KAS STATOMA ANT LEO LT PAMATŲ
2009 m. birželio 16 d. Seime
frakcijos “Tvarka ir teisingumas” posėdyje naujasis
Energetikos ministras Arvydas Sekmokas, išklausęs sodininkų
problemas, nusistebėjo esama situacija ir prižadėjo, jei patikrinus
faktus jie pasitvirtins, priimti reikiamus sprendimus. 2009 m. liepos 14 d.
ministras susodino Energetikos ministerijoje prie stalo Lietuvos Sodininkų
Draugijos, “RST”, “VST” ir jas
kontroliuojančių valstybės institucijų atstovus,
suformulavęs įpareigojimą: “Sodininkų problemos
dėl elektros energijos tiekimo yra pagristos ir turi būti
išspręstos dar šiais metais”.
Atominė elektrinė
Ignalinoje uždaryta. LEO LT paguldytas ant menčių. Beliko
Elektros Energetikos įstatymo pataisomis išspręsti elektros
energijos rinkos formavimą, jos kainos reguliavimą naujomis
sąlygomis ir tokias smulkmenas kaip sodininkų lokaliųjų
elektros tinklų problemėlės. Suklusti privertė tai, kad
įstatymo, reguliuojančio gyvybiškai vieną iš
aktualiausių valstybės klausimų, pataisų projektas
Seimą pasiekė tik pora savaičių prieš Kalėdas.
Priėmimas vyko ypatingos skubos tvarka. Pasiūlymų teikimui ir
jų svarstymui buvo skiriamos tik valandos. Trys sunkūs
posėdžiai ekonomikos komitete svarstant Elektros Energetikos
pataisų projektą praėjo produktyviai, bet….
Juodojo antradienio gruodžio 22 d.
plenariniam Seimo posėdžiui balsavimui buvo teikta virš 50
įstatymų pataisų. Vieno įstatymo aptarimui ir balsavimui
skirta 3-4, o kai kuriems tik 1-2 minutės. Sodininkų pataisos
Elektros Energetikos įstatymui paralyžiavo rytinį
posėdį 15min. ir vakarinį 45 min. Tai puikiausias įrodymas,
kad sodininkų problemos yra rimtesnės ir skaudesnės nei bandoma
nuteikti. Nors pritarimas šioms pataisoms buvo suderintas su dauguma
Tvarkiečių, Vienalietuvininkų, Darbiečių,
Socdemų, tačiau kol kas “seimo buldozerio” jėga yra
sunkiai įveikiama.
Kyla natūralus klausimas,
kodėl taip žiauriai buvo pasipriešinta Roko Žilinsko
teikiamai projekto 16 straipsnio 2 dalies papildymo pataisai, kuria
keičiamos įstatymo 42 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios
sodininkams tiekiamos energijos kainos privalomą diferencijavimą.
Rytiniame posėdyje, nubalsavus už šios pataisos
priėmimą, vakariniame, akivaizdžiai siekiant eliminuoti rytinio
posėdžio balsavimą, buvo atmestas visas 16 straipsnis.
Tokių veiksmų pasekmėje Elektros Energetikos įstatyme
šiandien sudaryta kolizija, kai 42 straipsnis, reglamentuojantis
visuomeninės kainos reguliavimą, akivaizdžiai prieštarauja
43 ir 44 straipsnių nuostatoms. Paaiškinimas yra tik vienas. Sumos,
kuriomis šiandien apiplėšiami sodininkai yra tokio dydžio,
kad siekiant išsaugoti esamą situaciją, aukojami net
įstatymai .
Kas iš esmės
pasikeitė po LEO LT griūties ir naujųjų Elektros
Energetikos įstatymo pataisų? Bandoma kalbėti apie
liberalizaciją ir elektros rinkos sukūrimą. Deja, kalbėti
apie liberalizaciją, kai turi nuosavą lokalųjį tinklą,
bet negali gauti licencijos skirstymui ir prekybai, yra naivu. Pridėkime,
kad monopolistas neturi tavo teritorijoje tinklo, bet turi licenciją, kuri
jam vienam tavo teritorijoje suteikia išskirtines teises šiai veiklai
neribotam laikui, ir liberalizacijos net dvasios nebelieka. Mums
lokaliųjų tinklų buitiniams vartotojams viskas liko kaip ir iki
šiol, tik atsirado teorinė neįgyvendinama galimybė pirkti
ir parsisiųsti elektros energiją iš nepriklausomo tiekėjo,
su sąlyga, kad ir toliau papildomai mokėsime diskriminacinį
mokestį monopolistui.
