Sunkaus karo su LEO LT suvestinė ( “Laisvas Laikraštis“ 2010 m kovo 27 d Nr 12 (278) )
Iš 2009 m liepos 7 d Energetikos
ministro A. Sekmoko pareiškimo spaudai: sodininkų problemos turi
būti sprendžiamos nedelsiant.
“Sodininkų problemos
dėl elektros energijos tiekimo yra pagristos ir turi būti
išspręstos dar šiais metais” – tai po šiandien
vykusio susitikimo su sodininkų bendrijų atstovais, elektros
skirstymo bendrovių VST ir RST vadovais pareiškė energetikos
ministras Arvydas Sekmokas. Sutarta, kad tokie susitikimai vyks kiekvieną
savaitę, kol bus suderinti visi reikiami teisės aktų pakeitimai,
leisiantys aiškiai ir skaidriai reglamentuoti santykius tarp
tiekėjų ir sodininkų…
Energetikos
ministras A. Sekmokas susitikimo metu dar kartą atkreipė VST ir RST
vadovų dėmesį, kad šių įmonių pagrindinis
tikslas – tenkinti ilgalaikius vartotojų interesus. “Kai
vartotojai bus patenkinti, kai paslauga bus kokybiška ir prieinama, tuomet
įmonės gaus ir pelno. Tuo tarpu dabar dirbama ne rinkos principais
– svarbiausia trumpalaikė nauda, o vartotoją galima nustumti
į šalį. Tokia verslo logika yra pražūtinga”, -
pabrėžė A. Sekmokas…
Iš 2010 m sausio 20 d LR Vyriausybės pareiškimo spaudai:
bendrai naudojamų elektros energetikos objektų išpirkimui
kliūčių nėra.
Vyriausybė nepritarė
Seimo nario Žilinsko pasiūlytai Energetikos įstatymo 28
straipsnio pataisai, nes ji iš esmės nekeičia šiuo metu
galiojančio įstatymo redakcijos ir šia pataisa nebus
išspręsta sodininkų bendrijų energetikos objektų išpirkimo
problema. Bendrai naudojamų energetikos objektų išpirkimo tvarką
nustato poįstatyminiai teisės aktai, kuriais ir yra sprendžiamos
sodininkų bendrijų objektų išpirkimo problemos.
Energetikos
ministerija 2009 m gruodžio 9 d yra patvirtinusi naują išpirkimo
aprašą, kuriuo vadovaujantis nuo 2010 m sausio 1d yra ir bus išperkami
bendrai naudojami elektros energetikos objektai. Naujas išpirkimo
aprašas aiškiau reglamentuoja bendrai naudojamų elektros
energetikos objektų išpirkimo procesą ir iš esmės
skiriasi nuo prieš tai galiojusių dar 2005 metais Ūkio ministro
patvirtintų išpirkimo taisyklių šiais aspektais:
1) bendrai
naudojamų elektros energetikos objektų techninės
būklės vertinimu, kurį atliks Valstybinė Energetikos
Inspekcija;
2) bendrai
naudojamų elektros energetikos objektų vertės nustatymu,
kurį atliks turto vertintojai pagal Turto ir Verslo Vertinimo
Pagrindų įstatymą;
3) leistinosios
naudoti galios paskirstymu, kuris bus atliekamas vadovaujantis
“Skaičiuojamųjų elektros apkrovų nustatymo
metodika”. Sodininkų bendrijoms bus paskirstoma jų
įrengtų galios transformatorių galia.
Iš Seimo nario Roko Žilinsko 2010 m.
vasario 24 d pranešimo VIR: kada valstybės tarnautojai baigs
tyčiotis iš šimtų tūkstančių sodininkų?
Spręsdamas sodininkų bendrijoms priklausančių elektros
tinklų perdavimo skirstomųjų tinklų bendrovėms RST ar
VST problemas, susidūriau su beveik atviru sodininkų ir kitų
visuomenės grupių terorizavimu bei reketavimu.
