LEO LT PASIUTPOLKĖ ir VIEšASIS
INTERESAS ( “Laisvas Laikraštis“ 2009 balandžio 4-10 d. Nr.14 )
Praėjo graži nacionalinė šventė Kovo 11-oji.
Prasidėjo atkurtos mūsų valstybės dvidešimtieji
nepriklausomybės metai. Toli praeityje liko pamiršti EBSV skandalai, bankų
griūtys, Mažeikių naftos erzelynė. Deja, pavasarinį
dangų apgaubė grėsmingi švininiai ekonominės Krizės
debesys, o Lietuvos žemėje pilna jėga siaučia LEO LT
pasiutpolkė. Visi pakraupę miestuose ir kaimuose. Paklauskit senutės
atokiausiame kaime ar vaiko darželyje,
ir jie jums smulkiai paaiškins, kaip akiplėšiškai pažeidinėjamas
viešasis interesas, kiek milijardų prichvatizuota iš mūsų
valstybės biudžeto. Vaikai, plaukiojantys motinų įsčiose,
jau pirštukais užsikimšo ausytes, nes nebegali normaliai vystytis nuo keliamo
triukšmo televizijos ir radijo laidose apie teisės aktų ir
konstitucijos pažeidimus LEO LT steigimo sutartyje. Sausio mėnesio 16
dieną prie seimo renkasi persiutę apiplėštieji,
profsąjungos, mokytojai, gaisrininkai, verslo smulkmė ir kiti
reikalauti teisybės bei dingusių milijardų. Deja, seimas labai
užsiėmęs, sunkiai dirba ir negirdi. Niekas pas atėjusius neturi
laiko išeiti pasikalbėti. Dūžta seimo langai. Tie patys, kuriuos jie
plikomis rankomis gynė nuo Uschopčiko tankų ir kareivių.
Paaiškėja, kad seimas pasiruošęs. Iškart iš seimo pasipila gerai
ekipiruoti specialios paskirties būriai. Išalkus minia į dantis gauna
guminių kulkų ir ašarinių dujų.
ELITINIO VADYBININKŲMUZIKA
Visoje šioje sumaištyje šio super biznio plano
kūrėjas ir gimdytojas
Gediminas Kirkilas su olimpine ramybe pro švytinčius akinių stiklus
žvelgia į mus iš spalvotų ekranų ir dėsto LEO LT sutarties
privalumus ir naudą, kurią duos tautai pastatytos energetinės
jungtys ir atominė elektrinė. Gimdytojo antrininkas Andrius Kubilius, užšokęs ant valdžios kubilo,
karingai pareiškia, kad nesitaikys su Kirkilo pridirbtu jovalu ir nedelsiant
įkuria Energetikos ministeriją LEO LT pasiutpolkei sutramdyti. Naujai
prisiekęs energetikos ministras A. Sekmokas nedelsiant trenkia
kumščiu į stalą, garsiai pareikšdamas, kad jei nebus aiškiai
suformuluoti sutartyje atominės elektrinės ir jungčių
statybos klausimai, teks spręsti monstro LEO LT egzistencijos
klausimą. Tačiau po mėnesio apsižvalgęs, kad vadas
A.Kubilius tyliai nulipo nuo kubilo, abejodamas ar verta galynėtis su LEO
LT, gerb. A.Sekmokas kovo mėn. 12d. iš spalvoto ekrano ramina
šokančius pasiutpolkę: “LEO LT neplanavo ir negali statyti
atominės elektrinės ir jungčių, nes neturi tam kompetentingų
specialistų ir lėšų. Tokią užduotį gali vykdyti tik
Vyriausybė, pasikvietusi patirtį ir lėšas turinčius
investuotojus”. žinoma:”LEO LT valdymą reikia tobulinti, padidinant
valdymo kontrolę ir efektyvumą…”. Kūdikiai įsčiose
apsiverčia, vaikai juokiasi, suaugę griebiasi už galvų.
Gelbėdamas padėtį, muzikanto vaidmenį perima seimas. Kovo
mėn. 24d. demonstratyviai vieningai prabalsuoja dėl projekto
“atominės elektrinės įstatymo pripažinimo netekusiu galios”.
