Sudėtingos LEO-lt siautėjimo
pažabojimo peripetijos ( “Laisvas Laikraštis“ 2008 lapkričio 22-28d. Nr.46 )
Po
paskutinių šiurpą keliančių teisininko
Kęstučio Čilinsko straipsnių apie LEO-lt
pagimdžiusią sistemą, teisinėje valstybėje daugiau
kalbėti nebereikėtų. Prokuratūra, STT, VSD, teismai
atliktų savo priedermę valstybei ir po pusmečio
laikraščiams beliktų aprašyti slogius praeities
prisiminimus. Deja, Lietuvoje šiam scenarijui nelemta išsipildyti.
Tuo tarpu monopolistas nesnaudžia ir ramiai kuria vis sudėtingesnius
ir platesnių užmojų tikslus.
Kadangi
pats K.Čilinskas skeptiškai vertina šiuo metu galimybę
sustabdyti, o naujasis premjeras po rinkimų iš viso samprotauja tik
apie galimybę tobulinti monopolisto LEO-lt valdymą , racionaliai
mąstant, belieka svarstyti kokios yra šios galimybės. Visi
šiandien tekalba tik apie tai, kad valstybė pusvelčiui
pardavė skirstomuosius tinklus VST už simbolinę pusės
milijardo litų kainą, kurių vertė po privatizacijos
sandorio iškart buvo perskaičiuota į pustrečio milijardo
litų vertę .Tai būtų pusė bėdos. Daug
milijardų per šiuos du dešimtmečius valstybės vyrai
išgarino. Nesuprantama, kodėl visi šiandien tyli, kad aferos
metu gudriai už borto buvo palikta dalis skirstomųjų
tinklų, kuri sąmoningai priskirta savivaldybių ir sodų
bendrijų priklausomybei. Įsiteisėjus sandoriui, jie buvo
iškart prisiminti, nustatyta tvarka, pagal kurią jie turi būti
monopolisto išpirkti esamos būklės. Bėda tik ta, kad
tinklai sudarantys 5 ar 10 procentų dalį visų privatizuotų
tinklų kiekio, pagal Ūkio ministro nustatytą tvarką ir
monopolisto vienašališkai sudarytas ir jo paties pasitvirtintas
metodikas, nesutrukdė monopolistui už jų
“išpirkimą” pareikalauti vien tik iš sodų
bendrijų tiek, kiek iš viso VST sumokėjo už visą
sandorį t. y. apie pusę milijardo. Savivaldybių balanse, kokia
tinklų dalis palikta, slepiama ir oficialių duomenų nėra,
tačiau tikriausiai ne mažiau. Kalbant su savivaldybių
asociacijos atstovais, paaiškėja, kad dėl nežinomų
priežasčių, kiek savivaldybės (t.y. valstybė)
turės damokėti VST už jų tinklų “išpirkimą”,
kol kas niekas neskaičiavo. Matomai dėl to, kad valstybei
damokėti monopolistui pusę ar gal ir visą milijardą bus
lengviau nei pensininkams sodininkų bendrijų nariams 400-500
milijonų. O gal tylima tik dėl to, kad būtų mažiau
triukšmo? Praeis ilgesnis laiko tarpas, viskas aprims ir vėl bus
galima “pamelžti karvutę (t.y. valstybę)”.
