TEISINIS
CINIZMAS ARBA KALĖDINIAI PAMASTYMAI ( “Laisvas Laikraštis“ 2008 gruodžio 20-31 d. Nr.50 )
Kai Amerikoje baigė šaudyti indėnus ir dalintis jų
žemes, toliau tebuvo vienas kelias pralobti – nušauti arba
sufabrikavus bylą pasodinti į kalėjimą konkurentą, poto, kad ir negarbinga pasisavinti jo turėtą turtą. Deja, greit visi suprato, kad taip ilgai tęstis negali. Visi perdaugpažeidžiami buvo, klestėjimas trumpalaikis ir perskirstomo turto
masė beveik nedidėjo. Suvažiavo biznio tūzai vieną
dieną Niujorke, Uolstrito gatvėje į ištaigingą
konferenciją. Konferencija baigėsi slapta deklaracija: “Toliau
jokio smurto. Sandoriai vykdomi tik vadovaujantis garbės kodeksu. Turtas
gali būti perskirstomas tik per bankų finansinius srautus ir akcines
biržas. Turtas kaupiamas tik monopolizavus rinkos sritis ar jos segmentus
per mokesčius, pelnus, palūkanas ir rinkliavas.” Taip
baigėsi laukinio kapitalizmo siautėjimas. Gimė naujas bankin
is,
monopolistinis, korporatyvinis kapitalizmas. Naujosios kapitalo religijos
pasekėjai pastatė savo šventovę didesnę už Egipto
piramides. Tai siaura Uolstrito gatvė Niujorke su stulbinančia didybe
ir gausa savo dangoraižių. Jų paradiniai įėjimai
tviska gerbtiniausių pasaulio bankų ir korporacijų paauksuotais
logotipais. Taip man mokykloje pasakojo istorijos mokytoja. Būdamas
Niujorke, aplankiau šią vietą ir supratau, kad mano mokytoja
pasakojo teisybę...
18 metų
po nepriklausomybės paskelbimo mūsų sodų bendrijose
palyginti buvo ramu, aplink siautėjant besikuriančiam Lietuvos
laukiniam kapitalizmui. Tiek valdžios, tiek verslo vyrai turėjo darbo
dalijantis pyragą, vardu valstybinio turto privatizavimas. Deja, jis
baigiasi. Pradėta dairytis naujų galimybių. Puikiai
pravertė Amerikoniška patirtis, juolab, kad ir mokytojų
prigužėjo pakankamai.
Pirmosios susigriebė
ir suklestėjo žemėtvarkos bei matininkų gildijos.
Žemės grąžinimas ar išpirkimo procesas iškart
prislobo. Prasidėje žaidimai žemėtvarkoje tęsis dar ne
vieną dešimtmetį. Nors tikri skaičiai slepiami, tačiau
po ilgo bendravimo su sodų bendrijų pirmininkais , atsakingai galiu
tvirtinti, kad daugumos sodų bendrijų teritorijų
žemėtvarkos planai pradėti tvarkyti pagal 1948 m. vietinę
koordinačių sistemą privatizacijos pradžioje yra nebaigti,
arba reikia perprojektuoti, kadangi įpusėjus privatizacijos procesui,
priimtas toliaregiškas sprendimas keisti į 1963 m. LKS koordinačių sistemą.
Sprendimas nekaltas, o ekonominis efektas milžiniškas ir
galimybės neribotos. Pasiginčijo s.b. “Baltas Gandras” ir
dėl nesutvarkytos iki galo dokumentacijos nušluoti nuo žemės
paviršiaus 30 metų tvarkyti 275 sklypeliai. Verslo vyrai jų
vietoje jau susiprojektavo 70 kotedžų kvartalėlį. Vieta
graži, Rokai, prie pat Kauno marių. Dėl tos pačios
priežasties s.b. “Kedras” šiemet kalėdas šves
be savo įregto tvenkinio ir 1,98 ha. atimtos teritorijos. Lietuvoje 220000
sodininkų sklypelių. Šiandieną už vieną 6
arų sklypelio permatavimą matininkai vidutiniškai prašo nuo
1000 iki 2000 litų. Sunku patikėti, bet girdėti, kai
išskirtiniais atvejais derybos (skubos ar nesutarimų su kaimynais
atveju) prasideda net nuo 4000 litų. Kai bandai dauginti 220000
sklypelių iš šių sumų, mano senutis kalkuliatorius
užspringsta. O kur dar išlaidos derinant su žemėtvarkos
specialistais, kad nereiktų
laukti laiminančio sprendimo pusmetį ar metus ir be reikalo
nevaikytų, taip pat registravimo išlaidos registrų centre,
perrašant mirus savininkui ar parduodant apvali suma notarui už
notarinius veiksmus ir t.t.. Klondaikas ir ne kitaip. Į vieną
milijardą sunkiai sutilpsime. Jei ir neteisus esu šiandien, tai
dėl apimties darbų procesas vistiek tęsis daug metų ir teisybė bus mano, jeigu
nepadvigubės dėl infliacijos iki dviejų milijardų. Duok
dieve, kad šitomis sumomis mūsų bėdos ir baigtųsi.
