Respublikos Seimo kontrolieriui Gedimino pr.
56, LT-01110 Vilnius
S K U N D A S 2010 m. rugpjūčio 18 d.
Eilę metų
sodininkai kėlė klausimą dėl sąžiningo
visuomeninės elektros energijos kainos diferencijavimo. Jie reikalavo, kad
jiems į elektros energijos kainą nebūtų
įskaičiuojami žemos įtampos tinklų eksploatacijos
kaštai, kadangi pastarieji yra sodininkų nuosavybė ir juos
eksploatuoja savo sąskaita pačios bendrijos. Tuometinis Ūkio
ministras Petras Čėsna 2002 metais priėmė sprendimą
šį klausimą spręsti kitaip: išpirkti sodininkams
priklausančius bendrai naudojamus elektros energetikos objektus, dėl
ko atkristų būtinybė diferencijuoti kainas. Vyriausybė buvo
įpareigota nustatyti tokių objektų išpirkimo tvarką.
Per tuos 8 metus visos, buvusios ir esamos tvarkos buvo parengtos taip, kad
gintų tik monopolininkų (VST ir RST) teises, leistų begaliniai
tęsti išpirkimo procesą arba reikalauti, kad sodininkai netgi
turėtų primokėti perduodant savo turtą.
Nors lokaliųjų
tinklų išpirkimo vienokia ar kitokia tvarka turėjo būti
vykdoma, tačiau išpirkimo procesai vyko ir vyksta labai lėtai.
2008 m. vasario mėn. Ūkio ministerija sudarytai darbo grupei buvo
pateikusi duomenis, kad VST buvo išpirkusi 17, o RST - 96 sodininkams
priklausiusius tinklus iš 1500 turimų. 2009 m. lapkritį vienas
savaitraštis kreipėsi į Energetikos ministeriją dėl
informacijos apie išpirktus tinklus. Ministerija pateikė duomenis,
kad per 2009 m. RST išpirko 20, o VST – 7 objektus. Šiais
metais išpirkta apie šimtas objektų. Pagrindinė lėto
proceso priežastis – patvirtintos nepalankios sodininkams (tiesiog
korupcinės) bendrai naudojamų elektros energetikos objektų
išpirkimo metodikos ir taisyklės, bei nediferencijuota elektros
energijos kaina. Pačios pasitvirtindamos žinybines išperkamų
lokaliųjų elektros tinklų vertinimo metodikas, energetikos
įmonės nustatydavo „minusines“ objektų kainas, neva
tiek pinigų reikia sutvarkyti elektros tinklams, kad jie atitiktų
nustatytus techninius parametrus, dėl ko sodininkams, parduodant objektus,
buvo reikalaujama primokėti šimtatūkstantines ir net milijonines
sumas. Tačiau atkreipiame dėmesį, kad už elektros energijos suvartojimą buitiniai vartotojai
(tame tarpe ir sodininkai) moka pagal nustatytą tarifą vadinamuoju
„Pašto ženklo“ principu t. y. už tiekimo
paslaugą iki buitinio vartotojo ribos. Nors sodininkų bendri
žemos įtampos tinklai nuosavybės teise energetikos
įmonėms nepriklauso ir jos jų neeksploatuoja ir nerenka
lėšų už suvartotą elektros energiją iš
kiekvieno sodininko, visos gautos lėšos atitenka energetikos
įmonėms, t.y., jos gaudavo ir gauna atlygį už nesuteiktas
paslaugas ir neatliktus darbus (realiai neteikia dalies visuomeninių
paslaugų ir neeksploatuoja žemos įtampos tinklų),
atitinkamai nepatiria ir sąnaudų, taip gaudamos papildomo pelno. VST
pateiktais duomenimis (2008-10-31 raštas Nr. 10330-3404) 2007 m.
faktinės kainos buvo šios:
visuomeninė
elektros energijos kaina vartotojams, gaunantiems elektros energiją
iš žemos įtampos elektros tinklų – 29,11 ct/kWh;
elektros energijos visuomeninė tiekimo
paslaugos kaina – 0,19 ct/kWh (arba 0,65%
nuo visos kainos);
elektros energijos skirstymo žemos
įtampos elektros tinklais paslaugos kaina – 9,08 ct/kWh
(arba 31,19% nuo visos kainos).
