Sodininkų
bendrijų pirmininkų 2012 m. gruodžio 15 d. konferencijos
PRANEŠIMAS
LR Konstitucija.
„Nuosavybė neliečiama. Nuosavybės teises saugo
įstatymai. Nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo
nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama“.
Viskas pasakyta trumpai ir labai aiškiai.
Vaikams ir vaikaičiams
atstatinėjama atimta prieš puse amžiaus nuosavybė,
nors daugeliu atveju liudijantys dokumentai ir planai labai
abejotini.
Nepraėjo du
dešimtmečiai, kaip vyko žemės nuosavybės
įteisinimas sodininkų bendrijose ir kitur. Sklypai, kurie
prieš 40 metų pagal tuo metu galiojusius įstatymus
buvo teisėtai skirti naudotis kolektyvinei sodininkystei, 1994
metais ir vėliau leista naudotojams juos išsipirkti,
pakartotinai, pagal tuo metu naujai įsigaliojusius teisės
aktus, susimokėjus už apiforminimą patikslintų planų
ir įteisinimą teisės aktų nustatyta tvarka.
Bendrus neprivatizuotus bendro naudojimo bendrijos teritorijų
sklypus, Lietuvos Respublikos valstybė, atstovaujama apskričių
viršininkų administracijos, vadovaujantis patikslintais
sodininkų bendrijų planais, išnuomojo bendrijoms 99
metų ar kitokiam laikotarpiui..
CK 6.546 straipsnis
imperatyviai nustato, „žemės nuomos dalykas yra
valstybinės žemės arba privačios žemės sklypas
(jo dalis), suformuotas pagal žemėtvarkos projektą ar kitą
detalų teritorijų planavimų dokumentą ir įstatymų
nustatyta tvarka įregistruotas viešame registre.“.
Sodininkų bendrijų valstybinės žemės nuomos
sutartyse įregistruotose Registre, įrašyta: „Prie
šios sutarties pridedamas išnuomojamo žemės sklypo
planas M 1:500, kaip neatskiriama sudedamoji šios sutarties
dalis“.
Iki 2003 liepos visos
sodininkų, tame tarpe ir ne sodininkų valdos turėjo
turėti adresus. Šiandien apie 200 000 valdų jų
neturi. Tūkstančiai sodininkų, kuriems dėl
nesuteiktų adresų suvaržytos teisės pilnai disponuoti
savo turtu, kelinti metai mina savivaldybių slenksčius, bet
jos niekuo negali padėti, nes jų valdų nėra
pažymėta registro žemėlapyje. Kada jie galės pilnai
disponuoti savo teisėtai įsigytų turtu, neaišku.
Iš valstybės1368
sodininkų bendrijos nuomoja 6452 ha bendro naudojimo žemės.
Nekilnojamojo Turto Registre (toliau NTR) įregistruota iki šiol
tik 58,92 ha ( tame tarpe Vilniuje 5,6 ha, Kaune 45,5 ha, likusiuose
rajonuose 8,0 ha). Kadangi likusieji sklypai NTR neregistruoti,
kadastro žemėlapyje jų ribų kaip paaiškėjo
irgi nebeliko (nors sudarant bendros žemės nuomos sutartis
žemėtvarkininkų reikalavimas atlikinėti savo
teritorijų ribų kadastrinius matavimus papildomai kainavo
bendrijoms tūkstančius ) , kaip teritorija sodininkų
bendrija irgi niekur nepažymėta, bendrijų teritorijų
žemėtvarkos planai dėl nesuprantamų priežasčių
atliekant kadastrinius matavimus nebekoreguojami ir nebeatitinka
Registro duomenų. To Nacionalinė žemės Tarnybai
(toliau NžT) pasirodė per maža, tad nuo 2012-01-01 iš
Registro teikiamų sodininkų sklypų nuosavybės
dokumentų dingo privaloma žyma apie sklypo priklausymą
sodininkų bendrijai, nors šiems sklypams nesuteiktas
privačios valdos statusas.
