Sumanus
valstybės planas atsiriekti privačios žemės ( “Lietuvos Žinios“ 2009.05.25 d. Nr.118 )
Kristina
Kučinskaitė
Daugelis žemės sklypus prie rajoninės
reikšmės kelių turinčių savininkų net nežino
netekę po keturis metrus jiems priklausančios nuosavybės. Po
tokį gabalėlį be jokio atlygio iš žmonių nori
atsirėžti valstybė.
Kilo panika
Kauno susivienijimo „Sodai“ pirmininkas
Romualdas Šeštakauskas pasakojo, kad Lietuvos kelininkai prieš
kelis metus ėmė aktyviai reikalauti atiduoti įstatymuose
numatytą nuosavybės dalį, skirtą rajoninės
reikšmės keliams platinti.
„Tokio absurdo dar neteko girdėti –
valstybė sumanė platinti kelius, o žmonės turi
geranoriškai atsisveikinti su jiems priklausančia žeme“, -
dėstė R. Šeštakauskas.
Jo teigimu, tie, kurie valdo dirbamos žemės
plotus greta rajoninės reikšmės kelių, greičiausiai
iki šiol nežino, kas gresia jų turtui: „Apie tai
žmogus sužinos tik norėdamas atlikti juridinius veiksmus –
pavyzdžiui, parduodamas, dovanodamas ar iš naujo permatuodamas sklypo
plotą“.
Didžiule staigmena valdos ploto sumažėjimas
taps ir šimtams sodininkų, kurie apie valstybės planus taip pat
galėjo būti nieko negirdėję.
„Tik soduose atkirsti gabalėlį
žemės sudėtingiau, nes neretai prie pat esamo kelio stovi
pastatas ar tvora. O statinių be pėdsakų nepastumsi“, -
sakė R. Šeštakauskas.
Anot jo, nepatenkinti esama padėtimi sodininkai ya
siunčiami į teismus.
„Bet kur tai matyta – iš manęs nori
atimti turtą, bet jei esu tuo nepatenkintas, turiu kreiptis į
teismą! Tai gal valstybė turėtų tapti ta žemės
prašytoja, teisybės ieškančia teisme? Gal valdininkai
turėtų iš žmonių nupirkti žemę, o ne
atimti?“, - piktinosi Kauno susivienijimo „Sodai“
pirmininkas.
R. Šeštakausko teigimu, nors teoriškai
privačios nuosavybės niekas nacionalizuoti negali, bet vienas kitam
prieštaraujantys įstatymai suteikia teisę valdininkams
terorizuoti žmones ir išsireikalauti to, ko jie pageidauja – t.
y. nemokamos žemės.
„Įsivaizduokite, jei turite sodą prie
rajoninės reikšmės kelio. Kelininkai Jums pareiškia:
„Patraukite tvorą 4 metrus, nes įstatyme parašyta, jog jis
turi būti platesnis“. Žinoma, Jūs nesutiksite, -
aiškino R. Šeštakauskas, - Tačiau tuo viskas nesibaigs.
Anksčiau ar vėliau privalėsite atlikti naujus sklypo
kadastrinius matavimus, kurių reikalauja jau kiti įstatymai. Gautus
dokumentus privalėsite suderinti su kelininkais, o tuomet viskas ir
prasidės... Prisimindami, jog nenorėjote patraukti savo tvoros, jie
neišduos reikiamų leidimų, aiškindami, kad to negali
padaryti, nes pagal įstatymus per Jūsų sklypą turi
būti nutiestas kelias...“.
R. Šeštakausko įsitikinimu, iš
užburto vienas kitam prieštaraujančių įstatymų
rato, sklypo savininkas gali ištrūkti tik vieninteliu būdu
– padovanodamas valstybei keturis metrus savosios žemės.
Įrengė ir moka nuomą
Nemažiau kuriozinė situacija, anot R.
Šeštakausko, yra tai, jog už savo lėšas kelius
įrengusiems sodininkams tenka mokėti už jų nuomą.
Steigiantis kolektyvinei sodininkystei, tūkstančiai kilometrų
kelių sodų bendrijose ir dalis vietinės reikšmės
kelių nuo pagrindinių magistralių iki sodų bendrijų teritorijų
buvo įrengti ir iki šiandienos remontuojami už sodininkų
pinigus. Dauguma savivaldybių dėl lėšų stygiaus
atsisako net iš dalies prisidėti prie remonto.
„Bet didžiausias paradoksas yra tai, kad
sodų bendrijos kasmet privalo už kelius, įrengtus nuosavomis
lėšomis, valstybei mokėti nuomos mokestį. Nors ir
nelogiška, bet tenka mokėti už valstybei padarytą
paslaugą t.y. jai įrengtą turtą. Įdomu, kurio nors
kaimo ar gyvenvietės gyventojai Lietuvoje moka nuomos mokestį už
savo gyvenvietės kelius?“, - svarstė R. Šeštakauskas.
Turi atitikti reikalavimus
Lietuvos
automobilių kelių direkcijos (LAKD) Ryšių su visuomene
skyriaus konsultantas Evaldas Tamariūnas sakė, kad visi jo
atstovaujamai staigai priskirti darbai vykdomi laikantis įstatymų.
