Strateginiai LEO LT manevrai
kare su sodininkais ir ne tik su jais
( “Laisvas Laikraštis“ Nr.17 2010-05-01 )
Naujoji deklaruojamoji strategija
“Sodininkų
problemos dėl elektros energijos tiekimo yra pagrįstos ir turi
būti išspręstos dar šiais metais” – Energetikos ministro pažadas
duotas 2009.07.14. Liūdna, bet tai iki šiol tėra neįvykdytas
pažadas.
“Šiemet (t.y. 2010 metais) bus išpirkti visi
sodininkų bendrijoms priklausantys elektros tinklai”. “Kad išpirkimo
procesas vyktų kuo sparčiau supaprastintas bendrai naudojamų
elektros energetikos objektų, skirtų elektrai perduoti ar skirstyti,
išpirkimo ar eksploatavimo tvarkos aprašas. Jame numatyta, kad sodininkų
bendrijoms, kurios pageidaus parduoti elektros tinklus, užteks pateikti prašymą,
sprendimą parduoti ir subvartotojų sąrašą”- Energetikos
ministrui pažada RST ir VST vadovai 2010.03.17.
Seni
metodai ir stilius
Deja, po savaitės pateiktame naujame
išpirkimo tvarkos aprašo projekte, paliktas beveik neįgyvendinamas reikalavimas,
su visais sklypų savininkais išspręsti į elektros tinklų
apsaugos zonas patenkančios žemės naudojimo klausimą t.y.
kiekvieno sklypo savininkas turi registre savo sklypo plane įteisinti šias
zonas, dėl ko daugumai reiks atlikti naujus savo sklypų kadastrinius
matavimus. Kodėl tokio reikalavimo nekeliama kitiems kaimo vietovių
gyventojams o tik sodininkams, klausimas be atsakymo. Tai kainuos sodininkams
ne vienas milijonas litų. Kad tai ne iš piršto laužtas reikalavimas, prie
subvartotojų sąrašo kiekvienam pridedamas priedas Nr. 2 dėl
įsipareigojimo įvykdyti šią papildomą prievolę
registre. Antras likęs senas reikalavimas vartotojų sąraše
kiekvienam vartotojui paskirstyti ne savo įrengto transformatoriaus
galingumą, bet energetikų leistinąją galią, kuri
daugumoje yra net kelis kartus mažesnė nei faktinė transformatoriaus
galia. Kaip spręsis likusios galios iki 3 kW vienfaziam ar iki 5 kW
trifaziam vartotojui, ar dar didesnės, kiekvienam besidominčiam
paaiškinama skirtingai. Didžiausia naujiena, kad visi tinklai tebus išperkami
tik už vieną litą t. y. jokio išpirkimo nebus. Taip vadinama pirkimo
- pardavimo sutartis sudaroma “lygiaverčių derybų” keliu,
remiantis Civilinio kodekso nuostatomis. Bet jei “pardavėjas”, t.y.
sodininkų bendrija, dėl kokių nors pateiktų
ultimatyvių sąlygų bandys derėtis ar nesutikti, jis
nedviprasmiškai yra perspėjamas. “Nuo 2011 metų sodų
bendrijų elektros tinklai, dėl kokių nors priežasčių
neperduoti skirstomųjų tinklų operatoriams, bus įtraukiami
į VEI metinius planinių patikrinimų grafikus ir bus tikrinami
pagal galiojančius teisės aktus”.
Po “Lietuvos kuro”, Kauno
hidroelektrinės, Kruonio akumuliacinės elektrinės, beveik
tūkstančio sodininkų bendrijų elektros tinklų
įvertinimas vieno lito kaina jau labai nebešokiruoja, tačiau atviru
tekstu dėstomi perspėjimai, kad besipriešinantys bus terorizuojami
Valstybinės Energetikos Inspekcijos pagalba, rodo kaip progresuoja
ekonominis terorizmas valstybiniu mastu. Jeigu tokios “pardavimo” sąlygos
neprieštarauja civilinio ir baudžiamojo kodeksų nuostatoms, tai ką
tada galima vadinti reketu ar šantažu?
