KAUNO SUSIVIENIJIMO
„SODAI“ 2012 BALANDŽIO 21 D. SODININKŲ BENDRIJŲ
PIRMININKŲ KONFERENCIJOS
K R E I P I M A S I S
dėl žemėtvarkos
problemų sodininkų bendrijose į konferencijoje
dalyvaujančius Seimo narius.
Mes kreipėsi
pagalbos į 2011-12-03 vykusioje konferencijoje dalyvavusius
Seimo narius Kęstutį Daukšį, Almantą
Petkų, Roką Žilinską dėl sekančių
klausimų.
Visos bendrijos
privatizacijos metu sumokėjo dideles pinigines sumas už
sodininkų bendrijų žemės sklypų planų
paruošimą pagal tuometinių teisės aktų ir
žemėtvarkos specialistų reikalavimus, juos suderino su
visomis valstybinėmis institucijomis ir pridavė rajonų
žemėtvarkos tarnyboms. Remiantis šiais planais buvo
vykdoma privatizacija. Sklypų valdytojai išpirko žemę.
Savo valdas įregistravę Valstybiniame Registre, gavo valdų
įteisinimo pažymas su suteiktais registravimo unikaliais
numeriais. Deja, kuo toliau, tuo dažniau perrašant
paveldėjimus ir kitais atvejais, aiškėja, kad didelė
dalis šių registruotų valdų nėra užnešta
į nekilnojamojo turto kadastro žemėlapį (net ir esant
ant plano žymėjimui, kad įvesta į geoduomenų
bazę). Dar blogiau, kai daliai sklypų, kurie po
privatizacijos, Registro centrų buvo priversti pakartotinai
patikslinti sklypų posūkių taškų
koordinates, vėl prievartaujami trečią kartą
tikslinti brangiai kaštuojančius kadastrinius matavimus,
nors Nekilnojamojo Turto Kadastro nuostatuose tokio reikalavimo nėra.
Gauti šių
Seimo narių atsakymai iš Žemės Ūkio ir
Teisingumo ministerijų dėl keliamų problemų ne
tik patvirtino keliamų klausimų pagrįstumą, bet
ir netikėtai atskleidė naujas papildomas problemas, kurios
atsirado nuo 2012-01-01 dėl naujų poįstatyminių
teisės aktų pakeitimų.
Seimo nariui Rokui
Žilinskui, 2012-02-13 suorganizavus tarp institucinį pasitarimą
Seime šioms problemoms spręsti, ir po bandymo toliau
nagrinėti šiuos klausimus 2012-04-28 Kauno rajono
savivaldybėje su VĮ registrų Centro Kauno filialo
specialistais, tapo akivaizdu, kad:
1.Rajonų
žemėtvarkos ir Registrų Centro institucijos sodininkų
bendrijų geodezinius planus, pagal kuriuos buvo vykdoma
privatizacija, šiuo metu vertina kaip niekinius. Didelė
dalis šių planų, kaip teigia Registrų Centro
specialistai, jiems nebuvo perduoti rajoninių žemėtvarkos
skyrių. Dėl dingusių planų kaltų šiandien
nėra. Kas kaltas, kad vadovaujantis Nekilnojamojo Turto registro
įstatymo įgyvendinimo įstatymo 2 straipsniu, kadastro
duomenys, sukaupti Valstybiniame žemės kadastro duomenų
registre bei Respublikiniame inventorizavimo, projektavimo ir
paslaugų biure, Nekilnojamojo Turto Registro nuostatu nustatyta
tvarka nebuvo perrašyti į Nekilnojamojo turto registro
duomenų bazę iki 2011-12-31, šiandiena neaišku.
Naujųjų Nekilnojamojo Turto Kadastro nuostatų 16
punktas nuo 2012-01-01 sodininkų bendrijų geodezinių
planų analitiniu ar grafiniu būdu nebeleidžia perkelti į
kadastro žemėlapį. Vadovaujantis aptakiais paaiškinimais,
kad privatizacijos planų nėra galimybės „atskirais
atvejais“ perkelti į nekilnojamojo turto duomenų
bazę, valdininkai reikalauja sklypelių savininkus faktiškai
naujai atlikti privatizaciją ir registraciją, patiriant
dideles papildomas finansines išlaidas, t. y. taisyti
valdininkų padarytas klaidas.