Taigi, energetikos įmonė
už nesuteiktas paslaugas 2007 m.
gaudavo iki 9,27 ct už kWh (arba 31,84% nuo visos kainos). Mes,
vadovaudamiesi kelių bendrijų pateiktais duomenimis, atlikome
preliminarius paskaičiavimus, kiek įmonės iš šių
bendrijų gavo pajamų už nesuteiktas paslaugas. Štai kokie
rezultatai:
Sodo bendrija
|
Per 2007
m., viso sumokėta lt.
|
Per 2008
m., viso sumokėta lt.
|
2007 m.
(27% permoka sudaro)
|
2008 m.
(27% permoka sudaro)
|
"Baldininkas"
|
32627,62
|
39088,00
|
8.809,46
Lt
|
10.553,98
Lt
|
"Skardis"
|
72475,19
|
79263,03
|
19.568,30
Lt
|
21.401,02
Lt
|
"Dituva"
|
1283314,00
|
1568490,00
|
346.494,00
Lt
|
423.492,00
Lt
|
"Atletas"
|
|
96454,00
|
|
8.941,29
Lt
|
"Vieversėlis"
|
19367,84
|
21655,76
|
5.229,31
Lt
|
5.847,05
Lt
|
"Giluma", Gija",
"Beržas", "Ąžuolėlis"
|
4187,00
|
57643,00
|
1550,00t
|
2128,00t
|
"Lagūna"
|
|
54112
|
|
14.610,00
Lt
|
Bendra
apytikrė gauta suma:
|
381651,07
|
486973,34
|
Jeigu suskaičiuotume visų
sodininkų bendrijų sumokėtas už nesuteiktas paslaugas
sumas, gautųsi tikrai įspūdingi skaičiai. Tų
pinigų pilnai pakanka sutvarkyti ir eksploatuoti visus sodininkų
bendrijoms priklausančius elektros tinklus.
2009 m liepos 14 d.
Energetikos ministras eilinį kartą viešai pareiškė:
„Sodininkų problemos dėl elektros energijos tiekimo yra
pagrįstos ir turi būti išspręstos dar šiais
metais“. Buvo sudaryta darbo grupė ir pažadėta, kad
problemų neliks. Deja, metai baigėsi, įpusėjo 2010 metai,
bet ir šiandien daugelis sodininkų bendrijų tebegirdi pažadus,
kad sodininkų tinklai bus išpirkti. Procesas tęsis dar eilę
metų dėl didelės apimties, ribotų finansinių ir
kitų energetikų galimybių. Dėl nesuinteresuotumo,
energetikai prievartauja sodininkų bendrijas, jei ne su neigiama kaina tai
už vieną litą parduoti šimtus milijonų vertės
turtą, bei išpirkimo forminimui keldami daug papildomų
apsunkinančių procesą reikalavimų. Nors deklaruojama, kad
vertė nustatoma derybų metu, bet realių derybų negali
būti, kadangi stipresnioji pusė, monopolį turintis
pirkėjas, tuo visiškai nesuinteresuotas, nes išpirkęs
tegalės gauti tą pačią kainą už elektros
energiją, kurią sodiečiai moka ir iki šiol, o jam tik
prisidės papildomi žemos įtampos elektros tinklų
eksploatacijos kaštai, kuriuos jis šiandien ir taip pasiima be
jokių pastangų .