Prieš penkerius metus daugelis pirmininkų
matydami, kad iš jų tyčiojamasi, siūlė parduoti savo
turtą už simbolinį litą. Tada pseudo metodikų pagalba
monopolistas, dėl tinklų “neigiamos vertės”, reikalavo
sodininkų primokėti apie 500 milijonų litų bendroje sumoje.
Tapo akivaizdu, kad tokių sumų iš sodiečių, kurių
dauguma yra pensininkai, išpešti nepavyks. Metai bėgo. Pirmininkai
prievartavo savo sodiečius, kurie sukandę dantis vykdė
reikalavimus tvarkyti tinklus, dokumentaciją, investavo į
apskaitų iškėlimą iš namelių, tikėdamiesi, kad nors
kiek tinklų vertės kompensuos “pirkėjas”. šiandien pakviestiems
pirmininkams metama, kad “Niekas jūsų neprašė kelti apskaitas iš
namelių. Mes patys tai būtume pasidarę”. Dabar sodiečiai
daug kur savo pirmininkus “vaikosi po sodą su šakėmis” už tai, kad
reikalavo vykdyti tuometinius reikalavimus…. Kam reikėjo mesti lėšas
ir vykdyti apskaitos iškėlimą, jei dabar iškelta ar neiškelta
apskaita visiems vienodai po vieną litą. Ar galima buvo labiau
pasityčioti iš pirmininkų ir sodininkų? Kokioje valstybėje
mes gyvename, teisinėje ar…?
Energetikos
ministerija “nesupranta” apie ką kalba sodininkai
Jau beveik dešimtmetis, kaip kasmet sodininkai
girdėjo visų buvusių ministrų pareiškimus, tvirtinamos vis
naujos išpirkimo taisyklės, metodikos, terminai, bet problemos sprendimas
stovi vietoje. Sodininkai pastoviai prašo ir ministrų, ir Valstybinės
Kainų ir Energetikos Kontrolės komisijos, neleiskite monopolistui
tyčiotis iš sodininkų ir iš elektros energijos kainos, eliminuokite
paslaugos “perdavimo ir skirstymo žemos įtampos tinklais” kaštus, kadangi
jie nei vieno metro šių tinklų neeksploatuoja. Visos problemos iš
kart išsispręstų. Už neteisėtai nusavinamas 8,9 ct/kWh mes
visada rasime, kas tuos mūsų tinklus eksploatuos ir renovuos. Tai,
kad mums taikoma diskriminacinė kaina, akivaizdžiai matyti pateiktoje
schemoje.
( Kainodaros schema prisegta)
Visi ministrai kaip užburti kartoja ir kartoja
tą pačią pasaką. Kainos nediferencijuosime, bet eisime jums
geresniu keliu, mes tuos jūsų elektros tinklus skubiai iš
jūsų išpirksime! Sodininkai dėl šios problemos 2009-07-14 Nr. 76 su
kolektyviniu prašymu kreipėsi į Energetikos ministrą ir į
VKEKK pirmininką (17 lapų), bet atsakymo iki šiol negauta. 2009-08-03
Nr. 80 įteiktas kolektyvinis prašymas Energetikos ministerijos,
Energetikos išteklių, elektros ir šilumos skyriaus vedėjui Dr. V.
Vazalinskui pridėti teikiamus pasiūlymus prie darbo grupės
protokolo (10 lapų), bet nei rezultatų, nei atsakymo iki šiol
nėra. Lietuvos Sodininkų Draugijos 2010-03-15 pasiūlymas
(diferencijuoti kainą) dėl Energetikos įstatymo 28 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1039 įteiktas Seimo
Atominės Energetikos komisijos posėdyje, dalyvaujant Energetikos
ministrui A. Sekmokui. Jei vyksta ne kvailinimo politika, tai kaip suprasti 2010-03-23
Energetikos viceministro H. Bernatavičiaus atsakymą Seimo nariui V.
Mazuroniui, kad jam nėra aišku apie kokius sodininkų siūlymus
dėl elektros energijos kainos diferencijavimo eina kalba!
