L R Energetikos ministerijos, Energijos išteklių,
elektros ir šilumos skyriaus vedėjui Dr. Vytautui Vazalinskui PRAŠYMAS
VST Schema
Patikslinta Schema
Kadangi negavome naujo koreguoto projekto
varianto, pasitarus su Klaipėdos, Jurbarko, Prienų, Kaišiadorių,
Jonavos, Panevėžio, šiaulių susivienijimais esu įpareigotas
prašyti koreguojant elektros energetikos objektų išpirkimo taisyklių
projekto V.2 variantą, jei tikrai yra tikslas realiai pradėti
elektros tinklų išpirkimą, rugsėjo 8 dienos posėdyje
svarstyti būtinumą koreguoti pateikto išpirkimo taisyklių
projekto V.2 sekančius punktus:
8.Prieš kreipiantis į turto
vertintojus dėl bendrai naudojamo elektros energetikos objekto kainos
nustatymo, savininkas turi gauti Valstybinės Energetikos inspekcijos prie
Energetikos ministerijos išduotą aktą- pažymą apie bendrai
naudojamo elektros energetikos objekto tinkamumą eksploatacijai.
Valstybinės Energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos
paslaugas apmoka objekto savininkas. (Visus galiojančių
teisės aktų reikalavimus gali atitikti tik visiškai naujas tinklas ir
tai priežastis priekabiauti atsisakant išpirkti objektus . Ko verta
Valstybinė Energetikos inspekcija, jei ji negali patikrinti objekto būklės
be energetikos įmonės ?).
9. Bendrai naudojamų elektros
energetikos objektų, nuosavybės teise priklausančių
valstybei, savivaldybei ar sodininkų bendrijoms, kainos nustatymui turto
vertintojus parenka ir už jų paslaugas apmoka savininkas. Bendrai
naudojami elektros energetikos objektai, nuosavybės teise priklausantys
valstybei, savivaldybei ar sodininkų bendrijai, parduodami energetikos
įmonei už kainą, nustatytą pagal turto ir verslo vertinimą
reglamentuojančius teisės aktus. (Gali būti parduoti- reiškia
kad niekada nebus parduoti).
9.1.Jei vartotojas nepageidauja
keisti vienfazio atvado trifaziu, didinti tiekimo patikimumą ir jo
pageidaujama leistinoji galia ne didesnė, negu nurodyta galios paskirstymo
akte, vartotojo elektros įrenginių prijungimo prie operatoriaus
elektros tinklų paslauga suteikiama nemokamai. Priešingu atveju vartotojo
leistinosios naudoti galios ir tiekimo patikimumo padidinimo paslaugos,
vartotojo prašymu paslaugos kaina nustatoma naujųjų vartotojų
elektros įrenginių prijungimo tvarka ir sąlygomis.(šios
pirmosios Ūkio ministro 2002 rugsėjo 7 d. įsakymo Nr. 326 punkto
44 nuostatos nedrįso panaikinti nei vienas buvęs taisyklių
variantas. ši nuostata būtina, kad nebūtų piktnaudžiaujama
naujojo vartotojo sąvoka.)
15.4. Bendrai naudojamų
elektros energetikos objektų vertės nustatymo dokumentus su nurodyta
išperkamo objekto kaina ir Valstybinės Energetikos inspekcijos prie
Energetikos ministerijos išduotu aktu- pažyma apie bendrai naudojamo elektros
energetikos objekto tinkamumą eksploatacijai.
19. Sodininkų bendrijų
prašymai išpirkti bendrai naudojamus elektros energetikos objektus ir prie
jų pridėti dokumentai, pateikti iki šių taisyklių
įsigaliojimo, laikomi pateiktais laiku. Energetikos įmonė gali
reikalauti papildyti šiuos prašymus (pateikti papildomus dokumentus) taip, kad
prašymai atitiktu šių Taisyklių nuostatas.
