Gerb. Energetikos Ministrui 2009
m. gruodžio 14 d. p. Arvydui Sekmokui
Mes
2009.07.14 d. ir 2009.10.17 d. kreipėmės į Jus dėl
sodų bendrijų lokaliųjų elektros tinklų išpirkimo
ir eksploatavimo problemų sprendimo. Džiaugėmės
Jūsų daugkartiniais užtikrinimais, kad šių metų
bėgyje mūsų keliamos problemos tikrai bus baigtos spręsti.
Gruodžio 11 d. Seimo Ekonomikos
komiteto posėdyje, kuriame buvo svarstomos ypatingos skubos tvarka
teikiamo Elektros Energijos įstatymo pataisos, buvome labai nustebinti
pataisų nuostatomis. Jei šio įstatymo pataisos bus priimtos
tokios, kokios pateiktos projekte, mūsų padėtis tik
pablogės. Jūsų įsakymu sudarytos darbo grupės
sodininkų lokaliųjų tinklų problemoms spręsti vadovo
Vytauto Vazalinsko verdiktas: “Taisyklių projektas neturi
prieštarauti ŠIUO METU GALIOJANTIEMS įstatymams, kad ir kokie
jie būtų nepalankūs sodininkams, tur būt neverta net
diskutuoti.” tikrai svarstytinas, kadangi mes neprašėme ir
neprašome nieko, kas prieštarautų galiojantiems įstatymams.
Analogiškas antrasis grupės vadovo motyvas (tekstas nekoreguotas):
“Jūs negalite nežinoti, kad Seimo narys R. Žilinskas
inicijavo Elektros energetikos įstatymo pataisas ( kiek mes suprantame,
kalba eina apie Energetikos įstatymo 28 straipsnio pakeitimo
projektą), kurias priėmus, energetikos įmonės ne
GALĖS, o PRIVALĖS išpirkti elektros tinklus iš sodininkų
bendrijų, ir tik tuomet bus galima apraše įteisinti
griežtesnius įpareigojimus skirstomiesiems tinklams.”
Ekonomikos komiteto posėdyje
Energetikos Viceministras negalėjo mums atsakyti į sekančius
klausimus.
Pirmas. Kodėl Energetikos
ministerija teikia įstatymo pataisų projektą, kurio nuostatoms
įsigaliojus ir toliau bus galima aiškinti, kad negalima
“įteisinti griežtesnius įpareigojimus skirstomiesiems
tinklams”, kadangi tai prieštaraus “ŠIUO METU
GALIOJANTIEMS įstatymams”?
Antras. Jei ministerija ruošiasi
spręsti teigiamai mūsų problemas po Energetikos įstatymo 28
straipsnio pakeitimo priėmimo, kaip suprasti Jūsų ministerijos
parengtą nutarimą 2009-12-04 teikiamą Seimui, kuriame Seimui
siūloma nepritarti, R. Žilinsko teikiamam, Energetikos įstatymo
28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIP-1039?
Trečias. Jei, kaip teigė
posėdyje Energetikos Viceministras, jau pasirašytos naujos
mūsų tinklų išpirkimo taisyklės, kodėl negalima
su jomis susipažinti prieš svarstant teikiamo įstatymo pataisas?
Ketvirtas. Kodėl siekiant nutraukti
daugiametę mūsų diskriminaciją, negalima į teikiamo
įstatymo pataisų projektą papildomai įtraukti prašomos
nuostatos: “Lokaliųjų žemos įtampos tinklų
nepriklausančių operatoriui, kurių priklausomybės riba yra
prie transformatorinės pastoties žemos įtampos fiderių,
pirkėjams, tiekiantiems elektros energiją tik buitiniams vartotojams,
į perkamos visuomeninės elektros energijos kainą, negali
būti įskaičiuojama skirstymo paslaugos žemos įtampos
tinkle sudedamoji, kadangi paslauga faktiškai nėra suteikiama.”
, siekiant aiškiai užtikrinti socialinį ir moralinį
teisingumą.
Kadangi konkretaus atsakymo iki šiol
negavome nei į pirmą 2009.07.14, nei į antrą 2009.10.17
mūsų kreipimąsį, nei į Viceministrui teiktus
klausimus, esame priversti, atviru laišku kreiptis į Jus,
prašydami aiškių atsakymų į mums rūpimus
klausimus.
Po Ekonomikos komiteto posėdžio
mums atsirado pagrindas naujam susirūpinimui. Po LEO LT atstovo
paaiškinimo (mes iš žiniasklaidos pranešimų
įsivaizdavome, kad jie nebedalyvauja formuojant energetikos ūkio
reorganizavimo teisinę bazę), tapo aišku, kad vietoje
mirštančio “Liūto”, gimsta trys
“Tigrai”: UAB “Lietuvos Energija”, UAB
“VST” ir UAB “RST”. Visą elektros energijos
rinką Lietuvoje po naujųjų metų kontroliuos šių
trijų organizacijų dukterinės įmonės. Liūdna
mūsų patirtis sako, kad UAB, ypač dukterinių
įmonių, pagrindinis tikslas yra pelnas o tai mums tikrai nieko gero
nežada. Posėdyje seimo nario padėjėjo Valentino Grumbino
logiškas klausimas, kodėl naujieji dariniai negali būti
Viešosios Įstaigos skirtos tenkinti visuomenės būtinuosius
poreikius, liko be atsakymo.
Mūsų nerimo pagrindą
sudaro tai, kad priėmus teikiamas įstatymo XIP-1475 nuostatas,
didieji ir vidutinieji vartotojai pirks sau visą pigesnę elektros
energiją iš Rusijos ir kitų nepriklausomų
šaltinių. Smulkiesiems ir buitiniams vartotojams teks visa našta,
padengiant iš Lietuvos šiluminių elektrinių privalomos
supirkti brangiausios energijos kaštus, vardan mūsų rinkos
savarankiškumo nuo Rusijos energetinės sistemos, padengiant
uždarytos, bet dešimtmečius tuščia eiga
eksploatuojamų Ignalinos atominių reaktorių didžiulių
elektros energijos sąnaudų kaštus, padengiant padidintus
balansavimo energijos kaštus ir t.t..
Ar galėtų ministerija tvirtai
paneigti, kad tokie mūsų nuogąstavimai be pagrindo ir dėl
to ateityje kiekvieną ketvirtį nedidės po 10 centų elektros
energijos kaina vien tik mums buitiniams vartotojams, jei pagal naujas teikiamo
projekto nuostatas, visuomeninės elektros energijos kainos
viršutinės ribos bus nebereguliuos VKEKK ir jas laisvai galės
nustatyti bei keisti paslaugos teikėjas, rinkoje turintis išimtines
dominavimo teises.
Kauno
susivienijimo “Sodai” pirmininkas
Romualdas
Šeštakauskas
|