Lietuvos Sodininkų Draugijos atstovų susitikimas su energetikos ministru Arvydu Sekmoku
Birželio 16d. seimo frakcija
“Tvarka ir Teisingumas” į frakcijos posėdį pasikvietė
energetikos ministrą Arvydą Sekmoką ir Lietuvos Sodininkų
Draugijos atstovus aptarti daugelį metų besitęsiančias
problemas, aprūpinant sodiečius elektros energija ir sprendžiant
elektros tinklų priklausomybės bei išpirkimo klausimus. Pradžioje
pasisakęs ministras atkartojo mintis ir motyvus, kuriais vadovavosi iki
šiol sprendęs šiuos klausimus buvęs Ūkio ministras V. Navickas.
Nauja buvo tai, kad ministras išsakė mintį, esą
nederėtų priiminėti sprendimų šiais klausimais, kol bus
įteisinta sprendžiamoji balsų dalis LEO LT darinyje.
Sodininkų atstovai, Kauno susivienijimo
“Sodai” p-kas R Šeštakauskas ir LSD p-kas V. Butkevičius, su tuo
kategoriškai nesutiko. Jų nuomone, LEO LT tik naudojasi buvusių
Ūkio ministrų įsakymais ir patvirtintomis taisyklėmis,
leidžiančiomis diskriminuoti vartotojus bei lupikauti. Kasmet šiuose
aktuose daromi pakeitimai didino galimybę monopolistui diskriminuoti ir
išnaudoti vartotojus. Be to, ir įstatymus šiais klausimais ruošė ne
kas kitas o Ūkio ministerija. Teiginių, kad šios problemos egzistavo
iki LEO LT sukūrimo, egzistuoja dabar ir sukurta voliuntaristine sistema
naudosis kiti, jei LEO LT bus išformuotas, ministras paneigti negalėjo.
Tiek 2009.05.19 pasirašytas naujas Energetikos ministro įsakymas Nr.1-66,
tiek paruošti kiti naujų aktų projektai, yra analogiški galiojusiems
iki šiol, o kai kurie punktai netgi nepalankesni sodininkams. Dėl susitikimo
laiko stokos sodininkai bandė skubos tvarka atkreipti seimo opozicijos
vadovo V . Mazuronio ir energetikos ministro dėmesį į
sekančius spręstinus klausimus.
1.Leistinosios naudoti galios sąvokos
aptakus formulavimas, nepagrindžiant techniniais paskaičiavimais, atima
galimybę vartotojui ginti savo interesus, o skundą
nagrinėjančiai instancijai bešališkai jį svarstyti ir priimti
teisėtus lūkesčius bei žmoniškumo kriterijus atitinkančias
išvadas. Tokios situacijos pasekmė šiandien akivaizdi. šimtai
sodininkų lėšomis įrengtų transformatorinių
pastočių dirba trečdaliu ar mažesniu apkrovimu, kai
valstybėje didžiulis generuojamo galingumo perteklius, o vartotojas negali
normaliai naudotis elektros energija arba visai atjungti. Vartotojai
prievartaujami antrą kartą susimokėti reketo mokestį už
savo pačių įrengtus galingumus.
2. Nors galiojanti įstatyminė
bazė reikalauja išpirkti seniai įrengtus sodininkų elektros
tinklus esamos būklės, bet ministro paruošti poįstatyminiai
aktai ir jų projektai leidžia, abonentus, daugelį
dešimtmečių prijungtus prie šių tinklų, traktuoti kaip
naujus vartotojus ir reikalauti sunkiai suvokiamų sumų, nepagristus
vienašališkus sprendimus esamų tinklų renovavimui ar net visiškai
naujų tiesimui.
3. Po sunkios, metus trukusios kovos už savo
teises, sodininkai sugebėjo įtikinti seimą, kad leidimas
monopolistui pačiam sudarinėti perkamo turto kainos nustatymo
metodiką ir jį vienašališkai vertinti, prieštarauja galiojantiems
valstybėje įstatymams. Seimas pernai lapkričio mėn.
priėmė energetikos įstatymo 28 str. pataisą, kuri
įgalioja perkamą turtą vertinti tik nepriklausomiems
vertintojams. Deja, išradingi naujosios ministerijos valdininkai naujai
paruoštose taisyklėse šių vertintojų nustatytą kainą
leidžia neribotai mažinti, net neigiama verte dėl sunkiai suvokiamo
funkcinio ir ekonominio susidėvėjimo, pajėgumo panaudojimo
laipsnio ir t.t. šiandiena atjungti ar apriboti tūkstančiai
buitinių abonentų, tuščiai su nuostoliais dirba įrengti
didžiuliai energetiniai pajėgumai esant generuojamo galingumo dideliam
pertekliui. Tai klausimas kurie liko be atsakymo.
