L R Energetikos ministerijos, Energijos išteklių,
elektros ir Šilumos skyriaus vedėjui Dr. Vytautui Vazalinskui
PRAŠYMAS
pridėti teikiamus pasiūlymus
prie 2009.08.18 dienos darbo grupės protokolo
Remiantis 2009-07-28 energetikos
ministerijoje vykusiame darbo grupės posėdyje aptartų
klausimų suderintais teiginiais, Kauno susivienijimas “Sodai”
išplėstiniame valdybos posėdyje rugpjūčio 3 d.
aptarė ruošiamo “VARTOTOJŲ (JURIDINIŲ IR FIZINIŲ
ASMENŲ) LĖŠOMIS IKI LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS
ĮSTATYMO ĮSIGALIOJIMO ĮRENGTŲ BENDRAI NAUDOJAMŲ
ELEKTROS ENERGETIKOS OBJEKTŲ, SKIRTŲ ELEKTRAI PERDUOTI IR SKIRSTYTI,
IŠPIRKIMO TAISYKLIŲ” (pilnas projekto tekstas ) projekto ruošimo eigą ir nutarė
prašyti į taisyklių projektą įtraukti sekančias
nuostatas, kurias rugpjūčio 6 d. jums išsiuntėme
1. Kadangi sodų
bendrijų nariai dešimtmečiais naudojosi be esminių
problemų kiekvienas 3 kW vienfaziu ar 5kW trifaziu galingumu, perdavus
savo turimus elektros tinklus operatoriui ir sudarant tiesiogines sutartis su
kiekvienu buitiniu vartotoju, sodų bendrijų nariai negali būti
traktuojami kaip nauji vartotojai ir prievartaujami mokėti pajungimo
mokestį kaip naujieji vartotojai. Be to paslauga turi būti suteikiama
nemokamai. Jei sudarant sutartį ar ateityje vartotojas pageidaus didinti
tiekimo patikimumą bei naudojamą galingumą, problemos
galėtu būti sprendžiamos pagal naujiems vartotojams
galiojančias nuostatas.
2. Šiuo metu sudarytose
sutartyse sodų bendrijoms dirbtinai sumažintas leistinas galingumas,
neturint pritarimo iš sodininkų bendrijų narių yra
neleistinas ir teisiškai netoleruotinas. Sodų bendrijų
naudojamas ir paskirstomas nariams bendras galingumas pagal
“Skaičiuojamųjų elektros apkrovų nustatymo metodiką”
negali būti mažesnis nei už sodininkų lėšas
įrengtų ir operatoriams perduotų transformatorinių
pastočių maksimalūs galingumai. Buvusių operatorių
įsipareigojimai tiekti elektros energiją sodiečiams pagal
įrengtų ir perduotų į jų balansą
transformatorių galingumą negali būti kvestionuojami dėl
įvykdytos tinklų privatizacijos juridinių nesusipratimų.
Jei transformatorinių dalis galingumo buvo panaudota prijungti ne
sodininkų bendrijų fiziniams ar juridiniams asmenims, šio
galingumo kompensavimo finansavimo klausimą turėtu spresti
valstybinės institucijos su operatoriumi. Jei įrengto
transformatorinės galingumo nepakanka visiems vartotojams patenkinti iki 3
kW galingumo, vartotojui suteikiamas faktiškai turimas įrengtas ir
naudotas galingumas, kurio didinimo klausimas sprendžiamas derybų keliu
tarp operatoriaus ir vartotojų. Vienas iš rekomenduotinų
variantų naudojamo galingumo padidinimui, tai galima operatoriaus paslauga
už vartotojų atsisakymą elektros tinklų išperkamojo
mokesčio ir kompensacija už valstybei nemokamai perduotus
sodininkų lėšomis įrengtus 10 kV tinklus ir esamas
transformatorines.
3. Sodininkų
Bendrijų įstatymo 7 straipsnio 2 punkto nuostata imperatyviai nurodo,
kad “Sodininkų bendrijų elektros tinklai išperkami esamos
būklės laikantis Energetikos įstatymo ir vyriausybės
nustatytais terminais”. Esant Valstybinės Energetikos Inspekcijos
išvadai, kad esami sodo bendrijos elektros tinklai yra tinkami naudoti,
operatorius šios išvados kvestionuoti ir reikalauti juos renovuoti
negali. Jei Valstybinės Energetikos Inspekcijos yra nurodyti avariniai
defektai, juos savo lėšomis privalo pašalinti sodų bendrija
net jei sandoris su operatoriumi ir nevykdomas.
4. Turi būti nustatytas
išpirkimo terminas ir pareiga, o ne teisė, po dokumentų
pridavimo elektros tiekėjui.
