Tarpinstitucinio
pasitarimo kelio “Vaišvydava-Gervėnupis” ir
kitoms panašioms problemoms spręsti posėdis
Posėdyje
dalyvavo:
Seimo
narys Rokas Žilinskas, Buitinių vartotojų sąjungos
vadovas Antanas Miškinis, Susisiekimo ministerijos
viceministras Rimvydas Vaštakas, Susisiekimo ministerijos
atstovas Aleksandras Romanavičius, Lietuvos automobilių
kelių direkcijos atstovai Gintaras Asadauskas, Egidijus
Skrodenis ir Henrikas Jurkuvėnas, VĮ „Kauno regiono
keliai“ direktorius Vidmantas Lisauskas, Kauno rajono
savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas
Kęstutis Povilaitis, Kauno rajono savivaldybės
administracijos Kelių ir transporto skyriaus vyr. specialistas
Rokas Baliūnas, Teisingumo ministerijos Registrų
departamento Registrų teisinio reguliavimo skyriaus vyr.
specialistė Aušra Vagelaitė, VĮ „Registrų
centras“ atstovės Danutė Navickienė ir Jolanta
Česnauskienė, SB „Gervėnupis“ nariai
Blažiejus Čerapas ir Ona Kalantienė, LSD pirmininkas
Vladislovas Butkevičius, LSD Kauno susivienijimo „Sodai“
pirmininkas Romualdas Šeštakauskas, Žemės ūkio
ministerijos Žemės politikos departamento direktorius Audrius
Petkevičius, Žemės ūkio ministerijos Žemės
politikos departamento Nekilnojamojo turto kadastro geodezijos ir
kartografijos skyriaus vedėjas Vytautas Paršeliūnas,
Seimo nario padėjėjas Valentinas Grumbinas.
Svarstyti
klausimai:
Kelio
Nr. 1937 „Vaišvydava-Gervėnupis“ teisinis
statusas ir jo užimamos žemės nuosavybės registravimo
problemos, teisinių kolizijų priežastys, priemonės,
reikalingos užkirsti kelią analogiškoms situacijoms ir
esamų problemų sprendimo būdai.
Problemos,
susijusios su kadastriniais matavimais .
SVARSTYTA:
Romualdas
Šeštakauskas trumpai pristatė problemą:
privatizacijos metu sodininkų bendrijų planuose kelias buvo
priskirtas sodininkų bendrijoms, sodininkai rūpinosi šiuo
keliu, remontavo, mokėjo žemės nuomos mokestį. Dabar
atsitiktinai teisme bylinėjantis paaiškėjo, kad
Vyriausybė 1999-06-09 nutarimu Nr. 757 šį kelią
priskyrė valstybinės reikšmės kategorijai ir jo
priežiūrą pavedė VĮ „Kauno regiono keliai“.
Minėtas kelias nėra įregistruotas VĮ Registrų
centre. Taip pat neaišku, kokie yra kelio parametrai. VĮ
„Kauno regiono keliai“ teigia, kad minėtas kelias
dar tarybiniais laikais buvo priskirtas respublikiniams keliams,
kurių juostos plotis yra 18 m. Tačiau 1983 m. LTSR Ministrų
tarybos nutarime Nr. 173 nurodyta, kad kelias priskirtas vietiniams
keliams. SB „Gervėnupis“ plane pažymėto kelio
plotis tėra tik 12 metrų, sodininkai laikėsi visų
tuo metu plane nustatytų reikalavimų. Dabar kelininkai
reiškia pretenzijas į dalį greta esančių
sodininkų bendrijų privatizuotų sklypų.
