Absurdiški
reikalavimai sodininkų bendrijoms
(Valstiečių laikraštis“ 2012-02-11)
Lietuvoje
yra beveik 2 000 sodininkų bendrijų. Vienose gyvenimas
verda tik šiltuoju metų laiku, kitose – ištisus
metus. Tik problemos, nepaisant sezonų kaitos, visų
vienodos.
Nijolė
Baronienė
VL
žurnalistė
Kartais
atrodo, kad sodininkų bendrijos – valstybė
valstybėje. Kita vertus, unikalus jų statusas leidžia kurti
painius įstatymus, kurie sudaro galimybę pasipelnyti
atskiroms verslo grupėms.
Neaišku,
kas už ką atsako
Aplinkos
ministerijos parengtos ir Vyriausybės pasitarime neseniai
svarstytos Sodininkų bendrijų įstatymo pataisos
nesiūlo reglamentuoti teritorijų planavimo – tai
turėtų būti daroma pagal bendras Teritorijų
planavimo ir Statybų įstatymų nuostatas.
„Problemų
soduose yra ne tiek jau mažai. Turbūt didžiausia problema yra
ta, kad kartais galvojame apie sodininkų bendriją kaip
teritoriją ir susivienijimą, kur vystoma žemės ūkio
veikla, o iš tikrųjų sodininkų bendrijos pamažu
ir gana chaotiškai virsta gyvenamaisiais kvartalais, ir kuo
arčiau miesto – tuo labiau“, – sakė
Aplinkos ministerijos Saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio
departamento direktorius Vidmantas Bezaras.
Pasak
jo, šiuo metu neaišku, kas atsako už sodininkų
bendrijų kelius.
„Vienas
iš svarbiausių klausimų yra susijęs su
daugelyje bendrijų esančiais vidaus keliais. Kartais
nebeaišku, kas už ką atsako, todėl svarstomi ir
teikiami pasiūlymai, kaip tuos kelius savo žinion turėtų
perimti savivaldybės. Taip pat svarstoma, ar leisti naujų
sodininkų bendrijų steigimą privačioje žemėje.
Seimo Kaimo reikalų ir Aplinkos apsaugos komitetai siūlo
uždrausti naujų bendrijų steigimą, nes dažniausiai
dabar tai daroma turint vieną tikslą – privačioje
žemės ūko paskirties žemėje pastatyti gyvenamąjį
kvartalą, prisidengiant sodininkų bendrijos statusu ir
naudojantis visomis mokestinėmis lengvatomis“, –
sakė pareigūnas.
Gudručių
planai
Lietuvos
sodininkų draugijos pirmininkas Vladislovas Butkevičius
tikino, kad per dvidešimt nepriklausomos Lietuvos metų
nebuvo įregistruota nė viena nauja sodininkų bendrija.
„Sodininkams ta tema nė kiek nerūpi, nes steigti
naujas bendrijas suinteresuoti nuosavos žemės savininkai,
ieškantys būdų, kaip kuo greičiau ir pigiau
gauti naudos iš jos. Tokie „gudručiai“,
žinodami, kad jų turimas žemės sklypas neįeina į
gyvenamųjų namų statybai skirtą teritoriją,
norėtų privačią žemę padalyti sklypais ir
prisidengę bendrijos statusu uždirbti, parduodami sklypus kaip
tinkamus gyvenamiesiems namams statyti. Tokių bandymų būta
ir anksčiau“, – sakė pašnekovas. Jį
stebino tai, kad norima uždrausti tai, ko nėra leista, nes
Sodininkų bendrijų įstatyme kalbama apie tai, kad
naują bendriją galima kurti tik reorganizuojant jau esamą
sodininkų bendriją. „Nematau jokios problemos, tai
tik tam tikros žmonių grupės interesai, – teigė
V.Butkevičius. – Kita vertus, kuriant naują
gyvenamąjį kvartalą reikia išspręsti
vandentiekio, nuotekų šalinimo klausimus, išsiaiškinti,
kas ties komunikacijas. Nė viena sodininkų bendrija ne
miesto teritorijoje neturi centralizuotai tiekiamo vandens ar
kanalizacijos, nėra prisijungusi prie magistralinių tinklų.
Tad gal pirma reikėtų sutvarkyti esamas bendrijas, o tik
tada galvoti apie kitų steigimą?“ Pasak pirmininko,
reikia galvoti, kaip sudaryti galimybę sodininkams pasinaudoti
ES parama, mat bus reikalaujama, kad iki 2014 m. savivaldybių
teritorijose esančios sodininkų bendrijos būtų
prisijungusios prie magistralinių tinklų.
Situacija
keičiasi
Situaciją
su sodininkų bendrijų teritorijose esančiais keliais
V.Butkevičius pavadino absurdiška. „Ne pirmi metai
apie tai diskutuojama Seime ir Vyriausybėje. Keista, kad iš
sodininkų reikalaujama apmokėti valstybinėje žemėje
esančių kelių kadastrinius matavimus ir tai padarius
juos perduoti savivaldybėms, t.y. tai pačiai valstybei, –
stebėjosi pašnekovas. – Kitu atveju, sodininkų
bendrijos savo lėšomis, atlikusios kadastrinius
matavimus, išsiperka iš valstybės vidaus kelius ir
pačios juos remontuoja bei prižiūri. Pastarasis būdas
logiškesnis, tačiau jam kai kuriose bendrijose buvo
pritarta tik todėl, kad savivaldybės, gavusios teisę
nustatyti savo nuožiūra mokestį už sodininkų
bendrijose esančią valstybinę žemę, ėmė
lupikauti. Yra sodininkų bendrijų, kurioms šis
mokestis siekia kelis ir daugiau tūkstančių litų
per metus.“ Tačiau, anot pašnekovo, praėjusių
metų gale įteisinus naują tvarką, pagal kurią
valstybinę žemę išsipirkusios sodininkų
bendrijos atleidžiamos nuo mokesčio už žemę, situacija
keičiasi iš esmės. Keliai gali likti sodininkų
bendrijų balanse. Kita vertus, kodėl gyvenviečių
keliais rūpinasi savivaldybės, o sodininkai tai turi daryti
savo lėšomis? Juk vienos sodininkų bendrijos niekuo
nesiskiria nuo gyvenviečių, o kitos tokiomis taps.