Juridinės ekvilibristikos viršūnė pasiekta
šio rašto 4 punkte, Energetikos viceministrui H. Bernatavičiui
įrodinėjant, kad jam civilinis kodeksas draudžia versti RST ir VST
valdybų pirmininką H. Bernatavičių t. y. save patį
įpareigoti pareikalauti, kad jo UAB direktoriai sudarinėtų su
sodų bendrijomis sutartis dėl tinklų pardavimo, jei jie to
nenori!
Sodininkų klausimai, kodėl keletą metų
energetikų stalčiuose guli apie 360 sodininkų bendrijų
sutvarkyti visi dokumentai dėl išpirkimo, kas kainavo ne vieną
milijoną litų, o dabar reikia vėl naujai teikti, tėra
šauksmas tyruose. Kas gali užtikrinti, kad ir šios pakartotinos paraiškos
neguls tuščiai į stalčius? Į mūsų klausimą,
kokios priežastys šiandien trukdo tęsti tinklų išpirkimą pagal
senas paraiškas, tame pačiame rašte viceministras H. Bernatavičius
atsako, kadangi pareiškėjas neišvardija jų visų
konkrečių pavadinimų, tai “galima paminėti, kad jos gali
būti įvairios”…..
Sunku pasakyti, kodėl Energetikos
ministerija nenori suprasti, kad sąžiningai diferencijavus elektros
energijos kainą, atsirastų galimybė lokaliuosius tinklus
vertinti realia kaina. Norintiems juos parduoti būtų be problemų
tinkamai atsilyginta bet kurio pirkėjo, o norintiems juos patiems
eksploatuoti, susidarytų galimybė be problemų tinkamai prižiūrėti
ir renovuoti savo turtą už eliminuotą kainos dalį. Valstybei
nebereikėtų ieškoti šimtų milijonų “išpirktų”
tinklų racionaliai ar neracionaliai deklaruojamai būtinybei juos
skubiai renovuoti.
Labai bijau, kad jei sėkmingai baigsis ši
energetikų afera, galima susilaukti analogiško tęsinio iš Aplinkos
ministerijos, siekiant renovuoti visus daugiabučius namus. Kodėl
negalima po vieną litą išpirkinėti daugiabučius namus, o po
to atsirastų pretekstas ieškoti ir rasti biudžete lėšų taip
eskaluojamai jų renovacijai. Nenorės sutikti? Tereikia teisės
aktais įteisinti mokesčių rinkimą iš daugiabučių
savininkų už jų turto eksploatacijos išlaidas ir renovaciją,
paliekant prievolę šiuos darbus jiems patiems vykdyti visuomeniniais pagrindais
kaip sodininkams ir patys atbėgs siūlydami paimti jų butus už
vieną litą.
Ar
reikės Konstitucinio Teismo išaiškinimo?
Penki atsakymai per metus gauti iš Valstybinės
Kainų ir Energetikos Kontrolės komisijos. Visuose paaiškinimai
skirtingi. Paskutiniame 2010-03-07 rašte Nr. R2-537 (beje LSD gautame tik
2010-04-12) labai įdomus vienas sakinys, “Komisijos nuomone, šiuo metu
galiojantis elektros energijos visuomeninio tiekimo kainos diferencijavimas,
nustatytas vadovaujantis Metodikoje įtvirtintais principais, yra pagrįstas
ir teisingai atspindi elektros energijos visuomeninio tiekimo kainą pagal
teikiamas paslaugas visoms buitinių vartotojų grupėms,
tačiau norime informuoti, kad Komisija ateityje planuoja
peržiūrėti esamus ir patvirtinti naujus elektros energijos kainos
diferencijavimo principus, kurie galėtų išspręsti ir
Jūsų keliamas problemas”. To pačio sakinio pradžioje teigiama,
kad viskas pagrįsta ir teisinga o pabaigoje pasirodo, kad mūsų
keliama problema egzistuoja ir ją planuojama kažkada ateityje
spręsti. Nors, atsakant į mūsų klausimą dėl
kainos diferencijavimo žemos įtampos tinkle buitiniams vartotojams, šiame
sakinyje teigiama, kad kainos diferencijavimas yra ir jis teisingas, tame
pačiame rašte kitame sakinyje teigiama: kad “Elektros energijos
persiuntimo, tuo pačiu ir visuomeninio tiekimo kaina priklauso tik nuo
įtampos, prie kurios yra pajungti vartotojo įrenginiai ir iš kurios
vartotojas gauna elektros energiją”. Vadinasi, jokio kainos
diferencijavimo žemos įtampos tinklų abonentams lyg tai ir nėra.
