Elektros "vartotojai" sodinami ant monopolisto "adatos"
("Karštas Komentaras" 2009 lapkričio 27 d. Nr.24 )
Rugsėjo mėnesį mūsų laikraščio
puslapiuose bandėme nagrinėti opią sodininkų problemą,
sodų bendrijų elektros tinklų išpirkimo eigą. Pokalbio
pabaigoje žadėjote, kad artimiausioje ateityje galėsite informuoti
apie Energetikos ministerijoje dirbusios darbo grupės rezultatus. Be to
kiek mums žinoma šie klausimai buvo svarstomi jūsų susivienijimo
sodų bendrijų pirmininkų konferencijoje lapkričio 7 d. Kaip
pasikeitė situacija per šiuos du mėnesius?
Liūdna, bet po dviejų
mėnesių tapo aišku, kad viskas visiškai nebeaišku. Darbo grupė
pasitraukė į pogrindį ir sodininkai ten nebereikalingi. Staiga
spalio 5 d. visuomenės svarstymui pateiktas sodininkų elektros
tinklų išpirkimo taisyklių nesvarstytas projekto variantas, kurio
nuostatos dar nepalankesnės sodiečiams, nei Ūkio ministerijos
2008 metais paruoštame ir iki šiol stalčiuose gulinčiame projekte. Bet
pasirodo šis taisyklių projekto ruošimas tebuvo pelės žaidimas su
kate. 2009.11.06 netikėtai pateikiamas Elektros energetikos įstatymo
pataisų projektas, kurio nuostatos dar aiškiau įtvirtins
mūsų diskriminavimą ir net į teismą kreiptis bus
beprasmiška, kadangi diskriminuoti bus galima net nepažeidžiant
įstatymų, kaip yra šiandiena. Keista, bet seimo narys J.
šimėnas, paskutiniame darbo grupės posėdyje subombardavęs
energetikų pozicijas ir žadėjęs paruošti reikiamas
įstatymų pataisas sodininkams, iki šios dienos tik ruošiasi
žadėtam žingsniui. Vienintelis iš procese dalyvavusių seimo
narių R. žilinskas bando tiesti pagalbos ranką ir pateikė seimui
svarstyti Energetikos pataisą, įpareigojančia energetikus
privaloma tvarka išpirkti lokaliuosius tinklus. Esant tokiai situacijai ir
stebint bendrą mūsų valstybėje energetikos pokerio
eigą, tikrai apie jus dominančios darbo grupės rezultatus
kalbėti kol kas beprasmiška.
Kauno susivienijimo “SODAI”
sodų bendrijų pirmininkų konferencijoje šie klausimai tikrai
buvo svarstomi, bet deja tai buvo labiau panašu į daug metų
kvailinamų ir prievartaujamų žmonių pykčio
išsiliejimą. Gerai kad seimo narys Rokas žilinskas savo trumpu ir labai
konkrečiu pasisakymu, prižadėdamas dėti visas pastangas užbaigti
vilkinimo procesą, nuramino susirinkusius. Konferencija įpareigojo
susivienijimo valdybą suredaguoti kreipimosi tekstą į Seimo
narius ir įteikti R. žilinskui, V. Mazuroniui, R. Rutkelytei, J.
šimėnui. Mūsų pateiktą tekstą vargu ar tikslinga
komentuoti..
Laikraščio redakcija pateikė
keletą klausimų Energetikos ministerijai, tikėdamasi
praskaidrinti jūsų nuogąstavimus. Iš atsakymų neatrodo, kad
padėtis yra tokia beviltiška.
Iš jūsų pateiktų
šešių klausimų, tik į vieną ministerija pabandė
atsakyti. Teigiama kad 2009 m. išpirko RST -20 , o VST-7 energetikos objektus.
Ministerija žada: “Planuojama, kad artimiausiu metu bus išpirkti ir
likusių sodininkų bendrijų tinklai- tam bus panaudoti ir ES
struktūrinių fondų lėšos”. Kadangi danguje iki šiol nėra
jokio ženklo apie proceso paspartėjimą, tai turint omenyje, kad iš
505 VST zonoje esančių elektros lokaliųjų sodininkų
tinklų, išpirkta per 5 metus tik apie 30 objektų o iš 421
esančių RST zonoje teišpirkta apie 100 objektų, tai šis teiginys
tėra mikaldos pranašysčių lygmenyje. Ūkio ministras V.
