Prichvatizacija
už vieną litą sėkmingai klęsti arba kas
valdo mūsų valstybininkus, negalinčius atsisakyti turto
prichvatizavimo
( “Laisvas Laikraštis“ Nr.40 2011-11-06 )
Premjerui
Andriui Kubiliui.
(iš
sodininkų kreipimosi į premjerą 2010 sausio 16 d. )
Dešimt
metų vyksta lokaliųjų elektros tinklų išpirkimo
cirkas. Elektros energijos kaina nediferencijuojama sodininkams, kadangi
jų tinklus pastoviai žadama artimiausiu laiku išpirkti.
Kreipiamės į Jus kaip fiziko išsilavinimą turintį
Premjerą ir Seime geriausiai suvokiantį energetikos ūkio
specifiką. Jūs gerai suprantate, kad pusantro tūkstančio
lokaliųjų žemos įtampos elektros tinklų eksploatacijai
reikalingos didelės lėšos, kurias neteisėtai pasisavina
energetikai. Esant daugiametei dviprasmiškai situacijai ir
lėšų stygiui, tinkamos tinklų priežiūros
tikėtis neįmanoma, kas energetikoje yra neleistina.
Siekiant užglaistyti
diskriminaciją , tiksliau viešą apvogimo įteisinimą,
vykdoma kvailinimo ir supriešinimo politika pastoviai šaukiant, kad,
išpirkus sodininkų tinklus, reiks kelti elektros energijos kainas
šių tinklų renovavimui. Labai prašome Jūsų
kvalifikuotai visiems išaiškinti, kad sodininkai teikiamomis pataisomis
neprašo išpirkti savo tinklų. Prašo tik vieno, kad
kiekvienas sąžiningai susimokėtų už jam suteiktas
paslaugas. Daugelį metų “de facto” sodininkai mokėjo
ir moka už jiems nesuteikiamas paslaugas t.y. žemos įtampos
tinklų eksploataciją ir jų administravimą po 9,1
ct/kWh.(2009 m. antro pusmečio duomenimis). Jei dabar šaukiama, kad
atstačius teisingumą ir sodininkus atleidus nuo šio
mokesčio, likusiems reikės kelti elektros energijos kainas, tai
akivaizdžiai pripažįstama, kad sodininkų sąskaita
vyksta kryžminis subsidijavimas kitų buitinių vartotojų.
Kryžminį subsidijavimą ir diskriminaciją griežtai
draudžia Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva 2003/54/EB ir Direktyva
2009/72/EB. Ar būtina mums juokinti pasaulį šaukiant, kad
kreipsimės į Strasbūro teismą ieškoti teisybės?
Seimo rytiniame plenariniame posėdyje
2009-12-22, kai buvo nubalsuota už Roko Žilinsko pateiktą
įstatymo 16 straipsnio 2 dalies pataisą dėl kainos
diferencijavimo sodininkams, viskas lengvai išsisprendė. Gerb.
Premjere, ar buvo verta dėl šios palankios sodininkams pataisos
vakariniame plenariniame posėdyje blokuoti viso 16 straipsnio
priėmimą? Toks sprendimas iškraipė dabar priimto
įstatymo visą bloką kainų reguliavimo straipsnių.
Jūsų išdėstyti seimo
plenariniame posėdyje motyvai nei konkretūs, nei pagristi: “Ar priimsim, ar nepriimsim, mes
galim pasirinkti vieną ar kitą variantą, bet sutarkime, kad iki
liepos 1 d. mes tą sodų problemą vienaip ar kitaip
išsprendžiam. Arba dabar priimam pataisą, arba galbūt
nelabai žinodami, ar jinai yra tinkamai suredaguota, neskubam priimti, bet
įsipareigojam, priimam protokolinį sprendimą, ir Vyriausybė
įsipareigoja kartu su Ekonomikos komitetu parengti ramia, šalta galva
reikalingas pataisas, kad būtų išspręstos sodų
problemos. Tai aš siūlau. Bet jeigu sutariam, kad nuo liepos 1 d.
tą sprendimą įgyvendinsime, tai ir sutarkime, kad nuo liepos 1
d. bus įgyvendintos tokios taisyklės, kurios išspręs
tą sodų problemą. Galime dabar priimti tokią pataisą,
bet ji bus įsigyvendinama nuo liepos 1 d., jeigu ji bus bloga, mes ją
turėsime taisyti, arba galime priimti protokolinį sprendimą su
pavedimu Vyriausybei ir Ekonomikos komitetui artimiausioje sesijoje pateikti
pataisą dėl sodų, ją atskirai apsvarstyti ir
išspręsti. (premjero
kalba seimo plenariniame posėdyje netaisyta)”.