Atidžiai perskaičius
galiojančią metodiką, paaiškėtų, kad taip galima
teigti tik vadovaujantis išimtu iš konteksto atskiru sakiniu ar jo dalimi.
Pagrindinė bėda mūsų valstybėje yra ta, kad dažnai
institucijos ar jų atstovai, kol Konstitucinis Teismas plačiai neišaiškina
kas parašyta teisės akte, leidžia sau laisvai traktuoti nuostatą
taip, kaip jam patogu. Po to kaltų nėra, nuostoliai
apskaičiuotiems negražinami, nes teismo išaiškinimai atbuline tvarka
atseit negalioja. Irgi keista praktika. Pagal civilinį kodeksą
turėtų negalioti tik nutartys, bet ne išaiškinimai “nesupratusiems”
valdininkams.
Matomai,atsakymo, kur dingo per
dešimtmečius iš mūsų surinkti milijonai žemos įtampos
tinklų amortizacinių atskaitymų, ir net kainoje
įskaičiuota pelno dalis 0,61 ct. kiekvienoje kilovatvalandėje,
be teismų pagalbos negausime.
Faktoriai
apie kuriuos bandoma nutylėti
Nuo naujųjų nebėra Ignalinos
atominės elektrinės. Prasidėjo elektros energijos rinkos veikla.
Pasipylė Rusijoje pirktos elektros energijos pasiūla. Deja, naujai
pradėjusios funkcionuoti elektros energijos biržos ir kainodaros
pagrindų nuostatos, buitiniam vartotojui yra labai nepalankios,
greičiau nuostolingos. Didieji vartotojai per nepriklausomus tiekėjus
visada pirks pigesnę elektros energiją o likusią dalį
pirktos brangesnės ir pačios brangiausios pagamintos Lietuvos
elektrinėse, teks naudoti silpniausiam rinkos dalyviui- buitiniam
vartotojui.
Neatsitiktinai prisiminė monopolistas
sodų bendrijas. Nepriklausomi tiekėjai ėmė ieškoti
lokaliųjų tinklų vartotojų, kurie galėtų pirkti
didesnius kiekius energijos. Atsirado norinčių pirkti ir valdyti
lokaliuosius tinklus, bet vėl tas nelemtas stabdys - ydinga kainos taikymo
politika. Aiškėja, kodėl bet kokiomis priemonėmis neleidžiama
diferencijuoti mūsų kainos. Jei šiandien būtų
sąžiningai diferencijuojama elektros energijos kaina pagal faktiškai
teikiamas paslaugas, mūsų lokalieji tinklai būtų staigiai,
mums palankomis kainomis, supirkti ir prasidėtų realus rinkos
liberalizavimas, ko reikalauja Europos sąjungos direktyvos.
Susidarytų galimybė nepriklausomam verslui, valdančiam
lokaliuosius elektros tinklus, gretimiems kaimų ir miestelių
gyventojams siūlant mažesnę kainą plėstis ir augti. Tai
beje vienintelis kelias leidžiantis tikėtis, kad konkurencija tarp
tiekėjų pristabdys nežabotą monopolijos kainos didinimą,
ką turime šiandien.