Ūkio ministerija 2002 m. nustatė tokių objektų
išpirkimo tvarką, tačiau procesas vyko ir tebevyksta labai
lėtai. Po šešerių metų, 2008 m. vasario
mėnesį Ūkio ministerija specialiai darbo grupei pateikė
duomenis, kad VST yra išpirkusi 17, o RST – 96 sodininkams
priklausančius elektros tinklus. 2009 m. lapkritį Energetikos
ministerija žiniasklaidą informavo, kad per 2009 m. RST išpirko
20, o VST – 7 objektus. Tuo tarpu Lietuvoje yra apie 1500 sodininkų
bendrijų – energetikos objektų savininkių. Taigi,
išpirkimas iš esmės nevyko ir nevyksta. Pagrindinė
priežastis – sodininkams nepalankios, tiesiog korupcinės
išpirkimo metodikos ir taisyklės. Jomis piktnaudžiaudamos,
energetikos įmonės nustatydavo "minusines" objektų
kainas: neva tiek pinigų reikia sutvarkyti tinklus, kad jie atitiktų
techninius parametrus, todėl sodininkams, parduodant objektus, reikėjo
primokėti šimtatūkstantines sumas.
Ne mažiau svarbu ir tai, kad sodininkų bendrijos už elektros
energiją moka pagal vienodą, nediferencijuotą tarifą, kaip
ir kiti buitiniai vartotojai. Mokestį bendrijos surenka iš
sodininkų ir atiduoda energetikos įmonėms, nors šios
tiesiogiai į sodininkų namus elektros energijos netiekia (neskirsto)
ir bendrijų tinklų neeksploatuoja. Taigi, energetikos
įmonės ima atlygį už nesuteiktas paslaugas ir neatliktus
darbus (realiai neteikia dalies visuomeninių paslaugų ir neeksploatuoja
žemos įtampos tinklų).
VST pateiktais duomenimis (2008-10-31 raštas Nr. 10330-3404), 2007 m.
faktinės elektros energijos kainos buvo šios:
visuomeninė elektros energijos kaina vartotojams, gaunantiems elektros
energiją iš žemos įtampos elektros tinklų –
29,11 ct/kWh;
elektros tiekimo paslaugos kaina – 0,19 ct/kWh (arba 0,65% nuo visos
kainos);
elektros skirstymo žemos įtampos elektros tinklais paslaugos kaina
– 9,08 ct/kWh (arba 31,19% nuo visos kainos).
Taigi, ši energetikos įmonė iš sodininkų bendrijų
už nesuteiktas paslaugas 2007 m. gaudavo iki 9,27 ct už kWh (arba
31,84% nuo visos kainos).
Remdamiesi kelių bendrijų pateiktais duomenimis, apytikriai
paskaičiavome, kiek VST iš šių bendrijų gavo
pajamų už nesuteiktas paslaugas. Rezultatai tokie: bendra
apytikrė gauta suma 2007 m. – 395.886,67 Lt, 2008 m. –
503.856,53 Lt.
Jeigu suskaičiuotume visų sodininkų bendrijų už
nesuteiktas paslaugas sumokėtus pinigus, gautųsi tikrai
įspūdingi skaičiai. Tų pinigų turėtų
visiškai pakakti sutvarkyti visus sodininkų bendrijoms
priklausančius tinklus. Tačiau energetikos įmonės su
valdininkais mano kitaip. Kai už nieką gaunamas toks pelnas ir
dividendai, į teisingumą, sąžinę galima ir
nusispjauti.
Negana to, prisidengdamos kitais teisės aktais, energetikos
įmonės sodininkų bendrijoms riboja elektros galią, o
iš norinčių ją pasididinti reikalauja susimokėti, nors
iš esmės nepatiria jokių sąnaudų.
Pasikeitus politinei valdžiai, energetikos ministras 2009-07-14
sudarė darbo grupę sodininkų problemoms spręsti. Jos darbe
aktyviai dalyvavau ir aš su padėjėju. Ministras davė
žodį, kad problemos bus išspręstos vadovaujantis teisingumo
ir protingumo kriterijais, kas turėjo reikšti, jog nauja
išpirkimo tvarka bus priimtina ir sodininkams.