Lokaliųjų elektros tinklų problemos
tęsiasi dešimtmetį ir tęsis dar daug metų, kol nebus
teisingai diferencijuojama kaina! Kokiu
tikslu Jūs torpedavote Seime Roko Žilinsko 16 straipsnio2 dalies
įstatymo pataisą, už kurią nubalsavo 59- už,
3-prieš ir 47-susilaikė mums lieka paslaptis.
Žadėtos
pataisos svarstymas Seimo Ekonomikos komitete
(posėdis 2010 m. spalio 20 d. Nr.
108-P-35)
Svarstymui Lietuvos Sodininkų
Draugija nebe pirmą kartą Energetikos įstatymo 28 straipsnio 1
dalį papildyti sekančiomis nuostatomis: “Energetikos įmonės iš vartotojų
(juridinių ir fizinių asmenų) lėšomis iki šio
įstatymo įsigaliojimo įrengtų bendrai naudojamų
energetikos objektų, skirtų energijai perduoti ir (ar) skirstyti
savininkai, privalo tartis dėl energetikos įmonės (operatoriaus)
siūlomų išpirkimo sąlygų ir terminų. Lokaliojo
tinklo savininkas, atsisakius pardavimo sandorių dėl
siūlomų nepriimtinų sąlygų juos toliau eksploatuoja
teisės aktų nustatyta tvarka, o operatorius iš visuomeninės
energijos kainos tarifo eliminuoja skirstymo paslaugos šiais tinklais
kainos sudedamąją, kuri paliekama naudoti pagal paskirtį
tinklų eksploatacijos ir renovacijos užtikrinimui vartotojui.” “Energetikos
objektai parduodami energetiko įmonei už kainą, nustatomą
sutarties šalių susitarimu atsižvelgiant į
nepriklausomų vertintojų nustatytą bendrai naudojamų
energetikos objektų realią vertę išpirkimo metu”.
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas pasiūlė pritarti teikiamoms pataisoms motyvuodamas, kad
analogiška nuostata dėl telekomunikacijų tinklų išpirkimo
buvo įtvirtinta Telekomunikacijų įstatymo 16 straipsnio 9
dalyje. Pastarojoje dalyje buvo nustatyta, kad akcinė bendrovė
“Lietuvos telekomas” išperka telekomunikacijų tinklus,
įrengtus vartotojų lėšomis, Vyriausybės nustatyta
tvarka. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas , vertindamas minėtos
nuostatos atitiktį Konstitucijai, 1999 m. spalio 6 d. nutarime
pažymėjo, kad “šia norma “Lietuvos telekomas”
įpareigojamas atsiskaityti už vartotojų lėšomis
įrengtus ir jo eksploatuojamus telekomunikacijų tinklus”. Be
to, nutarime konstatuota, jog “akcinei bendrovei “Lietuvos
telekomas” atsiranda konkreti prievolė atsiskaityti, jeigu
atitinkamų telekomunikacijų tinklų savininkai
išreiškia valią perleisti juos šios bendrovės
nuosavybėn. Skandinavų monopolistas buvo ne toks
įžūlus kaip nacionalinis energetikos monopolistas. Jis
neįsivaizdavo kaip galima nevykdyti Konstitucinio Teismo nutarimų.
Telekomunikacijų tinklai įrengti už vartotojų
lėšas buvo per metus išpirkti ir užmiršti.
Energetikos viceministras A. Darulis
2010-10-20 d. posėdyje ramiai paiškino , kad patvirtinus
sodininkų teikiamą pataisą atsirastų precedentas, nes tai
aktualu ne tik sodininkams. Jis konstatavo Lietuvos Vyriausybės ir
Energetikos ministerijos poziciją, kad Įstatymo projekte siūlomi
pakeitimai nėra tinkama priemonė Įstatymo projekte lydimuose
dokumentuose nurodytai problemai spręsti !? Vadinasi, tiek
Vyriausybės tiek Energetikos ministerijos nuomone atlygio už
sodininkų parduodamus elektros tinklus klausimai ir toliau turi būti
sprendžiami ne Įstatymais, o poįstatyminiais aktais,
leidžiamais ministerijos ar kitų institucijų. Sodininkų
atstovo pasisakymas buvo nutrauktas, matomai dėl laiko stokos. Komiteto
nariui J. Razmai pasiūlius nebegaišinti laiko , nutraukti
svarstymą, balsuoti ir atmesti siūlomas pataisas, verdiktas buvo
žaibiškai priimtas – atmesti. Prieš, gindami vartotojus, balsavo
tik K. Daukšys ir J. Veselka. Kiti D. Budrys, V. Bacevičius, A.