Sodininkai daugybę
kartų kreipėsi į Energetikos ministrą, Seimo narius, VKEKK,
kad būtų nustatyta tokia tvarka, kuri užtikrintų realias
derybas tarp stipresniosios pusės – energetikos įmonės
– ir silpnesniosios pusės – vartotojo –
nediskriminuojant pastarojo. Be to, nesant sutarimo dėl elektros
tinklų išpirkimo sąlygų, po išpirkimo sodininkai turi
turėti alternatyvią galimybę tinkamai disponuoti ir
prižiūrėti savo turtą, t.y. – eksploatuoti savo
tinklus pagal galiojančių teisės aktų reikalavimus, tam
panaudojant lėšas šiuo metu įskaičiuotas į visuomeninės
elektros energijos kainą mokamą monopolistui.
Europos Parlamento ir Europos
Sąjungos direktyva 2009/72/EB numato, kad vartotojams
turėtų būti užtikrinama teisė į
sąžiningą elgesį su jais, kad į nepriklausomo sistemos
operatoriaus renkamų mokesčių už prieigą prie tinklo
tarifus būtų įskaičiuotas tinkamas atlygis tinklo savininkui
ar tinklo savininkams už naudojimąsi tinklu ir bet kokias naujas
investicijas į jį. Mūsų supratimu, tai reiškia, kad
sodininkų reikalavimai dėl visuomeninės elektros energijos kainos
diferencijavimo yra teisėti. Be to, Seimas 2009 metų
gruodžio 22 jau balsavo dėl tokios pataisos ir jai pritarė, kai
buvo svarstomas Elektros energetikos įstatymo 2, 5, 6,
10, 14, 22, 23, 24, 25, 28, 32, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 42(1) straipsniu ĮSTATYMO PROJEKTAS
(Nr. XIP-1475(3)).
Kadangi
vėliau, balsuojant už visą 16 straipsnį, jis buvo
grąžintas tobulinti, minėta pataisa liko „kaboti“
ore, todėl manome, kad būtina šį kainos
diferencijavimą įteisinti Elektros Energetikos įstatyme ir
užkirsti kelią energetikams ir juos kontroliuojančiai VKEKK
laisvai ir nesąžiningai interpretuoti “Visuomeninių
elektros energijos kainų, visuomeninio tiekimo paslaugos kainos ir jų
viršutinių ribų nustatymo metodikos” 2009 m. lapkričio
9 d. Nr. O3-199 nuostatas. Tokia pataisa civilizuotai išspręstų
daug metų besitęsiančias sodininkams priklausančių
elektros tinklų eksploatavimo ir plėtros problemas. Toks sprendimo
būdas niekaip nelems elektros energijos kainos didėjimo kitiems
vartotojams, ką bando teikti monopolininkas. Priešingai, bus atstatytas
socialinis teisingumas t. y. kiekviena grupė vartotojų mokės
pilnai ir sąžiningai už tas paslaugas, kurios jam realiai
suteikiamos. Tam pagristi pridedame VKEKK 2010.02.26 raštą Nr.
R2-311, kuriame pripažįstama, kad vien tik techniniai energijos
perdavimo nuostoliai žemos įtampos tinkle sudaro 5,8-6,9 proc.,
kuriuos, siekiant išvengti diskriminacijos, Elektros Energetikos
įstatymo 21straipsnio 8 punktas įpareigoja kompensuoti
skirstomųjų tinklų operatorių, bet tai yra nevykdoma. O kur
dar tinklo remonto, eksploatacijos ir kiti kaštai.
Energetikos
ministras pavedė sudaryti darbo grupę sodininkų problemoms
spręsti. Tokia grupė buvo sudaryta. Jos darbe aktyviai dalyvavo
Lietuvos Sodininkų Draugijos atstovai.. Energetikos ministras davė
žodį sodininkams, kad problema bus išspręsta vadovaujantis
teisingumo ir protingumo kriterijais, kas reiškė, jog nauja
išpirkimo tvarka bus palanki sodininkams.