4. Ministras atkreipė visų
dėmesį, kad sodininkams taikoma 5 proc. nuolaida, kuri taikoma jau
daugelį dešimtmečių. Deja ministras nenorėjo sutikti kad ji
yra mažesnė nei realūs nuostoliai žemos įtampos paskirstymo
tinkluose . Jis ir seimo nariai, buvo labai nustebinti, sodininkų
pateiktais skaičiais, sudarančiais kWh kaštus. Sodų
bendrijų eksploatuojamų žemos įtampos tinklų eksploatavimo
kaštai galutinėje VST kainoje (38,33 ct/kWh) sudaro (10,23 ct/kWh) t. y.
27 procentus. Visuomeninio tiekimo paslaugos kaštai sudaro dar 0,2 ct/kWh. šie
skaičiai ministrui buvo tikrai netikėti. Kainos diferencijavimo
klausimas, nutraukiant nerealų sodiečių diskriminavimą,
taip ir liko be atsakymo.
5. Kadangi elektros energijos tiekimas
buitiniam vartotojui 21 amžiuje yra gyvybiškai svarbus, o mūsų
sąlygomis jis vykdomas vienintelio monopolisto, sodininkai prašo, kad šis
tiekimas būtų įteisintas kaip viešasis interesas ir Vartotojų
Teisių Apsaugos Tarnybos kompetencijoje būtų numatyta
galimybė ginti šį interesą ne teismine tvarka. Deja šiam
klausimui laiko nebeliko.
6. Laiko nebeliko ir supažindinti ministro su
visa eile STT išvadų, nenaudingų monopolistui, kurių nepaisyta
valdininkams rengiant poįstatyminius aktus.
7. Elektros tiekimo sodininkų bendrijoms
diskriminacijos pavyzdžių ilgas sąrašas ministrui irgi įteiktas
nenagrinėtas dėl laiko stokos.
Pabaigai naujasis energetikos ministras pripažino,
kad tokios gausos ir tokių aštrių problemų jis nesitikėjo.
Kadangi sekančią dieną ministrui prasidėjo atostogos, jis
užtikrino seimo narius ir sodininkus, kad grįžęs sudarys darbo
grupę ir padarys viską, kad problemos būtų sprendžiamos.
Elektros tiekimo sodininkų
bendrijoms diskriminacijos pavyzdžiai
1. 2003.10.30
s.b. “Jiesia” elektros tinklų apžiūros akte, komisija, vadovaujama
VEI Kauno teritorinio skyriaus v-ko Jakubausko, konstatuoja, kad 1986 m.
statyti 0,4 kV “Jiesios” elektros tinklai tenkina nustatytus reikalavimus ir
tinkami naudoti. 2004.12.30 AB “VST” šių tinklų vertinimo protokole
Nr.63 nutarta neišpirkti s.b. “Jiesia” elektros tinklų, nes jų
neigiama vertė 18326,68 lt.
2. 2008
m. darbo grupė sudaryta prie Ūkio ministerijos, vadovaujama seimo
nario Jaruševičiaus, išvažiuojamajame posėdyje apžiūrėjo
bendrus elektros tinklus natūroje s.b. “Ąžuolėlis”, s.b. “Gija”,
s.b. “Giluma” ir s.b. “Beržas” esančius Prienuose VST zonoje . VST
atstovai nesugebėjo pagristi šių tinklų neatitikimo nustatytiems
reikalavimams ir dėl kokių priežasčių paskaičiuota
jų neigiama vertė 392266 lt.. Rasti defektai dvi pakrypusios atramos
ir skilęs apskaitos stiklas. Nei Ūkio ministerija, nei VST iki šios
dienos nei atsakymo, nei komentaro pateikti nesugebėjo.
3. Toje
pačioje darbo grupėje pastoviai buvo keliamas klausimas dėl s.b.
“Gervėna”. elektros tinklų eksploatacijos. 1969 m. s.b.
“Gervėna” 14,073 km. elektros tinklai buvo perduoti į Kauno rajono
Elektros Tinklų balansą. Prie šių tinklų vėliau buvo
prijungtos dar 7 sodų bendrijos. Iki šios dienos s.b. “Gervėna”
priversta vykdyti apskaitą ir atsiskaitinėti už savo ir dar 7
sodų bendrijas, bei dengti nuostolius virš 1000 subabonentų, nors
elektros tinklai yra VST balanse. 2007.04.20 į eilinį s.b.