Navickas 2008 m. vis guodė, kad skirs 10 mln. iš eurofondų
sodininkų problemoms išspręsti, bet jis šiandiena jau nebe ministras
. Buvo ar nebuvo tie žadėti milijonai, niekas nebegali atsakyti, o mes ir
toliau likome prie suskilusios geldos. šiemet A. Sekmokas užsiminė apie 40
mln. esančių eurofonduose, bet metai baigiasi, o dangus niaukiasi.
Į antrą klausimą, kada
bus patvirtintos lokaliųjų tinklų išpirkimo taisyklės,
galima skaityti, kad atsakyta. Bet logiškai mąstant atsakymas :”Tikslios
datos, kada planuojama patvirtinti išpirkimo tvarką, nurodyti dar
negalime.”, reiškia, kad neatsakyta. Džiaugtis dėl tokio atsakymo irgi
negalima, nes pasirodo, kad kol kas net nėra planuojama, kada bus galima
tai padaryti. žinoma, užtat šio atsakymo teisingumu netenka abejoti.
Labai geras jūsų
trečias klausimas . “Kodėl nediferencijuojama elektros energijos
kaina tiems buitiniams vartotojams, kuriems neteikiama paslauga elektros
energijos tiekimas ir skirstymas žemos įtampos tinklais?”. Atsakymas toks,
kokį mes jau daugelį kartų girdėjome. “Tai yra ne
Energetikos ministerijos, bet Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos kompetencija”. Jums reikės antrą kartą
klausti, tik klausimą reikia formuluoti sekančiai:”Kodėl per
paskutinius 10 metų nei Ūkio ministerija, nei dabartinė
Energetikos ministerija, ruošdamos daugybę Elektros energetikos
įstatymo pataisų, tame tarpe ir paskutiniajame paruoštame projekte,
negali įrašyti nuostatos, kad operatorius turi sudaryti elektros energijos
tiekimo sutartį su kiekvienu buitiniu vartotoju iki jo ribos arba jei jos
negali sudaryti dėl kokių nors priežasčių, operatorius iš
elektros energijos kainos turi išeliminuoti nesuteiktų paslaugų
kainos dalį”. Juolab, kad Lietuvos Aukščiausiasis teismas 2003 m.
nutartyje civilinėje byloje Nr. 3K-3-579/2003 yra išaiškinęs, kad teisiškai
vertinant sutartį, svarbu nustatyti koks asmuo, t.y. fizinis ar juridinis,
yra galutinis prekių ar paslaugų vartotojas, taip pat nurodė,
kad bendrija yra specialusis teisinis subjektas ir galutinis prekių ar
paslaugų vartotojas tokiu atveju yra buitinis vartotojas, t.y. fizinis
asmuo. Vadinasi, vadovaujantis teisine logika, operatorius,atliekantis
visuomeninio tiekėjo pareigą, už patvirtintą valstybėje
visuomeninę elektros energijos kainą, privalo, vadovaujantis
deklaruojamu “pašto ženklo”principu, patiekti elektros energiją iki
buitinio vartotojo ribos arba jei to nepadaro, tai negali imti mokesčio už
nesuteiktas paslaugas. Jeigu mūsų valstybėje leidžiama, kad tiekėjas
gali kai kuriems buitiniams vartotojams nutraukti elektros energijos
tiekimą kažkur viduryje laukų, palikdamas toliau ją pačiam
vartotojui vežtis iki namų kad ir su automobilio priekaba, tai kodėl
įstatyme negalima imperatyviai nustatyti, kad ir kaina šiems vartotojams
būtų sumažinta. Redakcija, gavusi atsakymą į mūsų
pasiūlytos formuluotės klausimą, galės aiškiai konstatuoti,
kodėl VKEKK komisijai patogu aiškinti, kad to nenumato įstatymas, o
Energetikos ministerija tokios nuostatos įrašyti negali, nes energetikams
labai nesinori prarasti po 9.10 cento nuo kiekvienos kilovatvalandės.