Grupės
darbo eigoje, suvokdami esamų problemų priežastis,
pasiūlėme eilę išpirkimo taisyklių projekto
pataisų. Ministerijos valdininkai lyg ir neprieštaravo pateiktoms
nuostatoms. Tačiau jie iškeldavo vieną problemą:
teisės aktai nenumato priverstinio objektų išpirkimo ar
eksploatavimo. Tai problemai spręsti, inicijavau Seimui Energetikos
įstatymo 28 str. pakeitimo projektą XIP-1039, kuris dabar yra
svarstymo stadijoje. Be to, priimant Elektros energetikos įstatymo
pataisas 2009 gruodžio 22, pavyko į įstatymo nuostatas
įtraukti „Bendrai naudojamo elektros energetikos objekto
avarinės būklės“ bei „leistinosios naudoti
galios“ apibrėžimus, dėl kurių kildavo didžiausi
ginčai ruošiant elektros energetikos objektų išpirkimo
tvarką. Liūdna, bet naujai ruošiamame Elektros Energetikos
įstatymo projekte šių nuostatų vėl nebeliko.
Deja,
teisingumo atstatymas sodininkų atžvilgiu tiek Energetikos
ministerijos valdininkams, tiek skirstymo bendrovių vadovams nepatiko.
Ministerija, beveik neatsižvelgdama į sodininkų pasiūlymus,
patvirtino naują išpirkimo taisyklių aprašą.Naujosiose
taisyklėse atsirado „įdomi“ nuostata, kad jei ne dėl
energetikos įmonės kaltės nebus sudaryti pirkimo-pardavimo
sutartis, „tai savininkas privalo bendrai naudojamą elektros
energetikos objektą eksploatuoti teisės aktų nustatyta tvarka ir
sąlygomis bei užtikrinti, kad jis atitiktų teisės aktuose
nustatytus saugumo, energetikos objektų suderinamumo ir kitus privalomus
reikalavimus, arba savininkas privalo sudaryti bendrai naudojamo elektros
energetikos objekto eksploatavimo sutartį su teisės aktų nustatyta
tvarka atestuota įmone“. Visi suprantame, kad sodininkų
bendrijos finansiškai negalės išlaikyti kvalifikuotą
personalą, o nuomos paslaugos kainuos nemažus pinigus. Verčiant
antrą kartą mokėti energetikams už tą patį
darbą, jie bus dar daugiau diskriminuojami? Argi tai nebus papildomas
šaltinis pasipelnyti dukterinėms energetikų įmonėms?
Kodėl savivaldybių valdomus tinklus tiek RST, tiek VST dabar,
pasirašę tų tinklų panaudos sutartis, aptarnauja nemokamai?
Ar tai
nėra atsakymas į klausimą: kodėl tiek RST, tiek VST nediferencijuoja
elektros energijos kainų, kaip tas numatyta Visuomeninių elektros energijos kainų, visuomeninio tiekimo
paslaugos kainos ir jų viršutinių ribų nustatymo
metodikoje“, patvirtintoje Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos 2009 m. lapkričio 9 d. nutarimu Nr. O3-199? Joje aiškiai ir nedviprasmiškai
nurodyta:
„15. Elektros
energijos kainų diferenciacija – tai elektros energijos
tarifų nustatymas pagal vartotojų grupes, energijos suvartojimo
laiką, įtampos lygius, sunaudotos energijos kiekį, galią ir
kitus
požymius.“;
“29,1 būtinos sąnaudos-kainos turi
skatinti elektros energetikos įmones teikti paslaugas vartotojams
ekonomiškai pagrįstomis sąnaudomis;”
“29,2 sąnaudų atspindėjimas-
kainos turi pagrįstai ir tiksliai atspindėti atitinkamos elektros
energetikos veiklos sąnaudas, teikiant paslaugas