5. Vadovaujantis Turto ir
Verslo Vertinimo Pagrindų įstatymu reglamentuota metodika,
veikiančių energetikos objektų likutinė vertė negali
būti mažesnė kaip 25 procentai. Bendrai naudojamų
energetikos objektų (lokaliųjų skirstomųjų
tinklų) turto vertę nustato vertintojo kvalifikacijos
pažymėjimą turintis nepriklausomas turto vertintojas, kuris yra
juridinio asmens teisių neturinčios įmonės savininkas ar
tikrasis narys arba dirba darbo sutarties pagrindais kvalifikacijos
atestatą turinčioje turto vertinimo įmonėje.
6. Prašymai pateikti
operatoriui išpirkti bendrai naudojamus elektros energijos tinklus iki
šių taisyklių įsigaliojimo laikomi tebegaliojančiais
ir, esant būtinumui, papildomi pagal motyvuotus operatoriaus pateiktus
nurodymus.
7. Iki šiol
išpirkimo procesas ypač “VST” zonoje buvo
piktybiškai vilkinamas, dėl ko sodų bendrijos turėjo
didelių nuostolių dėl žemos įtampos tinklų
papildomos eksploatacijos. Ne vienas milijonas litų išleistų
ruošiant pridavimui dokumentaciją, iki šiol be tikslo įšaldyti,
negalint jų panaudoti kitiems reikalams, neatmetant galimybės, kad lėšos
išviso bus beprasmiškai prarastos. Dėl išdėstytų
priežasčių būtina ruošiamose taisyklėse numatyti
alternatyvų problemos sprendimo variantą. Žemos įtampos
tinklų eksploatavimo kaštai sudaro didelę kilovatvalandės
kainos dalį-27procentus. Visuomeninio tiekimo paslaugos kaštai 0,2
ct/kWh. Už tokią kainą, daugelis didelių įmonių
turinčių kvalifikuotą personalą ir įrangą,
sutinka išpirkti mūsų elektros tinklus žymiai palankesnėmis
sąlygomis ir tiekti elektros energiją iki buitinio vartotojo
skaitiklio, lygiagrečiai vykdant tinklų renovaciją o jei
reikės ir transformatorinių pajėgumo didinimą. Vykdant
Europos sąjungos direktyvas dėl rinkos demonopolizavimo, būtina
sudaryti galimybę sodų bendrijoms, kurių lokalieji skirstomieji
tinklai nepriklauso dabartiniam operatoriui, įsigyti elektros energijos
skirstymo ir visuomeninio elektros energijos tiekėjo licenzijas savo
teritorijose o esant reikalui, savo tinklus kartu su licenzija perduoti ar
parduoti nepriklausomam tiekėjui.
Civilinis
kodeksas draudžia sudaryti sandorius, kuriais remiantis būtų
galima reikalauti mokesčio už nesuteiktas paslaugas. Dėl
šios priežasties būtina įpareigoti Valstybinę
Kainų ir Energetikos Kontrolės komisiją diferencijuoti kWh
kainą, išjungiant iš jos žemos įtampos elektros
tinklų eksploatacijos ir visuomeninio tiekimo paslaugos kaštus
sodų bendrijoms, kurių lokaliųjų skirstomųjų
tinklų neeksploatuoja operatorius.
Su šiomis nuostatomis
supažindinome pagrindinius vakarų Lietuvos sodininkų
bendrijų susivienijimus. Atsiusti Klaipėdos, Kretingos, Jurbarko,
Šiaulių, Panevėžio, Jonavos, Kaišiadorių,
Prienų rajonų susivienijimų atsakymai akivaizdžiai pritaria
Kauno susivienijimo “Sodai” siūlymams.
Labai gaila, bet paruoštame
taisyklių projekte iš esmės aiškiai nepritarta nei vienai
mūsų siūlomai nuostatai, nei vienam 2009-07-28 dienos
posėdyje aptartam ir suderintam svarbiausiam teiginiui.
Pateikto projekto nuostatoms
skaitome esant būtina išdėstyti sekančias pastabas.
Kadangi tiek antras, tiek
trečias skyrius reglamentuoja tą patį dalyką- kainos
nustatymą ir netgi vieno skyriaus nuostatos prieštarauja kito
skyriaus nuostatoms, juos tikslingą apjungti į vieną
skyrių. Šiame skyriuje, kaip buvo aptarta 2009-07-28 dienos
posėdyje, būtina aiškiai, be dviprasmybių, reglamentuoti
turto vertės nustatymo tvarką. Savininkų bendrai naudojamų
elektros energetikos objektų vertė gali būti nustatoma tik
vadovaujantis “Turto ir verslo vertinimo pagrindų
įstatymu”, bei Vyriausybės patvirtinta ir galiojančia
“Turto vertinimo metodika”. Turtą vertinti gali tik vertintojo
kvalifikacijos pažymėjimą turintis nepriklausomas turto
vertintojas, kuris yra juridinio asmens teisių neturinčios
įmonės savininkas ar tikrasis narys arba dirba darbo sutarties
pagrindais kvalifikacijos atestatą` turinčioje turto vertinimo
įmonėje. Bendrai naudojamų elektros energijos objektų
vertės nustatymui turto vertintojus parenka ir už jų paslaugas
apmoka savininkas.