Dievulėliau brangus- juk tai ne vienas milijonas kas mėnesį
krentantis iš dangaus, net nepajudinus piršto. Beje, paskutiniame Elektros
energetikos įstatymo pataisų projekte, pasirodo Energetikos ministerija
labai lengvai gali įrašyti, kad toliau iš VKEKK funkcijų net
išjungiama teisė reguliuoti visuomeninės elektros energijos kainos
viršutinę ribą. Matomai, toliau visuomeninės elektros energijos
kainas ir tarifus nusistatys ir keis tik monopolizuotos paslaugos
tiekėjas, o viršutinės ribos niekas nebegalės kontroliuoti, net
VKEKK. Mano galva, geresnio įrodymo, kad Energetikos ministerija
puikiausiai gali per šį įstatymą įtakoti elektros energijos
kainos diferecijavimą, būti negali bet….
Nors tokios pataisos, ne vien tik sodininkams,
bet ir visiems vartotojams, tikriausiai kainuos nebe dešimtis, o šimtus
milijonų, tvyro olimpinė ramybė. Kaip bebūtų keista,
visi šiandiena labai pergyvena dėl didelių seimo narių
kanceliarinių išlaidų (apie pora mln.), kiek seimo narys gali
turėti sekretorių (gal ir susidarys pusė mln.) ir t.t.. O šimtai
milijonų!? Tokie skaičiai runkeliams yra nesuprantama
mistika ir jie jų kol kas nedomina…. Po naujųjų metų
tikriausiai bus vėlu šauktis dangaus
Klausiate, kokios yra galimybės
atstatyti socialinį teisingumą ir kompensuoti daug metų rinktas
permokas už nesuteiktas paslaugas ir kas kaltas dėl šios situacijos?
šis jūsų klausimas
logiškas, bet beviltiškas. Mūsų valstybėje senai jau nebeieško
kaltų dėl didelių dingusių pinigų. O kadangi nėra
kaltų, tai kaip ir kas atstatys socialinį teisingumą? Kas tokiu
atveju begali kompensuoti permokas? Bet Energetikos ministerijos atsakymas
šį kartą gana naujas ir netikėtas. “Ministerija ne kartą
pareiškė, kad energetikos sektorius turi būti pertvarkytas-
įmonės turi dirbti taip, kad vartotojas būtų patenkintas
paslaugomis, o taisyklės būtų aiškios, suprantamos ir palankios
vartotojui.” šiame atsakyme negalėčiau nei pakeisti, nei išmesti nei
vieno žodžio, tik gaila, kad tokių taisyklių ministerijai niekaip
nesiseka rasti.
Jūs klausiate, ar nebuvo
pamiršta užfiksuoti tuo metu galiojusių teisinių nuostatų
dėl lokaliųjų tinklų išpirkimo įsipareigojimų,
sudarant VST privatizavimo sutartį. Mes to klausėme daugelį
kartų, bet mums iki šiol tai liko komercinė paslaptis. Jums duotas
atsakymas, “VST privatizavo ne ši Vyriausybė. Kaip ten bebūtų,
dešimtmetį nespręstos vartotojų problemos turi būti
išspręstos. Dar šiemet.” Atsakymas išsamesnis dviem žodžiais-dar šiemet.
Po mėnesio nauji metai. Bus jums gera proga vėl užduoti
klausimą, jei neatsiras nauja vyriausybė, kuri galės vėl
kartoti atsakymą.
Atsakymas į jūsų
paskutinį klausimą, ar ministerijai neatrodo, kad esama situacija
pažeidžia viešąjį interesą, pralenkia visus lūkesčius.
Jį derėtu atspausdinti didelėmis raidėmis. BUVUSI SITUACIJA PAžEIDĖ VARTOTOJŲ
INTERESUS. DABAR SITUACIJA TAISOMA IR LABAI DIDELIU GREIČIU. Kaip
sakoma, komentarų dėl atsakymo pirmos dalies nereikia. Dėl
antros atsakymo dalies sunku susigaudyti, kai nepasakyta, kokiais greičio
vienetais reikia matuoti, mikronais per metus, šviesmečiais ar neigiamais
metrais, kaip kad mūsų turtą vertina energetikai. Jei
turėta mintyje neigiamas greitis, tai gal ir ne tiek svarbūs matavimo
vienetai.
Diskutuojamomis
temomis mūsų laikraštis keletą klausimų pateikė ir
Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai. Ar
palankūs jums vartotojams jos pirmininko atsakymai?