Aiškumo dėlei, galima
pateikti palyginimą. Sodų bendrija turi savo autobusą ir už
savo lėšas nutiestą kelią iki miesto. Keliu vedančiu
į miestą vežioti keleivius turi teisę tik UAB
“X”, turinti išskirtinę licenciją vežti
keleivius teritorijoje iki miesto. UAB “X” motyvuodama, kad tokiu
keliu jai vežioti keleivius nuostolinga, atsisako jį aptarnauti.
Pervežimo monopolistas, su Transporto ministerijos pagalba, pasitvirtina
metodiką, kuri nustato, kad, jei savo sodiečius bendrija įsodins
prie miesto ribos,bet rajono teritorijoje, tai už vežimą sodo
bendrija privalo sumokėti UAB “X” tokia pačią
kainą, kokia nustatyta už vežiojimą jos autobusais ir jos
lėšomis įrengtu keliu. Jei savo keleivius bendrija įsodins
prie miesto ribos, bet miesto teritorijoje, tai mokėti UAB “X”
nereikės. Tokį absurdą sunku įsivaizduoti, tiesa? Deja,
tiek buvusiai Ūkio ministerijai, tiek dabartinei Energetikos ministerijai,
tiek VKEKK, skaičiuojant mokesčio tarifus už elektros
energiją, tokia metodika yra labai normali, ir tai vadinama
“pašto ženklo” principo pritaikymu?!
Antra, dirbtinai sukurtą
energetikų lupikavimo problemą galima pavadinti pseudo
“leistinoji naudoti galia”. Lietuvoje sodininkai savo
lėšomis įrengė apytiksliai 170400 kVA
transformatorinių instaliuotą galingumą ir perdavė į
tuometinių rajoninių elektros tinklų balansą su teise juo
naudotis savo reikmėms. Po juridinės ekvilibristikos ir
politinių sprendimų sodų bendrijoms liko teisė naudotis tik
apie 51850 kVA leistinosios naudoti galios. Likusį už savo
pačių lėšas įrengtą galingumą pareikalauta
antrą kartą išsipirkti. 2008 metais už išperkamą
1kVA buvo reikalaujama 175 lt. ( arba 118550x175= 20,746 mln. lt.). Kadangi
biznis sunkiai ėjosi, nuo 2009-05-25 už 1 kVA kaina sumažinta
iki 68 lt. ( arba 118550 x 68= 8,061 mln. lt.). Tokie stebuklai galimi tik
energetikos biznyje.
Seimo nario Roko Žilinsko
netikėtai
balsavimo dieną pateikta pataisa, kad lokaliajam tinklui leistinoji galia
turi būti prilyginta transformatoriaus galingumui, Seimo salėje
vykusioje balsavimo sumaištyje netikėtai praslydo. Visos teiktos
įstatymo pataisos įsigalioja nuo sausio 1d., bet pastaroji
kažkodėl tik nuo 2010 liepos 1d.. Tiek to, galima ir už tai
padėkoti Rokui ir opozicijai.
Trečias energetikų
žaidimas buvo tai, kad sodininkų elektros tinklai yra avarinės
būklės, dėl ko jų kaina yra neigiama. Norint juos parduoti,
sodininkai turi atlikti jų renovaciją, kuri kainuotų apie pusė
milijardo lt.. Vienintelė institucija, kuri su tuo nesutiko, buvo
Valstybinė Energetikos Inspekcija. Matomai dėl to, kad jos vadovas
turi stuburą, ir net po to, kai buvo inauguruotas laikinuoju,
nepakeitė savo nuostatų. 2009-11-13 Energetikos ministerijoje
gimė įdomus įstatymo projektas Nr.3152-01. Jo tikslas VEI
prijungti prie Kainų komisijos, kurios vadovai paprastai mąsto visada
palankiai energetikams.
Siekiant pasiruošti gynybai,
jei netektumėme paramos iš paskutiniosios mus gynusios institucijos,
vėl teko kreiptis pagalbos į Roką Žilinską. Jo
teiktas, VEI suformuluotas, avarinio tinklo nuostatų apibrėžimas
įtrauktas į priimtą įstatymo 2 straipsnį 44 dalimi.
Tai beveik eliminuoja galimybę įvertinti elektros tinklą kaip
avarinį, o tuo pačiu ir neigiama verte.
Deja, tai tik smulkmenos palyginus
su tuo, ką reiškia išeliminavimas visuomeninės elektros
energijos kainos viršutinės ribos reguliavimo. Kokiam šuoliui
ruošiasi trys tigriukai ( “Lietuvos Energija”, UAB
“RST” ir UAB”VST”), gimdomi vietoje mirštančio
LEO LT? Apie tai šiame straipsnyje vietos mažoka.