Kadastrinių
matavimų esmė yra žemėtvarkos plano duomenų
tinkamas atžymėjimas realioje teritorijoje. žemės ūkio
viceministras E. Raugalas Seimo kontrolierių tiriantį mūsų
skundą dėl pažeistų teisių savo atsakyme
informuoja: „Atliekant žemės sklypo ribų kadastrinius
matavimus ribų keisti negalima“, „Siekiant
pertvarkyti valstybinėse, savivaldybės ar privačios
žemės sklypus mėgėjų sodo teritorijose turi būti
rengiami žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai“.
žemėtvarkos valdininkai vieningai choru šaukia, pirmieji
sodininkų bendrijų žemėtvarkos planai niekiniai, jais
vadovautis negalima. Jei Lietuvoje žemėtvarkos procese nebeliko
tęstinumo, niekiniais laikomi buvę planai, o naujų
nėra, tai kokiu dokumentu privalo vadovautis matininkas
pradėdamas sodininko sklypo kadastrinius matavimus? Kuo
remiantis turi būti sprendžiamos ginčytinos ribos? Visai
nebe retorinis klausimas, kodėl atlikus šimtus pavienių
sklypų kadastrinius matavimus su ribų pakeitimais, neteko
rasti nei vieno atvejo, kad bent būtų koreguotas buvęs
žemėtvarkos planas? Ar nenorėtų viceministras
pasidomėti kiek šiandien Lietuvos teismuose bereikalingų
bylų dėl tokios ydingos sistemos?
Remiantis Nekilnojamojo
turto kadastro nuostatų 16 punktu, iki 2011-12-31 formuojant
sklypus kaimo vietovėse, tame tarpe ir sodininkų
bendrijose, žemės sklypų posūkių koordinatės,
jei nėra atlikti kadastriniai matavimai, turėjo būti
nustatomos analitiškai vektorizuojant arba digituojant pagal
paskiausiai atnaujintą kartografinę medžiagą ir jų
pagrindu pažymėti suformuoti sklypai kadastro žemėlapyje.
LR Vyriausybės 1997 m. nutarimu Nr. 742 buvo įkurta žemės
ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro valstybės
įmonė, kuriai pavesta susisteminti visą informaciją
apie nekilnojamąjį turtą ir kadastro duomenis vienoje
organizacijoje bei perimti Nekilnojamojo turto kadastro žemėlapio
kūrimą. Duomenys, sukaupti Valstybiniame žemės
kadastro duomenų registre, nuo 1998 m. sausio 1 d. turėjo
būti pradėti ir perrašyti į Nekilnojamojo turto
registrą. Nekilnojamojo turto registre įregistruotų
žemės sklypų duomenys ( tarp jų ir sodininkų
bendrijose esančių žemės sklypų duomenys) turėjo
būti perrašyti pagal apskričių valdytojų
administracijų žemėtvarkos skyrių, esančių
rajonuose ir miestuose, pateiktus žemės sklypų planus.
Labai pragmatiškai ir subtiliai perrašymo pabaigos
terminas nenustatytas t. y. amžinai....
Nei į sodininkų,
nei į Seimo narių paklausimus kas kaltas ir dėl kokių
priežasčių iki šiol daugiau kaip 100 000 žemės
sklypų ribų, Nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje
nepažymėta, nors Nekilnojamojo turto registre yra įregistruoti,
aiškaus atsakymo gauti nepavyko.
Dar blogiau su
sodininkų bendrijų bendro naudojimo žeme, kurią jie du
dešimtmečius nuomoja iš valstybės mokėdami
nuomos mokesčius. Teisingumo ministerija ir VĮRC
patvirtina, kad : „Kadastro žemėlapio pagrindinių
grafinių sluoksnių sąraše nėra sodininkų
bendrijų teritorijų ribų, pavadinimų, kodų
grafinio sluoksnio. Tokio grafinio sluoksnio rengimui nėra
patvirtintos metodikos, techninių reikalavimų, kuriuos
nustato Nacionalinė žemės tarnyba prie žemės Ūkio
ministerijos.“ Eilę metų bendrijos buvo verčiamos
tikslinti aplinkinių ribų posūkių taškų
koordinates, žemėtvarkos planuose buvo dedami Registrų
centro spaudai „Sklypo ribos pažymėtos kadastro
žemėlapyje“. Šiandien visi paklaustieji atsisako
atsakyti į klausimus kada, kur ir kieno iniciatyva dingo
buvusios metodikos, buvę grafiniai sluoksniai iš kadastro
žemėlapio.