Endzinas, K. Kuzminskas, J. Razma, R. Sinkevičius, V. Valkiūnas, B.
Vėsaitė sąžiningai įvykdė pareigą ginti savo
maitintojus - energetikos monopolistus.
Sodininkams belieka padėkoti
Premjerui už 2009 gruodžio 22 duoto pažado spręsti elektros
energijos kainos diferencijavimą sodininkų bendrijoms iki 2010 liepos
1d. įvykdymą, t.y. sprendimą nusispjauti į vartotojų
teisių gynimą.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo 2010 m. rugsėjo 29 d.
NUTARIMAS
Atsitiktinai taip jau sutapo, kad dėl
šių klausimų išaiškinimo 2008 m. lapkričio 6 d.
į Konstitucinį Teismą kreipėsi senosios kadencijos 35 Seimo
nariai. Pareiškėjų prašyme vienas iš klausimų, ar
Elektros Energetikos įstatymas inter
alia neprieštarauja Konstitucijos 46 straipsnio 4, 5 dalims,
konstituciniam valstybės principui ta apimtimi, kuria, pasak jo,
prijungiant vartotojo įrenginius prie skirstomųjų tinklų
nėra nustatyta prievolė atsiskaityti su vartotojais,
išreiškusiais valią perleisti jų lėšomis
įrengtus infrastruktūros objektus juos eksploatuojančio
monopolininko nuosavybėn, t. y.energetikos įmonės
nuosavybėn. Matomai tokia buvo dangaus valia, kad šis
išaiškinimas gimė sodininkams tinkamiausiu momentu, t. y.
prieš lemtingąjį Seimo Ekonomikos komiteto posėdį.
Verta pacituoti keletą Konstitucinio Teismo šiame nutarime
išdėstytų išaiškinimų.
IV dalies 2.2 punktas …”Šiame kontekste
pažymėtina, kad, kaip ne kartą yra konstatavęs
Konstitucinis Teismas, ūkinės veiklos laisvė nėra
absoliuti; asmens ūkinė laisvė gali būti ribojama, kai yra
būtina ginti vartotojų interesus, saugoti sąžiningą
konkurenciją, kitas Konstitucijoje įtvirtintas vertybes, tačiau,
kaip ne kartą konstatuota Konstitucinio Teismo aktuose, tai turi būti
daroma įstatymu, o ne poįstatyminiu teisės aktu”.
IV dalies 2.5 punktas…”interesų apsaugos
užtikrinimo imperatyvas suponuoja ir tai, kad įstatymų
leidėjas turi nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kad
būtų sudarytos prielaidos kiekvienam vartotojui gauti elektros
energiją nediskriminacinėmis sąlygomis, visiems vartotojams
elektros energija būtų tiekiama saugiai ir patikimai; kainų
ribų nustatymas yra vienas iš būdų ginti vartotojų
interesus, tai inter alia taikytina
ir elektros energijos vartotojų teisių, interesų apsaugos ir
gynimo srityje; įstatymų leidėjas turi pareigą
įstatymu apibrėžti elektros energijos kainų ribų
nustatymo kriterijus( Konstitucinio Teismo 2009 m. kovo 2 d. nutarimas).
IV dalies 4 punktas ….”Konstitucinis teisės principas
yra susijęs su konstituciniu valdžių padalijimo principu, inter alia įtvirtintu
Konstitucijos 5 straipsnio 2 dalyje, todėl Seimas neturi teisės
pavesti Vyriausybei ar kuriai nors kitai institucijai įgyvendinti jo
konstitucinę kompetenciją (konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d.,
2009 m. kovo 2 d. nutarimai).
Šiame Konstitucinio Teismo nutarime
aiškiai pasakyta, kad Lietuvos Respublikos Elektros Energetikos
įstatymo kai kurios nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 46 straipsnio 3,5 dalims, konstituciniam teisės
valstybės principui. Eilinį kartą išaiškinta, kad už
perkamus objektus turi būti tinkamai ir objektyviai atsilyginta pagal
Turto ir Verslo Vertinimo įstatymo nuostatas. Kiek kartų bandėm
atkreipti Vyriausybės, Energetikos ministerijos, VKEKK dėmesį,
kad nesilaikoma ne tik Konstitucijos nuostatų, bet ir Europos Parlamento
ir Tarybos 93/13/EEK, 2003/54/EB, 2009/72/EB direktyvų nuostatų,
įpareigojančių valstybę ginti savo vartotojų teises.
Deja, drąsiai galima konstatuoti, kad 2010 m. spalio 20 d. Seimo
Ekonomikos komitete buvo į visą tai J. Razmos pasiūlymu, kaip
sakoma liaudiškai, nusišluostytos kojos kaip į skudurą.