Konstatuota,
kad dėl šios nemalonios situacijos kaltos yra valstybinės
institucijos. Ypatingai neatsakingai savo pareigas atliko
žemėtvarkininkai. Susisiekimo ministerijos viceministras
Rimvydas Vaštakas pažymėjo, kad problemų su
apsaugos zonomis yra visoje Lietuvoje ir susidariusią situaciją
galima būtų išspręsti keičiant įstatymus
ar kitus teisės aktus. Buvo iškeltas klausimas: kaip
galėjo žemėtvarkos specialistai patvirtinti tokius žemės,
esančios kelių ribų zonose, planus, kai teisės
aktais yra aiškiai reglamentuoti kelių zonų ribų
išmatavimai? Buvo pažymėta, kad žemėtvarkininkai
priima labai keistus, galimai Konstitucijai, įstatymas
prieštaraujančius sprendimus, po kurių toliau tenka
bylinėtis teismuose, mokėti didžiules kompensacijas už
žemių, reikalingų keliams, išpirkimą. Buvo
pateikti konkretūs pavyzdžiai. Dėl tokios netvarkos paskui
tenka aiškintis su matininkais, žemių savininkais ir
kitais suinteresuotais asmenimis. Taip pat pasitaiko daug atvejų,
kai sklypams padaromi planai kurių koordinatės perdengia
gretimų bendrijų teritorijas ir tada suinteresuotomis
pusėms tenka vėl ginčytis teismuose. Tokias problemas
gali ir turi spręsti žemėtvarkininkai. Atkreiptas
dėmesys, kad valstybei tokių suformuotų ir įteisintų
sklypų išpirkimas gali kainuoti apie 4-5 mlrd. litų.
NUSPRĘSTA:
Bendradarbiaujant
žemėtvarkininkams, VĮ „Registrų centrui“,
Susisiekimo ministerijai ir VĮ „Kauno regiono keliai“
atlikti preliminarią kelio inventorizaciją, išsiaiškinti
galimus trukdžius keliui registruoti, ir iki šių metų
kovo 1 d. parengti pasiūlymus, kokiu būdu toliau spręsti
susidariusią problemą.
Žemės
ūkio ministerijos atstovams pasiūlyta informuoti visus
žemėtvarkininkus apie galiojančius teisės aktus,
susijusius su kelių zonų ribų išmatavimais,
kad ateityje nekiltų tokie nesusipratimai, kokie yra dabar, bei
atšauktų dabar priimtus sprendimus, kurie prieštarauja
galiojantiems teisės aktams.
Kitam
susitikimui, kuris turėtų įvykti šių metų
kovo 5 d., pakviesti savivaldybių asociacijos atstovus.
SVARSTYTA:
Neaišku,
kokiu pagrindu SB “Gervėnupis” sklypui Nr. 87
atlikti kadastrinius matavimus, įforminti pirkimo-pardavimo
sandorį, jei nebuvo sodininkų bendrijos narių
susirinkimo sprendimo. Taip pat daug netvarkos atliekant kadastrinius
matavimus ir žymint ribas, atkreiptas dėmesys į tai, kad
nėra naudojami riboženkliai, nėra jokios matininkų
kontrolės. Registrų centro atstovai pateikė pavyzdį,
kokiais dokumentais buvo atskirais atvejais vadovaujamasi:
elementarus planelis, išpieštas ranka, kuriame rodo
kelią, želdinius, toliau prasideda sklypas - jokio atstumo,
nieko nėra, kas gali pasakyti, kur šitas sklypas šiandien
turi stovėti pagal tokį brėžinį? Tokį planą
galima stumdyti per visą Lietuvą – galima kur nors,
pvz., pajūryje jį priderinti ir viskas bus teisėta.
Neaišku, kokiais teisės aktais vadovaujantis yra
leidžiama privatizuoti sodų teritorijose esančius kelius,
užtveriant ar susiaurinant kitiems savininkams privažiavimus prie
savo sodų sklypų. Taip pat keista, kai sodininkų
bendrijos valdymo organai negauna informacijos apie sodininkų
teritorijoje atliekamus kadastrinius matavimus.
NUSPRĘSTA:
Žemės
ūkio ministerijai, Teisingumo ministerijai peržiūrėti
kadastrinius matavimus reglamentuojančius teisės aktus,
matininkų veiklą ir priežiūrą reglamentuojančius
teisės aktus bei sekančiam pasitarimui pateikti siūlymus,
kaip juos patobulinti, kad minėtos problemos būtų
išspręstos.
|