planavimą. Neatsižvelgiant į tai, kad jos iš žemės
ūkio paskirčiai netinkamos žemės didelių
finansinių ir fizinių pastangų dėka pavertė
teritorijas žydinčiais sodais, du metus yra mulkinamos duodant
leidimus keisti teritorijos planavimą, o po to tuos projektus
Nacionalinei Žemės Tarnybai atmetant, pareiškus, kad
suplanuotas teritorijas galima išpirkti iš valstybės
tik atviro aukciono budu, valstybei sumokant kainą kaip už
žemės ūkio veiklai tinkančius plotus, nesiskaitant su
bendrijų teise į jų sukurtos infrastruktūros
vertės nuosavybę? LRV 2008-spalio-1 d. nutarimo Nr. 998
punktas 2.3 ir Civilinio Kodekso 6.557 str. 1 punktas tokiu atveju
įpareigoja žemės savininką, šiuo atveju
valstybę, kompensuoti nuomininko indėlį – žemės
sklypo vertės padidėjimą dėl inžinerinių
statinių. Ar pati valstybė turi teisę nesilaikyti
Civilinio kodekso?
Leidus
sodininkų bendrijose statyti gyvenamuosius namus, atsirado
neišvengiama būtinybė atitinkami koreguoti
sodininkų bendrijų perspektyvos vystymosi koncepciją,
kuria remiantis būtų galima ne chaotiškai bet
kryptingai keisti teisės aktus liečiančius
kolektyvinę sodininkystę. Ar gali pagelbėti
inicijuojant tokios kocepcijos svarstymą dalyvaujantys Seimo
nariai ir Nacionalinė Žemės Tarnyba?
Remiatis pradžioje išdėstyta preambule, Seimo narių
prašome pateikti paklausimą Teisingumo ministerijai:
Kas
kaltas, kad daugelio unikalius numerius turinčių sklypų
iki šiol nėra užnešta Registro duomenų
bazėje? Kas ir kada spręs šį klausimą?
Kokių teisės aktų bei jų punktų nuostatomis
remiantis reikalaujamą apmokėti valdininkų darbo
broko atitaisymą?
Kodėl
kaimų gyventojams adresai suteikiami neatlikus kadastrinių
matavimų, tačiau daugeliui sodiečių nesuteikiami
adresai kol nebus atlikti nauji kadastriniai matavimai?
Koks
teisės aktas reglamentuoja ir nuo kada panaikinta Lietuvos
Respublikos Žemės Ūkio ministro įsakymo Nr.522
imperatyvi nuostata : „Kad iki 2002 metų atlikti
matavimai ir planai galioja ir jų pakeitimai neprivalomi“?
Kas suteikė teisę Registrų Centrui kelti papildomus
reikalavimus sodininkų bendrijų sklypams privalomai naujai
atlikinėti kadastrinius matavimus LKS-94 sistemoje, esantiems
kaimo vietovėse?
Kuo
remiantis Registro Centrai motyvuoja, kad sklypų ribų
kadastrinių matavimų pakeitimai ir kiti duomenys turi
kofidencialumo statusą ir ši informacija negali būti
teikiama net bendrijos pirmininkui?
Pridedama:
Keturi
lapai su 2011-12-03 konferencijos 105 sodininkų bendrijų
pirmininkų parašais.
Kauno
susivienijimo „Sodai“ valdyba
|