Lietuvos
Aukščiausio Teismo išaiškinimai dėl teisinio
reguliavimo ginant vartotojų teises teismų praktikoje.
LAT( toliau Lietuvos
Aukščiausias Teismas) 2002-10-7 nutartis civilinėje byloje
Nr.3K-3-1137/2002 “Kai abejojama
dėl sutarties sąlygų, jos aiškinamos tas sąlygas
pasiūliusios šalies nenaudai ir jas priėmusios šalies
naudai, be to visais atvejais sutarties sąlygos turi būti
aiškinamos vartotojų naudai ir sutartį prisijungimo būdu
sudariusios šalies naudai”.
LAT 2008-10-28 nutartis
civilinėje byloje Nr. 3K-3-536/2008 “Lietuvos Aukščiausias Teismas konstatuoja, kad
vartotojų gynimas yra prioritetinė valstybės ekonominės ir
socialinės politikos dalis, konstitucinis valstybės ūkio
tvarkymo principas; su vartotojų teisių apsauga susijusiuose
ginčuose neretai peržengiamos privačių santykių ribos,
vartotojų teisių gynimas vertintinas kaip viešasis interesas,
svarbus ne tik pačiam vartotojui, bet ir dideliai visuomenės daliai”.
LAT 2008-12-1 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-579/2008
“Kai vartotojas yra fizinis asmuo
ir prekes ar paslaugas vartoja asmeniniais, šeimos, namų ūkio
poreikiams tenkinti, jo teisės ir teisėti interesai ginami kaip
silpnesniosios sutarties šalies”. “CK 6.383 straipsnio 4
dalyje nustatyta, kad kai energijos pirkimo-pardavimo sutartis yra vartojimo
sutartis t.y. abonentas yra fizinis asmuo, kuris energiją perka
asmeniniams, savo šeimos ar namų ūkio poreikiams, energijos
pirkimo- pardavimo sutarčiai mutatis
mutandis taikoma šio kodekso 6.188 straipsnis ir kiti šio
kodekso straipsniai, nustatantys vartojimo pirkimo- pardavimo
sutarčių ypatumus. Taigi tik tuo atveju, kai energijos pirkimo-
pardavimo sutarties šalis – abonentas yra fizinis asmuo, kuris
energiją perka savo šeimos ar namų ūkio poreikiams, jis yra
vartotojas vartotojų teisės prasme ir turi gauti įstatyminę
vartotojo, kaip silpnesniosios sutarties šalies, teisių
apsaugą”.
Energetikos ministerija, VKEKK (kainų
komisija) sodininkų bendrijoms netaiko visų nuolaidų ir
lengvatų kaip eiliniam buitiniam vartotojui, motyvuodami, kad sodininkai
tėra subabonentai, o sutartys sudarytos su juridiniu asmeniu t. y.
bendrija. Tuo tarpu LAT aiškiai konstatuoja; “Vartotoju yra pripažįstamas bendrijos narys, kaip
faktinis prekės ar paslaugos pirkėjas” 2008-02-29
nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-211/2008 ir dar trijose bylose.
Šiose bylose LAT kantriai ir pastoviai aiškina teisinį
nihilizmą vykdantiems klerkams; “Sodininkų
bendrijų narys yra jam priklausančiuose pastatuose jo
lėšomis įrengtų elektros apskaitos prietaisų ir
įrenginių savininkas ir sodininkų bendrijai
priklausančių elektros tinklų ir įrenginių
bendraturtis. Jis nėra bendrijos subabonentas.” Gyvenamų
namų bendrijų gyventojai kažkodėl laikomi buitiniais
vartotojais o sodininkų bendrijų gyventojai kol kas laikomi
čigonų taboro subabonentai….
Būtų galima tokius
išrašus ir paaiškinimus tęsti iki begalybės, bet ar
yra prasmė jei “valstybininkai” to neįstengia suprasti.
Bijau , kad yra kita priežastis – nenori suprasti, kadangi klestint
nebaudžiamumui tai labai naudinga ir pelninga…
.Mums pastoviai teigiama, kad mes
nesuprantame teisės aktų. Tik dėl šios priežasties
šiame straipsnyje pateikta tiek daug citatų iš teismo
nutarčių, kad įrodyti jog ir teismai kitaip supranta valdininkų
mums brukamus išvedžiojimus. Norėtųsi atkreipti
skaitytojų dėmesį, kad vieną tikslą valstybininkai
tikrai pasiekė. Visuomenėje jau susiformavo nuomonė, kad į
teismus kreiptis neverta, nes ten nieko nelaimėsi. Šią
nuostatą reiktų patikslinti – neverta vargti teismuose dėl
to, kad net ir laimėjus bylą, į teismų nutartis
dažniausiai nusispjaunama, jos nevykdomos ir todėl visuomenėje
kyla neviltis. Blogai, kad mūsų teismai priima daug
“keistų”sprendimų, bet daug didesnė tragedija, kai
net iš logiškų ir racionalių teismų sprendimų yra
tyčiojamasi ir net nesiruošiama juos vykdyti.