Visuomenė galės džiaugtis būsima ilga šio įstatymo
pataisų ir koregavimų seka. Po prezidento rinkimų šio
įstatymo pataisų balsavimo rezultatai ryškiai pasikeis. Jau šiandien
teisės korifėjai šedbarai, šukiai, kubiliai šiurpina tautą
daugiamilijardiniais nuostoliais, jei bent plaukas nukris nuo LEO galvos.
Būsima prezidentė net bijo pareikšti savo nuomonės dėl šio
klausimo.
RUNKELIŲ MASTYMO LOGIKA
Kol LEO LT klausimą gvildena tautos išrinktieji ir
elitas, visiškai kitokie procesai vyksta apačiose. Kaina už elektros
energiją pastoviai kyla. Sako, kad jau yra viena iš didžiausių
Europos Sąjungoje. Visi monopolistai, pasiekę kainos viršutinę
ribą, įteisina įvairias rinkliavas. Vandentiekis –
įsivedė abonentinį mokestį, kuris taupančiai senutei
dažnai didesnis nei mokestis už sunaudotą vandenį. Analogišką
mokestį pasitvirtino dujininkai . šiukšlių mafijozai sugalvojo
apmokestinti ne šiukšlintojų t. y. gyventojų skaičių, bet
įvedė faktiškai turto mokestį t.y. už nekilnojamo turto
kvadratinius metrus. Pvz. Jei jūs išvažiavot pusmečiui gyventi į užsienį , tai nereiškia ,
kad nereikės mokėti už tai ,
kad šiukšlina jūsų užrakintas
vasarnamis. Vos tik buvo privatizuoti vakarų skirstomieji tinklai, iš kart
atsirado problemų su leistina galia. Pvz. daugiabučiuose iškart buvo
pakeistos apsaugos , ribojančios 3
KW galingumą. Jei tau retkarčiais reikia bent trumpam įsijungti
3,5 ar 4,0 KW, neleidžia apsaugos automatėlis. Nuėjai į VST
sumokėjai už kiekvieną KW po 180 litų ir pakeistas
automatėlis. Suprasčiau, kad reiktų primokėti už
laiptinės magistralinių laidų pakeitimą į didesnio skerspjūvio
ar namo transformatoriaus galingumą
didinti. Kiek turiu pažįstamų, kurie dasipirko t.y. sumokėjo
kontribucinį mokestį už vienu, dviem ar trim KW didesnę
galią, tepakeitė įvadinį automatėlį ir
naudokitės toliau į sveikatą. Be abejo, greit ateis ir
abonentinis mokestis. Turim veikiančią atominę elektrinę,
didžiulį generuojamo galingumo perteklių, pajėgius perduoti
pagamintą elektros energiją tinklus, bet ūkininkams, sodininkams
ir kitiems vartotojams drastiškai mažinant leistinąją galią,
apribojamas vartojimas, tikintis išprievartauti papildomų galios
išperkamųjų mokesčių arba kitaip sakant, viršpelnių.
To dar maža. Sugalvotas valstybėje privatizavimo modelis, kai VST
pusvelčiui perima dalį aukštos įtampos tinklų tarp
pagrindinių valstybinių perdavimo magistralių ir žemos
įtampos tinklų, savivaldybių įrengtų ūkininkams,
sodininkų bendrijų lėšomis įsirengtų tinklų.
Privatizavimo sutartyje įrašyta hipotetinė sąlygą, kad
naujasis operatorius investuos šimtus milijonų į rekonstrukcijas,
vystymą ir išpirkimą minėtų žemos įtampos tinklų
esamos būklės. Deja, tuoj pat po privatizavimo sukuriamos
pseudometodikos, kurios leidžia įkainuoti veikiančius ir pelną duodančius tinklus
didžiule neigiama verte, kas papildomai leidžia iš smulkių vartotojų
išlupti šimtus milijonų arba dar gražiau, pareikalauti nutiesti naujus
modernius tinklus, nors senieji dar gali būti eksploatuojami
dešimtmečiais. Nežiūrint netgi to, kad įrengti nauji
tinklai arba renovuoti seni tinklai už
savas lėšas, buvę vartotojai perkrikštyti į naujus vartotojus
dar ir už leistinąją
galią (leidimas naudotis savo sukurtu turtu) skalpuojami šimtais
milijonų.Ar bereikia stebėtis, kodėl elektros vartojimas
drastiškai mažėja? Juokinga klausytis, kai šis mažėjimas bandomas
paaiškinti prasidėjusia ekonomine krize. Beveik kasdien kuriame nors
regiono laikraštyje skaitome apie atjungtus vartotojus, kurie nėra
įsiskolinę už suvartotą energiją, bet atsisako arba
nebeišgali susimokėti monopolisto reikalaujamų daugiatūkstantinių kontribucijos rinkliavų. Kai apie šias
problemas teko diskutuoti su svečiais iš Anglijos, jų nuostabai
nebuvo ribų. Vienas iš jų juokdamasis drebtelėjo: “Mes žinom,
kad pas jus labai didelis korupcijos koeficientas, bet kad jūs pralenkėt Sicilijos
mafiją, tai tikrai nežinojom”.