Tikėkimės, redaktorius sudarys galimybę ateityje atsakyti
mūsų gerbiamam Juliui Veselkai į jo kai kuriuos teiginius
šio laikraščio Nr. 267 publikuotame straipsnyje.
Keista, kad dėl savo
teisių kovoti bando tik sodininkai. Įstatymo pataisos, kurios
sprendžia milijardines sumas, gulsiančias pagrinde ant buitinių
vartotojų pečių, ypatingos skubos tvarka priimtos Kalėdinio
šurmulio metu, be rimto svarstymo, net neperskaičius. Elitinėje
spaudoje apie tai jokio analitinio straipsnelio, jokios kritinės ar
kitokios nuomonės, apart europinių skandalų, kas numetė
šunį nuo tilto, ar parlamentinės komisijos tyrimo
rezultatų, kiek alkaidos įtariamųjų kalėjo Lietuvoje -
vienas ar pusantro. Labai greit elektros kainoms pakilus iki olia lia
aukštumų, bėgsime į mitingus šaukti, kad oligarchai
mus pjauna. Tikriausiai, tada ir pasipils straipsniai apie gruodžio 22 d.
juodojo antradienio peripetijas.
Esminis klausimas- elektros
energijos diskriminacinės kainos problema lieka nepajudinama. Sodininkai yra
priversti jau dabar kreiptis į ministrą ir premjerą atviru
tekstu, klausdami kada ir kaip baigsis sodų bendrijų elektros
tinklų išpirkimo cirkas? Kada bus teisingai ir sąžiningai
pradėta skaičiuoto elektros energijos kainos?
Energetikos ministrui Arvydui
Sekmokui.
Ačiū už
gražų pažadą liepos 14 d.. Deja, Jūsų
gruodžio 9 d. pasirašytų lokaliųjų elektros
tinklų išpirkimo naujųjų taisyklių nuostatos,
esminių permainų išpirkimo procese tikrai neatneš.
Pagrindiniai teikti Lietuvos Sodininkų Draugijos pasiūlymai atmesti.
Dar blogiau, Seime gruodžio 22 d. priėmus naujas Elektros Energetikos
įstatymo pataisas, šias taisykles būtina koreguoti. Nesuvokiama,
kodėl jų turinys buvo nuo mūsų slepiamas iki Elektros
Energetikos įstatymo pataisų svarstymo Seimo Ekonomikos komitete
gruodžio 17 dienos.. Šiame komiteto posėdyje, į
paklausimą, kodėl mes negalime susipažinti su naujųjų
taisyklių nuostatomis, Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos Elektros skyriaus vedėjas R. Staniulis mums
paaiškino, kad pasirašytos taisyklės, suderintos su
Sodininkų Bendrijų Asociacija, o Energetikos ministerijos skyriaus
vedėjo pavaduotojas K. Žilėnas mus informavo, kad
susipažinti bus galima tik kai bus paskelbta “Valstybės
Žiniose”. Gerb. Ministre, darbą pradėjote su Lietuvos
Sodininkų Draugija, atstovaujančia 1500 sodų bendrijų, kuri
pateikė dešimtis pataisų ir prašymų o galutiniam
derinimui pasikvietėte kelioliką sodų bendrijų
atstovaujančią Sodininkų Bendrijų Asociaciją, kuri
nepateikė nei vieno konkretaus pasiūlymo raštu? Puikus
nacionalinio susitarimo tradicijų tęsinys.
Negerai gavosi ir dėl Jūsų
teiginio, kad Energetikos ministerija negali įtakoti elektros energijos
kainos diferencijavimo. Energetikos ministerija, ruošdama Elektros Energetikos
įstatymo pataisas, koreguodama 42 straipsnį, reglamentuojantį
kainų reguliavimą, “pamiršo” įtraukti Lietuvos
Sodininkų Draugijos nuolat teikiamą prašymą įtraukti
į įstatymą pataisą: “Lokaliųjų žemos
įtampos tinklų nepriklausančių operatoriui, kurių priklausomybės
riba yra prie transformatorinės pastotės žemos įtampos
fiderių, pirkėjams, tiekiantiems elektros energiją tik
buitiniams vartotojams, į perkamos visuomeninės elektros energijos
kainą, negali būti įskaičiuojama skirstymo paslaugos
žemos įtampos tinkle sudedamoji, kadangi paslauga faktiškai
nėra suteikiama”. Mūsų prašymu, Seimo nariui Rokui
Žilinskui pateikus tokio turinio pataisą, išdėstant ją
42 straipsnio papildomoje 5 dalyje, kilo audringas Energetikos ministerijos ir
kai kurių kitų, dalyvavusių Seimo Ekonomikos komiteto
posėdyje, suinteresuotų atstovų audringas pasipriešinimas.
