KREIPIMASIS Į SEIMO NARIUS V.
MAZURONĮ, R. ŽILINSKĄ, R. RUTKELYTĘ, J.
ŠIMĖNĄ
Kauno
susivienijimo “SODAI” sodų bendrijų pirmininkų
konferencijoje įvykusioje 2009 m. lapkričio mėn. 7 d. vienas
iš svarbiausių klausimų buvo svarstomas tolesnis sodų
bendrijų elektros tinklų priklausomybės ir eksploatavimo
klausimas. Šį klausimą bandyta spręsti 2007 Seimo darbo
grupėje susidedančioje iš 22 narių, tame tarpe 6 seimo
nariai, deja nesėkmingai. Ūkio ministerijoje 2008.01.10 d. sudaryta
12 asmenų darbo grupė dirbo puse metų, bet rezultatas nulinis.
Žemės ūkio ministerijoje 2008.06.19 d. sudarytas 15 asmenų
koordinavimo komitetas vadovaujamas pačios ministrės K.
Prunskienės baigė darbą irgi negarbingai. Energetikos
ministerijoje 2009.07.21 d. sudaryta didelė darbo grupė,
prižadėjusi išspręsti sodų bendrijų elektros
tinklų problemas iki metų pabaigos ir labai sėkmingai
pradėjusi darbą, jau du mėnesiai pogrindyje be gyvybės
ženklų. Mūsų prašymai spręsti taikomus
diskriminacinius elektros energijos tarifus sodininkams ir absurdišką
licencijavimą, įteikti 2009.07.14 d. Energetikos ministerijai ir
Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai, iki šios
dienos be sprendimo.
Seimo narys Rokas Žilinskas,
bandydamas paspartinti problemų sprendimą, pateikė seimui
svarstyti Energetikos įstatymo 28 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektą XIP-1039. Konferencijos dalyviai prašo Jūsų pagalbos
paspartinant šio mums svarbaus įstatymo projekto svarstymą ir
priėmimą.
Energetikos ministerija teikia Lietuvos
Respublikos elektros energetikos įstatymo 2, 5, 6, 10, 14, 23, 24, 25, 28,
32, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44 ir 45 straipsnių pakeitimo ir įstatymo
papildymo 42 straipsniu įstatymo projektą. Deja, šio
įstatymo projekto nuostatos tik dar tvirčiau įteisina esamą
diskriminacinę situaciją. Visiškai lieka neaišku kaip
Energetikos ministerija ruošiasi spręsti mūsų problemas,
jei kurdama įstatyminės bazės pataisas elgiasi priešingai.
Projekto 10 straipsnio 4 p., 11 p.
imperatyviai nustato, kad elektros energijos operatoriaus, perdavimo,
skirstymo, visuomeninio tiekimo licencijos išduodamos tik vienam asmeniui
nurodytoje apibrėžtoje teritorijoje, kurioje jis turi išskirtines
veiklos vykdymo teises.
Šiuo metu RST ir VST turi licencijas
pasidalijusios visą Lietuvos teritoriją pilnai. Vadinasi niekas, net
teoriškai, nebegalės gauti šioje teritorijoje licencijų.
Idealus monopolis neribotam laikui. Energetikos ministras pastoviai deklaruoja
apie greitą rinkos liberalizavimą, įgyvendinant Eurodirektyvas.
Kaip jis tai padarys po tokių įstatymo pataisų? Kadangi nei RST,
nei VST nesudaro sutarčių su sodų ir kitų bendrijų
teritorijose esančiais buitiniais vartotojais, tinklų neišperka
ir dar ilgai neišpirks, mes ir toliau be licencijų nelegaliai
turėsime skirstyti ir prekiauti elektros energija.
Konferencijoje nutarta
prašyti Jūsų pagalbos įteisinant elektros energijos skirstymo ir
visuomeninio tiekimo licencijų išdavimą visiems eksploatuojantiems
savo lokaliuosius tinklus arba asmenims sudariusiems sutartis šių
tinklų išpirkimui.