Išanalizavęs darbo grupėje keliamas problemas, pasiūliau
alternatyvų išpirkimo taisyklių projektą. Ministerijos
valdininkai lyg ir neprieštaravo jo nuostatoms, tik iškėlė
dar vieną problemą: teisės aktai nenumato priverstinio
energetikos objektų išpirkimo ar eksploatavimo. Todėl pateikiau
Seimui Energetikos įstatymo 28 str. pakeitimo projektą,
įvedantį energetikos įmonėms prievolę Vyriausybės
nustatyta tvarka išpirkti ar eksploatuoti tokius objektus, kaip
sodininkų bendrijų tinklai. Be to, į Elektros energetikos įstatymo
nuostatas pavyko įtraukti "Bendrai naudojamo elektros energetikos
objekto avarinės būklės" bei "Leistinosios naudoti
galios" apibrėžimus, dėl kurių ir kildavo
didžiausi ginčai ruošiant energetikos objektų
išpirkimo tvarką.
Deja, teisingumo atkūrimas nepatiko nei Energetikos ministerijos
valdininkams, nei skirstymo bendrovių vadovams. Ministerija, beveik
neatsižvelgdama į mano ir sodininkų pasiūlymus, patvirtino
naują išpirkimo ar eksploatavimo tvarkos aprašą. Jame
numatyta, kad sodininkai nekilnojamojo turto registre turi įregistruoti
elektros apsaugos zonas. Sodininkų skaičiavimais, tai jiems kainuos
maždaug 50 mln. Lt ir truks kelerius metus. Tuo metu visiems kitiems
vietinių tinklų savininkams tokių zonų pagal Elektros
energetikos įstatymo 50 str. 2, 3 ir 4 punktus registruoti nereikia. Taigi
naujosios taisyklės sodininkams primeta įstatyme nenumatytą
prievolę ir taip dar labiau apsunkina jų problemas.
Naujosiose taisyklėse atsirado dar viena "įdomi" nuostata,
kad jei pirkimo-pardavimo sutartis nebus sudaryta ne dėl energetikos
įmonės kaltės, "tai savininkas privalo bendrai
naudojamą elektros energetikos objektą eksploatuoti teisės
aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis bei užtikrinti, kad jis
atitiktų teisės aktuose nustatytus saugumo, energetikos objektų
suderinamumo ir kitus privalomus reikalavimus, arba savininkas privalo sudaryti
bendrai naudojamo elektros energetikos objekto eksploatavimo sutartį su
teisės aktų nustatyta tvarka atestuota įmone". Aišku,
kad eksploatavimas kainuos nemažus pinigus. Iš kur sodininkai jų
paims, jei už eksploatavimą jau moka energetikos įmonėms,
kurios jų tinklų neprižiūri? Tai akivaizdžiausia
diskriminacija: juk savivaldybių valdomus tinklus ir RST, ir VST dabar,
pasirašę panaudos sutartis, aptarnauja nemokamai. Čia kyla dar
vienas klausimas: kodėl nei RST, nei VST nediferencijuoja kainų, kaip
numatyta "Visuomeninių elektros energijos kainų, visuomeninio
tiekimo paslaugos kainos ir jų viršutinių ribų nustatymo
metodikoje", patvirtintoje Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2009 m. lapkričio 9 d. nutarimu Nr. O3-199?
Metodikoje aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyta:
"15. Elektros energijos kainų diferenciacija – tai elektros
energijos tarifų nustatymas pagal vartotojų grupes, energijos
suvartojimo laiką, įtampos lygius, sunaudotos energijos kiekį,
galią ir kitus požymius.";
"29.7. Lygybė – kainos neturi remtis kryžminiu
subsidijavimu bei diskriminuoti vartotojų ar jų grupių.";
"33. Taikant diferencijuotus elektros energijos tarifus, elektros
energijos kaina vartotojams gaunama sumuojant pagal technologinius etapus
atitinkamus elektros energijos tarifus."