Nuo naujųjų metų Lietuvoje
pradėjo veikti elektros energijos birža. Ryšium su tuo priėmus naujas
elektros energetikos įstatymo pataisas, atsirado realūs nepriklausomi
elektros energijos tiekėjai, kiekvienas buitinis vartotojas turi
teisę laisvai ir neatlygintinai pasirinkti kitą tiekėją,
vienašališkai neatlygintinai nutraukti sutartis, jei keičiamos sutarčių
sąlygos ir jos buitiniam vartotojui nepriimtinos. Nustatyta apsauga
buitiniam vartotojui - visuomeninis tiekėjas, mūsų atveju RST ir
VST, privalo užtikrinti elektros energijos tiekimą jam išduotoje
licencijoje nustatytoje teritorijoje esantiems vartotojams tuo atveju, kai
jų esamas nepriklausomas tiekėjas nevykdo savo įsipareigojimo
tiekti elektros energiją ir jie negali pasirinkti kito nepriklausomo
tiekėjo. Ir t. t.. Deja, jokios laidos eteryje, jokio elementaraus
supažindinančio ar komentuojančio straipsnio spaudoje,
padedančio susiorientuoti eiliniam vartotojui apie tokių svarbių
pasikeitimų esmę, nėra. Kam tai naudinga?
Dar blogiau. “Lietuvos žiniose” 2010-04-26
Energetikos ministro patarėjas viešiesiems ryšiams K. Jauniškis
gąsdina vartotojus. “Esą viena daugiabučio namo bendrija valdo
savo elektros tinklus (jis tikriausiai neatkreipė dėmesio, kad visos
daugiabučių namų bendrijos valdo savo elektros tinklus, ir ne
tik juos, bet ir visus vamzdynus). Jos senbuviai iš naujakurių reikalauja
sumokėti keliolika tūkstančių litų siekiantį
infrastruktūros mokestį. Tie žmonės sėdi be elektros jau
keletą metų”. Ir t. t.. Gerb. Jauniški, jei tai ne elementarus melas,
parodykite mums tą namą. Kažkodėl neteko girdėti apie
tokį atvejį, bet apie VST ir RST atjungtus sodininkus ir
prievartaujamus iš jų milijonus už jūsų vadinamą
infrastruktūros mokestį pastoviai rodo Kakadų telešou ir rašo
visi laikraščiai. O kiek šiandien bylų dėl atjungtų sodininkų
teismuose, nors nei vienas verslininkas dar nei vieno sodo tinklo nenupirko.
Verslininkai, neturėdami monopolio, atjunginėdami arba ribodami
galią mokiems vartotojams taip kaip daro šiandien VST, paprasčiausiai
bankrutuos. Elementari verslo vadyba sako, kad biznis įmanomas tik skatinant
suvartojimą.
šiandiena mes už elektros energiją mokame
brangiausiai Europoje tik dėl to, kad valstybė elektros tinklus valdo
monopolizuoto UAB principu, kuris atiduotas patikėjimo teise valdyti
grupei draugų, kaip sakydavo a. a. rašytojas V.Petkevičius. Turim
puikią pamoką, kokias pasekmes atneša nevaldoma monopolija. Sugalvojo
– atidavė veltui prekybininkams VST . Tiksliau ne veltui. Prekybininkai
VST vardu paėmė 540 milijonų paskolą, kurią po to
įkalkuliavo į elektros energijos kainą o mes turėjom apmokėti.
Praėjo pora metų ir vėl cirkas, reikia atsipirkti atgal
turtą iš vertelgų. Dar kartą sumokėjom mes vartotojai. Tik
šį kartą jau 680 milijonų. Jūs galvojat kad tai pabaiga?
Klystat. Kas šiandiena gali užtikrinti, kad gerb. Kubiliaus ar kita vyriausybė,
dėl sunkios finansinės padėties valstybėje, siekiant
išsaugoti lito stabilumą ar kaip įprasta sakyti siekiant laiku
mokėti pensijas, sekančiais metais sujungus VST ir RST neparduos
skirstymo tinklų švedams, Lenkams ar ofšorinei Rusijos kompanija? Bijau
kad mastančio tokio drąsuolio neatsiras.
