KREIPIMASIS Į RESPUBLIKOS PREZIDENTĘ IR SEIMĄ
2010-04-10
Sodininkų bendrijoms,
valdančioms ir eksploatuojančioms už savo lėšas
įrengtus žemos įtampos perdavimo ir skirstymo elektros tinklus,
yra taikoma tokia pati visuomeninė elektros energijos kaina kaip ir
visų kitų buitinių vartotojų, nors pastariesiems
tiekiančius energiją žemos įtampos tinklus eksploatuoja
energijos tiekėjai.
Elektros energetikos įstatymo 43 str. 3 d. 1 p. numato, jog nustatant
viršutines perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų
kainų ribas numatomos būtinos elektros energijos pirkimo, perdavimo,
skirstymo, tiekimo, tarp jų elektros energijos sąnaudų
padengimo, išlaidos, taip pat tinklų plėtros, atkūrimo bei
tinklų priežiūros darbų, būtinų patikimai, saugiai,
kokybiškai veiklai vykdyti, išlaidos, viešuosius interesus
atitinkančių paslaugų teikimo išlaidos bei
užtikrinamas normatyvinis pelnas. Vadinasi, sodininkų mokama elektros
energijos kainų dalis apima ir elektros energijos tiekėjų
išlaidų už elektros skirstymo žemos įtampos tinklais,
taip pat šių tinklų plėtros, atkūrimo bei tinklų
priežiūros darbų, būtinų patikimai, saugiai,
kokybiškai veiklai vykdyti, išlaidų kompensavimą.
Ankstesnėse ir naujose
2010-02-11 Energetikos ministro įsakymu patvirtintų ELEKTROS
ENERGIJOS TIEKIMO IR NAUDOJIMO taisyklių 54 p. ir 54.5 p. įpareigoja lokalų tinklą
valdantį savininką vadovautis Taisyklėse nustatytomis
sąlygomis bei reikalavimais, reglamentuojančiais operatoriaus ir
vartotojo teises ir pareigas.. Pagal Taisyklių 45 p. operatorius privalo
ekspoatuoti ir prižiūrėti elektros energijos įrenginius.
Taip pat Taisyklių 54.1 p. numato, jog savininkas valdantis lokalų
elektros tinklą, privalo užtikrinti, kad jo lokalų elektros
tinklą eksploatuojantys darbuotojai turėtų reikiamą
kvalifikaciją ir teisę atlikti darbus veikiančiuose elektros
įrenginiuose. Taigi elektros perdavimas galutiniam vartotojui žemos
įtampos tinklais bei šių tinklų priežiūra tenka
sodininkų bendrijoms.
Vadinasi, susidaro situacija, kad
sodininkai sumoka elektros kainos dalį, skirtą kompensuoti elektros
energijos tiekėjo sąnaudas už elektros perdavimą žemos
įtampos tinklais bei šių tinklų priežiūrą
(kurių faktiškai tiekėjas nepatiria), ir taip pat privalo
kompensuoti sodininkų bendrijos (lokalų
tinklą valdantis vartotojas) išlaidas patiriamas dėl
elektros perdavimo žemos įtampos tinklais bei šių
tinklų priežiūrą. Taigi aukščiau
išvardintų teisės aktų pagrindu sodininkai už tą
pačią paslaugą moka du kartus. Tokiu būdu egzistuoja
teisinis pagrindas diskriminuoti sodininkus kaip vartotojus kainos aspektu.
Valstybinės
Kainų ir Energetikos Kontrolės komisijos vykdoma nuolaidžiavimo
politika monopolinėms struktūroms, akivaizdžiai
prieštarauja pačios VKEKK 2009-11-09 d. nutarimu Nr. 03-199
patvirtintos “VISUOMENINIŲ ELEKTROS ENERGIJOS KAINŲ,
VISUOMENINIO TIEKIMO PASLAUGOS KAINOS IR JŲ VIRŠUTINIŲ RIBŲ
NUSTATYMO METODIKOS” 2; 5; 9; 24; 29,1; 29.2; 29.4; 29.7; 33 ir 65
punktų nuostatoms.
Dėl tokios situacijos
pažeidžiami:
1.
LR Konstitucijos 46 str. 5 d.;
2.
LR Elektros energetikos įstatymo 24 str. 5 d.;
3.
2003 m. birželio 26 d. Europos parlamento ir Tarybos
direktyvos 2003/54/EB Dėl
elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinančios Direktyvą
96/92/EB:
3.1.1.
3 str. 3 d. Valstybės narės užtikrina, kad
visiems namų ūkio vartotojams [...] būtų teikiamos
universaliosios paslaugos, t.y. kad jos turėtų teisę savo
teritorijoje gauti nustatytos kokybės elektros energiją už protingą,
lengvai ir aiškiai palyginamą ir skaidrią kainą;
3.1.2.
3 str. 5 d. Valstybės narės imasi atitinkamų
priemonių, siekdamos apsaugoti galutinius vartotojus bei užtikrinti
aukštą vartotojų apsaugos laipsnį, ypač siekdamos, kad
būtų taikomos adekvačios pažeidžiamų
vartotojų apsaugos priemonės [...];
3.1.3.