Tikėtina, kad po 5 ar 10 metų gali atsirasti būtinumas, vėl keisti matavimų
sistemą. Ir protingas gi tas komjaunimo sekretorius A. Macaitis.
Žinojo, kur eiti dirbti – Vilniaus apskrities žemės
tvarkymo reikalus kuruoti.
Kitas
komjaunimo sekretorius A.Ignotas gavo žymiai kuklesnes pareigas - tik
ūkio ministerijos sekretorius. Bet, turint galvą, galima ir čia
neblogai organizuoti lengvo pelno medžioklę. Imi kuruot
energetiką. Sumodeliuoji, pavyzdžiui, elektros tinklų
privatizaciją. Netyčia palieki dalį elektros tinklo už
privatizacijos borto ir atsiranda pagrindas veiklai. Su protingais vyrais prie
bokalo alaus sumodeliuoji saviems naudingą jų išpirkimo
tvarką. Protingiems vyrams leidi pasitvirtinti patiems perkamų
tinklų vertinimo metodiką. Ir “vsio zakono”. Protingi
vyrai tuo ir skiriasi nuo
eilinių, kad yra protingi ir žino ka reikia daryti. Valstybėje
galiojantys įstatymai sako,
kad perkant reikia sumokėti už perkamą turtą. Tuo tarpu
apsukrių vyrukų sukurtos metodikos leidžia įvertinti
veikiančius ir duodančius pelną tinklus taip, kad vien tik
220000 Lietuvoje registruoti sodų bendrijų nariai , parduodami savo
elektros tinklus, turi damokėti už parduodamą turtą
pusę milijardo litų! O kur dar savivaldybių kaimo reikalų
komitetų valdomi analogiški elektros tinklai? Keista, kodėl iki šiol apie juos tylima? Ar tik ne dėl to, kad už jų pardavimą antra pusė
milijardo litų gali tekti iš biudžeto damokėti vyrukams?
Valstybės ar savivaldybių biudžetui tai nėra dideli pinigai. Jie neinksčia kaip dauguma pensininkų sodininkų. Ką? Jie nepatenkinti? Nemoka? Pasigavai sodo
bendrijos pirmininką, prikalbėjai ar prigąsdinai, kad ateityje
viskas brangs, pažadi kad bus suteiktos lengvatos ir pasirašo pardavimo sutartį.
O toliau renovavai elektros tinklą, visus buvusius vartotojus atjungei ir
prijungi jau kaip naujus vartotojus tik tada, kai sumoka iki tukstantėlio
litų už prijungiamą galingumą, dar porą ar
trejetą tūkstančių už tinklo renovavimą. Ką? Nemoka? Palikai atjungtą. Pacyps
ir ateis susimokėti. S.b. “Pajiesys” šiandiena 70
sklypelių nebeturi teisės prisijungti prie savo lėšomis
pastatytų elektros
tinklų, kiek s.b. “Slėnis” senų
sodiečių šves šiemet kalėdas be elektros ir t.t.. Ir
buves premjeras ir buves seimo pirmininkas mums žadėjo
minėtų bendrijų atjungtiems sodiečiams šviesias
kalėdas, bet vargšai nespėjo matomai, kad sprendimai persunkūs
buvo jų jėgoms. Klausiant, kokiu pagrindu atjungtas 30 metų
buvęs elektros vartotojas? Pasiskaitykit sekretoriaus paruoštą
ir ūkio ministro patvirtintą išpirkimo tvarką. Joje juk
leidžiama, pasikeitus turto šeimininkui, buvusius senus vartotojus perkrikštyti
į naujus vartotojus. Taip, kad mielieji “vsio zakonno”.