Ponas profesorius E. Kūris spalio 28 per
televiziją metė sparnuotą frazę: “Jei po
Konstitucinio Teismo išaiškinimo, kad Saharukas ir Karalius grubiai
pažeidė konstituciją, Seimas nebalsuos už jų
pašalinimą iš seimo, tai reikš, kad mūsų
valstybė yra tokiame dugne, iš kurio neaišku kaip
išsikapstyti”. Ponui profesoriui sukėlė baisų
siaubą, kad Seimo narys Karalius nedalyvavo balsavime Seime, bet
savaitėlę Tailande “tratino” Tailando gražuoles.
Norėtųsi paklausti profesorių, o kokiame dugne randasi
mūsų valstybė, jei Seimo nariai masiškai balsuoja už
įstatymus, grubiai pažeidžiančius Konstitucijos
garantuojamas piliečių teises, be atsakomybės
leidžiančius šimtais milijonų grobstyti valstybės
turtą ir biudžetą, ar tiesiog masiškai apvoginėti
vartotojus. Kas ir iš ko, gerb. Profesoriau turėtų pareikalauti
atsakomybės, kodėl nevykdomos aukščiau išvardintos
teismų nutartys ir išaiškinimai? Kodėl iš kanapių
išlendama, tik tada, kai kažkam atsiranda reikalas ką nors
išmesti iš Seimo ar Prezidentūros?
Viešas kreipimasis į Respublikos
Prezidentę
Kauno susivienijimo
“Sodai” 2010 m. balandžio 10 d. organizuotoje sodų
bendrijų pirmininkų konferencijoje, priimtas nutarimas kreiptis
į Respublikos Prezidentę, kaip konstitucijos vykdymo garantą,
dėl sodininkų permokamos elektros energijos kainos ir jos
diferencijavimo, siekiant apginti vartotojams Konstitucijos ir Civilinio Kodekso
garantuojamas teises. Kreipimasis įteiktas Jūsų kanceliarijai
2010-04-14 su 130 konferencijos dalyvių parašų.
Gavome Jūsų vyriausio
patarėjo N. Udrėno atsakymą Nr.(1D-1787)-2D-3189, kuris mus
labai nustebino. Jis mus informavo, kad kreipėsi į atsakingą
instituciją – Energetikos ministeriją, kurios paprašė
informuoti ne apie mūsų keliamą klausimą dėl taikomos
nesąžiningos elektros energijos kainos, bet apie sodininkų
bendrijų elektros tinklų išpirkimą ir jų plėtros
galimybes. Energetikos ministerijos atsakymas atitiko paklausimo formuluotę;
viceministras H. Bernatavičius atsakyme paaiškino apie kažkokius
mūsų nepagristus teiginius dėl privalomo bendrai naudojamų
elektros objektų pardavimą ir apie atsisakymą suteikti
išskirtines sąlygas elektros energetikos objektų techninei
saugai. Kaip sakoma vienas apie orą, kitas apie tvorą.
Drįsome pakartotinai kreiptis
į Prezidentės vyriausiąjį patarėją,
ekonominės ir socialinės politikos grupės vadovą p. N.
Udrėną su klausimu, ar toks atsakymas atitinka Prezidentės
metiniame pranešime deklaruojamas nuostatas: “Siekiu, kad pagarba
žmogui atsispindėtų sąžiningoje ir protingoje
socialinėje apsaugos sistemos reformoje…”. Buvome pakviesti
į prezidentūrą pokalbiui su p. N. Udrėno padėjėju
G. Miliausku. Antrasis p. V. Udrėno atsakymas atitiko pirmojo atsakymo dvasią.
“Malonu, kad 2010-09-16 susitikimo LR Prezidento kanceliarijoje metu su
Jūsų pateiktu siūlymu buvo detaliai susipažinta”.
“Manome, kad vientisa ir kokybiškai prižiūrima Lietuvos
elektros tinklų infrastruktūra geriausiai atitinka šalies gyventojų,
tame tarpe ir sodininkų, interesams. Todėl toliau seksime
sodininkų bendrijų elektros tinklų išpirkimo eigą ir
duotų Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos
įsipareigojimų vykdymą”.