21.1. Jei energetikos
įmonė patikrinus nustatė, kad elektros energetikos objektas
atitinka ne visus galiojančių teisės aktų reikalavimus,
bendrai naudojamas energetikos objektas šalių susitarimu parduodamas
esamos būklės ( Lietuvos Respublikos Sodininkų Bendrijų
įstatymas 7str. 2 dalis, žin., 2004, Nr.4-40) eksploatuoti energetikos
įmonei, jei abi šalys susitaria dėl prisiimamos rizikos ir
atsakomybės, susijusios su bendrai naudojamo energetikos objekto
teisės aktų reikalavimų neatitikimu, ir vartotojas
įsipareigoja nereikšti pretenzijų dėl elektros energijos tiekimo
paslaugos kokybės. Toks susitarimas turi būti pasirašytas
laikotarpiui iki planinio elektros tinklų remonto, bet neilgiau kaip 6
metams ( Elektros įrenginių bandymų normos ir apimtys 30
skyrius, žin., 2001, Nr. 54-1930).
21.2. Avarinės
būklės bendrai naudojami energetikos objektai išperkami tik atlikus
elektros tinklo remontą arba rekonstrukciją pagal parengtą
projektą. Projekto parengimo kainą ir remonto ar rekonstrukcijos
išlaidas apmoka bendrai naudojamų energetikos objektų savininkas.
23.1. Jei energetikos
įmonė pasinaudojo teise neišpirkti bendrai naudojamo elektros
energetikos objekto, savininko prašymu, Energetikos ministerija arba Valstybinė
Kainų ir Energetikos Kontrolės komisija inicijuoja tarifo
diferencijavimą, pilnai eliminuojant žemos įtampos tinklų
eksploatavimo ir visuomeninio tiekimo paslaugos kaštus, bei išjungia iš
operatoriui išduotos licencijos neišpirktos sodo bendrijos teritoriją ir
lokaliųjų tinklų savininkui sudaro galimybę įsigyti
elektros energijos skirstymo ir visuomeninio elektros energijos tiekėjo
licenciją.(Nesant šios sąlygos, operatorius skatinamas neišpirkti
lokaliųjų tinklų, kadangi jis ir taip gauna pilną kainą
už neteikiamą paslaugą, o išpirkus jam tik didėja išlaidos
nedidėjant esamai kainai. Įteisinamas teisinis precedentas
diskriminuoti vartotoja, nepaliekant jam pasirinkimo galimybės).
V. Skyrius “BENDRAI NAUDOJAMŲ
ELEKTROS ENERGETIKOS OBJEKTŲ EKSPLOATAVIMAS” neturi nieko bendro su
išpirkimo taisyklių sąvoka. Tai nebe pirmas bandymas įteisinti
nuostatą, kad energetikos įmonei, atsisakius išpirkti sodų
bendrijų tinklus, atsirastų prievolė juos priverstinai išnuomoti
skirstymo įmonei. Pasekmėje, nors sodininkai apmoka kainoje
įkalkuliuotą 27% žemos įtampos tinklų eksploataciją (
ši paslauga deja jiems netiekiama ir tai akivaizdi diskriminacija),
priverstinai išnuomavus bus įteisinta galimybė imti mokesti
antrą kartą už tą pačią paslaugą ir net bus
galima, vadovaujantis laisvai sudaroma sutartimi, viršyti kainų komiteto
nustatytas ribas.
Bendrai naudojamų elektros
energetikos objektų eksploataciją pilnai šiuo metu reglamentuoja
Elektros Energetikos įstatymas ir kiti poįstatyminiai aktai, tad dar
vieno teisės akto šiuo klausimu priėmimas tik padidins painiavą.
V. Skyrius turėtų
reglamentuoti ikiteisminį ginčų nagrinėjimą dėl
šių taisyklių vykdymo ir jų sprendimo būdus.
Kauno
susivienijimo “Sodai” p-kas R. šeštakauskas
|