Čia jau klausiu naujosios Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos pirmininkės: kada komisija pradės realiai
kontroliuoti monopolininkus? Kada pradės sąžiningai, tinkamai
vykdyti savo funkcijas?
Manau, pribrendo laikas elektros energetikos ūkio problemas spręsti
iš esmės, todėl reikalauju, kad valdininkai pateiktų
tikrą ir išsamią informaciją apie šio ūkio
valdymo schemas visuomenei ir pradėtų atstovauti jos, o ne
monopolininkų interesams.
Siūlau visuotinai apsvarstyti RST bei VST sujungimo ir pertvarkymo į
viešąją įstaigą galimybes bei kuo skubiau imtis
diferencijuoti kainas, kad pinigų negautų tas, kas jų
neuždirba.
Iš 2010 m kovo 17 d
Energetikos ministerijos pareiškimo spaudai.
Šiemet bus išpirkti visi sodininkų
bendrijoms priklausantys elektros tinklai. Apie tai energetikos ministrą Arvydą
Sekmoką informavo bendrovių „Rytų skirstomieji tinklai“ ir VST vadovai.
Iki
gruodžio 31 dienos bendrovė „Rytų skirstomieji
tinklai“ ketina išpirkti 210 sodininkų bendrijų elektros
tinklų, VST – 353.
Kad išpirkimo procesas vyktų kuo sparčiau
supaprastintas bendrai naudojamų elektros energetikos objektų,
skirtų elektrai perduoti ar skirstyti, išpirkimo ar eksploatavimo
tvarkos aprašas. Jame numatyta, kad sodininkų bendrijoms, kurios pageidaus
parduoti elektros tinklus, užteks pateikti prašymą,
sprendimą parduoti ir subvartotojų sąrašą.
Sodininkų elektros tinklai bus išpirkti esamos
techninės būklės ir nebus įvertinti minusine verte.
Sodininkų bendrijos, kurios nepageidaus parduoti
elektros tinklų, privalės juos eksploatuoti taip, kad jie
atitiktų techninius ir saugumo reikalavimus, o Valstybinė energetikos
inspekcija turės vykdyti šių objektų eksploatavimo kontrolę.
Bendrovės
„Rytų skirstomieji tinklai“ ir VST
artimiausiu metu paskelbs kvietimus sodininkų bendrijoms teikti
prašymus išpirkti jiems priklausančius elektros tinklus.
Iš 2010 m kovo 17 d Seimo nario Roko
Žilinsko pareiškimo spaudai: sodininkų problemų sprendimo
raktas – visuomeninės elektros energijos kainos diferencijavimas
Aš nesu tikras, kad eilinis energetikos ministro A. Sekmoko
pareiškimas, esą šiemet bus išpirkti visi sodininkų
bendrijoms priklausantys elektros tinklai, bus įgyvendintas….
Labai gaila, tačiau sodininkams taip ir liko neaišku, kokiomis
konkrečiomis sąlygomis šis pažadas bus įgyvendinamas.
Sodininkai prašo ministro ir visų Seimo narių, kad
būtų nustatyta tokia tvarka, kuri užtikrintų realias
derybas tarp stipresniosios pusės – energetikos įmonės
– ir silpnesniosios pusės – vartotojo –
nediskriminuojant pastarojo. Be to, nesant sutarimo dėl elektros energijos
tiekimo sąlygų po išpirkimo, sodininkai turi turėti
alternatyvią galimybę tinkamai disponuoti ir prižiūrėti
savo turtą, t.y. – eksploatuoti savo tinklus pagal galiojančių
teisės aktų reikalavimus, tam panaudojant lėšas,
įskaičiuotas į visuomeninės elektros energijos kainą.
