NACIONALINĖS
ŽEMĖS POLITIKOS GRIMASOS
( “Laisvas Laikraštis“ 2011 m. balandžio 16 d. Nr.15 )
Seimo protokolas
ŽEMĖTVARKINIKŲ
FIESTA
Juokinga, jei nebūtų graudu,
bet 1993 metais prasidėjusi sodininkų bendrijų žemės
privatizacija pasirodo nebaigta iki šiandienos. Visos bendrijos
mokėjo tuometiniu laiku didelius pinigus už kadastrinius matavimus ir
sodininkų bendrijų žemės sklypų planų
sudarymą, kuriuos, pagal tuometinius reikalavimus, suderino su visomis
valstybinėmis institucijomis ir pridavė rajonų
žemėtvarkos tarnyboms. Remiantis tais planais, visi privatizavo savo
sklypelius. Procesas lyg tai ir baigėsi.
Deja, vėliau paaiškėjo,
kad valstybės institucijų žemėtvarkos specialistai derino
žiūrėdami į lubas, suderintus planus sumetė į
kampą, nesivargindami suvesti į bendrą duomenų bazę. Kai
apsižiūrėję pradėjo suvedinėti į bendrą
duomenų bazę, paaiškėjo, kad kai kurių gretimų
bendrijų ribos nežymiai persidengia. Labai nesudėtinga buvo
pareikalauti iš matavimus atlikusių licencijuotų matininkų,
kurie pagal kadastrinių matavimų nuostatas pilnai atsako už
matavimų metu padarytas klaidas, ištaisyti savo darbo broką
patikslinant koordinates. Nėra didelė paslaptis, kad mūsų
valstybėje susiformavo mafijinio tipo žemėtvarkininkų
klanas, kuris sėkmingai įgyvendina žemės sklypų
matavimų, jų koordinačių amžino tikslinimo, sklypų
perstumdymo sistemą. Sistema meistriškai sumodeliuota, siekiant
užtikrinti pastovias solidžias pajamas didžiuliam,
nemažėjančiam matininkų, kadastro ir registrų
centrų valdininkų klanui. Sistemos puoselėtojai nutarė, kad
reikia ne žemėtvarkininkams taisyti savo klaidas tikslinant
koordinates, bet žemės savininkai atlikdami bet kokį
juridinį veiksmą su savo sklypu, turi papildomai naujai
atlikinėti kadastrinius permatavimus, kurių kaina sistemingai
didėja. Vien tik sodininkų bendrijų sklypelių permatavimas,
kurių Lietuvoje yra per 220000, esant vidutinei vieno sklypelio apmatavimo
kainai 500 lt., atneša kažkam 110 mln. lt. pajamas. Ar ne
Lietuviškas klondaikas? Ir klanui gerai, ir sodininkai dėl
amžino ribų tikslinimo ir stumdymo susirieję, paskęsta teismų
maratonuose, nebeturėdami laiko ir jėgų demonstracijoms ar
piketams prieš dar didesnes valdžios vykdomas obstrukcijas.
Derėtų pastebėti, kad tokie“ patikslinimai“
liečia ne tik sodininkus.
Sodininkų bendrijoms buvo skiriami
tik tie plotai, kurie netiko nei žemdirbystei, nei urbanizacijai. Tai
pelkynai, nederlingiausi smėlynai, negyvos buvusių karjerų
teritorijos, statūs pašlaičių krūmynai. Akcijos
tikslas, duoti darbo liaudžiai pilnai išsikrauti soduose, jei dar
liko kiek nors energijos po darbo gamyklose, kad nebeturėtų net
menkiausio noro domėtis politika ar kitokia nepageidaujama veikla. Naujoji
nomenklatūra, nustebusi pamatė, kad žemės ūkio
paskirties žemė gražinta savininkams virsta usnynėmis, o
kolektyviniuose soduose žydi vaismedžiai ir auga daržovės.