2. Brangūs
aplinkinių bendrijų ribų posūkių taškų
koordinačių kadastriniai matavimai, atlikti buvusių
Apskričių žemėtvarkos specialistų reikalavimu,
šiandien traktuojami kaip beprasmiški ir net nežymimi
nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje.
3.Susisiekimo
ministerijos viceministro Rimvydo Vaštako išdėstyta
kategoriška nuostata, kad dėl žemėtvarkininkų
aplaidumo, visoje Lietuvoje daugybė sodininkų sklypų
patenka į kelių apsaugos zonas ir susidariusią
situaciją galima išspręsti tik reprivatizuojant į
apsaugines zonas patenkančias sklypų dalis arba keičiant
teisės aktus. Kas ir kada tai padarys?
4.Bendros žemės
nuomos sutartys, Registrų Centro specialistų teigimu „eina
iš inercijos“ ir neatitinka faktinės eksplikacijos.
Patvirtinus naujas kadastrinių matavimų taisykles, nuo
2012-01-01 žemėtvarkininkai be bendrijos žinios koreguos bendrai
nuomojamos žemės plotus ir kuo toliau tuo labiau skirsis
faktinis bendrai nuomojamos žemės plotas nuo sutartyje įrašytų
parametrų.
5.Naujai koreguoti
poįstatyminiai aktai panaikina Sodininkų Bendrijų
įstatymo 15 straipsnio 15 punkto bendrijai suteikiamą
išimtinę teisę spręsti savo teritorijos
planavimo ir tvarkymo klausimus.
6. Aukščiau
išdėstytos priežastys neleidžia savivaldybėms pilnai
užbaigti Vidaus Reikalų ministro įsakymo vykdymo dėl
adresų suteikimo nustatytais terminais. Savininkai netenka
teisės pilnai disponuoti savo teisėtai įsigytu turtu.
7. Tokia situacija
susidarė dėl chaotiškai priiminėjamų
teisės aktų kaitaliojimo. Į sodininkų
daugkartinius prašymus, kompleksiškai, paruošus
sodininkų bendrijų tolesnio vystymo strategiją,
vykdyti sistemingai orientuotą teisinės bazės
koregavimą, nei Aplinkos ministerija, nei Seimo Aplinkos
Apsaugos ir Kaimo Reikalų komitetai nereaguoja.
8. Naujai atliekant
kadastrinius matavimus masiškai neženklinami posūkių
taškai standartiniais riboženkliais. Žemėtvarkos tarnybos
nekontroliuoja žymėjimų natūroje, keistai motyvuodami,
kad tai yra užsakovo reikalas.
Dalis klausimų ir
problemų metų eigoje bendromis pastangomis pavyko
išspręsti. Deja, paskutinieji poįstatyminių
žemėtvarkos teisės aktų pakeitimai, nelogiškai
apsunkina sodininkų bendrijų savivaldą. Žemės
Ūkio ministro įsakymu Nr. 3D-350 sudarytas 2008-06-19 d.
Mėgėjų Sodininkystės Koordinavimo komitetas,
skirtas mėgėjiškos sodininkystės strategijai ir
problemoms spręsti, tyliai numarintas. Per paskutinius trejus
metus Žemės Ūkio ministerijoje nesurengta nei vieno
renginio mėgėjiškos sodininkystės problemoms
nagrinėti. Mėgėjiškai sodininkystei skirta
220000 ha žemės ūkio paskirties nederlingiausios žemės,
šiuo metu intensyviausiai eksploatuojama, tačiau dėl
nesuprantamų priežasčių ši teritorija su savo
besikaupiančiomis problemomis palikta ministerijos užribyje.
Nacionalinės Žemės Tarnybos ir Registrų Centro
specialistų motyvas, kad jie privalo vadovautis tik šiuo
metu galiojančiais teisės aktais (beje pačių
paruoštais ir koreguotais) yra sunkiai suvokiamas.
Konferencija prašo
šiandiena dalyvaujančių Seimo narių, išplėtus
Seime minėto tarp institucinio pasitarimo sodininkų
problemoms spręsti svarstomų klausimų apimtį,
įtraukiant aukščiau išdėstytas problemas
ar kitomis priemonėmis, padėti spręsti keliamus
klausimus.
Valdyba