Liūdna, kad, kaip
mūsų tarpe sutrumpintai priimta vadinti Komisijos, atsakymai
tėra gerai sustiguoto mechanizmo mintys. Apie kokią logiką ir
teisingumą toliau galima kalbėti, jei gavote sekančio turinio
atsakymą: “Lietuvoje mokant už elektros energijos perdavimą ir
skirstymą yra vadovaujamasi “pašto ženklo” principu, t.y. paslaugos kaina
nepriklauso nuo elektros energijos perdavimo atstumo, o priklauso tik nuo
prisijungimo įtampos”. Paaiškinkite gerbiamam pirmininkui, kad pašto
ženklo principo pagrindinis kredo yra tai, kad siunta pristatoma abonentui, nepriklausomai
nuo atstumo ir pristatymo būdo, iki abonento gyvenamos vietos už
vienodą kainą. Taip yra visame pasaulyje, netgi Afrikoje. Kai paštas
mūsų laišką iš Kauno atveš gerbiamam pirmininkui į Vilniaus
paštą, ir lieps pasisamdyti laiškanešį, kuris atnešęs tą
laišką pirmininkui į namus pareikalaus papildomo užmokesčio už
atnešimą, tada bus galima padiskutuoti, ar nepažeistas “pašto ženklo”
principas, tokiu atveju, kai energetikai palieka tiekiamą prekę t.y.
elektros energiją vieniems kažkur laukuose ir liepia ją toliau
transportuoti ir skirstyti patiems, o kitiems už tą pačią
kainą tiekia iki gyvenamos vietos. Mūsų valstybininkai taip
atitrūko nuo realybės, sąžinės ir elementarios logikos, kad
kol konstitucinis teismas neišaiškina kas parašyta kiekviename sakinyje, tol
laisvai ir nebaudžiamai vadovaujamasi teisės aktų ir sąvokų
voliuntaristinėmis interpretacijomis, siekiant gauti neteisėtų
pajamų. Jei taksistas ūkanotą dieną jus pavežėjas
paprašys dvigubai sumokėti, nes labai tamsią dieną jis laiko
tolygią nakčiai, tai vartotojų teisių gynimo tarnyba jus
tikrai apgins. Jei socialinių reikalų ministerija išaiškins, kad
šviesi mėnesiena yra suprantama kaip diena, ir tokiomis naktimis
darbdaviai gali nemokėti naktinio atlygio, jūs teisybės
nerasite, net eiliniame teisme. Tik keista, kodėl visada bandoma
pritaikyti nuostatų interpretacijas, kurios duoda didesnį pelną
ir niekad atvirkščiai. Pašto ženklo principo paaiškinimo paskutinis
teiginys, kad bet koks nuolaidų darymas vienai vartotojų grupei, yra
visų likusių elektros energijos vartotojų sąskaita, išviso
nesuvokiamas šiame kontekste. Jei šitokia logika grindžiami atsakymai, tai kuo
vadovaujantis yra tikrinamos viršutinės kainų ribos? Įdomus
atsakyme dar vienas naujas teiginys: “Vartotojai, kurie turi savo žemos
įtampos tinklus ir kurie turi savo lėšomis juos eksploatuoti, yra skatinami
parduoti savo elektros tinklus skirstymo bendrovėms, taip išvengiant
tinklų eksploatavimo sąnaudų ir mokant vieningą ir
aiškią kainą už elektros skirstymą.” Ačiū dievui,
pagaliau net pats komisijos pirmininkas pirmą kartą pripažino, kad
vartotojai moka nevieningą ir net neaiškią kainą už elektros
skirstymą. Gražiai deklaruojama atsakyme, kad vartotojai skatinami
parduoti savo tinklus. Keista, bet ko tie “glušiai” bendrijų pirmininkai jau
neberėkia, bet staugia iš pykčio, kodėl jie, parduodami savo turtą,
turi primokėti už naujų tinklų įrengimą? Ar tai galima
pavadinti skatinimu?