Paklauskite bet kurio
teisininko, ar galima sukurti ir įregistruoti daugiabučio
namo bendriją, jei nėra įregistruota konkrečioje
vietoje, konkretaus daugiabučio namo. Jums bus pasiūlyta
pasitikrinti pas medikus.... Deja, sodininkų bendrijos pasirodo
gali egzistuoti be savo aiškios teritorijos t. y. virtualiai,
kaip čigonų taboras – šiandien Pajiesy, ryt
Kačerginės lankose. Ortofotografiniame žemėlapyje
matome didžiulius darinius - sodininkų bendrijų masyvus
analogiškus gyvenvietėms, bet kadastro žemėlapyje jų
šiandien nėra. Daugelio sklypų bendros žemės
sklypų nuoma sutartimis įteisinta net iki 99 metų, bet
kurioje vietoje jie randasi kadastro žemėlapis nerodo ir net
nesiruošiama žymėti. De facto, šiandiena 1368
sodininkų bendrijos, užimančios 20835,65 ha. Lietuvos
sodininkų bendrijos paliktos egzistuoti virtualioje
teritorijoje, nežymėtos kadastro žemėlapyje, be savo realių
žemėtvarkos planų, be aiškiai įteisintų
aplinkinių ribų.
Dabar, po dviejų
dešimtmečių, staiga paaiškėjo, kad
niekas net nesiruošė ir nesiruošia registruoti
viešame Registre sodininkų bendrijų nuomojamos
žemės, nors CK 6.546 straipsnis to imperatyviai reikalauja. Kam
naudinga, kad sodininkų bendrijų nuomojamos žemės
ribos, kurioje sodiečiai turi išimtinę teisę
planuoti savo teritoriją, spręsti infrastruktūros
vystymo ir kitus bendrijos egzistavimo klausimus, nebūtų
žymimos kadastre? Kam naudinga buvo pradėti privatizacijos
revizavimo procesą, pridengtą kadastrinių matavimų
skraiste, ne organizuotai visai bendrijai vienu metu, kaip kad vyko
pirminis sklypų išpirkimo procesas, bet stichiškai,
eliminavus bendrijos atstovus, palikus nekontroliuojamą teisę
matininkui ir žemėtvarkininkams atliekant kadastrinius matavimus
dosnesniems užsakovams perskirstyti bendrijos bendrai nuomojamą
žemę, net nekoreguojant bendrijos žemėtvarkos planų?
Pirmiesiems dosnesniems užsakovams energingai ieškoma
„trūkstamų plotų“ kaimynų, bendros
nuomojamos žemės ar kelių siaurinimo sąskaita. Ne
retorinis klausimas, o kas liks paskutiniesiems?!
Kodėl antrą
kartą kartojant ribų „patikslinimą“ vėl
posūkių taškų koordinatės žymimos pomidorų
kuolais, o ne standartiniais riboženkliais, kaip to reikalauja teisės
aktai? Kadastrinių matavimų esmė yra žemėtvarkos
plano duomenų tinkamas atžymėjimas teritorijoje. Užsakovai
už netinkamai atliktą darbą verčiami jau antrą
kartą mokėti matininkams pinigus. Kodėl masiškai
sodiečiams brukami pasirašyti kadastrinių matavimų
aktai, kurių pabaigoje įrašyta nuostata, kad
matavimai tinkamai pažymėti riboženkliais ir už jų apsaugą
atsako užsakovas, nors to natūroje nėra tinkami atlikta?