Kaip mums dabar patikėti, kad ministerija nori, bet negali įtakoti
elektros energijos kainos teisingo diferencijavimo?
Dirbame visi stengdamiesi, kad
greičiau būtų išspręstas lokaliųjų elektros
tinklų išpirkimo klausimas. Seimo narys Rokas Žilinskas
2009-09-09 teikia Energetikos įstatymo 28 straipsnio pataisą, kuria
būtų įteisinta įstatymo imperatyvi nuostata, kad lokalieji
tinklai energetikų privaloma tvarka turi būti išpirkti ar
eksploatuojami. Seimo Teisės departamentas pritaria pataisai, netgi
nurodydamas, kad LR Konstitucinis Teismas, vertindamas analogišką
situaciją dėl “Lietuvos telekomo” išperkamų
telekomunikacijų tinklų, 1999 m. spalio 6 d. nutarime pripažino,
kad tokia nuostata teisėta ir už perimamus tinklus turi būti
atsiskaityta ne pagal vienašališkai monopolisto nustatytą
kainą. Kaip suprasti gerb. Ministre 2009-12-04 d. Jūsų
pasirašytą nutarimą, rekomenduojantį Seimui nepritarti
pateiktam Roko Žilinsko LR Energetikos įstatymo 28 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1039?
Esant tokiai situacijai, gerb.
Ministre sodininkai kol kas priversti susilaikyti nuo padėkos už 2009
metų pažadus ir darbo rezultatus. Tikėkimės, kad 2010 bus
vaisingesni.
Premjerui Andriui Kubiliui.
Dešimt metų vyksta
lokaliųjų elektros tinklų išpirkimo cirkas. Elektros
energijos kaina nediferencijuojama sodininkams, kadangi jų tinklus
pastoviai žadama artimiausiu laiku išpirkti. Kreipiamės į
Jus kaip fiziko išsilavinimą turintį Premjerą ir Seime
geriausiai suvokiantį energetikos ūkio specifiką. Jūs gerai
suprantate, kad pusantro tūkstančio lokaliųjų žemos
įtampos elektros tinklų eksploatacijai reikalingos didelės
lėšos, kurias neteisėtai pasisavina energetikai. Esant daugiametei
dviprasmiškai situacijai ir lėšų stygiui, tinkamos
tinklų priežiūros tikėtis neįmanoma, kas energetikoje
yra neleistina.
Siekiant užglaistyti
diskriminaciją , tiksliau viešą apvogimo įteisinimą, vykdoma
kvailinimo ir supriešinimo politika pastoviai šaukiant, kad,
išpirkus sodininkų tinklus, reiks kelti elektros energijos kainas
šių tinklų renovavimui. Labai prašome Jūsų
kvalifikuotai visiems išaiškinti, kad sodininkai teikiamomis
pataisomis neprašo išpirkti savo tinklų. Prašo tik vieno,
kad kiekvienas sąžiningai susimokėtų už jam suteiktas
paslaugas. Daugelį metų “de facto” sodininkai mokėjo
ir moka už jiems nesuteikiamas paslaugas t.y. žemos įtampos
tinklų eksploataciją ir jų administravimą po 9,1
ct/kWh.(2009 m. antro pusmečio duomenimis). Jei dabar šaukiama, kad
atstačius teisingumą ir sodininkus atleidus nuo šio
mokesčio, likusiems reikės kelti elektros energijos kainas, tai
akivaizdžiai pripažįstama, kad sodininkų sąskaita vyksta
kryžminis subsidijavimas kitų buitinių vartotojų. Kryžminį
subsidijavimą ir diskriminaciją griežtai draudžia Europos
Parlamento ir Tarybos Direktyva 2003/54/EB ir Direktyva 2009/72/EB. Ar
būtina mums juokinti pasaulį šaukiant, kad kreipsimės
į Strasbūro teismą ieškoti teisybės?
Seimo rytiniame plenariniame
posėdyje 2009-12-22, kai buvo nubalsuota už Roko Žilinsko
pateiktą įstatymo 16 straipsnio 2 dalies pataisą dėl kainos
diferencijavimo sodininkams, viskas lengvai išsisprendė. Gerb.
Premjere, ar buvo verta dėl šios palankios sodininkams pataisos
vakariniame plenariniame posėdyje blokuoti viso 16 straipsnio
priėmimą? Toks sprendimas iškraipė dabar priimto
įstatymo visą bloką kainų reguliavimo straipsnių.