Kitas rimtu veidu paklausė: “Tai pas jus jei važiuojate taksi, reikia
mokėti už nuvažiuotus kilometrus ir
dar taksi automobilio pirkimo mokestį? O
kai perki parduotuvėje prekę, tai reikia mokėti prekės
kainą ir parduotuvės įrengimo mokestį?” Mastau.
Labai logiška, elektros energija yra prekė, kurios monopolistas turėtų stengtis
parduoti kuo daugiau, kad gautų didesnį pelną. Deja, elementari
rinkos logika Lietuvoje negalioja.
Liūdna realybė. Okupantai per 50 metų
elektrifikavo Lietuvą, pastatė mums modernią atominę
elektrinę, nutiesė galingus elektros perdavimo tinklus, kurie dar
dešimtmečius gali tarnauti gaminant ir paskirstant pigiausią Europos
sąjungoje elektros energiją. Deja, dievulis ar velnias pamaišė
mums protelį ir mes lyg tai savo noru uždarome rusų pastatytą
keturkampę atominę elektrinę tik tam, kad gyvendami skurde
nušluostytume visiems nosį ir pasistatytume naują apvalią
prancūzišką ar žydišką. Perdavimo tinklai irgi turi rusišką
kvapą, todėl reikia griauti, o jų vietoje statyti naujus
švediškus ar vokiškus. Turtingiausioje valstybėje JAV ir šiandien dar
23% medinių atramų, kurių dalis
papuvusių ir prie pagrindo sutvirtintų, kadangi vadovaujamasi
ekonomine logika. Mes lietuviai 25 ar
net 20 metų senumo gelžbetonines atramas nutarėme griauti ir statyti
naujas. Klausiate, iš kur imsime lėšų? Ogi
palaikysime atjungtus be elektros, cypdami pasiskolins iš bankų ir ne tik
naujus tinklus pastatys, bet dar antra tiek damokės už galingumą, kad
tik būtų prijungti kaip nauji europietiški vartotojai. Koks ten tas
pelnas už parduotą elektros energiją: keli šimtai milijonų. Va,
išpirkimas už neigiamą kainą, mokesčiai už leistinąją
galią, gudriai paskaičiavus, iškart atneša milijardus.
BANDYMAI GINTI SAVO VIEšĄJĮ INTERSĄ
Kodėl tokie dalykai galimi teisinėje
demokratinėje valstybėje? Ar tikrai
taip yra realybėje? Panagrinėkime vieną iš
daugelio “išpirkimo” pavyzdžių, kad suprasti dėl ko daugėja
sodiečių atjungtų nuo savų tinklų ir likusių
gyventi 21 amžiuje be elektros energijos. Dėl tendencingų
poįstatyminių aktų nuostatų ir dar tendencingesnio jų
pritaikymo ir traktavimo problemų, Kauno susivienijimo “Sodai” sodų
bendrijų pirmininkų konferencija 2008.12.31 kreipėsi į
prezidentą, seimo pirmininką ir premjerą. Kreipimesi
išdėstė svarbiausius klausimus 134 sodų bendrijų
pirmininkai, padėdami savo parašus. žaibiškai iš visų buvo gautas
atsakymas, kad pavesta išvardintas problemas ištirti kompetentingoms
organizacijoms ir po to bus duotas išsamus atsakymas. Baigėsi kovas, bet
atsakymo nei iš prezidento, nei iš seimo pirmininko, nei iš premjero nėra.