“Gervėnos” reikalavimą perimti apskaitą AB “VST” išdavė
“Gervėnai” technines sąlygas “leistinos galios sumažinimui nuo 300 kw
iki 123 kw parengti projektą, atlikti VST priklausančių elektros
linijų rekonstrukciją, ir t.t.” Kodėl nei Ūkio ministerija,
nei seimo nariai į kuriuos buvo kreiptasi iki šiol neatsakė, kada
baigsis tyčiojimasis dėl šių klausimų?
4. Šakių
raj. S.b. “Baldininkas 1982.08.26 pridavė pastatytą pastotę su
160 KWA transformatoriumi. Dabar operatorius transformatorių pakeitė
į 100 KWA o leistiną galingumą nustatė 30KW tame tarpe sodo
teritorijoje gyvenantiems 5 kaimo gyventojams. 350 sodo bendrijos narių
lieka 15KW. Į sodo bendrijos “Baldininkas” prašymą atstatyti
normalų leistiną galingumą, išduotos techninės sąlygos
papildoma išsipirkti 40 KW galingumą, kaip naujam vartotojui, sumokant
6797,28 lt.. Kaip paaiškinti tokį tyčiojimąsi teisinėje
valstybėje?
5. Sodininkų
bendrija “Atletas” 1986m. įrengė 10 KV įtampos liniją, KTP
su 160 KWA galingumo transformatoriumi, 0,4 KV elektros paskirstymo linijomis
ir visa tai perdavė į tuometinių Kauno elektros tinklų
balansą. VST šiandiena nustatyta “Atletui” leistinoji galia 40 KW. Be
jų sutikimo prie jų įrengtų linijų prijungė tris
VST abonentus su jiems leistinąja galia 33 KW, kurių sunaudojimas
eina per “Atleto” skaitiklį. VST abonentų sunaudojimas yra didesnis
nei “Atleto”, nes kai kurie elektrą naudoja komercinei veiklai. “Atletas”
kontroliuoti VST abonentų sunaudojimo ir apmokėjimo neturi nei
techninių, nei juridinių galimybių. Dėl šių
priežasčių “Atletas” turi dengti net ne savo narių
vėluojančius mokesčius ir nuostolius. Penktą kartą t.
y. kas mėnesį “Atletas” gauna įspėjimą, kad bus
nutrauktas elektros energijos tiekimas, jei neapmokės nežinia kieno
sunaudotos elektros sąskaitą sumoje 6355,81 lt.. VST atsisako
sudaryti sutartis su bendrijos nariais motyvuodami, kad jie turi išsipirkti
savo įrengtą galingumą, grasindami visiškai nutraukti energijos
tiekimą.
6. Žemos įtampos tinklų eksploatavimo kaštai galutinėje VST
kainoje (38,33 ct/kWh) sudaro (10,23 ct /kWh) t.y apie 27 procentus (viršutinė
kainos riba); Paprasti vartotojai moka
už elektros pateikimą iki skaitliuko, o sodininkai iki transformatoriaus.
Komisija iš esmės sutinka, kad čia neteisybė ir tarifas
sodininkams galėtų būti diferencijuotas-mažesnis.
7. Visuomeninio tiekimo paslauga įskaičiuota apie 0,2 ct/kWh. Ji
suformuojama taip: visos sąnaudos vartotojų skaitiklių priežiūrai
padalinamos iš aptarnaujamų skaitiklių skaičiaus. Bet sodininkai
atsiskaito kaip vienas vartotojas, o moka visi už šią paslaugą, nes
jos komponentė yra galutinėje kainoje.
8. RST ir VST licenzijos išduotos ir sodų teritorijoms - todėl
buitinius vartotojus turi prijungti vienoda tvarka.
Dėl žemos įtampos
tinklų eksploatacijos kaštų, t.y. paslaugos kuri bendrijoms faktiškai
nebuvo teikiama, buvo neteisėtai priskaičiuota ir permokėta:
S.b. “Ekranas
2” permokėjo 2008 m.- 17896 Lt 2007
m.- 16636 Lt
S.b.
“Dituva” 423492
Lt 346494 Lt
S.b.
“Šatijai” 32433
Lt 26914 Lt
Galingumai
kuriuos įsirengė bendrijos savo lėšomis, tačiau dėl
diskriminacijos atimtos teisės jais naudotis:
S.b. “Ekranas-2” įrengtas
galingumas- 320 KWA leistinas- 100 KW
S.b.
“Dituva” 2740
KWA 1390
KW
S.b.
“Baldininkas” 160
KWA 30 KW
S.b. “Atletas” 160 KWA 30 KW
Kauno
susivienijimo”SODAI” pirmininkas
Romualdas
Šeštakauskas
|