Europos Parlamento ir Europos Sąjungos direktyva 2009/72/EB numato, kad
vartotojams turėtų būti užtikrinama teisė pasirinkti,
teisė į sąžiningą elgesį su jais, kad į
nepriklausomo sistemos operatoriaus renkamų mokesčių už
prieigą prie tinklo tarifus būtų įskaičiuotas tinkamas
atlygis tinklo savininkui ar tinklo savininkams už naudojimąsi tinklu
ir bet kokias naujas investicijas į jį. Mano supratimu, tai
reiškia, kad sodininkų reikalavimai dėl visuomeninės
elektros energijos kainos diferencijavimo yra teisėti. Be to, Seimas
praėjusių metų gruodį jau balsavo dėl tokios pataisos
ir jai pritarė, kai buvo svarstomas Elektros energetikos įstatymo 2,
5, 6, 10, 14, 22, 23, 24, 25, 28, 32, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45
straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 42(1) straipsniu
ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr. XIP-1475(3)).
Kadangi vėliau, balsuojant už visą 16 straipsnį, jis buvo
grąžintas tobulinti, minėta pataisa liko "kaboti" ore,
todėl manau, kad būtina šį kainos diferencijavimą
įteisinti Energetikos įstatyme. Tokia pataisa civilizuotai
išspręstų daug metų besitęsiančias sodininkams
priklausančių elektros tinklų eksploatavimo ir plėtros
problemas. .
Iš 2010 m kovo 17 d Seimo Atominės Energetikom komisijos
posėdžio.
Lietuvos Sodininkų Draugijos teikiamas pasiūlymas.
Galiojančioje
keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje šiuo metu
įtvirtintas dispozityvusis teisinio reguliavimo metodas, kad energetikos
įmonės minėtus objektus “Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka išperka ar
eksploatuoja”, “gali būti parduoti energetikos
įmonei”. Esama situacija sąlygojo galimybę stipresniajai
šaliai, monopolijos teise valdančiai elektros energijos perdavimo
tinklus, pasitvirtinti ydingus, diskriminuojančius ir nepalankius
silpnesniajai pusei – vartotojui, poįstatyminius aktus bei
metodikas, leidžiančias iš kainos tarifų neišjungti
mokesčio už faktiškai nesuteikiamą paslaugą t. y.
elektros energijos perdavimas ir skirstymas žemos įtampos tinklais,o
išpirkimo procesą operatoriams naudinga pratęsti iki
begalybės. Dirbtinai sukurtas lokaliųjų tinklų
nuosavybės laikinumo statusas, o renovacijai skirtas lėšas
nukreipiant ne turtą valdančiam ir eksploatuojančiam savininkui,
akivaizdžiai sąlygoja lokaliųjų tinklų nugyvendinimo
politiką. Egzistuojanti diskriminacinė nediferencijuota elektros
energijos kaina lokaliųjų elektros tinklų vartotojams,
akivaizdžiai užkerta bet kokią galimybę silpnesniajai pusei
realiai derėtis dėl savo turto kainos ir kitų išpirkimo
sąlygų, vadovaujantis buvusiomis ir šiuo metu patvirtintai
naujajai LR Energetikos ministro 2009 m gruodžio 9 d įsakymu Nr.1-243
metodikai. Pagal Europos Sąjungos teisę nesąžininga laikoma
sutarties sąlyga, dėl kurios nebuvo atskirai derėtasi, jeigu,
pažeidžiant sąžiningumo reikalavimą, dėl jos
atsiranda neatitiktis tarp iš sutarties kylančių šalių
teisių ir pareigų vartotojo nenaudai (Nesąžiningų
sąlygų direktyvos 3 straipsnis). Nacionalinėje teisėje
nesąžininga vartojimo sutarties sąlyga apibrėžiama
nustatant, kad negaliojančiomis tūri būti pripažintos
sąžiningumo kriterijams prieštaraujančiomis vartojimo
sutarčių sąlygos, kurios šalių nebuvo individualiai
aptartos, jeigu jos iš esmės pažeidžia
šalių teisių ir pareigų pusiausvyrą, vartotojo teises
ir interesus ( CK 6.188 straipsnio 1,2 dalys). Visi bandymai iki šiol
administravimo būdu nustatyti abiem pusėm priimtiną ir
veiksmingą išpirkimo metodiką buvo nesėkmingi.