Tikslas –
pasipelnyti
Lietuvoje bendro
naudojimo keliai yra valstybės nuosavybė. Net už privačioje
žemėje esančių kelių, kuriais naudojasi pavieniai
ūkininkai, užimamą žemę mokesčiai nemokami. Kauno
susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romualdas
Šeštakauskas reikalavime
daryti kadastrinius matavimus ir perduoti kelius savivaldybėms
įžvelgia
vienintelį siekį – sudaryti matininkams sąlygas
pasipelnyti iš sodininkų bendrijų.
„Lietuvos
sodininkų bendrijose yra 220 000 sklypelių. Skaičiuojant,
kad už vieno sklypo permatavimą mažiausiai Kaune reikia pakloti
500 Lt, pelno apimtis turėtų būti apie 110 mln. Lt. O
jei tai galima pakartoti kas 10–15 metų? Dar didesnė
suma turėtų susidaryti už bendrijų aplinkinių
ribų patikslinimą, vidaus kelių kadastrinius
matavimus, – sakė pašnekovas. – Ar ne šie
skaičiai atskleidžia esminę priežastį, kodėl
Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko Jono Šimėno
teikta Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. pataisa
XIP-2195, reglamentuojanti, kad, norint išvengti absurdiško
bendrijų vidaus kelių užimamos žemės nuomos mokesčio,
būtina sodininkų lėšomis atlikti valstybinėje
žemėje esančių kelių abejotinai reikalingus
kadastrinius matavimus ir kelius perduoti neatlygintinai
savivaldybėms, buvo be svarstymų po kelių dienų
2010 m. liepos 2 d. priimta Seime? Ar ne dėl šių
skaičių Seimo Aplinkos apsaugos ir Kaimo reikalų
komitetuose buvo užblokuota Kęstučio Daukšio
įregistruota pataisa XIP-2929, vėliau – analogiška
Roko Žilinsko, nes jose atmetama būtinybė atlikinėti
naujus kadastrinius matavimus? Ar ne dėl tos pačios
priežasties šiandien, neatsižvelgiant į visus sodininkų
pasiūlymus ir prašymus, minėtuose Seimo komitetuose
nubalsuota už naują pataisą, kuri skiriasi tik tuo, kad
atlikus matavimus ir perdavus kelius savivaldybei, už matavimus
sumokėtus pinigėlius sodininkams turėtų
kompensuoti savivaldybė?“ Tačiau pastarasis teiginys,
anot R.Šeštakausko, kelia šypseną, nes
savivaldybių biudžetas nuolat skylėtas. O tikėtis, kad
padarius geodezinius matavimus, savivaldybės su džiaugsmu perims
sodininkų kelius ir jais rūpinsis, būtų naivu.
„Siekdamos
išsisukti nuo atsakomybės remontuoti ir prižiūrėti
perimtą turtą, savivaldybės kels visokius papildomus
techninius reikalavimus. Jei ir pavyks kada nors kelius perduoti, tai
sodininkai gaus atsakymą, kad dėl lėšų
stokos, kas, beje, bus tiesa, nėra galimybės perimtų
kelių ir gatvių remontuoti ir tinkamai prižiūrėti“,
– sakė pirmininkas.
Mokėjo už tai,
kas jiems nepriklauso
Absurdišką
situaciją su sodininkų bendrijų keliais puikiai
iliustruoja konfliktinė Kauno rajone esančio kelio
Vaišvydava–Gervėnupis situacija, į kurią
gilinasi Seimo narys R.Žilinskas. „Vyriausybė dar prieš
keliolika metų kelią Vaišvydava–Gervėnupis,
nutiestą daugelio sodininkų bendrijų lėšomis,
be jokių matavimų, net neinformavusi sodininkų,
priskyrė valstybinės reikšmės rajoniniams
keliams ir neaiškiu būdu perdavė VĮ „Kauno
regiono keliai“. Bendrijos moka nuomą už šio kelio
užimamą žemę, daugelis sklypų savininkų verčiami
iš nuosavos žemės atstatyti šio kelio juostą
– 18 metrų, atlikti naujus pakelės sklypų
kadastrinius matavimus“, – susiklosčiusią
situaciją aiškino R.Žilinskas. Anot Seimo nario, o
nei valstybė, nei „Kauno regiono keliai“ patys iki
šiol nėra atlikę perimto kelio kadastrinių
matavimų ar koregavę dėl to pasikeitusių bendrijų
aplinkinių ribų, kadastrinė kelio byla taip pat nėra
suformuota. „Paradoksalu, kad tokia netvarka 20 metų
nekliudė iš sodininkų rinkti nuomos mokestį,
versti nuomojamu keliu rūpintis juos pačius, o kai kuriuos
už šį rūpinimąsi ir nubausti – esą
neteisėtai „kiša nagus“ prie valstybinio
kelio“, – teigė pašnekovas. Jis džiaugėsi,
kad Kauno rajono savivaldybės administracija nusiteikusi spręsti
ilgametį ginčą, tačiau apgailestauja, kad toks
atvejis Lietuvoje toli gražu ne vienintelis.