Sistema tuoj pat suformavo tokią teisinę bazę, kad bendrijų
teritorijoje, likusi neišpirkta valstybei priklausanti žemė,
keliai, statūs šlaitai, apsauginės zonos prie vandens
telkinių ir t.t., tapo komercine žemės ūkio paskirties
žeme, už kurią sodininkai privalo mokėti solidų nuomos
mokestį. Mokesčio dydį palikus reguliuoti savivaldybėms,
koeficientų pagalba jis kasmet didėja ir spėjo per
dešimtmetį padidėti dešimt, o kai kuriose
savivaldybėse ir dvidešimt kartų. Kai kurioms Vilniaus krašto
bendrijoms priskaičiuota iki 48 tūkstančių lt.
nuompinigių per metus. Argi ne klondaikas? Jei tiek galima
nuplėšti iš vienos bendrijos, tai kiek Vilniaus rajonas gauna
nuomos už visą nuomojamą žemę? Lietuvos mastu suma
artima pusei milijardo.
Šimtai raštų
prirašyta į įvairias instancijas Lietuvos Sodininkų
Draugijos, jos padalinių, kitų visuomeninių organizacijų ir
pavienių sodininkų bendrijų atstovų, dėl absurdiško
vidaus kelių žemės nuomos mokesčio panaikinimo. Deja kol
kas mokesčiai tik auga. Negalima sakyti kad niekas nereaguoja.
Pavyzdžiui, seimo narys Jonas Šimėnas 2010 birželio 10 d.
susirūpinęs mūsų vargais pateikė Sodininkų
Bendrijų įstatymo 6 straipsnio pataisų projektą XIP-2195.
Gerai, kad stebuklingai staigiai 2010 liepos 02 d. projektas virto
įstatymu, suteikiančiu teisę, nerengiant teritorijų
planavimo dokumentų, mėgėjiško sodo sklype statyti ar
rekonstruoti gyvenamą namą. Bet daug blogiau, kad per staigumą,
su nieku nederinus pataisoje kartu įteisinta imperatyvi nuostata,
leidžianti tik atlikus, sodininkų bendrijos lėšomis
apmokėtus naujus kadastrinius vidaus kelių matavimus, gražinti nuomojamą
kelių žemę savivaldybėms, siekiant išvengti
absurdiško jų nuomos mokesčio. Žemėtvarkos klanui tai
tikra fiesta.
Gal ir nesąmoningai, bet sistema
apskaičiuota gerai. Sodininkų bendrija sudaro sutartį dėl
savo kelių naujų kadastrinių matavimų ir sumoka matininkui
avansą. Pradėjus matavimus paaiškėja, kad per
dešimtmetį kai buvo tikslinamos pavienių sklypelių
koordinatės, vieni sklypeliai kažkiek persislinko į kelio
zoną, kiti šiek tiek nutolo nuo kelio. Pasirodo nei viena institucija
iki šiol nederino ir nederina ar naujai nustatyta prie kelio esanti
sklypelių kraštinė gula į vieną tiesią
liniją kelio atžvilgiu. Naujai įteisintos sklypelių ribos
sudaro zigzaginę liniją, kurios ištiesinimui reikia vėl
naujai koreguoti jau permatuotus sklypelius. Savaime suprantama, papildomos
neplanuotos koregavimo išlaidos turi būti padengiamos ne
kaltininkų, bet sodininkų.
Principingiems registrų centrų
valdininkams, derinantiems teikiamus kelių matavimus, netikėtai
atsiranda unikali proga nederinti atliktų matavimų, kol papildomai
nebus patikslintos visos bendrijos aplinkinės ribos. Vėl
auksinės neplanuotos išlaidos!
Dauguma sodininkų bendrijų
ribojasi su rajoniniais keliais, o kai kuriose bendrijose jie tiesiog kerta
bendrijos teritoriją. Kaip taisyklė, tiek greta einantys, tiek
kertantys keliai pasirodo patenka į sodininkų bendrijoms skirtas
teritorijas ir už jų užimamą žemę jau
daugelį metų bendrijos moka nuomos mokestį. Tai ne pati
didžiausia bėda. Po privatizacijos, 1995 gegužės 11 d.
priimtas Kelių įstatymo 11 str. priklausomai nuo kelio kategorijos,
įteisino kelio sanitarinę zoną 10, 20, 50 ar 70 metrų.