Nuoširdus ačiū už komisijos
atsakyme pateiktas elektros energijos kainos sudedamas dalis 2009 metų
antram pusmečiui. Bus tikrai įdomu visiems. Vidutinė gamybos
kaina-12,57 ct/kWh. Perdavimo (valstybiniais aukštos įtampos tinklais)
paslaugos kaina su rezervais- 3,62 ct/kWh. Skirstymo (priklausančiais RST
ir VST tinklais) paslauga vidutinės įtampos tinkle-4,80 ct/kWh.
Skirstymo (sodų bendrijų nuosavybėje esančiais lokaliais elektros
tinklais) paslauga žemos įtampos tinkle-8,89 ct/kWh. Visuomeninio tiekimo paslauga-0,21
ct/kWh. Vaizdelis, kaip Uspaskihas sako, tikrai nekoks mielieji. VST ir RST
mums teikia tik skirstymo paslaugą vidutinės įtampos tinklais,
kurios kaina 4,80 ct/kWh. Mes sodininkai priverčiami patys sau, savo
lėšomis atlikti skirstymo paslaugą žemos įtampos tinklais ir
visuomeninio tiekimo paslaugą (administruoti ir surinkinėti
mokesčius) už 8,89+0,21=9,10 ct/kwh., bet mokėti turim pilną kainą.
Komisijos nuomone, jei VST ir RST mums suteikia paslaugą tik už 4,80
ct/kWh, bet ima mokestį 4,80+9,10=13,90 ct/kwh pagal “pašto ženklo”
principą “vsio zakonno”. Komentarams lietuviškų žodžių
nepakanka.
Dar geriau, kai Komisija jums
atsakė, kad net nežino kur ir kas gali paskaičiuoti mūsų
permokas už 2008 metais sunaudotą elektros energiją. Matomai, suma
gaunasi tokio dydžio, kad geriau tegul lieka komercinė paslaptis.
Siūlau paprašyti Jurą Jankevičių užduoti klausimėlį:”Kaip
Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija kontroliuoja
monopolistą, jei ji nežino, ir net nenori žinoti, kiek jos ginami
vartotojai permokėjo už nesuteiktas paslaugas 2008 metais?”. Tikrai
gausite daug gražių atsakymų.Bendrai orientacijai galiu pateikti
keletą pavyzdžių. Mūsų paskaičiavimais 2008 metais už
nesuteiktas paslaugas energetikams permokėjo s.b.”Baldininkas”-10553 lt.,
s.b. “Skardis”-21401 lt., didelė Klaipėdos s.b. “Dituva”-net 423492
lt., s.b. “Vieversėlis”-5847 lt., s.b. “Lagūna”-14610 lt. ir t.t..
Tokių sodų bendrijų Lietuvoje yra 1800 , daug
įvairiausių kooperatyvų, daug lokaliųjų tinklų yra
savivaldybių balanse, kurių jos niekaip negali įsiūlyti
operatoriams ir t.t.. Paskaičiuoti ir pamastyti tikrai derėtu…
Jei
tokia bloga padėtis, tada norime užduoti klausimą, kas jūsų
nuomone kaltas, energetikos ministras? Kokia šių problemų sprendimo
perspektyva?
Perspektyva tikrai miglota. Labai
greit naujieji, iki kurių ministras žadėjo išspręsti
sodininkų problemas. Negražu skubėti. Kantrybės. Bus sukurta
žadėta garsioji elektros rinka ir visi gyvensime laimingi. Geriau
būtų , kad šį klausimą užduotumėte po
naujųjų.
Prievartaujate atsakyti kas kaltas
ir iškart pasufleruojate atsakymą. Tikrai kaltas buvęs Ūkio
ministras, kuris dirbo vadovaujamas savo sekretoriaus. Naujasis energetikos
ministras nuoširdesnis, nepalyginamai daugiau gilinasi į mūsų
bėdas, tikrai aukšta elgesio kultūra bendraujant su apačiomis,
ryžtinga pradžia, …. Kodėl staiga gimė naujas Elektros energetikos
įstatymo pataisų projektas, kurio miglotos, ir teisiniu požiūriu
dviprasmiškos formuluotės, pernelyg primenančios buvusį
redagavimo stilių ir generalinę politikos liniją , didelis
klaustukas. Kas atsitiko po metų, ar palikimas kaip pilnos mėšlo
legendinės Egėjaus arklidės, ar ministras atsitrenkė į
nematomą sieną, išsiaiškinti jau jūsų t.y. žiniasklaidos priedermė
ir didesnės galimybės. Mano galva kol kas viskas tik projektai.