Milijardinis klondaikas ir tiek. Sakot, gali valstybės kontrolieriai
papriekaištauti? Parypaujama apie
hipotetinį globalinį sodiečių naudojamo galingumo
didėjimą, apie nerealų sovietinį 3kw galingumo vienam
abonentui palikimą, apie hipotetinę kritišką
sodiečių tinklų būklę ir visi skėstelėje
rankomis palieka šiuos klausimus ramybėje siūlydami sodininkams
derėtis su monopolistais. Kokios tos derybos jūs tikriausiai
įsivaizduojate.
Keista, bet
italų mafija tvirtai laiko savo rankose komunalinių atliekų
surinkimo verslą Italijoje. Tikriausiai, ne veltui. Kodėl jų
metodų nepritaikius Lietuvoje? Daug metų egzistavo
komunalinių atliekų tvarkymo įmonės Lietuvoje. Jos augo,
natūraliai plėtėsi, daugėjant atliekų, vystėsi ir
pati surinkimo sistema. Akivaizdžiai matėsi pastangos patogiai
aptarnauti vis daugiau gyventojų ir susidoroti su didėjančiais atliekų
kiekiais. Deja, padvelkė nauji itališki vėjai. Vyriausybė
2007.10.31d. nutarimu Nr. 1224 patvirtino valstybinį strateginį
atliekų tvarkymo planą. Jo esmė, iki 2009 metų
užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslauga
būtų visuotinė – teikiama ne mažiau 95% kaimo ir
miesto gyventojų, geros kokybės, prieinama (įperkama),
atitiktų aplinkos apsaugos, sanhigienos ir kitus reikalavimus. Puiku ir
reikalinga. Deja, yra tik vienas bet – tai įgyvendinti realiai
įmanoma (ypač kaimo vietovėse) per penkis, o gal ir daugiau
metų, jei tam skiriamos didelės lėšos.
Ambicingas
uždavinys ekonomiškai silpnoje valstybėje ir dar sunkmečio
laikotarpiu. Kas finansuos sunkiai, stambiagabaritiniai, šiandien
naudojamai technikai nepritaikytų vietinių kaimo
gyvenviečių, sodų bendrijų kelių platinimą ir
sutvirtinimą, begalės konteinerių aikštelių
įrengimą ir t.t. Tokiais terminais tokias užduotis
sugebėdavo įgyvendinti tik bolševikiniai ir maoistiniai
režimai. Kokia kaina ir metodais buvo vykdomos panašios užduotys
dar gerai prisimename.
Artėja
2009 metų pradžia. Kai kurios sodų bendrijos gavo pirmuosius
kalėdinius sveikinimuas. UAB “Alytaus regiono atliekų tvarkymo
centras” maloniai informuoja, kad reikia už kiekvieną sodo
sklypelį sumokėti pagal pateiktą sąskaitą. Prienų
rajone kas mėnesį po 2 litus, Varėnos ir Lazdijų rajonuose po 20
litų per metus, Druskininkų rajone po 36 litus per metus ir t.t.
Įdomios smulkmenos. Vietinės rinkliavos mokėjimo pranešime
pažymėta spausdinimo data 2008.11.14, bet mokėti reikia už
laikotarpį 2008.10.01 – 2008.12.31. Tame pačiame pranešime
tikrai įdomi rašliava. “Sumą galima apmokėti dalimis:
už mėnesį, ketvirtį, pusmetį, metus, bet ne
vėliau kaip iki nurodyto termino pabaigos. Informacija teikiama telefonu:
Dėl atsiskaitymų, mokėjimo pranešimo tikslinimo – UAB
Alytaus rajono atliekų tvarkymo centras – 831952978. Dėl
paslaugos teikimo kokybės – UAB Dzūtra – 831960508.
Vietinė rinkliava už komunalinių atliekų surinkimą ir
tvarkymą iš atliekų turėtojų yra patvirtinta
Prienų rajono savivaldybės tarybos 2008m. kovo mėn. 27d.
sprendimu Nr.T3-83”. “Vsio zakonno”. Atėję
sodų bendrijų pirmininkai trenkia man ant stalo pranešimus ir
pažaliavę keikiasi klausdami, ką toliau darysim? Matau, kad
įvyko nesusipratimas, apraminu perkaitusį, ir surenku telefono
numerį. Prisistatau bendrijos pirmininku ir maloniai mergaitei
aiškinu, kad mums niekas paslaugos neteikė, atliekų
nesurinkinėjo, matomai įvyko nesusipratimas. Be to norėčiau
išsiaiškinti, ką reiškia įrašai
“apmokestinamas plotas kv.m. – 122,00”, “Suma už mėnesį
– 244,00”. “Rinkliavos dydis lt/mėn. –
2,00”. Atsakymas. “Parašyta labai aiškiai. Jūsų
sode 122 sklypeliai, už kiekvieną po 2 lt per mėnesį. Ar
kelius sutvarkėt, aikštelę konteineriams įrengėt?