Kas ir kada vėl pareikalaus tikslinti ir atstatyti iškraipytas
vidinių kelių ribas? Kodėl Seime Tarpinstituciniame
pasitarime paprašius Nacionalinės žemės Tarnybos
vadovus sustabdyti šią betvarkę ir pradėti
kontroliuoti procesą, piestu stojama, kad viskas daroma
tvarkingai, sąžiningai ir taip toliau turi būti tęsiama?
Visos Lietuvos
sodininkų bendrijų tik nuosavybės teisėmis
valdomų asmeninių sklypelių kadastriniai permatavimai
kainuos sodiečiams beveik 150 mln. lt. O kur dar bendrų
teritorijų, kelių kadastriniai matavimai. Ar ne dėl
šios priežasties procesas vykdomas taip keistai, su tokia
jėga, su tokia gynyba ir vengiant sudaryti privalomas matavimo
darbų sutartis ? Ar tik ne dėl to, kad nebūtų
galima patikrinti ir pareikalauti teisminės atsakomybės, po
kurio laiko paaiškėjus nekokybiškai atliktai
matininko paslaugai? Kas gali paneigti, kad ne dėl šių
priežasčių keletą kartų Seime parengtas Matininkų
įstatymas, reglamentuojantis matininkų veiklą ir
atsakomybę taip ir nepasiekė net balsavimo stadijos.
Mažai tikėtina,
kad atsitiktinai iš Nekilnojamojo turto objektų
kadastrinių matavimų ir kadastro duomenų surinkimo bei
tikslinimo taisyklių eliminuota nuostata imperatyviai numatanti
matininkui prievolę į sklypelių kadastrinius matavimus
kviesti bendrijos atstovą. Motyvas, kad atstovai ne visada
atvyksta dalyvauti iš pirmo pakvietimo ir tai trukdo matavimų
eiga daugiau nei juokinga. Visai nebe juokinga darosi gavus žemės
Ūkio ministro K. Starkevičiaus parašu patvirtintą
atsakymą, kad „Teisės aktai nebenumato prievolės
visais atvejais sodo bendrijai pateikti derinti žemės sklypo
planą“. Ponas ministras matomai skaito, kad sodininkų
bendrijos statusas yra toks pat kaip čigonų taboro. Pagal
naujuosius teisės aktus turėtų būti kviečiamas
žemėtvarkos tarnybos atstovas. Jei anksčiau labai retai
neatvykdavo matavimuose dalyvauti bendrijos atstovas, tai dabar iš
viso neteko matyti, kad dalyvautų žemėtvarkos tarnybos
atstovas. Užsakovas sodininkas, nesiorientuojantis vykstančio
proceso reikalavimuose, paliktas vienas su matininku stebėti
eigą ir dažnai klausytis matininkų išvedžiojimų
ir mulkinimo.
Kam naudingas amžinas
registravimas, perregistravimas, ribų tikslinimas ir
koregavimas? Viena matavimų ar patikslinimų ir registravimo
banga Lietuvos sodiečiams atsieina per 150 mln. litų. Per
20 metų šiuo metu įsibėgėja jau antra
banga, bet stebint kaip vykdomas procesas ne už kalnų šviečia
ir trečioji kadastrinė pasiutpolkė. Baisiausiai, kad
visa ši nereguliuojama ir brangiai kainuojanti komedija vyksta
ekonominio sunkmečio laikotarpiu. Jei sugebama taip tyčiotis
ir tiek išsunkti iš sodininkų, kuriems nereikia
nei skirti išsipirkimui žemės, nei yra galimybė
realiai atimti dešimtmečiais valdomus sklypus, o tik
galima prisikabinti neva prie būtinumo tikslinti tai kas senai
įteisinta, susimastyti verčia kokie realūs galimybių
masteliai skirstant ir pardavinėjant naujus žemės klypus
gyvenamų namų statybai? Ko gero artimi planuotos
branduolinės Ignalinos jėgainės sąmatai.