Dėl šios priežasties atsirado poreikis derinti kadastrinius
matavimus su kelių direkcija. Didelė nelaimė, kas labai
dažnai atsitinka, kai prieš 20, 30, ar 40 metų pastatytas sodo
namelis, ūkinis priklausinys ar šiltnamis, net jei sovietiniais
laikais įteisintas Registrų centre, patenka į kelio apsaugos
zoną. Kelių direkcija nederina matavimų, kol nebus
pašalintas „pažeidimas“. Tam kad pašalinti
šį „pažeidimą“, poterius sukalbėti tikrai
nepakaks.....
Pirmieji, kurie pabandė ir net
perėjo aukščiau aprašytos golgotos slenksčius,
sužinojo, kad tai dar ne pabaiga. Jiems savivaldos kelių
eksploatavimo skyrių specialistai paaiškino, kad reikia vadovautis
Kelių įstatymu, jei perduodate savivaldybei savo įrengtus
kelius. Pagal šį įstatymą kelias yra inžinerinis
statinys, kuris turi atitikti elementarius techninius reikalavimus, ir kuriam turi
būti sudaryta Nekilnojamojo Turto Kadastro ir Registro byla (kurios
suprantama už ačiū niekas nesudarys) ir įregistruota
registrų centre. Kas, kaip, kada ir už kiek sugebės
įvykdyti pirmas visus šiuos reikalavimus parodys ateitis. Netgi ir po
to sumanus valdininkas gali suabejoti, ar perduodamą objektą galima
perimti kaip kelią dėl netinkamos jo dangos. Labai nederėtų
nustebti, jei sužinosite, kad tokio kelio yra neigiama vertė
(prisimenant sodininkų bendrijų elektros tinklų perdavimą
energetikams).
Apie ką galvojo tokios sistemos
gimdytojai, kokių tikslų siekta, lieka didelis klaustukas, kurių
šiandieniniame mūsų gyvenime daugybė.
Gerbiamo Šimėno pataisoje
numatyta ir kita galimybė išvengti kelių žemės nuomos
mokesčio, išsipirkti bendrus nuomojamos žemės plotus ir
tapti bendrasavininkais. Deja, ir šiame variante nauji kadastriniai matavimai
neišvengiami. Kai kas labai agituoja eiti šiuo keliu,
išsiperkant ne tik žemę po keliais, bet ir visą
likusią bendrai nuomojama teritoriją. Šiuo atveju norisi
paklausti, kokią naudą duos naujai įsigytas bendras turtas
keliai, pakriaušiai, zonos prie vandens, kurių negalima aptverti ir
t.t., jei registrų centre tai bus registruota kaip žemės
ūkio paskirties žemė? Nebent tai, kad galima bus pasigirti
turint didelį turtą, už kurį greitu laiku vėl
reikės mokėti mokestį, tik jau ne nuomos, bet gražesniu pavadinimu
- turto mokestis.
ZOMBINIMO POLITIKA SEIMO KONSTITUCIJOS SALĖJE
Kovo 30 dieną į Seimo
Konstitucijos salę rinkosi sodininkų bendrijų atstovai,
Nacionalinės Žemės Tarnybos ir Aplinkos ministerijos gražus
vadovų būrys, Seimo Kaimo Reikalų ir Aplinkos Apsaugos
komitetų nariai. Planuota aptarti aukščiau išdėstytas
problemas, atliekų tvarkymo sodininkų bendrijose pagerinimą,
pasiruošimo Geriamo Vandens Tiekimo ir Nuotekų Tvarkymo įstatymo
nuostatų vykdymui bei kitus klausimus.
Kaip ir reikėjo tikėtis,
sodininkai , pavargę nuo daugelį metų besitęsiančios
sumaišties, kartais gal ir perdaug emocingai bandė dėstyti savo
reikalus, bet per dvi valandas net nespėjo paliesti visų klausimų.
Tiek daug susikaupė bėdų.
Sunku suvokti, kam buvo kviesti
Nacionalinės Žemės Tarnybos atsakingi vadovai. Vienintelis
aiškus atsakymas, kad jie nežino kas sukurpė tokius
įstatymus, kad ne jų pareiga patarti teikti siūlymus kaip reiktų
keisti įstatyminę bazę, skamba keistai ir vyrams tikrai
garbės nedaro. Sodininkams taip ir liko neaišku, kodėl jiems
reikia apmokėti aplinkinių bendrijų ribų permatavimą.
