Kauno susivienijimo "Sodai" skundas įteiktas Seimo
kontrolieriui, Seimo nariui Rokui Žilinskui ir Seimo frakcijai "Tvarka
ir teisingumas"
Gedimino
pr. 56, LT-01110 Vilnius
S
K U N D A S
DėL
sodininkų bendrijų teisės planuoti ir kontroliuoti
savo teritorijų planus, šių planų įteisinimo
ir sklypų pažymėjimo kadastrų žemėlapyje
Vadovaujantis
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992-02-07 nutarimu Nr. 89
(žin., Nr.13-353 (1992-05-10)) ir 1992 m. kovo 20 d. žemės ūkio
ministro pirmojo pavaduotojo patvirtintų metodinių nurodymų
2, 6, 9 ir 10 punktais, sodininkų bendrijų narių sodų
sklypai galėjo būti privatizuojami ir įteisinami tik
pagal patikslintus sodų išplanavimo projektus. Šiuos
planus sudarinėjo tik kvalifikuoti geodezininkai ir juos derino
bei priiminėjo kvalifikuoti žemėtvarkos specialistai,
vadovaudamiesi tuo metu galiojančiais teisės aktais.
Vadovaujantis šiais planais, už kurių paruošimą
ir įteisinimą apmokėjo sodininkų bendrijos,
valstybė sodininkams pardavinėjo žemės sklypus, kurių
ribos buvo atžymėtos natūroje. Sodininkams buvo išduoti
registracijos pažymėjimai su unikaliais žemės sklypų
registracijos numeriais, su tiksliai nurodytais parduotos žemės
plotais (pvz.607 kv.m.) ir t.t.. Remiantis Nekilnojamojo turto
kadastro nuostatų 16 punktu, iki 2011-12-31 kaimo vietovėse,
kuriose randasi dauguma sodininkų bendrijų, žemės
sklypų ribų posūkių taškų koordinatės
turėjo būti nustatomos grafiškai pagal paskiausiai
atnaujintą kartografinę medžiagą ir užnešamos į
geoduomenų bazę
Daugelį
metų, Apskričių žemėtvarkos specialistų
reikalavimu, buvo papildomai tikslinamos sodininkų bendrijų
aplinkinių ribų posūkių taškų
koordinatės, kas kainavo sodininkams dideles papildomas
išlaidas. Deja kaip paaiškėjo šiandien,
Nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje nėra užnešta
daugelio sodininkų bendrijų planų o aplinkinių
ribų koordinates atsisakyta iš viso žymėti. Šiandien
tie patys žemėtvarkos specialistai, kurie kontroliavo ir derino
šiuos planus, teigia, kad dauguma planų yra niekiniai,
arba dinge iš archyvų, bei pagal daugumą iš
jų negalima nustatyti sklypų dislokacijos vietos. Jokių
teisės aktų, kurie panaikintų šių
privatizacijai paruoštų ir naudotų planų
galiojimą, nėra. žemės ūkio viceministras E.
Raugalas 2012-04-16, atsakydamas į Tarpinstitucinio pasitarimo
posėdyje Seime nagrinėtus klausimus, rašte Nr.
31N-ž-542-464 Seimo nariui R. žilinskui teigia: „Pažymime, kad
sodininkų bendrijos teritorija nėra nekilnojamojo turto
objektas, todėl nekilnojamojo turto registre neregistruojamos
sodininkų bendrijos teritorijos aplinkinės ribos ir minėtos
ribos nežymimos nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje.“
Tuo tarpu LR Civilinio Kodekso 6.546 p. nustato, kad „žemės
nuomos sutarties dalykas yra valstybinės žemės arba
privačios žemės sklypas (jo dalis), suformuotas pagal
žemėtvarkos projektą ar kitą detalų teritorijų
planavimo dokumentą ir įstatymų numatyta tvarka
įregistruotas viešame registre.“ Nesuvokiamas
viceministro teiginys daugeliui tvarkingų bendrijų,
sudariusių bendros žemės nuomos sutartis su valstybe,
kadangi jų turimuose Nekilnojamojo turto registro centrinio
duomenų banko išrašuose įrašyta, kad
jų žemės sklypai suformuoti ir yra Nekilnojamojo turto
registre įregistruotas turtas?!