Per dvidešimtmetį
tobulai sustyguota sistema. Viskas vyksta pagal tendencingai ir
kryptingai paruoštus teisės aktus. Jei yra nepalankus
įstatymas, paruošiamas patogus poįstatyminis aktas,
kurio nuostatos gali prieštarauti įstatymui. Jūs
valdininkui aiškinsite, kad jo sprendimas prieštarauja
įstatymui, bet jis įrodinės, jog privalo vykdyti
aprašo ar taisyklių reikalavimus. Net jei ir įrodysite,
kad įregistruota pažeidžiant įstatymą ir visus teisės
aktus, jums paaiškins, kad valdininkas nebegali savo
iniciatyva taisyti klaidų, tam reikalingas teismo sprendimas,
todėl „Teisės aktų nustatyta tvarka Jūs
turite kreiptis į teismą“.
Tai akivaizdžiai
liudija ir Seimo kontrolieriaus, tyrusio sodininkų skundą
išvada. Atsakyme kontrolierius teigia: „Pažymėtina,
kad Seimo kontrolieriai savo tyrimuose bei darbo ataskaitose ne kartą
yra atkreipę Lietuvos Respublikos Seimo, Vyriausybės, kitų
valstybės institucijų dėmesį į žemės
reformos darbus atliekančių asmenų (matininkų)
nekvalifikuotą, nekokybišką darbą. Pabrėžtina,
kad iki šiol nepriimtas kitas teisės aktas, griežtai ir
tiksliai reglamentuojantis asmenų, atliekančių
projektavimo ir kitus žemės reformos darbus, teises, pareigas
bei atsakomybės klausimus. Seimo kontrolieriai ne kartą yra
siūlę įstatymu reglamentuoti žemės reformos
darbus atliekančių asmenų (matininkų) įgaliojimų
ir atsakomybės klausimus; galiojančius teisės aktus
papildyti nuostatomis, numatančiomis konkrečius žemės
reformos darbų (projektavimo darbų, žemės reformos
žemėtvarkos projektų rengimo) atlikimo terminus“.
Gaila tik, kad
kontrolieriaus sprendimas be adresato. „Seimo kontrolierius
nusprendžia sodininkų skundai dėl problemos svarbumo
pripažinti pagrįstais“.
Kas toliau? Valdininkai
šypsosi. Jie gerai žino, kad sodininkai nevieningi, susiskaldę
į neveiksnias organizacijas. Vis daugiau rajoninių
susivienijimų likviduojasi. Kasmet daugėja pavienių
bendrijų, išsirenkančių nesusigaudančius
karingus vadukus arba pavargusius pensininkus, kurie tuščiai
mosuoja kumščiais, laukdami kol valdininkai išsigąs
jų rašytų pavienių peticijų ir atsiprašys.
Tokie jau mes Lietuviai esame gimę. Mums iki Graikijos toli ne
tik atstumo prasme. Kažkas pastoviai ir sistemingai diegia mintį
– sodininkų bendrijos sovietinė atgyvena ir jas
reikia likviduoti.
Šiemet baigėsi
kelis metus trukęs karas dėl absurdiško bendrijų
kelių užimamos žemės nuomos mokesčio. Sodininkų
bendrijoms panaikintas nuomos mokestis visai nuomojamai žemei. Kartu
sugalvotas naujas žaidimas. Sodininkų Bendrijų įstatyme
atsirado naujos nuostatos: „Bendrijos prašymu bendrojo
naudojimo žemėje esančius kelius, atlikus jų
kadastrinius matavimus ir nerengiant naujo teritorijų planavimo
dokumento“ perima savivaldybės. „Kai bendrijos
bendro naudojimo žemėje esantys vidaus keliai perduodami
savivaldybei, už kadastrinių matavimų atlikimą ir jų
duomenų įregistravimą Nekilnojamojo turto registre
kompensuoja savivaldybė“. Vėl nonsensas. žemės
Ūkio ministerija visuose atsakymuose tvirtina, kad nesant
paruošto teritorijos žemėtvarkos plano, kadastriniai
matavimai negalimi. Seimas priima įstatymą, kad tokio plano
rengti nereikia ir prideda antrą nonsensą, kad už matavimus
kompensuos savivaldybė. Siūloma sumokėti už
kadastrinius matavimus, įregistruoti registre bendrijos vardu, o
po to bandyti perduoti savivaldybėms. Kokia logika, pirma mokėti
didžiules sumas už šių kelių registravimą
bendrijos vardu, o po to antrą kartą vėl mokėti
tuos pačius mokesčius už perregistravimą savivaldybė
vardu? Kada juos perims savivaldybės, jei nėra jokių
aiškių terminų? Kada jums kompensuos už kadastrinius
matavimus, jei nei viena savivaldybė per 20 metų nerado
lėšų atlikti savo rajoninių kelių
kadastrinių matavimų? Gal po šimto metų. Ne tik
rajoninių bet ir regioninių bei valstybinių kelių
nėra atliekami kadastriniai matavimai dėl lėšų
nebuvimo. Tam valstybei reikia rasti apie 4 milijardus litų.