vartotojams…;”
“29,6 lankstumas- kainų struktūra
turi būti pakankamai lanksti, kad atitiktų sąnaudų
pasikeitimus, nors tai ir konfliktuotų su stabilumo reikalavimais;”
„29.7. lygybė – kainos neturi remtis
kryžminiu subsidijavimu bei diskriminuoti vartotojų ar jų
grupių.“;
„33. Taikant diferencijuotus elektros energijos
tarifus, elektros energijos kaina vartotojams gaunama sumuojant pagal
technologinius etapus atitinkamus elektros energijos tarifus.“
Iš
pridedamų VKEKK atsakymų matyti, kad komisija pritaria energetikos
įmonių tendencingam ir nesąžiningam metodikos taikymui. Jie
vadovaujasi tik vieno metodikos 34 punkto nuostata, kad leidžiama taikyti
elektros energijos kainos komponentes pagal technologinius etapus vartotojams
gaunantiems elektros energiją iš 0,4 KV tinklo įskaitant ir
transformatorių šynas. Tai yra teisinga ir logiška vartotojams,
ypač kaimo vietovėje, kai vidutinės įtampos tinklais
tiekiama energija per transformatorinę pastotę, kuri, dėl
didelių atstumų nuostoliams sumažinti, įrengta prie
vartotojo ribos ir jis tiesiogiai pajungtas nuo žemos įtampos
šynų. Vadovaujantis “pašto ženklo” principu,
tokiu atveju vartotojui neaktualu kokiu būdu, bet jam pilnai suteikiama
paslauga tiekti elektros energiją iki jo apskaitos ribos. Sodų
bendrijų atveju tiesioginiam buitiniam vartotojui energija netiekiama. Ji
tiekiama tik vidutinės įtampos tinklais iki TP esančių
laukuose. Bendrijos privalo įsirengti savo lėšomis žemos
įtampos tinklus ir jais toliau perduoti bei paskirstyti elektros
energiją kiekvienam buitiniam- tiesioginiam vartotojui iki jo ribos, vesti
apskaitą, rinkti mokesčius, bei antrą kartą dengti
šių tinklų eksploatacijos kaštus, nes už
paslaugą- tiekimas ir skirstymas žemos įtampos tinklais- pilnai
moka kaip ir visi buitiniai vartotojai energetikos bendrovėms
(iliustracijai pridedame “Visuomeninės elektros energijos kainos
buitiniam vartotojui 2009 m. II pusmečio sandaros schemą). Jei
paanalizuosime kainos sudedamąsias, tai paaiškės, kad elektros
energijos perdavimo ir skirstymo žemos įtampos tinklais
technologiniai kaštai yra didžiausi iš visų kainos
dedamųjų ir 2007-2009 metų laikotarpio duomenimis sudarė
nuo 27 iki 31,19 proc. visos kainos kaštų.
Dėl aukščiau išdėstytų
priežasčių, skaitome, kad visiems buitiniams vartotojams taikyti
vienodą visuomeninę elektros energijos kainą nepriklausomai nuo
to, ar visiems pilnai teikiamos vienodos paslaugos, yra grupė
vartotojų, kuriai neteikiamos žemos įtampos elektros energijos
perdavimo ir skirstymo paslauga, akivaizdus diskriminavimas. Ši
diskriminacija apima beveik puse milijono buitinių vartotojų
sodų bendrijose ir akivaizdžiai prieštarauja CK 6.193 straipsnio
4 punktui; “Kai abejojama dėl sutarties sąlygų, jos
aiškinamos tas sąlygas pasiūliusios šalies nenaudai ir jas
priėmusios šalies naudai. Visais atvejais sutarties sąlygos turi
būti aiškinamos vartotojų naudai ir sutartį prisijungimo
būdu sudariusios šalies naudai”.