Projekto 7 straipsnis papildo 24
straipsnio 1 dalį sekančiai “…Tuo atveju, jei
skirstomųjų tinklų įmonė nėra sudariusi su
vartotoju atskiros sutarties dėl elektros energijos persiuntimo
paslaugų teikimo, skirstomųjų tinklų įmonės ir
vartotojo sudaryta elektros energijos pirkimo- pardavimo sutartis laikoma ir
elektros energijos persiuntimo paslaugų teikimo konkrečiam vartotojui
sutartimi.”
Mes renkame medžiagą
dėl kreipimosi į teismą, kad mus prievartauja teikti be
licencijų paslaugas, pažeidžiant įstatymus ir civilinį
kodeksą. Įteisinta dviprasmiška pataisos formuluotė, leis
monopolisto advokatams teisme sėkmingai įrodinėti, kad
įstatymas nepažeistas, nes pagal sutarties papildymą mes esame
įpareigoti konkrečiam bendrijos vartotojui persiusti pirktą
bendrame katile elektros energiją.
Jei atsižvelgiant į tai,
kad po naujųjų metų formuosis elektros energijos rinka, kurioje
nupirktą laisvojo vartotojo elektros energiją iš nepriklausomo
gamintojo, norima įpareigoti skirstomųjų tinklų
įmonę persiusti pirkėjui pagal tą pačią
sudarytą pirkimo- pardavimo sutartį, tai siūlome formuluoti
aiškiai ir nedviprasmiškai…”Skirstomųjų
tinklų įmonės ir vartotojo sudaryta elektros energijos pirkimo-pardavimo
sutartis laikoma ir elektros energijos, vartotojo pirktos iš nepriklausomo
gamintojo ar tiekėjo persiuntimo paslaugos teikimui.”
Konferencijos dalyviai prašo
Jūsų pagalbos dėl kreipimosi į teisės ir
teisėtvarkos komitetą , kad būtų šis klausimas
aiškiai suformuluotas bei išaiškintas ir, jei būtų
galima, gautumėme šį išaiškinimą ateičiai.
Projekto 15.straipsnis
keičiantis 42straipsnio 2 dalį išviso netelpa į jokius
rėmus. Tai jau bus ne vien sodininkų bet ir daugelio problema. Palikus
reguliuoti Komisijai tik perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo
paslaugų dedamųjų viršutines ribas, o visos
visuomeninės elektros energijos kainos ir tarifų viršutinės
ribos nustatymą ir keitimą patikėti pačiam monopolistui be
reguliavimo, precedento neturintis atvejis. Kaip sodininkai galės kreiptis
į teismą dėl neteisėtai imamo mokesčio už savo
lokaliųjų tinklų eksploataciją, jei monopolistas pateiks
teismui skaičiuotę, kurioje bus fiktyviai nurodyta, kad sodininkams
iš viso neįkalkuliuotas mokestis už skirstymą žemos
įtampos tinklais, bet pavyzdžiui vietoje to padidinta marža
dėl mažo transformatorinių pastočių išnaudojimo
ir panašiai. O kadangi jie atskiroms buitinių vartotojų
grupėms taikys skirtingus tarifus nepažeisdami kainos svertinio
vidurkio, įstatymas lieka nepažeistas. Kryžminiu subsidijavimu
tokiu atveju irgi neapkaltinsi.
Kadangi tai gali skaudžiai paliesti
ne tik sodininkus, prašome Jūsų pagalbos, atkreipiant
antikorupcijos komiteto ypatingą dėmesį šio klausimo
svarstyme.
Sodų bendrijos daugelį
metų yra akivaizdžiai apvagiamos elektros energijos
diskriminacinės kainos pagalba. Sumos siekia dešimtis milijonų
litų. Ar nebūtų galima inicijuoti šio klausimo
svarstymą antikorupcijos komitete?
Konferencijos
įgaliotas, Kauno susivienijimo “SODAI”
pirmininkas
Romualdas Šeštakauskas
Priedas:
4 lapų konferencijos dalyvių
sąrašas su 139 parašais
|