Visos
sodininkų bendrijos bendrai naudojamos žemės plotus nuomoja
iš valstybės ir kasmet moka žemės nuomos mokesčius.
Peržiūrėjus, pridedamų prie Registrų Centro
2012-06-04 rašto Nr.(1.1.12.)s-2515 skirto Seimo nariui R.
žilinskui lenteles, matome katastrofišką situaciją –
iš 6134,70 ha valstybėje sodininkų bendrijų
nuomojamos žemės bendram naudojimui, tik 58,92 ha praėjus
20 metų po privatizacijos tinkamai įregistruota NTR !?
Stulbina absurdiškas žemėtvarkininkų kaltinimas
sodininkams, kad tokia situacija yra dėl sodininkų
aplaidumo ir abejingumo. Atkreiptinas dėmesys, kad
žemėtvarkininkai žemės nuomos mokesčius sėkmingai
20 metų paskaičiuoja pasiremdami niekur neregistruotais
planais, pagal kuriuos kitu atveju esą „net negalimą
nustatyti kurioje vietoje randasi sklypai ar kokio dydžio jie yra“
!? Siekdami išsiaiškinti dėl valdininkų ir
matininkų atsakomybės ruošiant planus, sodininkai
kreipėsi į Seimo narį A. Petkų. Jam žemės
Ūkio ministras K. Starkevičius 2012-01-31 raštu Nr.
3JA-6-26 atsakė, kad „Atsižvelgdami į tai, kas
išdėstyta, pažymime, kad piliečiai neturi mokėti
už netinkamai matininkų atliktą darbą ar sutartyje
numatytų darbų neatlikimą, o dėl neįvykdytų
ar netinkamai vykdomų sutarties prievolių bei dėl to
galimai atsiradusių nuostolių atlyginimo užsakovas turi
teisę kreiptis į teismą“. Ministras siūlo
po dvidešimt metų „paaiškėjus dėl
netinkamo sutarties vykdymo“ matininką paduoti į
teismą, bet niekaip nenori pripažinti kaltės valstybės
tarnautojų - savo žemėtvarkos specialistų, kadangi tik
jie priimdami planus galėjo ir privalėjo kvalifikuotai
patikrinti jų darbą t. y. planų tinkamumą, juos
tinkamai užregistruoti Valstybiniame žemės kadastro duomenų
registre ar tuometiniame Respublikiniame Inventorizavimo,
Projektavimo ir Paslaugų biure, bei vėliau Nekilnojamojo
turto registro nuostatų nustatyta tvarka perrašyti į
Nekilnojamojo turto registro duomenų bazę, arba atmesti
netinkamai paruoštus planus.
Dėl
nesuprantamų priežasčių, žemės ūkio
ministras patvirtino naujus Nekilnojamojo turto registro nuostatus,
kuriais nuo 2012-01-01 sustabdomas nebaigtas grafinio –
analitinio duomenų perkėlimo į Nekilnojamojo turto
registro duomenų bazę procesas, o Teisingumo viceministras
2012-01-27 savo rašte Nr. (1.18.)7R-651 Seimo nariui A. Petkui
paaiškina, kad „Šios problemos sprendimas
pirmiausiai priklauso nuo pačių žemės sklypų
savininkų apsisprendimo atlikti jiems priklausančios žemės
sklypų kadastrinius matavimus, kurių pagrindu Nekilnojamojo
turto kadastro žemėlapyje būtų galima pažymėti
likusias jų ribas“. Vadinasi, daugeliui sodininkų
belieka trečią kartą samdyti matininkus, dabar jau
privalomiems kadastriniams matavimams, ir tikėtis, kad šį
kartą gal būt tikrai bus proceso pabaiga.
Kadastriniai
matavimai yra plano duomenų perkėlimas ir sužymėjimas
natūroje. Atliekant šiuos matavimus, negali būti
keičiamos ribos ir plotai, kol atitinkamai nekoreguotas
sodininkų bendrijos planas. Tad kuo vadovaujantis matininkas
turi žymėti sklypą ir kaip bus sprendžiami ginčai, jei
esamų planų teisėtumas, kol jie niekur neregistruoti,
yra niekinis? Kaip Registrų Centras kontroliuos, kad
registruojamo sklypo ribos nepažeidžia bendrijos plano ir kitų
privatizuotų sklypų ribų? Kas gali paneigti, kad tokia
sistema sukurta palengvinti matininkų ir žemėtvarkos
valdininkų nekontroliuojamai savivalei?