Praplatinsit, sutvarkysit kelius, įrengsit aikštelę
konteineriams, tada informuokit – atvažiuosim
pažiūrėti. O dabar prašom skubiai apmokėti
sąskaitą. Laiku neapmokėsite, skaičiuosim delspinigius ir
baudas”. Tonas pakeltas, net kartais su šauksmais . Matyt
vargšei jau atsibodo lavina kvailų klausimų. Išdrįstu
užduoti dar vieną klausimą. “Panele, bet mes esam
sodų bendrija. Kiek surinkom, išleidom būtiniems darbams per
sezoną. Viena, neturim iš ko apmokėti, antra, pagal sodų
bendrijos įstatus ir sodų bendrijų įstatymą, neturim
teisės apmokėti, kol nėra šios išlaidos patvirtintos
bendrijos visuotiniame
susirinkime”. Atsakymas. “Čia jau jūsų
problemos. Jūs esat juridinė organizacija. Kaip ir bet kuri
įmonė privalot apmokėti. Jei nesugebat susirinkti
mokesčių tiek kiek reikia, tai yra irgi jūsų problema.
Didinkit mokesčius. Pasiskaitykite civilinį kodeksą, - paslaugos
nemokamai neteikiamos. Siūlau susimokėti geruoju ir
laiku”.Padedu ragelį. Apsiraminu. Kompiuteriu išsitraukiu
pranešime minimą Prienų tarybos sprendimą Nr.T3 – 83.
Skambinu dar kartą. “Panele, atsiprašau, bet šiuo
sprendimu patvirtintu nuostatų 5 punkte parašyta, kad jūsų
minėtos vietinės rinkliavos mokėtojai yra disponuojantys
nekilnojamu turtu (išskyrus žemės sklypus). Pas mus
sodininkų bendrijoje yra tik 57 nameliai, iš kurių keturi
užkaltais langais ir durimis, jau keli metai juose niekas nebuvo net įėjęs.
Dvylika sklypų dar iš viso nebuvo kam paskirti, t.y. be
šeimininkų, tad kodėl už tuščius laukus turi kiti
mokėti”. Panelė pakeltu tonu atsako. “Čia
jūsų problemos. Mes neturim galimybių važinėti po
sodus ir skaičiuoti, kur kiek
namų. Jūs pasitikrinkite, pusė iš tų kur stovi, dar
net registrų centre neįregistruoti. Tai ką, ir iš jų
nereikia rinkti?! Ir iš viso čia ne mano reikalas. Jums pateikta
sąskaita ir prašom laiku apmokėti, o jei ne, aš jums
viską paaiškinau...”. Telefono ragelis padedamas. Net
ačiū už informaciją pasakyti nespėjau.