Sunku pritarti tokioms mintims
žinant VEI viršininko nuomonę apie tai, kad sodininkų
bendrijų tinklai nėra tokios tragiškos būklės kaip
teigiama monopolistų; ar perskaičius paskutinius Valstybinės
Energetikos Inspekcijos straipsnius; “Dėl avarijų ir
sutrikimų elektros tinkluose” skirto Lietuvos elektros energetikos
asociacijos prezidentui, dėl nevykusios elektros tinklų valdymo
reformos ir avarijų nešančių milijoninius nuostolius,
“Dėl Utenos regiono Utenos skyriaus elektros tinklo
aptarnavimo” atkreipiančio AB RST vadovybės dėmesį
į tai, kad “atleidus dalį darbuotojų ir nepakankamai
skiriant lėšų elektros įrenginių remontui Rytų
skirstomųjų tinklų elektros tinklų eksploatavimas tapo
nesaugus ir nepatikimas”, “Dėl šilumos tiekimo
Ukmergės mieste ir regione” skirto VKEKK viršininkei
prašymo atlikti savo pareigas ir nevilkinti būtinų
sprendimų.. Tikėtina, kad p. V. Udrėno nuostatos greitai
pasitvirtins ir pasipils straipsniai atitinkantys patarėjo dėstomus
teiginius, kadangi po tokių ilgamečio specialisto VEI viršininko
V. Miškinio pasisakymų, staiga buvo paskelbtas konkursas jo vietai užimti.
Gal Prezidentūra apie tai nieko negirdėjo? O gal pritaria?
Norėdami geriau
susipažinti su valstybės energetikos ūkio valdymo bei vystymo
strategijos pagrindais, pabandykime internete žvilgterėti į VST
2009 metų balansą. Šiandieninė pasekmė, mokant Europoje
bene didžiausią kainą už kWh, kai buvo naudojama pigiausia
Ignalinos atominės elektrinės energija, pagal pateiktą 2009
metų VST balansą, nesukaupta jokio žadėto rezervo.
Priešingai, rezultatas 1,137 milijardo finansinių
įsiskolinimų, esant nuosavam kapitalui tik 1,506 milijardo litų
. Jei tikėti spauda, 680 mln. VST išpirkimo iš LEO LT našta
didžiaja dalimi guls ant VST klientų. Jokiuose dokumentuose nepavyko
aptikti, kad būtų planuojamos lėšos lokaliųjų
tinklų išpirkimui ar renovacijai. Ar tokia, p. N. Udrėno
įvardyta vientisa ir kokybiška Lietuvos elektros tinklų
infrastruktūros priežiūra, geriausiai atitinka sodininkų ir
kitų šalies gyventojų interesus, palikime spręsti
skaitytojui.
Prezidentūra, gal ir neturi
jėgos sutramdyti monopolininko, bet kodėl net nedrįstama bent
užsiminti apie tai, kad imti mokesti iš sodiečių už
nesuteikiamas paslaugas t.y. elektros energijos perdavimą ir
paskirstymą žemos įtampos tinklais yra nesąžininga (
beje tai sudaro iki 8,9 ct/kWh pagal VKEKK duomenis).
Gerb. LR Prezidente, mes beveik kasdien matome Jus
besilankančią Lietuvos regionuose, deklaruojančią apie
bekompromisinę kovą su korupcija ir kontrabanda, bet gaila, kad Jums
nebelieka laiko savo vykdomos politikos ir deklaracijų suderinti su
patarėjais ir padėjėjais, kurie deja pateikia savo, kiek skirtingą
nuomonę. Lapkričio 6 d. vėl vyks Kauno susivienijimo
“Sodai” sodininkų bendrijų pirmininkų konferencija.
Vargu, ar tokie Prezidentūros atsakymai tenkins susirinkusius? Ar p. N.
Udrėno pasirašyti raštai yra tikrai Jūsų deklaracijas
atitinkantys atsakymai? Ar po kurio laiko nesakysite kaip Jūsų
pirmtakas; “Ką aš dabar padarysiu, patarėjai pakišo
tą KGB generolą valstybiniam apdovanojimui…”?
Ar mes sodininkai klystame galvodami, kad jau ir Prezidentūra derina
savo atsakymų turinį su visagaliais energetikos baronais?
Matomai,
Vyriausybė ir Seimo dauguma, skaitydama tokius patarėjų
atsakymus, iki šiol negali suprasti Jūsų raginimo “Reikia
atsigręžti veidu į žmogų”.
Prichvatizacija už vieną litą
sėkmingai klęsti.