Situacijos
iliustracijai pateikiame vieną iš daugelio pavyzdžių.
Sodininkų bendrijos „Diemedis“ Kauno rajone sklypų
privatizacija atlikta 1994 metais pagal Kauno Inžinerinių
Tyrinėjimų instituto paruoštą patikslintą
žemės sklypo planą. Kauno apskrities viršininko
administracijos reikalavimu, 2001 metais papildomai atliktas
aplinkinės ribos koordinačių patikrinimas ir plane
2002-02-06 NTRVĮ Kauno filialo spaudu patvirtinta, kad sklypo
ribos pažymėtos Kadastro žemėlapyje. 2007 metais bendrijai
bandant sudaryti valstybinės žemės nuomos sutartį,
paaiškėjo, kad planas dingęs. Bendrijos pirmininkas
rado plano originalą Kauno rajono žemėtvarkos archyve ir
2007-06-20 pristatęs rajono žemėtvarkos skyriaus vedėjui
gauna spaudą ir parašą, kad planas yra ir
suderintas. Remiantis šiuo planu, LR valstybė ir
sodininkų bendrija „Diemedis“ 2007-07-12 sudarė
valstybinės žemės nuomos sutartį Nr. N52/2007-0018.
Vadovaujantis Vidaus reikalų ministro įsakymu dėl
privalomo adresų suteikimo, 2011 metais apribojama teisė
bendrijos nariams laisvai disponuoti savo turtu juos perrašant
ir vykdyti kitus teisinius veiksmus, kol nebus suteikti adresai.
Metai laiko kaip Kauno savivaldybėje vyksta adresų
suteikimo procedūra, tačiau Adresų Registras negali
įregistruoti sklypų adresų, kadangi „jų
nemato kadastro žemėlapyje“ ir negali nustatyti jų
„dislokacijos vietos“ nors visi sklypai turi
registracijos pažymėjimus su suteiktais unikaliais registracijos
numeriais. Tuo tarpu, „Diemedžio“ turimame 2007-07-16
Nekilnojamojo turto registro centrinio duomenų banko išraše
aiškiai parašyta, kad pagal turimą planą
žemės sklypas suformuotas ir „Nekilnojamojo turto
registre įregistruotas turtas“. Dabar sodininkams
aiškinama, kad juos pamatys ir galės registruoti adresus
tik tada, kai šių sklypų savininkai atliks naujai
kadastrinius matavimus ir juos užregistruos Registrų centre (kas
beje, kiekvienam papildomai vėl kainuos po 500-1000 lt.).
Tarybiniais
laikais, DžDT vykdomieji komitetai, pagal tuo metu galiojusius teisės
aktus, skyrė ir įteisino sklypus sodininkų bendrijoms.
Kvalifikuoti matininkai atmatavo ir atžymėjo sodininkams skirtas
teritorijas. Susikūrusios bendrijos šias teritorijas
teisėtai apsitvėrė, susiplanavo, pasiskirstė
sklypeliais, įsirengė kelius, kitus infrastruktūros
objektus bei gerbuvį. Atgavus nepriklausomybę, LR valstybė
priėmė teisės aktus, kurių nuostatos imperatyviai
nurodo, kad sodininkų bendrijoms skirta žemė turi būti
toliau naudojama pagal paskirtį, negali būti atimama net
gražinant buvusiems prieškario savininkams. Remiantis šiomis
nuostatomis prieš 20 metų įvykdyta sklypelių
privatizacija.