Esamą elektros tinklų
būklę vertina pagal savininko paraišką Valstybinė
Energetikos Inspekcija. VEI sprendimas turi būti privalomas ir sodo
bendrijai, ir operatoriui. Jis gali būti ginčijamas tik teisme.
16.3 punktas yra perteklinis. Jo
nuostatos apibrėžtos Elektros Energetikos įstatymo 50.3 punkte.
Be to kilnojamojo turto kadastrinių matavimų, kuriam priskiriami
elektros tinklai, licenzijas turintys kadastrinių matavimų
specialistai, kaip reikalauja 16.4.2 punktas, neatlieka vien tik dėl to,
kad nekilnojamojo turto registras neregistruoja duomenų surištų
su kilnojamuoju turtu.
16.4.1 punktas akivaizdžiai
prieštarauja 16.4.2 punktui ir kelia painiavą, nes tas pats turtas
interpretuojamas dvejopai be aiškių priskirtinumo kriterijų.
17 punkte “…suteiktos
leistinosios naudoti galios paskirstymo…” sąvoką buvo
sutarta pakeisti kita “…išperkant sodų bendrijų
elektros tinklus, suteikiama tokia galia, kurią gali suteikti
sodininkų įrengtas transformatorius…” todėl
būtina atitinkama pataisa. Be to būtina sukonkretinti šiame
punkte sąvoką “…ir atsižvelgiant į subabonentų
poreikius…”.
Ketvirtą skyrių
būtina papildyti punktu: “Prašymai pateikti operatoriui
išpirkti bendrai naudojamus elektros energijos tinklus iki šių
taisyklių įsigaliojimo laikomi tebegaliojančiais ir, esant
būtinumui, papildomi pagal motyvuotus operatoriaus pateiktus
reikalavimus”.
Penktą skyrių
būtina papildyti punktu 20.4 “Esant VEI sprendimui, kad esami sodo
bendrijos elektros tinklai yra tinkami eksploatuoti ir pristatyti visi
būtiniausi dokumentai, operatorius juos privalo išpirkti ne
vėliau kaip per keturis mėnesius”, ir punktu 20.5 “Visi sodininkų
bendrijų nariai savo laiku dalyvavę projektuojant ir įrengiant
sodų bendrijų tinklus, turėtu galimybę prie savo
įrengtų tinklų prisijungti neviršijant 3 kW galingumo, kada
jie pageidauja, bet ne vėliau kaip per metus laiko išpirkus sodo
bendrijų elektros tinklus.
31 punktas yra socialiai ir
juridiškai neteisingas. Vartotojai moka kainą, kurios 27 procentus
sudaro žemos įtampos elektros tinklų kaštai, todėl
antrą kartą reikalauti apmokėti energetikos įmonei už
bendrai naudojamų elektros tinklų eksploatavimo išlaidas yra
akivaizdi diskriminacija, ką draudžia Elektros Energijos
įstatymas ir Civilinis kodeksas.
Kadangi operatorius
akivaizdžiai vilkina išpirkimo procesą, ir neaišku ar jis
išviso bus užbaigtas, būtina šeštą skyrių
papildyti dviem punktais, pagal 2008 m. gegužės 6 d. KTU Elektros
sistemų katedros vedėjo A. Morkvėno ir prof. R. Deksnio
pasiūlymą.
32. Jei sodų bendrija ir
skirstomieji tinklai nesutaria dėl sodų bendrijos elektros
tinklų pardavimo ir pirkimo, tuomet reikia lokaliųjų
skirstomųjų tinklų savininkui sudaryti galimybę
įsigyti elektros energijos skirstymo ir visuomeninio elektros energijos tiekėjo
licenzijas.
33. Tikslu panaikinti
diskriminaciją, sodų bendrijoms kurios atlieka visuomeninio elektros
energijos skirstymo ir tiekėjo funkcijas nuo 2009 m. gruodžio 31 d.
diferencijuoti kainą, eliminuojant 27 procentus žemos įtampos
tinklų eksploatacijos ir visuomeninio tiekimo paslaugos 0,2 ct/kWh
kaštus.
Kauno susivienijimo “Sodai”
pirmininkas
R. Šeštakauskas
Pridedama:
1.Klaipėdos s. b. “Dituva”
2009.08.11 d. pareiškimas- 1 lapas
2.Kretingos rajono susivienijimo
“Sodai” 2009.08.12 d. pasiūlymai- 2 lapai
3.Jurbarko susivienijimo “Sodai”
2009.08.11 d. kreipimasis- 1lapas
4.Šiaulių susivienijimo
“Sodai” pritarimas –1 lapas
5.Panevėžio susivienijimo
“Sodai” 2009.08.12 d. kreipimasis-1 lapas
6.Jonavos susivienijimo “Sodai”
2009.08.08 d. kreipimasis-1 lapas
7.Kaišiadorių rajono sodų
bendrijų pirmininkų 2009.08.13 d. kreipimasis-1 lapas
8.Prienų rajono sodų bendrijų
pirmininkų 2009.08.12 d. prašymas- 1lapas
|