Kodėl pagal planus sudarytus vietinėje koordinačių
sistemoje buvo galima daugelį metų ir šiandiena
tebeskaičiuojami žemės nuomos mokesčiai, tačiau pagal
tuos pačius matavimus juose nurodytų vidaus kelių plotų
eliminuoti negalima? Dėl kokių priežasčių sodininkai
prievartaujami naujai atlikinėti kelių kadastrinius matavimus naujoje
LKS-94 koordinačių sistemoje? Kodėl taikomi skirtingi
standartai? Sodininkai nuomos mokestį gali mokėti pagal netikslius
matavimus, bet valstybė atleisti nuo šių mokesčių gali
tik pagal tikslesnius matavimus?
Kaip suprasti valstybės vykdomą
nacionalinę žemės naudojimo politiką ir visiems
Konstitucijos garantuojamas vienodas teises, jei gyvenančiam mieste
nemokamai sutvarkomi ir prižiūrimi keliai, rekreaciniams poreikiams
sutvarkomas Ąžuolyno parkas, įvairūs skverai,
aikštės ir t. t., bet jei aš gyvenu teritorijoje, kuri vadinasi
sodininkų bendrija natūraliai ir neišvengiamai virstanti
priemiesčio gyvenviete, tai man privažiavimas prie savo sklypo
galimas tik keliu, kuriuo už pravažiavimą privalau mokėti
mokestį, nekaltai pavadintą nuomos mokęsčiu, nekalbant apie
tai, kad ir remontuoti jį turiu savo lėšomis? Net už
valstybei priklausančias apsaugines upelių pakrančių ir
kitas zonas, kuriose draudžiama bet kokia veikla, sodiečiai, apart
prievolės jas valyti ir šienauti, žaginami mokėti
absurdišką nuomos mokestį. Konstitucijos salėje taip ir
negavom atsakymo, ar specialistai ateities gyvenvietes sodininkams planuoja šaškių
lentos pavidalo, be kelių ir rekreacinių poilsio zonų.
Be galo liūdna buvo klausytis
Aplinkos ministerijos valdininkų, kurie paruošė vyriausybės
patvirtintas strategines atliekų tvarkymo, geriamo vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo programas, bet dabar niekaip negali įtakoti jų
ydingo vykdymo. Kas tada koordinuoja šių programų
įgyvendinimą? Tokios politikos pasekmėje buitinių
atliekų tvarkyme dominuoja rinkliavų rinkimas, o paslauga teliko
šalutinis, antraeilis klausimas. Geriamo vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo pagal europinius standartus programa skirta „ne mažiau 95%
miesto ir kaimo gyventojų“ kol kas puikuojasi tik popieriuje, bet
kaltos irgi tik savivaldybės, o ne programos kūrėjas ir
kuratorius Aplinkos ministerija. Apie asbestinio šiferio keitimo programos
vykdymą atrodo bus galima kalbėti tik tolimoje perspektyvoje, kai
ateis laikas už ją atsiskaityti. Atliekų tvarkymas tai labai
sudėtingas reikalas, kurį spręsti be galo sudėtinga,
dėl kiekvieno rajono specifinių sąlygų.
Susirinkome į Seimo Konstitucijos
salę spręsti savo problemų piliečiais, išėjome
zombiais, nesuprantančiais kur ir kaip galima gauti atsakymus į
rūpimus klausimus, nenorinčiais suvokti, kad valstybei būtent
tokia ir reikalinga nacionalinė žemėtvarkos politika.
SKALDYK IR VALDYK
Posėdžiui pirmininkavęs
Kaimo Reikalų komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis išreiškė
nuomonę, kad labai sunku sodininkams padėti dėl susiskaldymo ir jų
noro, kad kiti nemokamai spręstų esamas problemas. Tai pakartojo
gerb. Pupinis per žinių radiją balandžio 4 d.. Tai
pastoviai kartoja mums dauguma valdininkų.