Valstybinė Vartotojų Teisių Apsaugos tarnyba
2009.01.12 gavo Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanclerio pavedimą
išnagrinėti mūsų keliamas problemas. Deja, tai vienintelė
instancija, kuri iš esmės nagrinėjo mūsų keliamus
klausimus. Sudarė komisiją, surinko dokumentaciją ir
paaiškinimus, patikrino faktus vietose ir kvalifikuotai savo išvadas
pagrindė galiojančių teisės aktų nuostatomis.
Patikrinimo medžiaga išdėstyta 2009.02.27 dienos rašte Nr.4-1154 direktoriaus
Felikso Petrausko devyniuose lapuose. Dėl vietos stokos susipažinkime su
bent vieno klausimo išvadomis, t. y.
dėl atjungtų nuo savo elektros tinklo sodų bendrijoje
“Slėnis” narių. S.B.”Slėnis” kreipėsi į VST dėl
savo turimų tinklų pardavimo. Tikrinimo akte konstatuota: “VST
informuoja, kad buvo nustatyta sodininkų bendrijai “Slėnis”
priklausančio energetikos objekto būklės neatitikimai
galiojusių teisės aktų reikalavimams, tačiau jokių tai
patvirtinančių dokumentų Valstybinei vartotojų teisių
apsaugos tarnybai VST pateikti nesugebėjo, todėl negalima daryti
išvados, kad buvo būtina atlikti esamų elektros įrenginių
rekonstrukcija”. Tačiau hipotetinių vertinimų pagrindu S.B.
“Slėnis” buvo priversta naujai
statyti elektros tinklą už savo pinigus. Už šį sprendimą balsavo
ne visi bendrijos nariai. Tikrinimo akte konstatuota: “Svarbu pažymėti,
kad minėto bendrijos “Slėnis” narių priimto sprendimo
pasekmės tiesiogiai įtakoja kitų bendraturčių, kurie
nepritarė tokio sprendimo priėmimui, teises ir pareigas, t.y. toks
sprendimas laikytinas kitų bendraturčių teisės gauti
elektros energiją pažeidimo priežastimi”. “Valstybinės vartotojų
teisių apsaugos tarnybos nuomone, prijungimo taisyklių taikymas
sodininkų bendrijoje, esantiems elektros vartotojams, kurie nepageidauja
padidinti elektros įrenginių leistinąją galią, keisti
anksčiau suteiktą elektros įrenginiams tiekimo patikimumo
kategoriją ir juos traktuoti kaip naujus vartotojus, iš kurių
reikalaujama sumokėti prijungimo mokestį, yra neteisinga ir
nelogiška, kadangi elektros energijos vartotojai(subabonentai) prieš keliolika
metų savo lėšomis įsirengę bendrai naudojamus elektros
įrenginius ir prie jų prijungdami savo įrenginius, dengė
visų tam reikalingų lėšų dalį, tenkančią jo
įsirengtam elektrai naudoti leistinajam
galingumui pagal tuo metu
galiojančius teisės aktus”.”Iš Valstybinės vartotojų
teisių apsaugos tarnybai pateiktų dokumentų negalima
spręsti, kad sodininkų bendrijos “Slėnis” nariai atitiko nors
vieną kriterijų, pagal
kurį vartotojus būtų galima priskirti “naujųjų
vartotojų” kategorijai prijungimo taisyklių 10 punkto prasme.”.
“Pažymime, kad sodininkų bendrijų įstatymas, anksčiau
minėtos išpirkimo tvarką nustatančios taisyklės bei
elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklės bei kiti teisės
aktai nenumato teisės elektros energijos tiekėjams nutraukti elektros
energijos tiekimą tiems sodininkams, kurie atsisakė dalyvauti
(t.y.finansiškai prisidėti) naujos elektros linijos tiesime”.
“Atsižvelgiant į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos
tarnybai pateiktus dokumentus bei įvertinus juose nurodytas aplinkybes,
darytina išvada, kad vartotojų teisės , nutraukus jiems elektros
energijos tiekimą, nesant tam teisės aktuose nustatyto pagrindo, buvo
pažeistos”. Paradoksali situacija. VST neteisėtai išprievartavo
bendriją tiesti naujus tinklus, po to paliko dalį subabonentų
atjungtų, o kalta lieka už pasekmes lyg tai ir pati bendrija.