Deja,
tai negalioja valdininkų sukurtai permatavimų,
perregistravimo manipuliacijų sistemai. Prienų rajono
žemėtvarkininkai iš s.b. „Kedras“ atėmė
2 ha sutvarkytos ir apželdintos bendro naudojimo žemės su
įrengtu tvenkiniu. Kauno rajono žemėtvarkos skyrius eilę
metų tyčiojasi iš sodininkų bendrijų
„Pamiškė“, „Gužutis“,
„Gervėnupis“, „Diemedis“ ir kitų,
reikalaudami ne tik naujai atlikinėti kadastrinius matavimus,
bet ir keldami neteisėtus papildomus reikalavimus derinti
matavimus su kelininkais. Pastarieji tyčiojasi nederindami, kol
visi kraštiniai sodininkai neatiduos dalies savo išpirktų
sklypų, kelio juostų apsauginių zonų
„atstatymui“, nusikeliant visą per 40 metų
susikurtą infrastruktūrą ir net dalį pastatytų
statinių. „Kauno Regiono Kelių“ direktoriaus
pavaduotojas 2009-07-13 rašte Nr.V8-153 griebiasi net melo,
teigdamas, kad 1974 metais kelio juostos plotis kadastriniuose
planuose buvo suformuotas 14m. pločio. Atidžiai perskaičius
du Nacionalinės žemės Tarnybos atsakymus 2009-03-06 raštas
Nr. 3B-(10.5)-Č-106-154 ir 2011-02-11 raštas Nr.
1SS-(3.5)-338 nebeaišku kaip galima daugiau tyčiotis iš
sodininkų, kadangi teigiama, kad derinti su kelininkais
nereikia, bet savo padalinio Kauno žemėtvarkos skyriaus
sprendimą, reikalaujantį tokio derinimo, lyg tai ir palieka
galioti. Atsakymuose pripažįstama, kad „...besiribojančiam
keliui eksploatuoti reikalingas žemės sklypas nesuformuotas“,
o jei ir būtų suformuotas, tai taisyklių 16 punktas
vis tiek nereikalauja tokio derinimo, bet...? Tačiau eilinis
„Kauno Regiono Kelių“ 2012-05-07 raštas Nr.
V8-134 akivaizdžiai rodo, kad tyčiojimasis toliau tęsiasi.
Tokios politikos rezultate, Kauno rajone sodininkų bendrijos
„Gervėnupis“ sodininkui B. Čerapui skl. Nr. 86
atliktų kadastrinių matavimų registracija jau kainavo
virš septynių tūkst. litų, trys metai
bylinėjimosi ir dar neaišku kada bus išnagrinėta
byla Nr. 65957/11 Strasbūro teisme dėl valdininkų
savivalės.
Dėl aukščiau
išdėstytų priežasčių, kreipiamės į
Jus prašydami išnagrinėti mūsų skunde
keliamas viešojo administravimo negeroves, pagelbėti
užtikrinant sodininkų bendrijų narių teises ir laisves
disponuojant savo nuosavu ir nuomojamu turtu, bei galimybę,
vadovaujantis gautais atsakymais, toliau motyvuotai gintis nuo
valdininkų, vykdančių sodininkų bendrijų
griovimo procesą. Birželio 29 d. Seimui priėmus naujas
Sodininkų Bendrijų įstatymo pataisas, prasideda ilgas
ir sudėtingas sodininkų bendrijų vidaus kelių
perdavimo savivaldybėms procesas. Esant teisinei kazuistikai,
kai sodininkai, lyg tai ir teisėtai, ilgai nuomojosi ir tvarkė
savo bendras teritorijas, tačiau dabar paaiškėjus,
kad jie nebeturi faktiškai jokių teisių jos valdyme
ir planavime, įteisinti šioje teritorijoje savo vardu
kelius, bei po to juos perduoti savivaldybėms, yra eilinis
biurokratinis nesusipratimas.
Būtumėme
labai dėkingi, jei gautumėme atsakymus į sekančius
klausimus:
Ar
gali valstybė, praėjus 20 metų po žemės pirkimo
ir jos įregistravimo pagal tuo metu galiojusius reikalavimus,
išpirktos žemės savininkams apriboti teisę laisvai
disponuoti savo turtu perrašant, parduodant ir t.t., bei
reikalauti iš pirkėjo drastiškų procedūrų
ir kaštų, pirktos žemės dislokacijos vietos
pakartotiniam nustatymui ? Ar teisėtai, valstybinėms
institucijoms dėl nesuprantamų priežasčių iki
šiol nebaigus grafiškai pagal paskiausią
kartografinę medžiagą Nekilnojamojo turto registro
nuostatų nustatyta tvarka visų sklypų duomenų
perrašymo į Nekilnojamojo turto registro duomenų
bazę proceso, žemės Ūkio ministras, patvirtinus
naujus Nekilnojamojo turto kadastro nuostatus, nutraukė šį
procesą daugeliui likusių bendrijų, nors jos turi
planus su bendrijos aplinkinės ribos posūkių taškų
koordinatėmis bei sklypų matmenimis, ir uždėjo
prievolę naujai atlikinėti kadastrinius matavimus ir
registraciją, patiriant sunkiai suvokiamas dideles papildomas
finansines išlaidas?