Analogiška situacija kaip sodininkų
bendrijose yra daugiabučiuose namuose. Ten irgi žemos įtampos
elektros energijos skirstymo tinklas priklauso ne energetikos
įmonėms, tik jis yra žymiai mažesnės apimties ir jo
eksploatacijos kaštai žymiai mažesni. Savivaldybėms priklausančiuose
namuose paskutiniu metu bandoma nebesudarinėti kai kuriais atvejais
sutarčių su tiesioginiais vartotojais, reikalaujnt perkelti
sutarčių sudarymo ir bendro atsiskaitymo prievolę
savivaldybėms ir panašiai, tačiau daugumoje, kartais net su
teismų pagalba, vykdomas CK 4.76 straipsnis ir tiekiama elektros energija
iki tiesioginio buitinio vartotojo ribos bei sudaromos tiesioginės
sutartys su buitiniais vartotojais. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo:
Vartotojų teisių apsaugos sutartiniuose santykiuose: teisinio
reguliavimo ir teismų praktikos apžvalgoje, paskelbtoje 2009-09-14,
tokios situacijos aiškinamos sekančiai; “Elektros energijos
tiekėjas, siekdamas su daugiabučio namo savininkų bendrija
sudaryti elektros energijos pirkimo- pardavimo sutartį, kurios pagrindu
bendrija turėtų tiesiogiai atsiskaityti su energijos tiekėju
pagal įvadinio elektros apskaitos prietaiso rodmenis, privalo
įrodyti, kad ginčo namo butuose esantys elektros energijos apskaitos
prietaisai yra netinkami ar jų neimanoma pertvarkyti, ar bendrija
nepagristai atsisako elektros energijos tiekėjo pasiūlytos
įsirengti individualios elektros energijos apskaitos sistemos arba jos
techniškai neįmanoma įdiegti ginčo name. Energiją
tiekiančiam asmeniui neįrodžius savo reikalavimų pagrįstumo,
jo siūlomos sutarties nuostatos, kuriomis daugiabučio namo
savininkų bendrijai perkeliama pareiga apmokėti mokesčius
už jos gyventojų suvartotą elektros energiją, negali
būti laikomos pagrįstomis ir sąžiningomis vartotojo
atžvilgiu, nes bendrijos nariai, kaip bendro naudojimo patalpų
bendraturčiai, atsako tik už bendrai suvartotą elektros
energijos kiekį bendro naudojimo patalpose (CK 4.76 straipsnis,
Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 26
straipsnio 2 dalis) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių
bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. balandžio 25 d. nutartis,
priimta civilinėje byloje Nr. 3K-3-269/2005).”
Sodininkų bendrijų nariai savo bendrą
turtą- lokaliuosius elektros tinklus- valdo kaip ir daugiabučių
namų savininkai bendrosios dalinės nuosavybės teise
(Sodininkų Bendrijų įstatymo 2003 m. gruodžio 18 d. Nr.
IX-1934 , 7 straipsnis). Daug metų sodininkų bendrijos reikalauja
perimti įrengtas jų subabonentams apskaitas ir sudaryti tiesiogines
sutartis su buitiniais vartotojais- bendrijos ir nebendrijos nariais,
esančiais jos teritorijoje, bet VKEKK ir, ministerijai
nuolaidžiaujant, energetikos įmonės to nevykdo. Tiesiogines
sutartis su buitiniais vartotojais energetikai vengia sudaryti ne tik bendrijose,
kurių lokalieji tinklai yra bendrijų nuosavybė, bet jos
nesudaromos daugelyje atvejų ir bendrijose, kurių lokalieji tinklai
prieš dešimtmetį ir seniau perduoti į energetikos
įmonių balansą.
Dėl aukščiau išdėstytų
priežasčių, kreipiamės į Jus prašydami
atsakymų į sekančius klausimus:
1.Ar energetikos įmonės sodininkų
bendrijoms, pačioms eksploatuojančioms savo žemos įtampos
skirstomuosius tinklus, teisėtai priskaičiuoja ir pasisavina elektros
energijos žemos įtampos tinklų perdavimo ir skirstymo
eksploatacijos kaštus?