Dėl tų pačių atjungtų “Slėnio” bendrijos
narių, Valstybinė Kainų ir Energetikos Kontrolės komisija,
kurios nurodymų vykdymas yra privalomas operatoriui, 2009.01.13 raštu Nr.R2-36 akcinei bendrovei
“VST” nurodo: “Kol bus išspręstas elektros energijos tiekimo nutraukimo
sodininkams teisėtumo klausimas, komisija siūlo sudaryti elektros
energijos tiekimo laikinąją terminuotą schemą ir vartotojui
atnaujinti tiekimą. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Lietuvos
Respublikos ūkio ministro 2002m. rugsėjo mėn. 17d. įsakymu
Nr. 326 patvirtintų elektros vartotojų, gamintojų energetikos
objektų prijungimo prie veikiančių energetikos objektų
taisyklių 44 punktą, jei vartotojas nepageidauja didinti
aprūpinimo elektros energija patikimumą ar leistinąją
galią,vartotojo elektros įrenginių prijungimo prie operatoriaus
elektros tinklų paslauga suteikiama nemokamai”.
šių atjungtųjų klausimu 2008m. lapkričio
mėn. buvo kreiptasi į tuometinį seimo pirmininką Č.
Juršėną, premjerą G. Kirkilą. Buvo pažadai, kad klausimas
bus operatyviai sprendžiamas. Deja, atjungtieji ir šiandien yra atjungti…
TEISĖTVARKOS INSTITUCIJŲ PAGALBA
Nukentėję sodininkai dėl pažeisto viešo
intereso apgynimo, pagalbos kreipėsi į Kauno Apylinkės
prokuratūrą. Po tyrimo gautas atsakymas, kad 2009.03.02 priimtas
nutarimas atsisakyti kreiptis į teismą
dėl viešojo intereso gynimo, nes nėra pagrindo. Nukentėję
sodininkai šį sprendimą
apskundė Kauno Apygardos Prokuratūrai. Apygardos civilinių bylų skyriaus
vyriausiasis prokuroras Haroldas Urbanavičius 2009.03.25 raštu
Nr.(P-297)22-1221-09 atsako: “Pranešame, kad išnagrinėjus
Jūsų 2009.03 09 prašymą Kauno Apygardos prokuratūroje,
priimtas nutarimas nenaikinti Kauno miesto apylinkės prokuratūros
2009.03.02 nutarimo, kuriuo atsisakyta
ginti viešąjį interesą”. Įdomūs šio sprendimo
motyvai išdėstyti atsiustame prokuratūros rašte.
1.”Atlikus
tinklų techninį įvertinimą nustatyta, kad objekto
būklė neatitinka( techninių) pagal galiojančius teisės
aktus keliamų reikalavimų.” Įdomu kuo remiantis prokuroras
patikrino šį faktą, jei nėra užfiksuota jokių komisijos
apžiūrų aktų, defektinių aktų, valstybinės
energetikos inspekcijos patikrinimo išvadų? Ar žino gerb. Prokuroras, kad
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos sudaryta
komisija, 2009 sausio 23 d. nuvykusi į sodų bendriją
“Slėnis” rado tebestovinčias senosios linijos atramas su laidais,
kurios atitiko “ 0,38- 10 KW elektros oro linijų gelžbetoninių
atramų defektavimo metodikos” keliamus reikalavimus ir nebuvo panašios
į defektines? O gal prokurorui pakanka gerų vyrų iš VST žodinio
patvirtinimo netgi tada, kai reikalas liečia ketvirtį milijono?