Esu tarybinis
produktas. Nugyvenau sistemoje, kai daug kas buvo įgyvendinama popieriuje
statistinės ekvilibristikos pagalba. Puikuodavosi įspūdingi
kukurūzų derliai, vidutiniai priemilžio skaičiai,
lenkiantys pasaulines aukštumas, bet tai nelietė mano asmeninės
piniginės. Buvo nemokamas cirkas ir tiek. Sunkiai, bet pradedu suvokti,
kad naujas cirkas bus pagrįstas realiais skaičiais tai yra
nuostoliais, kuriuos patyrė mano vargšė piniginė. Tai jau
bus ne oro burbulai, o realus pagrindimas iki 2009 metų užtikrinti
visuotinį, geros kokybės, prieinamą (įperkamą)
komunalinių atliekų tvarkymą, paslaugų 95 % ne tik miesto, kaimo, bet ir sodų
bendrijų nariams. Iš kitos pusės mus moko džiaugtis
atėjusiomis investicijomis iš užsienio. Mūsų atveju,
į Alytų prieš 5 metus atėjo sena ir įžymi
Vokietijos įmonių grupė “Tonsmeier”. Šiuo metu
ji jau pilnai perėmė Alytaus, Prienų, Kaišiadorių,
Šakių rajonus, pusę Kauno rajono, turi dalį akcijų
Vilniaus AB “Švarus miestas” ir Klaipėdos AB
“Švaros diena”. Truputį keistoka, kad skubama vis daugiau
rajonų apimti, nors po 5 metų veiklos pačiame Alytaus mieste
šiandieną dar nesurenkamos atliekos iš 9
tūkstančių privačių valdų. Jei neklystu, tai
sudaro apie 20% Alytaus miesto. Keista, kodėl nei vyriausybė,
nei seimo kontrolieriai nesistebi viena smulkmena t.y. kodėl
komunalinių atliekų surinkimo paslauga pakeičiama tik į
pinigų surinkimo paslaugą? Kodėl Prienų, Varėnos,
Lazdijų ir kitų rajonų savivaldybių patvirtintose
nuostatose pagrinde kalbama tik apie rinkliavų surinkimą, o iš
esmės nieko apie atliekų surinkimo sistemą, ką
įpareigoja vyriausybės nutarimas?
Reikia
pripažinti, kad ne visuose rajonuose yra taip tragiška. Kauno rajono
patvirtintos taisyklės akivaizdžiai progresyvesnės. Ir
atliekų sistema įpusėta įgyvendinti. Didelėse bendrijose,
kur leidžia keliai ir laisvi plotai, jau nebe pirmi metai ganėtinai
neblogai taisyklės vykdomos. Deja, yra daug smulkių bendrijų,
kuriose ir siauri gruntiniai keliai ir aikštelėms įrengti
tiesiog nėra vietos. Be to, kaip taisyklė, mažose bendrijose ir
finansinės galimybės beviltiškos tokiems darbams atlikti. Labai
liūdna, kad savivaldybė bei seniūnijos to nenori
suprasti.Savivaldybė pasirodo gali neturėti lėšų, nors
vyriausdybės nutarimai įpareigoja ieškoti finansinių
galimybių šiai programai įgyvendinti arba paremti bendrijas.
Lengviausia iš sodų bendrijų besalygiškai pareikalauti
susirasti lėšas reikiamiems infrastruktūros vystymo darbams
vykdyti valstybei priklausančios žemės teritorijoje ( sodų
bendrijos “de jure” kelių ir žalių plotų
teritorijas faktiškai nuomoja iš valstybės ). Vargu, ar vien tik
besąlygiškais reikalavimais ir gasdinimais baudomis, klausimą
pavyks išspręsti. Visiškai nesuprantama, kai iš
biudžeto finansuojami valdininkai tikisi visuomeniniais pagrindais
dirbantį pirmininką prigąsdinti, ir priversti išlupti
iš sodiečių, kurių dauguma nedirbantys ir pensininkai,
papildomas dideles sumas strateginių vyriausybės direktyvų
įgyvendinimui. Ir jau tiesiog nepadoru, kai jokio atlyginimo negaunančiam
pensininkui, sodo bendrijos pirmininkui grasinama uždėti 2000
litų baudą už tai,
kad jis negali išlupti iš bendrijos narių pinigų, reikalingų atlikti
monopolisto reikalavimų infrastruktūros darbams. Mielieji,
pasiskaitykit civilinį kodeksą. Matomai tėra tikslas dalį
surinkti už suteiktą paslaugą,
o kitą dalį rinkliavų būdu ir net baudų baudų
pagalba. Jeigu grasinimai bus įgyvendinami ir pirmininkams bus
pradėta išrašinėti po 2000 litų baudos, tai tenka
labai susimąstyti...
Beje,
panašūs gasdinimai ne be pagrindo. Dėl vietos stokos bent po vieną
pavyzdėlį. Valstybinė mokesčių įnspekcija tikrina
s.b. “Diemedis” buhalterinę apskaitą.Viskas tvarkoma
tvarkingai bet buhalterė prie apmokėjimo VST už sunaudotą
elektros energiją pagal pridedamą
sąskaitą-faktūrą užmiršo išrašyti kasos
išlaidų orderį. Pirmininkui iškart, be įspėjimo,
išrašyta bauda 250lt. už nepakankamą sodo buhalterijos
kontrolę... Kitas pavyzdėlis. Valstybinės darbo
įnspekcijos Administracinio
Teisės Pažeidimo protokolas 2008. lapkričio 25 d. Nr.0738-0021.