Jūsų išdėstyti
posėdyje motyvai nei konkretūs, nei pagristi: “Ar priimsim,
ar nepriimsim, mes galim pasirinkti vieną ar kitą variantą, bet
sutarkime, kad iki liepos 1 d. mes tą sodų problemą vienaip ar
kitaip išsprendžiam. Arba dabar priimam pataisą, arba
galbūt nelabai žinodami, ar jinai yra tinkamai suredaguota, neskubam
priimti, bet įsipareigojam, priimam protokolinį sprendimą, ir
Vyriausybė įsipareigoja kartu su Ekonomikos komitetu parengti ramia,
šalta galva reikalingas pataisas, kad būtų išspręstos
sodų problemos. Tai aš siūlau. Bet jeigu sutariam, kad nuo
liepos 1 d. tą sprendimą įgyvendinsime, tai ir sutarkime, kad
nuo liepos 1 d. bus įgyvendintos tokios taisyklės, kurios
išspręs tą sodų problemą. Galime dabar priimti
tokią pataisą, bet ji bus įsigyvendinama nuo liepos 1 d., jeigu
ji bus bloga, mes ją turėsime taisyti, arba galime priimti
protokolinį sprendimą su pavedimu Vyriausybei ir Ekonomikos komitetui
artimiausioje sesijoje pateikti pataisą dėl sodų, ją
atskirai apsvarstyti ir išspręsti (kalba netaisyta)”.
Tai yra paprasčiausias netiesos
sakymas ir pastangos bet kokia kaina atidėti problemos sprendimą.
Paklauskite Energetikos ministro, ir jis Jums išaiškins, kad
kainų diferencijavimo negalima spręsti ministro patvirtintomis
taisyklėmis, o tik įstatymo pataisomis. Aiškiau ir
konkrečiau suredaguota nei buvo pateikta įstatymo pataisoje, tikrai
nebus ir po daugkartinių, daugiamečių svarstymų.
Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad 16 straipsnis atmestas, o
žadėtą protokolinį sprendimą priimti posėdyje
pamiršote.
Premjere, koks kvailys gali norėti
išpirkti tinklus, jei po išpirkimo, prisidėjus eksploatacijos
kaštams, jis gaus tą patį mokestį už
kilovatvalandę? Afrikiečiai “pašto ženklo”
principą supranta, kaip siuntos pristatymą galiniam adresatui, mokant
vienodą kainą nepriklausomai nuo atstumo. Kol Jūs leisite Lietuvoje,
nuolaidžiaujant monopolisto pasipelnymo tikslams, skaičiuojant
elektros energijos kainą VKEKK vadovautis pseudo motyvacija, kad
“pašto ženklo” principas yra vienoda kaina priklausanti
tik nuo to, kurioje transformatoriaus pusėje, aukštoje ar
žemoje, pastatytas elektros skaitiklis, bet ne nuo faktinių
sąnaudų ir paslaugų, kai vieniems už tą
pačią kainą patiekiama iki galinio vartotojo ribos, o kitiems
paliekama viduryje laukų prie transformatorių gnybtų, tol
teisėti vartotojų lūkesčiai ir socialinis teisingumas bus
ignoruojami. Už socialinio teisingumo užtikrinimą ir
monopolinės rinkos reguliavimą atsakomybė tenka Vyriausybei.
Lokaliųjų tinklų
problemos tęsiasi dešimtmetį ir tęsis dar daug metų,
kol nebus teisingai diferencijuojama kaina! Kokiu tikslu
Jūs torpedavote Seime Roko Žilinsko 16 straipsnio2 dalies
įstatymo pataisą, už kurią nubalsavo 59- už,
3-prieš ir 47-susilaikė mums lieka paslaptis.
Atmetus sodininkų pataisas
dėl licencijų, toliau valstybėje lieka galioti teisinis absurdas,
kai, pažeidžiant galiojančius teisės aktus,
neturėdamos licencijų sodų bendrijos ir kiti juridiniai vienetai
priversti užsiimti vieša, bet faktiškai nelegalia, elektros
energijos skirstymo ir prekybos veikla. Kam tokia situacija naudinga? Kada prokurorai
gaus nurodymą pradėti analogišką veiklą prieš
sodininkus, kokią jie šiandien vykdo pagimdžiusių
motinų atžvilgiu?
Lietuvos
Sodininkų Draugija
Kauno
susivienijimo “SODAI”
pirmininkas
Romualdas Šeštakauskas
|