Sodininkai norėtų eilinį
kartą paaiškinti. Mes už savo lėšas ir savo
didžiulių fizinių pastangų dėka, netinkamas
žemdirbystei teritorijas pavertėme žydinčiais sodais,
įrengėme kelius, vandentiekius, elektros tinklus. Tik mūsų
pastangų dėka kolektyviniai sodai virsta priemiestinio tipo
gyvenvietėmis, į kurias persikeldami pastoviam gyvenimui vis daugiau
miestiečių gelbstisi nuo nežmoniškų
mokesčių. Mes jau senai nebesistebime, kad mums valstybė niekuo
nepadeda ir nebeprašome. Bet mums labai skaudu ir pikta, kai valdininkija
įvairių programų pagalba sistemingai įteisina
lupikavimą, kurio didžioji dalis lėšų tenka net ne
valstybei, bet privačiam verslui. Sodininkų bendrija nėra
ūkinės – komercinės veiklos pelno siekianti organizacija.
Mes kovojome ir kovosime, kad sodininkų bendrijos nevirstu pasipelnimo
objektais, tiek privataus, tiek valstybinėms verslo struktūroms.
Juodais sovietiniais laikais visuose
rajonuose buvo vienoda ir aiški atliekų tvarkymo, kelių
priežiūros, žemės valdymo ir mokesčių tvarka.
Dabar visi šie klausimai palikti reguliuoti savivaldybėms, kuriose
jie sprendžiami priklausomai nuo klaninių ir partiniai interesų.
Vilniaus rajone absurdiškai dideli žemės nuomos mokesčiai,
Prienuose tyčiojamasi iš sodiečių absurdiška
mokesčių skaičiavimo metodika už atliekų
tvarkymą, Šiauliuose kurpiama baudų už kanalizuojamus
vandenis sistema. Natūralu kad kiekvienas stengiasi kelti savo problemas. Esant
tokiai situacijai, kažin ar dera susikvietus įvairių rajonų
atstovus stebėtis ir priekaištauti dėl susiskaldymo.
Iš Seimo konstitucijos salės
mums teko išeiti taip ir negavus atsakymų į sekančius
klausimus.
1.Pagal žemės
mokesčių įstatymą net privačioje žemėje
už esančius bendro naudojimo kelius ir miškus žemės
nuomos mokesčio mokėti nereikia. Kodėl, atsakant į
pastovius mūsų prašymus spręsti absurdiško kelių
nuomos mokesčio sodininkų bendrijoms eliminavimo klausimą, 2010
liepos 02 d. Sodininkų Bendrijų įstatymo 6 str. pataisomis buvo
įteisinta pareiga sodininkams valstybės žemėje
esančių kelių dokumentaciją sutvarkyti pagal Kelių
įstatymo reikalavimus ir neatlygintinai perduoti savivaldybėms, jei
tokia tvarka prieštarauja civiliniam kodeksui? Kas trukdo priimti ne
kartą anksčiau ir dabar posėdžiui registruotą LSD
Kauno susivienijimo „Sodai“ Sodininkų Bendrijų
įstatymo 6 str. pataisos projektą? Tereikia įterpti 7
žodžius; „Bendro naudojimo žemę bendrijos gali
nuomoti, išskyrus kelius ir energetikams priklausančių
transformatorinių pastočių teritorijas, ar
išsipirkti iš valstybės“.
2. Kokia prasmė versti
atlikinėti pavienių sklypelių naujus kadastrinius matavimus
naujoje LKS-94 sistemoje, kai greta jų esantys paliekami senojoje
sistemoje? Dar blogiau, kad šių matavimų metu keičiamos
sklypelių ribos, sklypai dažnai nekontroliuojamų matininkų
perstumdomi, masiškai nežymimi riboženkliais, kas bendrijose
gimdo tik nesantaiką. Realybėje po tokių matavimų net prie
kelių esanti bendra riba nepataisomai iškraipoma, kiekvienas
atėjęs matininkas įrodinėja, kad anksčiau matavęs
matininkas kaimyno sklypą neteisingai išmatavo, ko dalyvaujantys
matavime negali patikrinti. Kas gali būti absurdiškesnio, kaip
nekompleksiškai, pavienių sklypelių kadastriniais matavimais
bandyti spręsti koordinačių sistemos pakeitimą? Kas
apmokės trečią kadastrinių matavimų vajų, kai
reikės suderinti visų sklypelių tarpusavio koordinates ir
nesutapimus su faktine situacija vietose? Kaip suvokti Kadastro ir geodezijos
departamento direktorės A. Kalantaitės atsakymą raštu
3B-(10.5)-B-426-554 sodininkų bendrijos „Monolitas“
pirmininkei, norinčiai išspręsti dviejų gretimų
sklypų ginčą, kad Nacionalinė Žemės Tarnyba
negali pateikti jai informacijos, susijusios su ginčijamų
žemės sklypų ribomis? Kokiu tikslu ir kam naudinga įslaptinti
Registrų centre registruotas sklypų koordinates? Kokiu tikslu
paskutiniu metu leidžiama matininkams suderinimo parašus rinkti ne
ant paties derinamo plano, bet ant atskiro lapo pavadinto ribų derinimo
aktu? Tai palengvins ar apsunkins matininkams galimybę manipuliuoti
sklypų ribomis?