Vadovaujantis išdėstytais motyvais,
siekiant nutraukti daugelį metų besitęsiančią galimybę
diskriminuoti lokaliųjų tinklų vartotojus, bei sudaryti
alternatyvią galimybę tinkamai eksploatuoti pagal galiojančius
teisės aktus savo turtą vartotojams, nesant sutarimo su monopolistu
dėl išpirkimo sąlygų ir terminų, siūloma 28
straipsnio 1 punkto antrą sakinį formuluoti sekančiai “Energetikos
įmonės, vadovaujantis civilinio kodekso nuostatomis, privalo
susitarti su Valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise
priklausančių bendrai naudojamų energetikos objektų ir
sodininkų bendrijoms nuosavybės teise priklausančių bendrai
naudojamų energetikos objektų savininkais dėl abiem pusėm
priimtinų išpirkimo sąlygų ir terminų, o nesant tokio
susitarimo, iš visuomeninės kainos tarifo eliminuojama skirstymo
paslaugos šiais tinklais kainos sudedamoji ir paliekama naudoti vartotojui
pagal tiesioginę paskirtį t.y. tinklų eksploatavimo teisės
aktų nustatyta tvarka ir renovacijos užtikrinimui.
Išperkamų bendrai naudojamų objektų kaina nustatoma
sutarties šalių susitarimu, atsižvelgiant į
nepriklausomų vertintojų nustatytą bendrai naudojamų
energetikos objektų realią vertę išpirkimo metu”.
Tai tik keletas ryškesnių epizodų
iš dešimtmeti besitęsiančios komedijos, kuri vadinasi
sodų bendrijų elektros tinklų išpirkimas. Beje labai
keistas sutapimas. Kai tik Rokas Žilinskas kovo 17 d Atominės
Energetikos komisijos posėdyje užakcentavo, kad energetikai
neteisėtai savinasi dalį kainos už nesuteiktas paslaugas,
griežtai siūlydamas keisti įstatymą, sekančią
dieną jis per 5 minutes buvo išmestas iš komisijos
pirmininkų. Labai norėtusi tikėti, kad ši jo pozicija
neturėjo įtakos tam kas atsitiko. Dar keisčiau, kai
pristačius LSD pasiūlymą dėl būtinumo diferencijuoti
elektros energijos kainą, Seimo narys V. Valkiūnas tėškė
mums kaltinimą. Sodų bendrijų pirmininkai siekia kainos
diferencijavimo tam, kad po to už dalį atkovotų pinigų jie
pasisamdys eksploatuojančias organizacijas, o likusią dalį
iš tos sumos pasisavins į savo kišenę. Pritrenkianti kai
kurių seimūnų logika - visi sodų pirmininkai yra vagys,
todėl geriau tegul vagia monopolistas.
Proceso
realybė
Nors ir be galo dideles pastangas deda Energetikos
ministerija, bet nepavyko rasti VST zonoje bendrijos, kuri realiai, be
diskriminacijos, 2009 metais būtų pardavusi savo tinklą.
Alytaus rajono sodų bendrija
“Luksnėnai” veltui perdavė savo tinklus RST . Dabar su
kiekvienu sodiečiu sudaryta sutartis, bet naujieji šeimininkai
sustatė po 6 A saugiklius ir norėdamas vienu metu žiūrėti
televizorių ir elektriniu virduliu išsivirti arbatos nebegali.
Mokėk pinigėlius už kiekvieną pasididintą galingumo
kilovatą kaip naujas vartotojas!
