EKONOMIKOS
KOMITETO PIRMININKEI B.VĖSAITEI
Dėl
įstatymo projekto Nr.XP-3303, Energetikos įstatymo
2,4,6,16,17,21,27,28 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo.
Dėl
būtinumo šio įstatymo projekto 28 str. 1dalies pakeitime ir
papildyme, po žodžių “...Valstybei ir savivaldybei
nuosavybės teise priklausantys bendrai naudojami energetikos
objektai...” įrašyti žodžius “...ir
sodininkų bendrijoms nuosavybės teise priklausantys bendrai naudojami
energetikos objektai...” paprašė Kauno, Šiaulių,
Panevėžio, Jonavos, Kaišiadorių, Prienų,
Klaipėdos sodų bendrijos, pridėdamos Seimo Pirmininkui
įteiktus 8000 parašų. Deja, išvados rengėjų
nuomonė projekte pateikta neigiama. Kiek supratome iš gauto LR
Ūkio ministro 2008.10.03 rašto Nr.(27.4-51)-3-6487 išvados rengėjas
yra Ūkio ministerija.
Pirmas
argumentas. “Pasiūlymas perteklinis, nes tokia prievolė
nustatyta tos pačios dalies pirmu sakiniu ir yra numatyta Sodininkų
bendrijų įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje”. Su tuo sutikti
negalime, nes Ūkio ministerija savo įsakymu nustatė sodų
bendrijų elektros tinklų išpirkimo tvarką, kuri
akivaizdžiai prieštarauja valstybėje galiojančiam
“Turto ir verslo vertinimo pagrindų” įstatymui 1999.05.25
Nr.VIII-12002, LR vyriausybės nutarimo 1996.02.14 Nr.244 “Dėl
turto vertinimo metodikos” ir kitiems teisės aktams. Dėl
šios priežasties šiandien praktiškai procesas yra
paraližuotas ir nevyksta.
Antras
argumentas. Priėmus įstatymo projektą, neatsižvelgus į
sodininkų pastabas, būtų įteisintas vieno įstatymo
akivaizdus prieštaravimas kitam įstatymui.
Trečias
argumentas. Teisinėje valstybėje būtų įteisinti
dvigubi standartai turto vertinimui, t.y. monopolistui būtų leista
tą patį turtą iš vienų pirkti pagal vienas metodikas,
o iš kitų pagal kitas metodikas. Ūkio ministerija net projekte
pabrėžia: “1 dalies papildymas antru sakiniu yra skirtas
išimtinai valstybės ir savivaldybių turto pardavimui”.
Ketvirtas
argumentas. Dėl LR Ūkio ministro 2003.12.3 įsakymo Nr.4-450
nustatytos tvarkos elektros tinklams išpirkti, savo išvadas Seimui ir
Vyriausybei yra pateikusi LR Specialiųjų Tyrimų tarnyba
2008.06.27 raštu Nr.4-01-2461. Šių išvadų pirmame
punkte pasakyta, kad ministro nustatyta tvarka yra ydinga ir svarstytina
skaidraus bei objektyvaus Energetikos įstatymo 28 straipsnio nuostatų
įgyvendinimo aspektu. Antrame punkte pasakyta, kad nustatyta tvarka sudaro
sąlygas nepagrįstų ir šališkų, naudingų tik
energetikos įmonėms sprendimų priėmimui. Ketvirtame punkte
tiesiog nurodoma, kad nustatyta Ūkio ministerijos tvarka “...nedera
nacionalinėje teisėje įtvirtintiems turto vertinimo
principams”, ir t.t.
Sodininkams
sunku suvokti, kodėl ne tik jų , bet ir kompetentingų
valstybės institucijų tyrimų išvadų visiškai
nepaisoma.
Atkreipiame
dėmesį, kad Ūkio ministerija, atsakydama Seimo pirmininkui, savo
rašte akivaizdžiai prieštarauja pati sau. Pastoviai eilę
metų kartodama monopolisto operatoriaus teiginius, kad:
“Sodininkų bendrijų kūrimosi metu bendrijose pastatyti
elektros tinklai nėra pritaikyti esamo ir vis didėjančio
sodininkų bendrijose gyvenančių elektros energijos
vartotojų kiekio poreikiams tenkinti”. Tame pačiame rašte
konstatuoja: “Svarbu paminėti ir tai , kad energetikos bendrovei,
išpirkus sodininkų bendrijai priklausantį bendrojo naudojimo
energetikos objektą (vidaus tinklą), energetikos bendrovės
gaunamų pajamų dydis iš esmės nepadidėja, nes po
bendrijos elektros tinklo išpirkimo nesikeičia nei elektros energijos
tiekėjas, nei elektros energiją vartojantys asmenys (sodininkų
bendrijos nariai), nei suvartotos elektros energijos kiekis”! Vadinasi,
esminio galingumo ir vartojimo padidėjimo nenumatoma. Antras pastoviai
kartojamas teiginys rašte: “Kadangi daugumos siūlomų
išpirkti (pagrinde iš sodininkų bendrijų) energetikos
objektų techninė būklė yra nepakankamai gera...”.
Ūkio ministerijos atstovai, dalyvavę darbo grupėje tobulinti
vertinimo metodikas prie Ūkio ministerijos, tiek
“Mėgėjų koordinavimo komiteto” posėdžiuose
Žemės ūkio ministerijoje, gerai žino Valstybinės
energetikos inspekcijos Priežiūros skyriaus vyriausiojo
inžinieriaus-inspektoriaus K. Sadausko pasisakymus: “Elektros
perdavimo linijos soduose yra eksploatuojamos, reiškia jos yra tvarkingos.
Kodėl minėtų linijų vertė turėtų būti
neigiama?” Tai, kad Maximos ir Ūkio ministerijos atstovai laiko
nekompetentingais sodininkus, pusė bėdos, bet nekompetentinga laikyti
Valstybinės energetikos inspekciją yra, švelniai kalbant, labai
neatsakinga ir drąsu.
Tame
pačiame rašte Ūkio ministras teigia: ”Žinotina, kad
operatoriai yra sudarę elektros tiekimo sutartis su sodininkų
bendrijomis, kaip su juridiniais asmenimis, o bendrijos per savo (prijungtus)
tinklus energiją parduoda savo nariams – subvartotojams. Todėl
subvartotojus perjungiant prie operatoriaus tinklo, jie, vadovaujantis
teisės aktais, tampa naujaisiais vartotojais “. Kam juos perjungti? Kam
tas vargas atjungti ir vėl prijungti prie tų pačių
tinklų? Tik tam, kad taptų naujaisiais vartotojais? Mus
konsultuojantys teisininkai, prašo parodyti rašte minimus teisės
aktus, kurie subvartotojui tapus vartotoju tame pačiame tinkle, juridiškai
privalo būti įteisinami tik kaip nauji vartotojai. Ir t.t.
Seimo
pirmininkui jau įteikta 8000 parašų. Parašai renkami toliau
ir papildomai bus įteikti Seimo pirmininkui. Remiantis aukščiau
išdėstytais motyvais, prašome Ekonomikos komitetą pritarti mūsų
prašymui papildyti ruošiamo įstatymo 28 str. 1dalį
mūsų siūloma redakcija.
Prašome
mūsų pateiktą prašymą pridėti prie
posėdžio protokolo.
Kauno susivienijimo “SODAI”
pirmininkas Romualdas Šeštakauskas
|