3. Seimo kontrolierius 2011-02-25 savo
pažymoje Nr. 4D-2010/1-1225 nurodė Seimo Aplinkos Apsaugos komiteto
pirmininkui Jonui Šimėnui, kad jo teikta Sodininkų Bendrijų
įstatymo 6 str. 1 dalies nuostata pažeidžia sodininkų
interesus ir pasiūlė numatyti priemones užkertančias
diskriminaciją. Diskriminacinė įstatymo pataisa,
pažeidžianti civilinio kodekso 6.557 straipsnį, buvo pateikta ir
žaibiškai per mėnesį priimta. Įdomu, kiek metų
dabar gerb. J. Šimėnui prireiks tai ištaisyti? Ar sodininkai ir
šiais metais turės mokėti nuomą už valstybinėje
žemėje esančius kelius ir gatves turinčius
viešąjį interesą?
4. Kada Aplinkos ministerija sugebės
atsakyti, ar planuojama asbestinio šiferio stogų keitimo programa
atitinka viešąjį interesą, taikytiną gyvenamiems
pastatams sodininkų bendrijose?
5. Kada Aplinkos ministerija sugebės
atsakyti, ar bus pradėta įgyvendinti Geriamojo Vandens Tiekimo ir
Nuotekų Šalinimo įstatyme deklaruojama programa, ir ar tai bus
taikoma bent didelėse sodininkų bendrijose gyvenantiems gyventojams?
6. Posėdyje Nacionalinės
Žemės Tarnybos direktorius Kazys Maksvytis vėl kartojo
Žemės Ūkio viceministro Edvardo Raugalo Lietuvos Sodininkų
Draugijai 2010-05-26 raštu Nr. 2D-2956 išdėstytas nuostatas
dėl galimybės sodininkams individualiai išsipirkti
nuomojamą bendrų plotų žemę, pasididinant sklypelius
iki leistinų 12 ar 16 arų. Teiginiai tikrai įdomūs.
„Nesuprantama, kodėl būtent šiai asmenų grupei –
tik tam tikros sodininkų bendrijos nariams, norima suteikti
išskirtines sąlygas įsigyti valstybinės žemės.
Įtvirtinus siūlomą nuostatą, būtų pažeistas
asmenų lygiateisiškumo principas“. Atkreiptinas dėmesys,
kad mes kalbame apie visus sodininkus, turinčius sklypus bendrijos
teritorijoje, kurie ribojasi su perkama bendrai nuomojama žeme. Gaila, kad
išskubėjęs dėl laiko stokos gerb. Maksvytis negalėjo
paaiškinti, kaip galima kalbėti apie lygiateisiškumą, jei
sodietis per 30 ar 40 metų negyvą, nenaudojamą žemę po
karjero eksploatacijos pavertęs tinkama komercinei žemdirbystei,
įdėjęs didžiules materialines ir fizines sąnaudas, teturi
lygias teises su pirmą kartą į sodą atvažiavusiu
žemės spekuliantu, madingai vadinamu žemgrobiu?
Labai keista tendencija. Kuo daugiau
valstybinės institucijos stengiasi apginti eiliniams piliečiams
konstitucijos garantuojamas teises, tuo labiau diferencijuojasi visuomenė
ir, gilėjant problemoms, didėja nepasitenkinimas.
LSD Kauno susivienijimo
„SODAI“ p-kas
Romualdas Šeštakauskas
|