2.Ar iš pridedamų septynių
Valstybinės Kainų ir Energetikos Kontrolės Komisijos atsakymų
galima teigti, kad ji netinkamai vykdo LRV 2002-11-07 nutarimo Nr. 1747
patvirtintų Komisijos nuostatų 6.10 punktą “
Išankstinio skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėja
skundus dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant,
skirstant, perduodant, laikant energiją, teisės joms pasinaudoti
tinklais ir sistemomis nesuteikimo, prisijungimo, energijos tiekimo srautų
balansavimo, kainų ir tarifų taikymo nagrinėjant skundus gina
vartotojų pažeistus interesus”?
3.Ar Energetikos ministerija, atsisakydama mūsų
prašymu spręsti sodininkų bendrijų elektros energijos
kainos diferencijavimą, nepažeidė LRV 2009-02-11 nutarimu Nr. 86
patvirtintų Energetikos ministerijos nuostatų 6.2.6 punkto, kuris
nurodo, kad Energetikos ministerija dalyvauja formuojant ir įgyvendinant
valstybės politiką energijos vartotojų teisių apsaugos
srityje, bei 6.2.7 punkto, kuris numato, kad Energetikos ministerija rengia ir
tobulina teisės aktus, sprendžiančius problemas, dėl
kurių mes kreipėmės į ministeriją, mūsų
pridedamuose penkiuose raštuose?
4.Ar mūsų atveju nepažeidžiamas CK
6.193.4 punktas, kuris nurodo, kad “Kai abejojama dėl sutarties
sąlygų, jos aiškinamos tas sąlygas pasiūliusios
šalies nenaudai ir jas priėmusios šalies naudai. Visais atvejais
sutarties sąlygos turi būti aiškinamos vartotojų naudai ir
sutartį prisijungimo būdu sudariusios šalies naudai”
(Lietuvos Aukščiausio Teismo Civilinio bylų skyriaus 2002 spalio
7 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-1137/2002)?
5.Energetikos ministerija ir VKEKK atsakymuose motyvuoja,
kad sutartis su juridiniu asmeniu- sodininkų bendrija nėra vartojimo
sutartis su buitiniu vartotoju. Ar tai teisinga jei Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo praktikoje laikomasi nuostatos, kad ta
aplinkybė, jog sutartis formaliai buvo sudaryta su juridiniu asmeniu, tam
tikrais atvejais neturi būti sureikšminama. Sprendžiant
klausimus, susijusius su butų, esančių daugiabučių
namuose ar sklypelių narių sodininkų bendrijose, savininkų,
kaip galutinių vartotojų, aprūpinimo energija ir vandeniu,
vartotoju pripažįstamas fizinis asmuo, kuris faktiškai naudojasi
perkama preke savo namų ūkio reikmėms ir už ją sumoka,
t. y. yra galutinis prekių ir paslaugų vartotojas. Aplinkybė,
kad tam tikrais atvejais sutartį pasirašo ne pats fizinis asmuo, o
jam atstovaujantis specialaus teisnumo juridinis asmuo, pavyzdžiui
sodininkų bendrija, nėra pagrindas nelaikyti sutarties vartojimo
sutartimi (Lietuvos Aukščiausio Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2003 m gegužės 12 d. nutartis
civilinėje byloje Nr. 3K-3-579/2003; 2004 m balandžio 19 d nutartis
civilinėje byloje Nr. 3K-3-283/2004; 2005 m balandžio 25 d nutartis
civilinėje byloje Nr. 3K-3-269/2005; 2008 m vasario 29d nutartis
civilinėje byloje Nr. 3K-3-211/2008).