Paskutinius
trejus metus tiek savivaldybių asociacija, tiek Lietuvos Sodininkų
Draugija, atstovaujanti sodų bendrijas, dėjo daug pastangų,
siekiant ištaisyti vyriausybės “klaidas”. Kauno
susivienijimas “Sodai”, padedant Šiaulių,
Panevėžio, Klaipėdos, Jonavos sodų susivienijimams surinko
8000 parašų ir kreipėsi į seimo pirmininką ir
premjerą, prašydami pažaboti savivalę ir
“nesusipratimus”. “Laisvo laikraščio” Nr. 42
sodininkai paskubėjo pasidžiaugti, kad seimas
“išsigando” 8000 parašų ir paruošė Energetikos
įstatymo pataisų projektą, pagal kurį savivaldybėms ir
sodininkų bendrijoms priklausantys elektros perdavimo tinklai
turėtų būti išperkami, vadovaujantis nebe pseudo
metodikomis, o remiantis “Turto ir verslo vertinimo” įstatymu
ir jo reglamentuota metodika. Tai reikštų, kad elektros tinklus gali
įvertinti tik nepriklausomi licenzijuoti turto vertintojai, o šio
įstatymo reglamentuotoje metodikoje nurodyta, kad veikiančių
energetikos tinklų nusidėvėjimas negali būti didesnis nei
75 %. Vadinasi, nebegali būti kalbos apie neigiamą tinklų
vertę ir milijardines priemokas, perduodant juosVST. Ačiū
dievui, Seimas 2008m spalio mėn. 20 dieną prabalsavo už
šį projektą ir, pasirašius Prezidentui įstatymą,
beliktų tik jį įgyvendinti. Pasaka. Bet pasirodo liūdna
pasaka ir su neaiškia pabaiga. Paslaptingos jėgos Energetikos
įstatymo 28 straipsnio pataisas suformulavo sekančiai
“Valstybei ar savivaldybėms nuosavybės teise priklausantys
bendrai naudojami energetikos objektai ir sodininkų bendrijoms
nuosavybės teise priklausantys bendrai naudojami energetikos objektai.... gali
būti parduoti energetikos įmonei už kainą,
nustatomą pagal turto ir verslo vertinimą reglamentuojančius teisės
aktus....”. Vadinasi po trejų metų sunkaus seimo darbo,
savivaldybių asociacija ir sodininkų bendrijos sužino, kad
jų tinklai gali būti išpirkti pagal galiojančius
įstatymus, bet gali būti ir neišpirkti. Ačiū
partijoms, Vyriausybei ir Seimui už rūpestį ir įstatymas
priimtas ir LEO LT laisvos rankos.
Deja,
tuo viskas nesibaigia. Žmogaus teisių gynėjas, buvęs Seimo
narys K. Čilinskas kreipėsi į Prezidentą, kad šis
nepasirašytų pateiktų Energetikos įstatymo pataisų,
nes tai leidžia valstybės turtą t.y. savivaldybėms
priklausančius elektros tinklus, parduoti monopolistui privatininkui ne
už rinkos vertę, o už minimalią “Turto ir verslo
vertinimo “ įstatymo metodikos reglamentuotą minimalią
vertę. Lyg tai ir labai logiška. Jei taip būtų mastyta
privatizuojant visus elektros perdavimo tinklus sandorio pradžioje, ir
ekonominiu, ir teisiniu požiūriu būtų buve labai puiku.
Deja dabar vėlu.
Labai gerbiu teisininko K. Čilinsko
nuomonę. Asmeniškai dalyvavau šio Energetikos įstatymo
pataisų projekto svarstyme seimo Ekonomikos komitete dėl to,
naudojantis proga, visų sodininkų vardu dėkoju K.Čilinskui,
J.Veselkai, V.Poderiui Valstybinės Kainų ir Energetikos
Kontrolės komisijos pirmininkui už pagalbą. Jei ne jų
pasisakymai, sodininkų bendrijos tikrai nebūtų įtrauktos
į šio įstatymo pataisų projektą greta
savivaldybių. Tačiau K.Čilinsko iniciatyvos užblokuoti
įstatymo pataisas negaliu suprasti. Viena, pateiktos Energetikos
įstatymo pataisos tai žingsnis į priekį ir po pusmečio
dėti pastangas įstatyme pakeisti žodžius “...gali
būti...” žodžiu “...privalo..” yra 10
kartų lengviau nei kurti visiškai naują įstatymo
pataisų projektą ir jį teikti balsavimui Seime iš naujo.
Antra, nuoroda įstatyme, kad išperkami tinklai turi būti
vertinami pagal ”Turto ir verslo vertinimo” įstatymą, jau
pašalina galimybę Ūkio ar kitai ministerijai sudarinėti
pseudo metodikas, kurios pridėtinę vertę sukuriančius ir
pelną duodančius tinklus leistų įvertinti didžiule neigiama
verte ir taip lupikauti monopolistui. Trečia, šie tinklai tikrai turėjo
didesnę vertę rinkos sąlygomis nei bus paskaičiuoti pagal
naująjį Energetikos įstatymą, bet tik iki jų
privatizavimo VST, o dabar gerb. K.Čilinskai, juk rinkos nebeliko? Monopolistui parduotos
visos grandys ir įrenginiai tarp elektros energijos gamintojo ir vartotojo
o mums primestų smulkių daugybės tinklų galiukų nei įmanoma
sujungti į atskirą sistemą, nei iš oro juos užmaitinti
apeinant VST ir RST neliko net teorinių galimybių. Kas juos
susidariusioje situacijoje gali turėti interesą pirkti? Rinkos sąlygomis
prekė, kuri niekad neturės pirkėjo yra bevertė, vadinasi
palikta monopolisto savivalei. Dar blogiau. Norėdami naudotis elektros
energija, milijonas o gal ir daugiau piliečių, apart bendro tarifo
už kilovatvalandę, privalo dabar papildomai apmokėti jiems
dirbtinai primestų tinklų administravimą, remontą,
eksploatacines ir nuostolių tinkluose išlaidas.