2. “Iš
pateiktos sutarties matyti, kad prijungimo paslaugos mokestis yra lygus 40
proc. naujojo vartotojo elektros įrenginių prijungimo prie
tinklų projektinės sąmatos. Taip pat, kad po darbų atlikimo
leistinoji naudoti galia 60 KW padidėjo iki 658 KW. Viso prijungimo
paslaugos mokestis 182336,80 lt.” Jei atidžiai perskaitysime šią
sutartį Nr. NV-07-02-2453, tai ten labai aiškiai parašyta, kad galia
didinama ne iki 658 bet iki 718 KW. Bet ne čia esmė. Ūkio
ministerijoje 2008 spalio mėn. ūkio ministerijos ir VST specialistams
KTU profesorius R. Deksnys bei Valstybinės energetikos inspekcijos vyr.
inžinierius Sadauskas aiškino, kad leistinąją naudoti galią sodo
bendrijai apsprendžia bendrijos įvadinio transformatoriaus galingumas,
kuris apskaičiuojamas pagal galiojančią
“Skaičiuojamųjų elektros apkrovų nustatymo metodiką”.
šio galingumo negalima skaičiuoti kaip skaičiuoja VST t. y.
abonentų skaičių elementariai padauginti iš kiekvieno abonento
galios. Toks skaičiavimas 3-4 kartus padidina faktiškai reikalingą
galingumą, kas sudaro galimybę iš abonentų pareikalauti tiek pat
kartų didesnio mokesčio (o juk už kiekvieną KW reikia abonentui
primokėti po 180 lt.). Garbiems specialistams prof. R. Deksnys net
užakcentavo, kad nei vienas studentas pas jį negauna įskaitos, kol
neišmoksta naudotis šia metodika. Jei gerb. Prokuroras nuvažiuotų į
vietą, kaip padarė Valstybinė vartotojų teisių
apsaugos tarnyba, labai nustebtų radęs, kad transformatorius net
nepanašus į 718 KWA galingumo. Tada būtų aiškiau, kodėl
žmonės skundžiasi.
3.
Prokuratūra tyrime nustatė: “Kad iš minėtų narių
prijungimo mokestis jau nebereikalaujamas ir jiems liktų sumokėti tik
galios mokestį(nuo 400Lt.)” Įdomu kokiais dokumentiniais
įrodymais tai pagrista? Ar prokuroras perskaitė
nukentėjusių jam parodytą “VST” Kauno miesto skyriaus viršininko
S. Aleknos raštą Nr. 21000-16 adresuotą atjungtiesiems, kuriame
aiškiai parašyta : “Kartu pažymime, jog naujųjų vartotojų
prijungimas yra vykdomas bendra Prijungimo taisyklėse nustatyta tvarka”?
4.
Prokuratūra atsakyme teigia, kad šiuo atveju nukentėjusius
turėtų ginti teisme Valstybinė vartotojų teisių
apsaugos tarnyba. Advokatai juokiasi ir tvirtina, kad tai turėtų
daryti prokuratūra.
5. Dar
įdomesni juristų teiginiai, kad Apygardos prokuratūra
turėjo naikinti miesto Apylinkės prokuratūros sprendimą
vien dėl to, kad šio ginčo nagrinėjimas priklauso Kauno rajono
prokuratūros kompetencijai.
RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS PAGALBA
Pasirodo, kad
ne tik prokuratūra nenori ar neįgali atlikti išsamius patikrinimus
energetikų veikloje. Pavarčius Valstybės Kontrolės 2008 m.
rugpjūčio 31 d. “Valstybinio Audito Ataskaitą Naujų
Vartotojų Prijungimo Prie Veikiančių Energetikos
Įmonių Objektų” Nr. VA-20-P2-20-2 paaiškėja stulbinantys
faktai. “Kadangi teisės aktai nenumato valstybinio audito atlikimo
privataus kapitalo įmonėse, tokiose kaip VST, o ši įmonė
atsisakė audito metu pateikti informaciją apie naujus elektros
energijos vartotojus, todėl audito įrodymai pagristi tik RST
duomenimis”. Vadinasi de jure šiandien net Valstybės Kontrolė
nebeturi teisės tikrinti LEO LT, jei ji to nepanorės. Kodėl
visi, net gerb. K. Čilinskas apie tai net nekalba? Audito akte teigiama: “Operatorius
nepagristai iš naujų vartotojų reikalauja projektuoti ir iš dalies
(nuo 40 proc.) finansuoti didesnio nei prašomas galingumas pralaidumo elektros
skirstomuosius tinklus.”. “Papildomos
prijungimo mokesčio dalies reikalavimas iš naujojo vartotojo nėra
reglamentuotas teisės aktais, o numatytas tik operatoriaus vienašališkai
parengtoje prijungimo sutartyje.”. “Vienanario ir dvinario įkainių
taikymas, skaičiuojant prijungimo mokestį, nesiejamas nei su
skaičiuojamosiomis, nei su faktinėmis statybos darbų išlaidomis,
todėl naujieji vartotojai sumoka gerokai daugiau nei 40 proc. faktinių
prijungimo projekto išlaidų. Per pastaruosius ketverius metus naujieji
vartotojai operatoriui sumokėjo apie 30 proc. arba 19,1 mln. Lt.