Truputis istorijos; Mažeikių Nafta tebuvo
metalo laužo krūva, todėl buvo veltui atiduota ir dar
primokėta šimtai milijonų, kad sutiko paimti
“investuotojas”. Lietuvos Kuras parduotas už 1lt. ir dar
valstybė padengė 50 mln. skolų. LEO LT formuojant, Kruonio
akumuliacinė tebuvo bandyta vertinti 1 simboliniu litu, Kauno HES irgi
siūlyta vertinti 1 litu. Ir t.t.
Bendra visų šių aferų schema
– įrodinėjama, kad tai nusidėvėjęs bevertis
turtas, po to už vieną litą nusavinamas ar parduodamas,
perkainuojamas ir už šimtus milijonų litų perparduodamas. Įdomiausia,
kad tokių projektų vykdymui pajungiamos ir sutartinai dirba visos
valstybinės institucijos. Kas tas arhitektas ir dirigentas, kuriam
besąlygiškai paklūsta Seimas, Vyriausybė, Prezidentūra
ir visos kitos valstybinės institucijos? Vieni teigia, kad kažkokie
oligarchai, kiti kad klanai, bet ar yra skirtumas?
Mūsų atveju, sodininkų bendrijos
pačios eksploatuoja žemos įtampos elektros tinklus , bet monopolistui
verčiamos mokėti kainą, į kurią įkalkuliuoti ir šių
tinklų eksploatacijos kaštai kaip ir visiems buitiniams vartotojams.
Dėl šios diskriminacijos vyksta karas jau dešimt metų.
Vyriausybė atsisako diferencijuoti kainą, siūlydama
išpirkti sodininkų elektros tinklus. Energetikos monopolistai aiškino,
kad šie tinklai netik neverti nei vieno lito, bet už juos
sodiečiai turi primokėti pusė milijardo litų, esą jie
yra neigiamos vertės. Sodininkams baigėsi kantrybė. Jie
pasiūlė šiuos tinklus pirkti verslininkams, kurie sutiko
mokėti nemažus pinigus.
Staiga
prabudo Energetikos ministerija ir iškėlė užduoti VST ir
RST skubiai supirkti sodininkų tinklus, kurie už šimtus
kilometrų veikiančių ir pelną nešančius elektros
tinklų deja siūlo tik po vieną litą….Ministro
nustatytose žaidimo taisyklėse numatyta, kad sodininkas (pelė)
dėl kainos turi teisę derėtis su monopolistu (katinu). Tik tos
derybos labai keistos. Monopolistas juokiasi, kam mokėti tau pinigus, jei
ir neišpirkus turi mokėti man pilną nediferencijuotą
kainą - nori parduoti, atiduok už vieną litą.
Norėdamas pagelbėti
“katinui gaudyti peles”, ministras į išpirkimo taisykles
įrašė nuostatą, kad jei “nesugebėsi
parduoti” energetikos įmonei savo turto, privalėsi sudaryti
bendrai naudojamo elektros energetikos objekto eksploatavimo sutartį su
teisės aktų nustatyta tvarka atestuota įmone. Savaime suprantama
veltui sutartys nesudarinėjamos. Teks antrą kartą mokėti
žemos įtampos tinklo eksploatacijos kaštus (kuriuos sumoki,
mokėdamas pilną kainą operatoriui). O gal gerb. Ministrui taip
liepė mus pagąsdinti energetikai, tikėdamiesi į
pagalbą pasitelkti VEI?
Kas galėtų paneigti, kad šis
procesas, vyriausybės vadinamas Europos Direktyvų vykdymas
liberalizuojant monopolinį energetikos ūkį ( dar kitaip
vadinamas „trečiuoju paketu“), tėra ekonominis vartotojų
žaginimas, pajungiant procesui beveik visas valstybės institucijas?
Vargu ar atsitiktinai, verslininkams pradėjus
siūlyti supirkti sodų bendrijų elektros tinklus už kiek
realesnę kainą, pasipylė gąsdinimai jų saugotis.
Atvirai, “Lietuvos Žiniose” 2010-04-26 Energetikos ministro
patarėjas viešiesiems ryšiams K. Jauniškis šiurpina:
“Viena daugiabučio namo bendrija valdo savo elektros tinklus. Jos
senbuviai iš naujakurių reikalauja sumokėti keliolika
tūkstančių litų siekiantį infrastruktūros
mokestį. Tie žmonės sėdi be elektros jau keletą
metų”. Koks nevykęs melas. Pirmiausiai patarėjui
reikėtų žinoti, kad Lietuvoje visos daugiabučių
namų bendrijos valdo savo vidaus tinklus. Antra, naujakuriai
automatiškai tampa šių tinklų bendraturčiais.