Įrašas: “Patikrinimo metu nustatyta, kad Sodininkų
bendrijos “........” darbuotojai (beje pensininkei, kuri tebuvo
pagal sutartį apiformita 2 darbo dienoms per savaitę) kasmetinės
atostogos buvo suteiktos nuo 2008. rugsėjo 1 d., tačiau darbo
užmokestis už kasmetines atostogas sumokėtas 2008. rugsėjo
1 dieną, t.y. darbo užmokestis už kasmetines atostogas
sumokėtas ne pagal LR darbo kodekso 176 str. 2 d. nustatytą
tvarką – prieš tris kalendorines dienas iki kasmetinių
atostogų pradžios. Pažeistas – LR darbo kodekso 176
straipsnio 2 dalis”. Už šį pažeidimą
Administracinio Teisės Pažeidimo byloje Nr.ATPN 2256 nutarta
pirmininkui skirti penkių šimtų litų bauda! Stulbina, bet
šie kuriozai vyksta valstybėje, kai šimtams
tūkstančių dirbančiujų neišmokami atlyginimai
vėluoja mėnesiais ir net pusmečiu o vadovai nebaudžiami,
kai įmonėse išplaunami ar nuo mokesčių nuslepiami
milijonai o kaltininkų nerandama metų metais....
Daugelis
mažesnių sodų bendrijų pirmininkų prašo organizuoti atliekų
išvežimą mažesnių gabaritų mašinomis, daug
norinčių šeštadieniais, sekmadieniais susilaukti
betarės atliekų surinkimo paslaugos, pagal iš anksto
patvirtintą grafiką. Daugelyje sodų bendrijų, pastoviai
gyvenantys sudarę individualias sutartis, ir pagal grafiką numatytomis
dienomis savo mažus individualius konteinerius atveža prie bendrijos
vartų, kur juos ištuština operatoriaus mašinos. Jei
operatorius pateiktų didesnius polietileninius maišus su savo logotipais, į kurių kainą
būtų įkalkuliuotos išvežimo išlaidos, tikrai
pirmininkai sugebėtų jų nupirkti visiems , net ir retai
atvažiuojantiems bendrijos nariams, ir išvežimo dieną prie
vartų greta individualių konteinerių paliktus pilnus maišus
be problemų galėtų išvežti operatorius. Deja, tiek
savivaldybė, tiek “Kauno švara” net nesileidžia
į kalbas apie tokias paslaugas. Matomai, jų visai nejaudina
polietileno maišuose ir be jų besivoliojantys kalnai
šiūkšlių pakelėse ir pamiškėse. Ypač
siaubingai kažkodėl tam priešinasi “Kauno švara”.
Suprantama. Tada operatorius gaus mokestį tik už
išvežtą atliekų kiekį, o esant konteineriams,
ypač ne sezono metu ar šiaip netikėtai prasidėjus
darganoms, kai sodai apytuščiai, konteineriai pustuščiai
pagal grafiką galima rinkti mokestį už oro vežiojomą
iš sodų bendrijų. Ir statistikos skaičiai gražūs.
Liūdna, kad nei savivaldybė, nei “Dzūtra”, nei
“Švara” nenori pasiskaityti vyriausybės 2007.10.31
nutarimo Nr.1224 punkto 98.2.3, kuriame pasakyta: “Jeigu nėra
techninių galimybių pastatyti specialius konteinerius arba jų
naudojimas ekonomiškai netikslingas, taikyti kitas priemones ir būdus...
surinkimas specialiais maišais...”. Tiesa “Švara”
gudriai pasityčiojo iš šio punkto. Paruošė
maišelius su savo logotipais prezervatyvo storio ir atsparumo, su
užrašu 30ltr. Kaina 1 litas. Kažkodėl parduodama tik tiems,
kurie sudarė sutartis ir apmokėjo už konteinerį. Kitiems
norintiems jokiu būdu neparduodama. Nupirkom vieną pabandymui.