žemės
sklypo ribų ženklinimo taisyklėse numatyti 5 standartinių
riboženklių tipai. Aplankius šimtus bendrijų
akivaizdu, kad arba ribos visai nepažymimos natūroje, arba
daugumoje žymėjimas vykdomas pomidorų kuolais, po ranka
papuolusiais gelžgaliais ir kita atributika, kuri po trumpo laiko
tarpo panaudojama kitiems tikslams, išnyksta. Ar matininko
gautas nesusigaudančio kliento parašas ant ribų
žymėjimo akto, jei nesukalti tinkami riboženkliai natūroje,
atleidžia jį nuo atsakomybės ir kas turėtų nešti
atsakomybę už ženklinimo vykdymo kontrolę? Ar teisėtas
matavimų registravimas Registre, jei sklypas ar keliai natūroje
nėra tinkamai pažymėtas?
Visų
Lietuvos sodininkų bendrijų eilinis kadastrinis
permatavimas ir perregistravimas 220000 skl. x 500 lt. (vidutinė
kaina) sudaro apie 110 mln. litų pajamas privačiam
matininkų sektoriui (neskaitant visų bendrijų kelių
kadastrinių matavimų). Ar galiojant teisės aktų
nuostatoms, leidžiančioms vykdyti ir „kontroliuoti“
žemėtvarkos procesus pagal neregistruotus ir tinkamai
neįteisintus žemėtvarkos planus, nesudaromos sąlygos
žemėtvarkos valdininkų ir matininkų savivalei ir
korupcijai? Ar tinkamai Registrų Centras atlieka savo
funkcijas, jei registruojant sklypus ar kelius netikrina, nes
realiai ir negali patikrinti, ar jų ribos atitinka sodininkų
bendrijų išplanavimą, kadangi neturi realaus
galiojančio bendrijos plano? Iš kokių valstybinių
institucijų bus galima pareikalauti atsakomybės už tokios
veiklos pasekmes po 10 metų?
Nacionalinė
žemės tarnyba 2011-06-28 savo rašte žemės Ūkio
ministerijai Nr.1SS-(10.5)-1511 antrajame puslapyje aiškina:
„Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Sodininkų
Bendrijų įstatymo 15 str. 15 dalimi, tik sodininkų
bendrijos narių susirinkimas turi išimtinę teisę
spręsti mėgėjų sodo teritorijos kraštovaizdžio
tvarkymo ir priežiūros, užstatymo ir kitus teritorijos
planavimo, infrastruktūros plėtros ir bendrijos bendro
naudojimo turto naudojimo, tvarkymo ir pardavimo klausimus.“
Ar teisėtos poįstatyminių aktų nuostatos,
sudarančios galimybę matininkui atlikinėti
kadastrinius matavimus be bendrijos atstovo, keisti koordinates bei
ribas net neužnešant pakeitimų į bendrijos planą,
jei to pasekmėje keičiasi tiek nuomos sutartyje numatytos
bendros nuomojamos žemės konfigūracija, tiek plotas?