Trečia, Jauniškis iki šiol mums taip ir nenurodė nei vienos
tokios bendrijos. Ketvirta, mes Energetikos ministerijai nurodėme
daugybę keistų atvejų, kai taip elgiasi energetikos monopolijos.
Spaudoje džiūgaujantys pranešimai.
Jau išpirkta per 350 bendrijų tinklai. Pabandžius domėtis
Kauno zonoje, pavyko rasti tik dvi dešimtis bendrijų pirmininkų,
kurie pasirašė pardavimo sutartis. Iš jų tik penkiose
pilnai baigtas procesas t.y. perimta abonentinė vartotojų apskaita.
Žinoma, šie skaičiai gali būti labai netikslūs, nes
sutartyse esantys dviprasmiški konfidencialumo įsipareigojimai
paralyžuoja galimybę gauti tikslesnę informaciją.
Tačiau, esant Kauno zonoje per 160 sodininkų bendrijų, tai
verčia susimąstyti.
Ką daryti?
Daugelis
RST zonos sodininkų bendrijų tvirtina, kad jiems siūlomos net iki
keletos dešimčių tūkstančių litų
išperkamoji kaina. Net jei siūloma suma ir mažesnė nei
reali objekto kaina, derėtų tokią sutarti pasirašyti.
Mūsų valstybėje gauti realią kainą kol kas nerealu.
Tačiau parduoti bendrijos turtą už vieną litą, kaip
siūlo VST ir dar pasirašant pirmininkui sutartį, kurioje
įsipareigojama jos kofidencialų turinį laikyti paslaptyje, yra
ne tik nepagarba sau ir bendrijos nariams, bet ir nusikalstama veika. Bet kuri
moterėlė, lengvai laimės bylą prieš pirmininką,
nes Aukščiausiojo Teismo aiškiai išaiškinta, kad pagal
civilinį kodeksą ji yra parduodamo turto bendrasavininkė, ir jos
turto dalis negali būti parduodama slaptomis sutartimis.
Parduodant savo turtą
būtina atidžiai perskaityti pasirašomą sutartį, ar tai
būtų verslo atstovų pasiūlymas, ar VST – RST teikiama
sutartis. Pasirašytas sutartis visada reikės vykdyti. Norint
palankaus rezultato, derybų procesas visada ilgas ir sunkus. Prieš du
metus niekas netikėjo, kad nebeliks neigiamos elektros tinklų kainos.
Pasirašant sutartį, sodininkų bendrijų pirmininkams
rekomenduotina perskaityti Seimo nario R. Žilinsko
išsiuntinėtą visoms sodininkų bendrijoms teikiamų
sutarčių teisinį vertinimą ir Valstybinės Vartotojų
Teisių Apsaugos Tarnybos 2010-07-23 rašto Nr.4-5928 išvadas.
Išvadose diplomatiškai švelniai, bet aiškiai pasakyta;
„Atsižvelgiant į visa tai, kas išdėstyta
aukščiau, akcinės bendrovės VST sodininkų
bendrijų nariams siūloma pasirašyti sutartis turėtų
būti koreguojama, derinant jos nuostatas su Sodininkų Bendrijų
įstatymo, Energetikos įstatymo ir Aprašo nuostatomis“.
Pridėti nebėra ką, nebent tai, kad sutarties įgyvendininmo
terminai yra juridiškai aptakūs. Žinant, kad iki šiol VST
zonoje yra sodininkų bendrijų, kurių tinklai perduoti
energetikams dar 1968 metais, bet narių vartojamos elektros
energijos apskaitą, verčiamos vykdyti iki šiol pačios
bendrijos, derėtu gerai pamastyti.
Spaudoje šiandien spėliojama,
kas bus sujungtų elektros skirstomųjų tinklų t.y. naujojo
LEO pirkėjas. Visiškai nesvarbu kas jis bus, bet energetikų
žodiniai sutarčių nuostatų aiškinimai ir
užtikrinimai taps niekiniai.
Kada Energetikos
ministerija įvykdys VVTAT išvadose nurodytų trūkumų
koregavimą, ir, kada bus paskelbtos Seimo kontrolieriaus vykdomo tyrimo
išvados, yra laiko klausimas, bet tai nebegalios jau pasirašytoms
sutartims.
Energetikos ministro
pažadas, jau šiemet išpirkti didžiąją dalį
bendrijų tinklų, akivaizdžiai buvo drąsus dėl
didelės darbų apimties ir lėšų stokos. Procesas tikrai
tęsis ir ko gero dar ne vienerius metus, kol sodiečiams
nebereikės skaičiuoti nuostolių.
Kauno
susivienijimo “Sodai” pirmininkas
Romualdas
Šeštakauskas
|