A priedo „Vartotojų
apsaugos priemonės“ d) punktas: Nepažeidžiant
Bendrijos taisyklių dėl vartotojų apsaugos, ypač Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/7/EB()
ir Tarybos direktyvos 93/13/EB(),
3 straipsnyje nurodytomis taisyklėmis siekiama, kad vartotojai [...] galėtų
rinktis iš įvairių mokėjimo būdų. Bet kuris
sąlygų skirtumas turi atspindėti tiekėjo išlaidas,
susijusias su skirtingų mokėjimo sistemų taikymu. Bendros
sąlygos turi būti sąžiningos ir skaidrios. Sąlygos
paskelbiamos aiškia ir suprantama kalba. Vartotojai turi būti
apsaugoti nuo nesąžiningų ar klaidinančių pardavimo
metodų.
4.
2005 m.
gegužės 11 d. Europos parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/29/EB
dėl nesąžiningos įmonių komercinės veiklos
vartotojų atžvilgiu vidaus rinkoje ir iš dalies keičianti
Tarybos direktyvą 84/450/EEB, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas
97/7/EB, 98/27/EB bei 2002/65/EB ir Europos Parlamento ir Tarybos
reglamentą (EB) Nr. 2006/2004 („Nesąžiningos
komercinės veiklos direktyva“)
6 str. 1 d. klaidinančia laikoma komercinė veikla, kurioje yra
apgaulingos informacijos, ir dėl to ji yra neteisinga, arba kuri bet
kuriuo būdu, įskaitant bendrą pristatymą, apgaudinėja
arba gali apgauti vidutinį vartotoją, nors informacija ir yra
faktiškai tiksli, vieno arba kelių toliau išvardintų
elementų atžvilgiu, ir bet kuriuo atveju skatina arba gali paskatinti
jį priimti tokį sprendimą dėl sandorio, kurio jis kitomis
aplinkybėms nebūtų priėmęs: (c) prekybininko
įsipareigojimų apimtis, d) kaina arba metodas, kuriuo ji
apskaičiuojama.
Į 2009-07-14 kolektyvinį
23 Kauno susivienijimo “Sodai” sodų bendrijų
raštą Nr. 76 Energetikos ministrui ir Valstybinės Kainų ir
Energetikos Kontrolės komisijos pirmininkui dėl elektros energijos
kainos diferencijavimo ir kitų problemų iki šiol net atsakymo
negauta.
Į Lietuvos Sodininkų
Draugijos 2010-02-17 raštą Nr. 06 Valstybinės Kainų ir
Energetikos Kontrolės komisijos pirmininkei dėl elektros energijos
kainos diferencijavimo iki šiol net atsakymo negauta.
Iš 2010-03-23 d. LR Energetikos
ministerijos rašto Seimo nariui V. Mazuroniui „Dėl Kauno
susivienijimo „Sodai“ kreipimosi“ Nr.(72-09)-3-753 matyti,
kad LR Energetikos ministerija nemato teisinės problemos dėl
sodininkų permokamos elektros energijos kainos ir nesirengia imtis
jokių veiksmų elektros energijos kainų diferencijavimo problemai
spręsti.
Energetikos ministerijos
paruoštais teisės aktais leidžiant monopolistui pasisavinti
iš vartotojo lėšas skirtas tinklų eksploatacijai ir tais
pačiais teisės aktais reikalauti, kad vartotojas
besąlygiškai vykdytų visus teisės aktuose keliamus
priežiūros techninius ir renovacijos reikalavimus, yra nesuderinama
su elementariais logikos ir ekonominiais dėsningumais.
Dešimtmetį sodų
bendrijoms yra aiškinama, kad kaina nediferencijuojama, nes artimiausiu
metu lokalieji elektros tinklai bus operatorių išpirkti. Šiuo
metu vėl pradedama išpirkimo akcija, tačiau sodų bendrijoms
sudarytos akivaizdžiai diskriminacinės sąlygos. Esant
nediferencijuotai kainai, vartotojas verčiamas parduoti savo turtą
stipresniajai pusei pagal civilinį kodeksą laisvų derybų
pagrindu. Energetikos įmonės, motyvuodamos kad šis sandoris joms
“nuostolingas” už daugiamilijoninį turtą siūlo
tik simbolinį vieną litą. Taiko atvirą reketo formą
perspėdami, kad jei neparduosime už vieną litą, tai
Valstybinė Energetikos Inspekcija Energetikos ministerijos nurodymu
pradės sugriežtintą tikrinimą ir kelti reikalavimus,
kurių mes akivaizdžiai negalėsime įvykdyti, nes
lėšas techninio stovio užtikrinimui jie ir toliau
besąlygiškai savinsis.
Tiek Konstitucija tiek civilinis
kodeksas garantuoja vartotojui teise laisvai, be diskriminacinių
sąlygų valdyti, eksploatuoti, laisva valia parduoti pasirinktam
pirkėjui savo nuosavybės teise valdomą turtą.
Draudžiama vartotojui kelti diskriminacinius reikalavimus verčiant
mokėti už nesuteikiamas paslaugas. Valstybinės institucijos
privalo pirmoje eilėje ginti silpnesniosios pusės t.y. vartotojo
teises ir teisėtus lūkesčius (CK 6.160 str. 1 dalis, 1.39 str. 1
dalis, 6.188str.)
Atsižvelgiant į
aukščiau išdėstytą ir faktą, kad šiame
prašyme išdėstyta problema aktuali pusei milijono Lietuvos Respublikos
gyventojų, prašome Jūsų imtis visų veiksmų
Jūsų kompetencijos ribose, politiškai išspręsti
situaciją dėl sodininkų permokamos elektros energijos kainos ir
jos diferencijavimo siekiant apginti vartotojams konstitucijos ir civilinio
kodekso garantuojamas teises.
|