Paslaptinga tyla gaubia Valstybės Audito
2008-08-31 ataskaitos Nr. VA-20-P2-20-2 dėl naujų vartotojų
prijungimo prie RST tinklų išvadų likimą. Išvados tikrai
įdomios. “Operatorius nepagristai iš naujų vartotojų reikalauja
projektuoti ir iš dalies finansuoti didesnio nei prašomas elektros
skirstomuosius tinklus”. “Naujieji RST vartotojai 2004-2007 metais operatoriui
sumokėjo 13,6 mln. lt. daugiau prijungimo mokesčio dėl to, kad
skaičiuojamoji projektų vertė buvo didesnė nei
faktinės įgyvendinimo išlaidos”. “Per 2004-2007 metus naujieji
vartotojai RST sumokėjo apie 30 proc. arba 19,1 mln. lt. faktinių
elektros tinklų plėtros išlaidų daugiau nei numato prijungimo
mokesčio skaičiavimo principas”. Ar po tokių išvadų galima
tvirtinti, kad valstybinės UAB valdo energetikos tinklus sąžiningai
ir skaidriai? Ar mąstantys skubės perduoti savo turtą šioms UAB
už simbolinį vieną litą?
Kodėl viešosios įstaigos valdymo
principo valdant energetikos įmones kratomasi kaip baisiausio maro?
Deklaracija
apie trečiojo paketo įgyvendinimo koncepciją
Ne be reikalo, po daugelio metų
išsisukinėjimų, apsižiūrėjus puolama skubiai perimti į
vienas rankas visus elektros tinklus. Vykdant 2009 m. liepos 13 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/72/EB arba kitaip vadinamą ES
trečiąjį energetikos paketą, ruošiamos Elektros Energetikos
įstatymo pataisos, kurios turės būti greitai priimtos Seime. šio
paketo nuostatos – tai teisinių priemonių visuma, kiekvienam Europos
sąjungos piliečiui užtikrinti galimybę pasinaudoti
konkurencingos energijos rinkos privalumais. šiuo paketu siekiama užtikrinti
vartotojams teikiamų elektros energijos paslaugų pasirinkimo
teisę, sąžiningą kainodarą, gamybos, persiuntimo elektros
tinklais ir vartojimo prioritetus, taip pat elektros energijos tiekimo
saugumą ir patikimumą. Vartotojų teisių apsaugos
efektyvumui didinti, naujos įstatymo pataisos turi įtvirtinti
nuostatas dėl universaliųjų paslaugų teikimo visiems
namų ūkio vartotojams, t. y. teisę gauti nustatytos kokybės
elektros energiją už pagristas, lengvai bei aiškiai palyginamas, skaidrias
ir nediskriminacines kainas. Naujos nuostatos turi užtikrinti realią
vartotojo galimybę laisvai pasirinkti naują tiekėją,
įskaitant kitoje valstybėje narėje įregistruotą
tiekėją, ir nuostatas, užtikrinančias tokio elektros
tiekėjo pakeitimo įgyvendinimą per 3 savaites.
Stulbina šiandien, kai atsakingi Energetikos
ministerijos vadovai gąsdina sodininkus, kad jei parduosite ar išnuomosite
savo elektros tinklus ne monopolininkams RST ar VST už vieną litą,
bet nepriklausomiems tiekėjams, kad ir už realią vertę, tai jums
jie kels neribotai kainas arba atjunginės kada ir kaip jiems patinka. Nori
ar nenori šitie ponai, bet nauji nepriklausomi tiekėjai ir tinklų
valdytojai atsiras. žinoma apsunkinti ir nutolinti jų atėjimą
galima, bet ar tai suderinama su viena iš svarbiausių ministerijos
pareigų ginti vartotoją ir deklaruojamos liberalios politikos
įgyvendinimą?
žinoma, dabar labai tinkamas laikas perimti
visus tinklus į vienos draugų grupės rankas. šioje situacijoje
pritaikyta vieno lito technologija, tiesiog geniali idėja. Kaip ir kada
pyragas bus išsidalintas, čia jau kitas klausimas. Gaila, bet
Vyriausybė ne popieriuje o gyvenime rašo disertaciją, kaip reikia
deklaruojant rinkos liberalizaciją, vykdyti jos monopolizaciją.
Kainos
problema?
