PASIŪLYMAS LIETUVOS RESPUBLIKOS
SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,
11, 12, 13, 15, 16, 21, 22, 25, 28 STRAIPSNIŲ, ANTROJO IR
TREČIOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO IR 9, 10, 32
STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO
PROJEKTui (XIP-4064)
Argumentai:
Savivaldybėms
perėmus bendrojo naudojimo žemėje esančius vidaus
kelius, sodininkams iškils papildomų problemų dėl
šių kelių priežiūros. Dabar, kai vidaus
keliai teisiškai valdomi sodininkų bendrijų, jos
gali ir tvarko šiuos kelius savo nuožiūra ir lėšomis.
Tačiau tokios galimybės sodininkų bendrijos
neturės, kai keliai atiteks savivaldybei. Savivaldybės,
neturėdamos lėšų, perimtų kelių
dešimtmečiais netvarkys ir jie nunyks, kaip dabar
nyksta daugelis gatvių miestuose ir miesteliuose. Jau
šiandien yra pradėti teisminiai procesai, kur
sodininkų bendrijų nariai kaltina bendrijų
pirmininkus, kad sodininkų lėšomis tvarkomi ne
bendrijoms priklausantys vietiniai privažiavimo iki vartų
keliai. Savivaldybėms perėmus sodininkų bendrijų
vidaus kelius, atsiranda papildomas lėšų poreikis
šių kelių taisymui, priežiūrai bei kitoms
išlaidoms (teisinei registracijai ir kt.). Kad lėšų
šiems keliams sutvarkyti ir tolimesnei priežiūrai nėra
ir artimiausiu metu nebus, perspėja ir savivaldybių
asociacija. Kadangi daugelyje sodininkų bendrijų bendro
naudojimo žemėje esantys vidaus keliai neatitinka Kelių
įstatymo apibrėžtų techninių reikalavimų,
savivaldybės, būdamos suinteresuotos išvengti ar
nutolinti naujai atsirandančias finansines ir administravimo
problemas, įvairiais būdais vilkins procesą. Kelių
perdavimo procesas, kaip ir elektros tinklų perdavimas, tęsis
dešimtmetį.
Kadangi tuos kelius
dabar savo lėšomis tvarko tik sodininkai, tai teisinga
būtų juos atleisti nuo žemės, esančios po tai
keliais, nuomos mokesčio. Sodininkų bendrijų
mokamas žemės nuomos mokestis už kelius yra diskriminacinis,
kadangi net privačioje žemėje keliai nėra
apmokestinami. Teiginys, kad atleidus nuo nuomos mokesčio
savivaldybės nukenčia finansiškai, yra
klaidingas, nes būtent sodininkų lėšomis yra
tvarkomas toms pačioms savivaldybėms priklausantis
turtas.
Daugumos sodininkų
bendrijų keliamo klausimo esmė - ne kelių
perdavimas savivaldybėms, bet diskriminacinio kelių
nuomos mokesčio panaikinimas. Nuomos mokestis yra tiesiogiai
susijęs su nuosavybės teise. Lietuvos Respublikos
Konstitucinis teismas ne kartą yra konstatavęs kad
nuosavybės teisės yra ginamos aukščiausią
juridinę galią turinčiais teisės aktais -
įstatymais. Visi kiti teisės aktai nuosavybės
teisių reguliavimo srityje turi atitikti įstatymus
(Konstitucinio Teismo 1993 m. gruodžio 13 d., 1994 m. liepos 15
d., 1996 m. balandžio 18 d., 2000 m. vasario 23 d. nutarimai).
Kadangi šie
keliai šiuo metu „de jure“ yra valstybės
nuosavybė, kol neįteisinti kaip sodininkų bendrijos
nuosavybė, tai nelogiška yra sodininkams mokėti
pinigus už svetimo turto kadastrinių matavimų atlikimą,
jo įteisinimą kažkieno vardu ir perdavimą
savivaldybėms.
Kadastriniai
matavimai yra niekiniai, kol jie neužregistruoti Registrų
Centre. Atlikus kadastrinius matavimus, nėra teisinės
galimybės juos registruoti tiesiogiai valstybės vardu.
Kadastrinius matavimus įregistravus bendrijos vardu, „de
facto“ įregistruojamas turtas – inžinerinis
statinys kelias, tampa didelės vertės turtu, kuris
dalinės nuosavybės teise priklausys visiems bendrijos
nariams. Daugelis bendrijų įsirengė tvarkingus ir
net asfaltuotus kelius įdėdamos didžiules lėšas.
Sodininkų Bendrijų įstatymas draudžia nemokamai
perduoti bendrasavininkų turtą. Civilinio kodekso 6.557
straipsnis numato prievolę nuomotojui, šiuo atveju
valstybei, kompensuoti nuomininkui, šiuo atveju sodininkų
bendrijai, už pastatytus statinius ir įrenginius.
Pasekmėje
susidarys teisinė aklavietė. Atsiras savivaldybėms
prievolė šį turtą išpirkti teisės
aktų nustatyta tvarka. Turėsime sunkiai įgyvendinamą
precedentą, analogišką bendrijų elektros
tinklų išpirkimo – perdavimo energetikams
procesui, visiškai nenaudingą nei valstybei, nei
savivaldybėms. Atsiras precedentas gimti nesantaikai tarp
sodininkų bendrijų ir savivaldybių.
Pasiūlymas:
Pakeisti 6
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Mėgėjų
sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų,
įsigijusių mėgėjų sodo teritorijoje sodo
sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis
valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri
teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei
plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal
vėliau patikslintą bendrijos teritorijos žemėtvarkos
projektą ar kitą teritorijų planavimo dokumentą.
Bendrojo naudojimo žemę bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti
iš valstybės. Nuomojamoje mėgėjų sodo
teritorijoje vidaus kelių užimama bendro naudojimo žemė
nuomos mokesčiu neapmokestinama. Bendrojo naudojimo žemėje
esančius vidaus kelius, atlikus jų kadastrinius
matavimus ir nerengiant naujo teritorijų planavimo
dokumento, jeigu esamų vidaus kelių ribos atitinka
bendrijos teritorijos žemėtvarkos projekte arba kitame
teritorijų planavimo dokumente nustatytas vidaus kelių
ribas, perima ir tvarko savivaldybės administracija, išskyrus
atvejus, kai sodininkų bendrija šią bendrojo
naudojimo teritorijos dalį išsiperka. Sodininkų
bendrijų vidaus kelių perdavimo savivaldybėms
tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota
institucija. Perėmus kelius, kadastrinius matavimus atlieka
savivaldybė, jei skaito tai esant būtina. Už
sodininkų bendrijos vidaus kelių kadastrinių
matavimų atlikimą apmoka sodininkų bendrija, jeigu
savivaldybės administracijos ir sodininkų bendrijos
susitarimu nenustatyta kitaip.
Teikia
LSD Kauno susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romualdas
Šeštakauskas