Ministro parašų nėra. Esant tokiai sumaiščiai energetikos ūkyje,
sodininkų reikalai tikrai ne pirmoje vietoje. Perskaitys ministras
klerkų pateiktus projektus, užduos klausimėlių ir paaiškės
kas kaltas.
Kalbėjosi
Giedrė Gorienė
KREIPIMASIS Į SEIMO NARIUS V.
MAZURONĮ, R. žILINSKĄ, R. RUTKELYTĘ, J. šIMĖNĄ
Kauno susivienijimo “SODAI” sodų
bendrijų pirmininkų konferencijoje įvykusioje 2009 m.
lapkričio mėn. 7 d. vienas iš svarbiausių klausimų buvo
svarstomas tolesnis sodų bendrijų elektros tinklų
priklausomybės ir eksploatavimo klausimas. šį klausimą bandyta
spręsti 2007 Seimo darbo grupėje susidedančioje iš 22
narių, tame tarpe 6 seimo nariai, deja nesėkmingai. Ūkio
ministerijoje 2008.01.10 d. sudaryta 12 asmenų darbo grupė dirbo puse
metų, bet rezultatas nulinis. žemės ūkio ministerijoje
2008.06.19 d. sudarytas 15 asmenų koordinavimo komitetas vadovaujamas
pačios ministrės K. Prunskienės baigė darbą irgi
negarbingai. Energetikos ministerijoje 2009.07.21 d. sudaryta didelė darbo
grupė, prižadėjusi išspręsti sodų bendrijų elektros
tinklų problemas iki metų pabaigos ir labai sėkmingai
pradėjusi darbą, jau du mėnesiai pogrindyje be gyvybės
ženklų. Mūsų prašymai spręsti taikomus diskriminacinius
elektros energijos tarifus sodininkams ir absurdišką licencijavimą,
įteikti 2009.07.14 d. Energetikos ministerijai ir Valstybinei kainų
ir energetikos kontrolės komisijai, iki šios dienos be sprendimo.
Seimo narys Rokas žilinskas, bandydamas
paspartinti problemų sprendimą, pateikė seimui svarstyti
Energetikos įstatymo 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą
XIP-1039. Konferencijos dalyviai prašo Jūsų pagalbos paspartinant šio
mums svarbaus įstatymo projekto svarstymą ir priėmimą.
Energetikos ministerija teikia Lietuvos
Respublikos elektros energetikos įstatymo 2, 5, 6, 10, 14, 23, 24, 25, 28,
32, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44 ir 45 straipsnių pakeitimo ir įstatymo
papildymo 42 straipsniu įstatymo projektą. Deja, šio įstatymo
projekto nuostatos tik dar tvirčiau įteisina esamą
diskriminacinę situaciją. Visiškai lieka neaišku kaip Energetikos
ministerija ruošiasi spręsti mūsų problemas, jei kurdama
įstatyminės bazės pataisas elgiasi priešingai.
Projekto 10 straipsnio 4 p., 11 p.
imperatyviai nustato, kad elektros energijos operatoriaus, perdavimo,
skirstymo, visuomeninio tiekimo licencijos išduodamos tik vienam asmeniui
nurodytoje apibrėžtoje teritorijoje, kurioje jis turi išskirtines veiklos
vykdymo teises.
šiuo metu RST ir VST turi licencijas
pasidalijusios visą Lietuvos teritoriją pilnai. Vadinasi niekas, net
teoriškai, nebegalės gauti šioje teritorijoje licencijų. Idealus
monopolis neribotam laikui. Energetikos ministras pastoviai deklaruoja apie
greitą rinkos liberalizavimą, įgyvendinant Eurodirektyvas. Kaip
jis tai padarys po tokių įstatymo pataisų? Kadangi nei RST, nei
VST nesudaro sutarčių su sodų ir kitų bendrijų
teritorijose esančiais buitiniais vartotojais, tinklų neišperka ir
dar ilgai neišpirks, mes ir toliau be licencijų nelegaliai turėsime
skirstyti ir prekiauti elektros energija.