šiandien tikrai tai neišsprendžiama problema. Bet ji
neišsprendžiama nes monopolistas tiek galingas, kad pasitvirtina palankias
metodikas ir jo faktinių sąnaudų tikslingumo, net ir labai
norint, nėra su kuo palyginti. Kad ateityje niekas negalėtų
keistis, bet kokia kaina siekiama išlaikyti monopolį, neįsileisti
naujų operatorių, rinkos liberalizaciją paliekant
deklaracijų lygmenyje. Kokiu tikslu ruošiamos ir stumiamos Elektros
Energetikos įstatymo pataisos naikinančios visuomeninės elektros
energijos kainos viršutinės ribos valstybinį reguliavimą,
tikriausiai aiškinti nėra prasmės. Kaip po to suprasti valstybininkų
šauksmą, kad atsiradę nauji operatoriai ir tiekėjai nežabotai
užkels vartotojams kainas? Kam tada naikinamas valstybinis viršutinės
ribos reguliavimas? Kad būtų patogu tik vienam monopoliniam UAB ar
vartotojo interesams?
Ar trijų reguliuojančių
energetikos sferą valstybinių institucijų dirbtinis sušlavimas
į vieną Infrastruktūrų reguliavimo tarnybą, apie
kurią plačiai aprašė “Valstiečių laikraštis” 2010-04-
14 ir “Verslo žinios” 2010-04-19 palengvins vartotojo dalią, padės
pristabdyti kainų augimą? Tikrai ne. Visoje toje, kažkodėl
paskubomis vykdomoje teisinės bazės ir reguliavimo
struktūrų maišalynėje, vartotojas eilinį kartą liks be
kelnių. Tuo tarpu, kalti tikriausiai liks kažkokie sodininkai ne tam
pardavę savo lokaliuosius tinklus arba tai, kad valstybė išpirkus
juos už vieną litą turės siaubingą vargą rasti šimtus
milijonų jų neatidėliotinam renovavimui.
Dažnai gąsdinama “Rubikono” palyginimu.
Tai irgi klasikinis pavyzdys kaip savivalda visą miesto ūkio
monopolį perduoda sau draugiškai grupei draugų valdyti ir nustekenti
vartotojus. Rubikono atveju rinkos liberalizacija net nekvepia. Jei vartotojo
interesus parduoda valstybė ar savivaldybė kvaila tikėtis ir
kalbėti apie sąžiningas kainas.
Ar būtų tokia ciniška galimybė
iš šimtų bendrijų prievartauti atiduoti šimtų milijonų
vertės turtą už vieną litą, jei rinka būtų
liberali ir joje būtų daugiau dalyvių? Tikrai ne.
Pamąstymai
Kiekvienas mąstantis sodininkas supranta, kad
logiškiausia visus tinklus parduoti valstybei, kuri gali optimaliausiai juos
valdyti ir tiekti elektros energiją, bent jau buitiniam vartotojui
pigiausiomis kainomis. Deja, aukščiau išdėstytos priežastys rodo, kad
mūsų valstybėje dar labai toli iki to laiko, kai galėsime
pasikliauti jos vykdoma politika. Vadinasi, būtina rūpintis ir kovoti
už savo turtą, jo valdymo būdą ir savo interesų gynimą
kol kas patiems.
Netgi senąsias Europos sąjungos
valstybes kankina šių problemų sprendimas, dėl ko ir
reikalaujama vieningai įdiegti trečiąjį energetikos
paketą. Tik gaila, kad mes jį taip iškreiptai pradedame diegti.
Senoliai mus teisingai mokė, kad užaugintą kreivą medį
ištiesinti labai sunku, bet argi dažnai kreipiamas dėmesys į
pamokymus?
Pabaigai netikėtas pastebėjimas.
2010-04-27 Vilniuje, RST surinkusi sodininkų bendrijų atstovus,
prašneko ne apie vieną litą, bet apie vertinimo komisiją,
tinklų vertę…. Ką tai turėtų reikšti? Pragiedruliai,
nauji manevrai ar rimti ketinimai siekiant civilizuotai baigti spręsti
vieną iš Leo lt paliktų problemų? Ateitis parodys.
Liūdna, bet VST fronte kol kas nieko
naujo.
Lietuvos
Sodininkų Draugijos
Kauno
susivienijimo “Sodai” pirmininkas
Romualdas
šeštakauskas
|