Sodininkų
bendrijai „žasma“, esančiai Kauno rajone, buvo
neleista keisti teritorijos plano pagal visuotinio susirinkimo
sprendimą, kol nebus išpirkta visa bendro naudojimo
žemė. Po to, bendrija 2010-08-20 išpirko iš
valstybės žemę pagal sutartį, kurios 3.2 punktas
deklaruoja: „Pagrindinė tikslinė žemės
naudojimo paskirtis, žemės naudojimo būdas ir pobūdis
– žemės ūkio, mėgėjiškų sodų
ir sodininkų bendrijų bendro naudojimo žemės sklypai,
sodininkų bendrijų bendro naudojimo“. Po to
2010-10-01 gaunamas Nacionalinės žemės tarnybos leidimas
Nr. S7-26 rengti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo
projektą pagal visuotinio susirinkimo sprendimą. Dviejų
projektų paruošimas, žemės išpirkimas,
kadastriniai matavimai, registracija Registrų Centre ir t.t.
bendrijai kainavo virš 20000 lt.. Nacionalinė žemės
tarnyba 2010-12-22, remiantis patikrinimo aktu Nr. 3ž-115-(8.15),
atmetė parengtą projektą, paneigdama ne tik bendrijos
teisėtą sprendimą, bet ir savo leidime įrašytą
galimybę rengti sklypo dalijimo projektą į aštuonis
sklypus. Ar teisėtas valstybinės institucijos sprendimas,
atšaukiantis savo pačios leidimą po darbų
užbaigimo, neatlyginant sodininkų bendrijai beprasmiškų
išlaidų ir prieštaraujantis Sodininkų
Bendrijų įstatymui, bei pirkimo sutarties 3.2 punkto
nuostatoms?
Ar
turi teisę valstybinė institucija nederinti kadastrinių
matavimų, kol sodininkas neatlygintinai atsisakys 40 metų
valdyto ir prieš 20 metų teisėtai išpirkto
savo sklypo dalies, kaip yra praktikuojama aukščiau
išvardintų s. b. „Pamiškė“,
„Gervėnupis“ pateikiamais konkrečiais
atvejais?
Kauno
susivienijimo „Sodai“ pirmininkas
Romualdas
Šeštakauskas
Pridedama:
žemės
Ūkio viceministro E. Raugalo 2012-04-16 atsakymas Seimo nariui
R. žilinskui Nr.31N-ž-542-464. -3 lapai
VĮ
Registrų Centro 2012-06-04 atsakymas Seimo nariui R. žilinskui
Nr. (1.1.12)s-2515 - 5 lapai
žemės
Ūkio ministro K. Starkevičiaus 2012-01-31 atsakymas Seimo
nariui A. Petkui Nr.3JA-6-26 -7 lapai
Teisingumo
viceministro T. Vaitkevičiaus 2012-01-27 atsakymas Seimo nariui
A. Petkui Nr.(1.18)7R-651 -4 lapai
S.b.
„Diemedis“ valstybinės žemės nuomos sutartis
2007-07-12 Nr. N52/2007-0018 ir sklypo Nekilnojamojo turto registro
centrinio duomenų banko išrašas. -4 lapai
S.b.
„Diemedis“ žemės sklypo planas -1 lapas
Nacionalinės
žemės Tarnybos 2011- 06-28 raštas žemės Ūkio
ministerijai Nr. 1SS-(10.5)-1511 -6 lapai
„Kauno
Regiono Keliai“ raštai 2008-10-12 UAB „Tiretas“
Nr.V5-566, 2009-01-12 B. Čerapui Nr.V5-16, 2009-07-13 UAB
„Geomatavimai“ Nr. V8-153, 2012-05-07 R. Grėbliauskui
Nr. V8-134 -4 lapai.
Nacionalinės
žemės Tarnybos raštai 2009-03-06 B. Čerapui
Nr.3B-(10.5)-Č-106-154, ir 2011-02-11 B. Čerapui Nr.
1SS-(3.5)-338. -6 lapai
S.b.
„žasma“ valstybinės žemės pirkimo 2010-08-21
d. sutartis, NžT leidimas projektuoti 2010-10-01 Nr.S7-26, NžT
patikrinimo aktas Nr.3ž-115-(8.15), „žasmos“ 2012-04-20
ir 2012-05-18 skundai dėl patikrinimo akto Nr.3ž- 115-(8.15).
-12 lapų
Kontaktinis tel.
861023558
Romualdas Šeštakauskas
El.
p. susivienijimas@kaunosodai.lt
Frakcijos "Tvarka ir tesingumas" seniūno Valentino Mazuronio kreipimasis į seimo kontrolierių Roma Valentukevičių
Seimo nario Roko Žilinsko kreipimasis į seimo kontrolierių Roma Valentukevičių
|