Kauno rajono sodų bendrija
“Pajiesys” už simbolinę vieno tūkstančio
litų kainą pardavė ir naują transformatorinę ir naujus
tinklus, bet sulaukė tokio pat likimo kaip ir
“Luksnėnai”. Dabar bendrijos pirmininką sodininkai
vaikosi su šakėmis…
Grupė Kauno sodų bendrijų 2009 m
liepos 14 d raštu kreipėsi į naująjį Energetikos
ministrą ir Valstybinės Kainų ir Energetikos Komisijos
pirmininką, prašydami pagalbos priversti VST sudaryti tiesiogines
sutartis nors su tų bendrijų subabonentais, kurių lokalieji
tinklai priduoti į energetikų balansą prieš daugelį
metų. Deja iki šiol ne tik kad reikalai nepasisprendė, bet netgi
atsakymo išpešti nepavyko nei iš vieno adresato. Kur logika
švaistytis pažadais, kad tuoj bus visi tinklai išpirkti, jei per
dešimtmetį nesugebama monopolisto priversti eksploatuoti savo balanse
turimus tinklus pagal civilinio kodekso reikalavimus.
Energetikos ministras pastoviai deklaruoja.
“Sodų bendrijų tinklai bus išperkami esamos
būklės”. “Užteks pateikti prašymą,
bendrijos sprendimą parduoti ir subvartotojų
sąrašą”. Kelių bendrijų pirmininkai nubėgo
teikti prašymo. Pasirodo būtina iškelti visų
subabonentų apskaitas prie sklypo ribos, išpirkimas bus vykdomas tik
su sąlyga, kad tinklai tvarkingi ir kaina ne didesnė kaip vienas
litas…. ir palaukti kol bus patvirtinta naujoji išpirkimo tvarka.
Pagaliau gavom būsimos naujosios išpirkimo tvarkos projektą. Šios
naujosios tvarkos esmę vainikuoja jos 35 punktas, kurio trumpa esmė
tokia – kai sodininkų bendrija ir energetikos įmonė
nustatyta tvarka nesutaria dėl objekto techninės būklės,
kainos ir kitų išpirkimo sąlygų ir tvarkos (matomai tų
sąlygų kaip ir iki šiol bus įvairių ), prašymai
bus svarstomi tik kai bus pateikti visi pagal senąją tvarką
reglamentuoti dokumentai. Labai norisi ministro paklausti, kam reikėjo
erzinti žmones, jei ruošiamas tik toks pakeitimų projektas? Kas
toje tvarkoje iš esmės naujo?
Kas pasikeitė
pasikeitus LEO LT šeimininkams ?
Visi su palengvėjimu atsikvėpė, kai
valstybė už 680 milijonų atsipirko iš prekybininkų
savo elektros tinklus. Energetikos ministras iš savo pavaduotojų ir
kitų pavaldinių suformavo RST ir VST valdybas.
Sodų bendrija “Atletas” (kaip ir
daugelis kitų) toliau žaginama verčiant vykdyti elektros
prekybą, nors elektros tinklai yra VST balanse. VST prijungtiems prie savo
tinklo kaimo gyventojams (ne sodo bendrijos nariams) leidžia vykdyti
komercinę veiklą (kepykla, autoremontas), nors jų sunaudotos
elektros energijos apskaita eina per “Atleto” elektros
skaitiklį. Paskutinį pusmetį kas mėnesį
“Atletui” statomi reikalavimai apmokėti VST
priklausančiuose tinkluose susidarančius nuostolius iki dviejų
tūkstančių litų sumai. Komercinių subabonentų,
kurių sunaudojimo negali kontroliuoti “Atletas”, yra keistai
maži. Bendrijos skola perlipo dešimtį tūkstančių
litų. Kas mėnesį grasinama atjungimu. VST iš bendrijos
pirmininkės ašarų šaiposi. Ministre, kas bus toliau?
Iki šiol panašiais atvejais
Valstybinė Energetikos Inspekcija gana objektyviai gindavo vartotojus.