Atsargiai bandėm pilti vandenį. Pripylus vos 10 ltr. vandens, jis
sprogo. Tad ar ne kvailyste teigia ant jo užrašas 30 ltr.. Geriausiu
atveju, jo tūris leidžia pernešti 30 ltr. oro.Itališki
žaidimai ir tiek. Deja, šie žaidimai sodininkms brangiai
kainuoja. Elementarūs paskaičiavimai pagal paskutinius įkainius
rodo, kad vidutiniškai vienam sodo sklypui tenka apie 80 lt. mokestis
už atliekų įšvežimą per metus. Tuo tarpu iki
šiol sodų bendrijose administravimui, kelių , elektros
tinklų, vandentiekio ir kitiems remontams buvo renkama vidutiniškai
60 – 70 lt. per metus už 6 arų sklypelį. Įdomu, kad
ir tokiems mažiems tiksliniams mokesčiams esant, kasdien girdžiu
begales skundų, kam šitokius mokesčius plėšia
pirmininkai. Neužsidaro durys nuo narių iš sodų
bendrijų, kuriose pirmininkai rinko didesnes rinkliavas nei
vidutinės. Vagys, vagys, vagys... Deja, daugumoje atvejų
nuvažiavus į tokias bendrijas, randi ir gražiau sutvarkytą
aplinką, ir tvarkingesnius
kelius, ir su vandentiekiu nėra problemų. Ir belieka stebėtis,
ne kodėl po tiek daug tikslinių mokesčių renka bendrija,
bet kaip sugeba šios bendrijos su tokiais mažais mokesčiais tiek
daug gerų darbų nudirbti. Tad kas bus kai pirmininkai pradės
visas naujasias rinkliavas rinkti? O ir kaip jas surinkti? Nebent su gerbiamo
buvusio seimo nario Šustausko išgirtuoju automatu.
Visus
šiuos kalėdinius apmastymus noriu jums pateikti, kad visi
pagalvotume, kur mes einame ir kuo tai baigsis? Pasvajokim. Strateginėms vyriausybės užduotims
įgyvendinti, kiekvienas sodo bendrijos narys privalo pakloti tiksliniams,
iki šiol mokėtiems įnašams, po 70 lt., už bendrus sodo
ribų ir sklypelių kadastrinius permatavimus po 2000 lt., už
elektros tinklų atnaujinimą iki paskutinių
šiandieninių europinių
standartų po 2500lt.,
už atliekų surinkimą po 80 lt. ir dar tiek pat už
aikštelių konteineriams įrengimą ir privažiavimo prie
jų sutvarkymą. Sekantis strateginis uždavinys “Geriamo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo” įstatymas, kuris pilnai
įsigaliojo nuo 2008. 07. 01. ir kuriam šiuo metu dar ruošiami
poįstatyminiai aktai, įpareigojantis sutvarkyti 95% kaimo, sodų bendrijų ir
miestų vartotojams vandentiekio ir nuotekų šalinimo kokybę
pagal Europos standartus. Beje, sutvarkius vandentiekio ir nuotekų
šalinimo įrenginius, juos turėsime perduoti vienam operatoriui,
kuris turės visa tai eksploatuoti, tikriausiai ne už
ačiū. Šių
tinklų perdavimą, kokia nors ūkio ar aplinkos ministerija be
abejo organizuos pagal panašią tvarką, kaip ir elektros tinklus.
Du vakarus trys inžinieriai pensininkai bandėm apytikriai
skaičiuoti, bet pigiau kaip 2000 už geriamo vandentiekio ir 7000
už nuotekų valymo sutvarkymą vienam sklypeliui
neišsiversti.
Būtų galima dar tęsti,
bet pakaks ir tiek. Sudedam: 70+2000+2500+80+80+2000+7000=13730lt.x220000
sklypų Lietuvoje=3020600000lt.
Su šv. Kalėdom Jus
sveikina Kauno susivienijimas “Sodai” ir linki ateinančiais
metais paaukoti šiuos pinigėlius gražiems tikslams,
įgyvendinti visus aukščiau išvardytus darbus, kad ateitis
taptų šviesesnė ir naujuosius 2010 metus sutiktume ne tiktai
gyvenant Europos sąjungoje bet ir naudojantis Europos standartus
atitinkančiomis paslaugomis. Ilgų ir laimingų gyvenimo metų
kolektyviniuose soduose.
Liks tik vienas klausimėlis. Kieno ausys kišo už
šitų pinigėlių? Ar po to nepaaiškės, kad
mūsų gerovė suklestėjo amerikoniškų,
itališkų, ar dar kokių nors
investicijų dėka?
Nori nenori tenka stebėtis monopolistų išradingumu ir
strateginių mastymu.
Kauno
susivienijimo “SODAI” pirmininkas R. Šeštakauskas
|