6. Ar VKEKK ir Energetikos ministerija, atsisakydamos
apginti šiuo atveju vartotojus, nepažeidžia Europos Tarybos
Direktyvos? Bendroji nesąžiningos vartojimo sutarties sąlygos
samprata suformuluota Direktyvos 3 straipsnyje, kuriame nustatyta, kad
sutarties sąlyga, dėl kurios nebuvo atskirai derėtasi, yra
laikoma nesąžininga, jeigu pažeidžiant
sąžiningumo reikalavimą dėl jos atsiranda ryškus
neatitikimas tarp iš sutarties kylančių šalių
teisių ir pareigų vartotojo nenaudai. Iš esmės
analogiška sąvokos apibrėžtis yra įtvirtinta CK 6.188
straipsnio 2 dalies 12 ir 16 punktuose, kuriuose nustatyta, kad
negaliojančiomis gali būti pripažintos sąžiningumo
kriterijams prieštaraujančios vartojimo sutarčių
sąlygos, kurios nebuvo šalių individualiai aptartos, jeigu jos
iš esmės pažeidžia šalių teisų ir
pareigų pusiausvyrą, bei vartotojo teises ir interesus
PRIDEDAMA 60 lapų prašymų ir
atsakymų:
1.2009-07-14 Nr.76 Kauno susivienijimo
“Sodai” prašymas Energetikos ministrui ir VKEKK pirmininkui -18
lapų.
2. 2009-08-12 d. kolektyvinis Prienų rajono
sodų bendrijų pirmininkų prašymas Energetikos ministrui
– 2 lapai.
3. 2009-08-18 Nr.80 Kauno susivienijimo
“Sodai” prašymas Energetikos ministerijos, Energijos
išteklių, elektros ir Šilumos skyriaus vedėjui – 12
lapų
4. 2009-09-07 Nr. 82 Kauno susivienijimo
“Sodai” prašymas Energetikos ministerijos, Energijos
išteklių, elektros ir Šilumos skyriaus vedėjui – 2
lapai
5. 2010-01-18 Nr. 02 Lietuvos Sodininkų
Draugijos raštas Energetikos ministrui dėl taisyklių projekto
– 1 lapas.
6. 2010-02-17 Nr. 06 Lietuvos Sodininkų
Draugijos kreipimasis į VKEKK pirmininkę D. Korsakaitę - 2
lapai.
7. Energetikos ministerijos 2010-03-23 d. atsakymas
Nr.(72-09)-3-753 –2 lapai.
8. Visuomeninės elektros energijos kainos
buitiniam vartotojui sandaros schema 2009 metų II pusmečiui - 1 lapas
9. VKEKK atsakymas 2010-05-13 d. Nr. R2-799 - 2
lapai.
10. VKEKK atsakymas 2009-12-15 d. Nr. R2-2091
–1 lapas.
11. VKEKK atsakymas2009-02-27 d. Nr. R2-331 –
1 lapas.
12. VKEKK atsakymas2010-02-26 d. Nr. R2-311 –
1 lapas.
13. VKEKK atsakymas2010-04-23 d. Nr. R2-652 –
3 lapai.
14. VKEKK atsakymas2009-08-20 d. Nr. R2-1299
– 2 lapai.
15. VKEKK atsakymas 2010-03-07 d. Nr. R2 –
537 – 2lapai.
16. VKEKK atsakymas elektroniniu paštu
laikraščio redakcijai – 1 lapas.
17. Energetikos ministerijos atsakymas elektroniniu
paštu laikraščio redakcijai –2 lapai.
18. LR Seimo Europos reikalų komiteto
2010-04-22 raštas Nr. S-2010-4304 1lapas.
19. Energetikos ministerijos 2010-05-11 d. atsakymas
Nr. (7.2-09)-3-1369 Seimo Europos reikalų komitetui -2 lapai.
20. VKEKK 2010-05-13 d. atsakymas Nr. R2-796 Seimo
Europos reikalų komitetui -2 lapai.
Kauno
susivienijimo “Sodai” pirmininkas
Romualdas
Šeštakauskas
|