Baisiai keistas sprendimas pradėti matavimus ne nuo galvos ar
stuburo t.y. valstybei priklausančių kelių, bet nuo
uodegos ar kraujagyslių kapiliarų – sodininkų
bendrijų vidaus kelių. Stebina, kad daug energingesnių
bendrijų jau „užkibo ant kabliuko“ ir pasidarė
ar daro savo vidaus kelių kadastrinius matavimus. Norisi
paklausti, kas atsitiks, kai po kelių įregistravimo
bendrijos vardu 10 ar 20 metų jūsų kelių
neperims? Įregistravus keliai tampa turtas. Kelių vertė
pagal vertinimo metodiką gaunasi didelė. Už turtą ryt
ar poryt reiks mokėti turto mokestį. Tada tokių sodų
pirmininkus už paskubėjimą sodininkai vaikysis su šakėmis.
Ar tikrai tokios teisės aktų pataisos daromos dėl
neapsigalvojimo, be išskaičiavimo?
Artėja kalėdos,
nauji metai. Kažkas valdininkams naujųjų metų proga
paruošė dovanėlių. Įsigalioja naujas žemės
Mokesčio įstatymas. Kaip ir kasmet kiekviena savivaldybė
savarankiškai paskaičiuos žemės mokestį, bet
jau ne nuo indeksuotos, o nuo komercinės žemės vertės,
kuris bus gal 3, gal 10, gal 20 kartų didesnis nei anksčiau.
Atsiranda apleistos žemės sąvoka. Patvirtintas aprašas,
kurio viena iš nuostatų leidžia apleistai žemei
prilyginti sklypą, jei pilnai nesutvarkyta jo registracija, pvz.
neįregistruotas kadastro žemėlapyje, neatlikti kadastriniai
matavimai, neįteisintas pastatytas pastatas ir t.t.. Pagal šį
aprašą, kad apžėlęs, netvarkomas sklypas būtų
pripažintas apleistu, reikalinga eksperto išvada. Gražiai
sutvarkytą, nušienautą sodo sklypą, bet su
„nepilnai ar netvarkingai sutvarkyta registracija“,
pripažinti apleistu pakaks valdininko, kuris net nematė to
sklypo, pažymos . Baudžiamąjį žemės mokestį
tokiam sklypui pagal teisės aktus galima padidinti iki 100
kartų, lyginant su pernykščiais.
Linkiu sodininkams
artėjančiais naujaisiais metais korektiškų,
maloniai aptarnaujančių, jautrių jūsų
sunkmečio nualintai skurdžiai piniginei valdininkų ir
žemėtvarkininkų. Linkių, kad šios mano
rašliavos apmastymai liktų juodas humoras ir jums su tuo
niekad netektų susidurti. Labai norisi tikėtis ateinančiais
nedidelio kalėdinio stebuklo – šiandien iš
visų tribūnų kasdien iškilmingai deklaruojamų
pareiškimų dėl moralios politikos išsipildymo.
Kauno susivienijimo
„SODAI“ pirmininkas
Romualdas Šeštakauskas