Konferencijoje nutarta prašyti
Jūsų pagalbos
įteisinant elektros energijos skirstymo ir visuomeninio tiekimo
licencijų išdavimą visiems eksploatuojantiems savo lokaliuosius
tinklus arba asmenims sudariusiems sutartis šių tinklų išpirkimui.
Projekto 7 straipsnis papildo 24 straipsnio 1
dalį sekančiai “…Tuo atveju, jei skirstomųjų tinklų
įmonė nėra sudariusi su vartotoju atskiros sutarties dėl
elektros energijos persiuntimo paslaugų teikimo, skirstomųjų
tinklų įmonės ir vartotojo sudaryta elektros energijos pirkimo-
pardavimo sutartis laikoma ir elektros energijos persiuntimo paslaugų
teikimo konkrečiam vartotojui sutartimi.”
Mes renkame medžiagą dėl
kreipimosi į teismą, kad mus prievartauja teikti be licencijų
paslaugas, pažeidžiant įstatymus ir civilinį kodeksą.
Įteisinta dviprasmiška pataisos formuluotė, leis monopolisto advokatams
teisme sėkmingai įrodinėti, kad įstatymas nepažeistas, nes
pagal sutarties papildymą mes esame įpareigoti konkrečiam
bendrijos vartotojui persiusti pirktą bendrame katile elektros
energiją.
Jei atsižvelgiant į tai, kad
po naujųjų metų formuosis elektros energijos rinka, kurioje
nupirktą laisvojo vartotojo elektros energiją iš nepriklausomo
gamintojo, norima įpareigoti skirstomųjų tinklų
įmonę persiusti pirkėjui pagal tą pačią sudarytą
pirkimo- pardavimo sutartį, tai siūlome formuluoti aiškiai ir nedviprasmiškai…”Skirstomųjų
tinklų įmonės ir vartotojo sudaryta elektros energijos
pirkimo-pardavimo sutartis laikoma ir elektros energijos, vartotojo pirktos iš
nepriklausomo gamintojo ar tiekėjo persiuntimo paslaugos teikimui.”
Konferencijos dalyviai prašo Jūsų
pagalbos dėl kreipimosi į teisės ir teisėtvarkos
komitetą , kad būtų šis klausimas aiškiai suformuluotas bei
išaiškintas ir, jei būtų galima, gautumėme šį
išaiškinimą ateičiai.
Projekto 15.straipsnis
keičiantis 42straipsnio 2 dalį išviso netelpa į jokius
rėmus. Tai jau bus ne vien sodininkų bet ir daugelio problema. Palikus
reguliuoti Komisijai tik perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo
paslaugų dedamųjų viršutines ribas, o visos visuomeninės
elektros energijos kainos ir tarifų viršutinės ribos nustatymą
ir keitimą patikėti pačiam monopolistui be reguliavimo,
precedento neturintis atvejis. Kaip sodininkai galės kreiptis į
teismą dėl neteisėtai imamo mokesčio už savo
lokaliųjų tinklų eksploataciją, jei monopolistas pateiks
teismui skaičiuotę, kurioje bus fiktyviai nurodyta, kad sodininkams
iš viso neįkalkuliuotas mokestis už skirstymą žemos įtampos
tinklais, bet pavyzdžiui vietoje to padidinta marža dėl mažo
transformatorinių pastočių išnaudojimo ir panašiai. O kadangi
jie atskiroms buitinių vartotojų grupėms taikys skirtingus
tarifus nepažeisdami kainos svertinio vidurkio, įstatymas lieka
nepažeistas. Kryžminiu subsidijavimu tokiu atveju irgi neapkaltinsi.
Kadangi tai gali skaudžiai paliesti ne tik
sodininkus, prašome Jūsų pagalbos, atkreipiant antikorupcijos
komiteto ypatingą dėmesį šio klausimo svarstyme.
Sodų bendrijos daugelį metų yra
akivaizdžiai apvagiamos elektros energijos diskriminacinės kainos pagalba.
Sumos siekia dešimtis milijonų litų. Ar nebūtų galima
inicijuoti šio klausimo svarstymą antikorupcijos komitete?
Konferencijos
įgaliotas, Kauno susivienijimo “SODAI”
pirmininkas
Romualdas šeštakauskas
Priedas:
4 lapų konferencijos dalyvių sąrašas
su 139 parašais
|