Deja naujoji Energetikos ministerija paruošė įstatymo
projektą, pagal kurį Valstybinė Energetikos inspekcija greitai
bus prijungta prie Kainų komisijos. Kainų komisija visada
gražiai atstovavo energetikų interesus. Ar nebus tai priežastis,
dėl ko “Atletas” ir kitos bendrijos į savo skundus
dėl VST savivalės, iš VEI gavo stulbinančiai
prieštaraujančius teisės aktams atsakymus, kurių dėl
vietos nėra galimybės šiame straipsnyje pakomentuoti.
Prie šių institucijų sujungimo
projekto, gražiai dera ir Energetikos ministerijos grasinantis
pareiškimas: “Sodininkų bendrijos, kurios nepageidaus parduoti
elektros tinklų ( t.y. atiduoti dykai už vieną litą),
privalės juos eksploatuoti taip, kad jie atitiktų techninius saugumo
reikalavimus, o Valstybinė Energetikos inspekcija turės vykdyti
šių objektų eksploatavimo kontrolę”. Ji ir iki
šiol vykdė šią kontrolę, tik inspekcijai tapus nebe
savarankiškai, kontrolė matomai bus kitokia.
Mūsų valstybėje taip jau priimta,
kad pelningiausi energetikos objektai verčiami parduoti už vieną
litą (Lietuvos kuras) ar net primokant kaip Mažeikių Nafta ( net
jei dėl to reiktų ir galvas nupjaustyti).
Dėl daugelio skundų esame gavę
palankias Valstybinės Vartotojų Teisių Apsaugos tarnybos
išvadas, ginančias vartotojų interesus, tame tarpe ir dėl
sutarčių sudarymo elektros energijai tiekti. Į daugelį
skundų atsakymo sodininkai dar laukia ir šiandiena. Tik ar
spėsime sulaukti, nes girdėti kad Teisingumo ministerijos planuose šios
tarnybos išlikimo klausimas labai liūdnas.
Greitai net nebebus kam skustis dėl
neteisingai skaičiuojamų kainų ar suvartojimo,
neteisėtų atjungimų ar vartotojų turto kainos nustatymo ir
t.t. Pabaigoje nenorom kyla klausimas, kodėl tiek ministrai, tiek kai
kurių institucijų vadovai, pradėję eiti pareigas,
pripažįsta problemas, energingai imasi jas spręsti, bet po
metų kažkas viską susiniveliuoja ir lieka…..
Pamastymui
Situacija pasikeitė. Atsirado daug
nepriklausomų elektros energijos tiekėjų, kurie jau siūlo
elektros energiją pigesnėmis kainomis. Gerbiami sodininkai, jei mes
tokiomis sąlygomis “parduosime” savo tinklus vieninteliam
monopolistui, ar vėliau galėsime tikėtis palankių,
mažesnių kainų? Ligšiolinis jo elgesys to tikrai
tikėtis neleidžia.
Jei savo lokaliuosius tinklus parduosime ar
išnuomosime nepriklausomiems elektros energijos tiekėjams, kurie
siūlo savo paslaugas, atsiras reali rinka. Jie, norėdami augti,
turės pasiūlyti pigesnę nei pagrindinis monopolistas kainą
už pirktą užsienyje energiją. Ar ne to išsigando ir
sukruto didžioji energetika? Ar ne dėl to vyksta tokia arši
kova, kad jokiu būdu nebūtų sąžiningai
diferencijuojama elektros energijos kaina? Ar ne dėl to tiek daug
šnekama apie būtinumą liberalizuoti rinka, tačiau veiksmai
keistai ir absoliučiai priešingi?
Linksmų Šventų Velykų visiems
sodininkams, nors ir tinklai neišpirkti, ir elektros kaina
nediferencijuota, ir pensija sumažėjo. Ankstyvą Velykų
rytą pakelkim taures už tuos, kurie moka milijoninį turtą
nusipirkti už vieną litą, kad jiems “gyventi
būtų šviesiau”, kaip sakoma VST bukletuose.
LSD
Kauno susivienijimo “Sodai”
pirmininkas
Romualdas Šeštakauskas
|