faktinių elektros tinklų plėtros išlaidų daugiau nei numato
nustatytas 40 proc. prijungimo mokesčio skaičiavimo principas.”
Jei tokie rezultatai buvo valstybės kontroliuojamoje įmonėje
RST, tai ko būtų galima tikėtis patikrinus privačią
VST, o dabar ir visą LEO LT? Kas valstybėje imsis stabdyti šią
pasiutpolkę?
PAGRINDINIO KURATORIAUS VIRTUVĖJE
Apie
Ūkio ministerijos atsakymus
nesinori ir kalbėti. Geriausiai Ūkio ministerijos nuostatas, kuri iki
šiol organizavo ir vadovavo energetikos sektoriaus pasiutpolkei, atspindi
Ūkio ministerijos sekretoriaus Aniceto Ignoto rašte Nr.(27.6-51)-3-1282
išdėstytas teiginys: “Sodininkų bendrijų turto išpirkimas
neatitinka energetikos sektoriaus viešųjų interesų sąvokos
ir kriterijų, nustatytų teisės aktais, todėl sodininkų
energetikos objektų išpirkimas į paminėtą sąrašą
neįrašytas ir negali būti įrašytas”. Taip mastė ir
dirbo senoji ūkio ministerija. Tiek buvusio premjero G. Kirkilo, tiek
buvusio Ūkio ministro V. Navicko supratimu pats svarbiausias viešasis
interesas yra LEO LT interesai. Vos tik prasidėjus elektros tinklų
privatizacijai paaiškėjo, kad
elektros tinklai tapo kilnojamuoju turtu. Tikriausiai dėl to, kad viešasis
interesas, kuo mažiau sumokėti mokesčių. Senasis Ūkio
ministras V. Navickas nesugebėjo atsakyti, kokiose valstybėse, apart
Lietuvos, elektros tiekimo linijos, transformatorinės pastotės,
požeminės kabelių linijos yra kilnojamas turtas? Gal naujasis
Energetikos ministras A. Sekmokas atsakys į šį klausimą? Beje,
gal gerb. A. Sekmokas galėtų pasidomėti, kodėl
kilnojamą turtą - elektros linijas, priduodant operatoriui, reikia
atlikti kadastrinius matavimus? Iš to labai juokiasi registrų centre ir
sako, kad jie net negali kilnojamo turto registruoti. Viešasis interesas
tikriausiai ir tai, kad pagrindinė elektros energijos kainos sudedamoji
yra energetikų turtas, dėl ko ne parduotos elektros energijos kiekis
t. y. suteiktos paslaugos dydis apsprendžia pelną, bet kuo labiau
padidinta valdomo turto kaina. Tikslui pasiekti kaip sakoma yra geros visos
priemonės.
Brangūs
žaidimai tęsiasi, o atjungtieji toliau sėdi be elektros. Negydoma
liga visada progresuoja, vadinasi atjungtųjų daugėja ir
daugės. Ar reikia stebėtis, kodėl dūžta Seimo langai, kuriasi Jungtinis
Demokratinis Judėjimas, jaunasis Paleckiukas, senelio pavyzdžiu,
organizuoja “Liaudies Frontą”, į kurį nebespėjo įstoti
A.A. rašytojas Petkevičius, bunda iš miego profsąjungos, grižo iš
specializacijos Gruzijoje A. Butkevičius ir t.t.
Su
artėjančiomis šv. Velykomis, mieli sodiečiai . šiandiena
sodininkų tarpe geriausias šventinis linkėjimas, kad jas
sutiktumėte dar su neatjungta elektros energija ir nepadidėjusia jos
kaina.
Kauno
susivienijimo “SODAI” pirmininkas R. šeštakauskas
|