Nors E. Tamariūnas
LŽ atsiuntė aptakų situacijos paaiškinimą, dokumente
galima rasti reikiamų detalių.
Pavyzdžiui,
pagal E. Tamariūnas mini, kad Žemės reformos vykdymo kaimo
vietovėje tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998
m. balandžio 1 d. nutarimu, 15 punktą formuojant žemės
sklypus palei valstybinės reikšmės kelius, šių
sklypų ribos turi būti sutapatintos su valstybinės
reikšmės kelių ir geležinkelių žemės
ribomis. Analogiški reikalavimai dėl žemės sklypų prie
valstybinės reikšmės kelių formavimo nustatyti ir kituose
teisės aktuose.
„O tai reiškia, kad sodininkams iš
tiesų kyla problemų tuo atveju, kai reikia atlikti kadastrinius
turimo sklypo matavimus. Jie turi būti suderinti su kelininkais,
reikalaujančiais atiduoti jiems reikiamą sklypo plotą keliui
platinti“, - komentavo R. Šeštakauskas.
Kauno apskrities viršininko administracijos
Žemės tvarkymo departamento direktorius Vytautas Daubaras LŽ
patvirtino, jog sodininkai neklysta – pagal įstatymus iš
jų norima paimti po nedidelį rėžį sklypo.
1995 metais Lietuvos keliai buvo suskirstyti pagal
reikšmę į valstybinės bei vietinės reikšmės.
Daugelis pastarųjų kelių po įstatymo priėmimo buvo
įvardinti kaip rajoniniai, kurių bendras plotis, kartu su
apsauginėmis zonomis, privalo būti aštuonolika metrų.
„Tačiau daugelis anksčiau vietiniais
vadintų kelių nuo senų laikų yra maždaug keturiais
metrais siauresni. Būtent todėl kelininkai bando juos išplatinti
privačios žemės sąskaita“, - pasakojo V. Daubaras.
Jo įsitikinimu, tarp sklypų savininkų ir
kelininkų vyksta tylus karas. Žmonės nesutinka geruoju
mažinti savo nuosavybės dalį, o kelininkai gyventojams,
norintiems arba privalantiems persimatuoti turimo sklypo plotus, neišduoda
tam reikiamų dokumentų.
„Tai situacija be išeities“, - dėstė
V. Daubaras.
Nors Kelių įstatymas priimtas prieš
keturiolika metų, realiai jame numatytu kelių platinimu pagal
reikalavimus užsiimta visai neseniai - prieš keletą metų.
Žemėtvarkininkų duomenimis, dėl nesutarimo su
žemės savininkais, kelių tiesėjams savo užduoties iki
šiol nepavyksta įgyvendinti. Mat, Nekilnojamo turto registre ir
kadastre randama duomenų, jog kelininkų norimi įteisinti keliai
„dengiasi su privačiais sklypais“, o tokiu atveju atlikti jų
teisinę registraciją neįmanoma.
V. Daubaro teigimu, kadangi įstatymo vykdytojai ir
visuomenė neranda bendros kalbos, valstybė turėtų priimti
naujus sprendimus.
Pirma – reikiamus žemės plotus paimti
visuomenės reikmėms. Už tai valstybė turėtų
sumokėti žemės savininkams.
„Bet, kažin ar tam bus lėšų,
todėl paprasčiausias variantas – peržiūrėti
rajoninių kelių sąrašą ir ten, kur kyla problemų,
palikti jiems iki 1995-ųjų buvusį vietinės
reikšmės kelių statusą“, - galimą sprendimą
išdėstė V. Daubaras.
Kad žemės savininkai dėl savo
nuosavybės turėtų būti ramūs, sakė ir
Nacionalinės žemės ūkio tarnybos Kadastrų ir
geodezijos departamento direktorius Saulius Urbanas. Jo tvirtinimu, tuomet, kai
siekiama praplatinti kelius nuosavybės teise priklausančių žemės
sklypų sąskaita yra rengiami žemės paėmimo visuomenės
poreikiams projektai.
Pasak S. Urbano, visais atvejais paimant žemę
visuomenės poreikiams savininkai yra ne tik informuojami, bet su jais
pasirašoma sutartis dėl atlyginimo dydžio ir būdo. Jei
žemės savininkai nesutinka su siūlomu užmokesčiu, jie
turi teisę kreiptis dėl to į teismą.
S. Urbono tvirtinimu, privatizuojant sodo bendrijose
esančius žemės sklypus daugumoje atvejų buvo atliekami
kadastriniai matavimai, ribų posūkių taškų
padėtį nustatant grafiškai pagal paskiausiai atnaujintą
kartografinę medžiagą, todėl jų ribos turi atitikti
sodininkų bendrijų generaliniuose planuose nurodytas ribas.
„Tais atvejais, kuomet žemės savininkai
savavališkai užėmė valstybinę žemę kelio
sąskaita, derinant žemės sklypų kadastrinius matavimus
teritoriniai žemėtvarkos skyriai reikalauja, kad ribos būtų
atstatytos ir atitiktų generaliniuose planuose nustatytas ribas“, -
dar vieną sodininkų ir kelininkų konflikto priežastį
atskleidė S. Urbonas.
|