De
facto, šiandien vyriausybės manipuliacijų dėka, VST
vieniems gyventojams tėra didmeninis elektros energijos tiekėjas tik
aukštos įtampos tinklais, paliekant patiems papildomai pilnai dengti
žemos įtampos tinklų eksploatacines išlaidas , o kitiems
už tą pačią kainą pilnai tiekiama elektros energija ir
aukštos, ir žemos įtampos tinklais. Bet juk konstitucijoje
visiems piliečiams garantuojamos vienodos teisės be diskriminavimo
naudotis ryšių, pašto, elektros energijos ir kitomis
civilizacijos būtinybės. Ačiū dievui, kol kas už
laiško pristatymą vienodai moka pilietis ir Vilniuje, ir Klaipėdoje
ir tolimame kaime. Jei nebus civilizuotai išspręstas precedentas su
diskriminacija valstybėje tiekiant visiems piliečiams elektros
energiją už vienodą kilovatvalandės kainą, sekantis,
seniai planuojamas, pašto ir kitų sistemų privatizavimas
turės užkrečiantį pavyzdį pareikalauti iš atokiau
gyvenančių piliečių papildomai apmokėti laiško
pristatymą ir t.t.
Beja,
gerb. K.Čilinską noriu informuoti, kad šiandien beveik visų
sodų bendrijų valdybos nesiginčydamos sutinka nemokamai perduoti
VST savo elektros tinklus už galimybę gauti teisę pirkti
elektros energiją už tą pačią kainą kaip ir
miesto gyventojai be diskriminacinių papildomų priemokų
žemos įtampos tinklų išlaikymui. Vargu, ar ir
savivaldybės dar turi realių vilčių perduoti savo tinklus
nedamokėdami VST už savo, dirbtinai atskirtus ir po kaklu
kabančius vietinius elektros tinklus kaimo vietovėse. Labai bijau,
kad jei prezidentas nepasirašys energetikos pataisų, tai tebus
meškos paslauga daugeliui vartotojų. Kitaip sakant VST ir LEO-lt bus
palikta galimybė toliau rinkti didžiulius pinigus už cirką,
pavadinimu “elektros tinklų išpirkimas”. Todėl
dristu daugelio sodininkų vardu kreiptis į prezidentą ir
prašyti vistik pasirašyti Energetikos įstatymo pataisas nors jos
ir nepilnai mus apgina.
Gerb.
K. Čilinsko motyvai dėl teikiamų Energetikos įstatymo
pataisų, išdėstyti 2008. 10. 31 d. pasiūlyme, kad
“...privačiai AB LEO LT ar jos kontroliuojamoms
bendrovėms, įsigyti valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise
priklausančius energetikos objektus ne tokiais atvejais privaloma
privatizavimo tvarka ir ne rinkos kaina, o apeinant privatizavimą, už
kainą, nustatomą pagal turto ir verslo vertinimą
reglamentuojančius teisės aktus, vadinasi, apie 10 kartų pigiau
rinkos kainos.
Jei tokie objektai yra perduodami
valstybės ar savivaldybės įmonei, t.y., valstybė išlieka
šių objektų savininku, jų pardavimo kaina gali būti
nustatoma pagal minėtus teisės aktus. Tačiau lengvatinių
sąlygų taikymas privačioms įmonėms, pažeistų
viešajį interesą, nes valstybė, perleisdama savo
nuosavybę privatiems subjektams, negautu adekvataus atlyginimo, taip
patirdama nuostolius. Toks reglamentavimas pažeidžia Konstitucijos 46
straipsnyje įtvirtintą nuostatą, jog valstybė remia
visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą bei
valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo
įstatymo 8 straipsnyje įtvirtintus visuomenei naudos, efektyvumo ir
viešosios teisės principus, pagal kuriuos valstybės ir
savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo
disponuojama rūpestingai, siekiant užtikrinti visuomenės interesų
tenkinimą.” buvo logiški ir juridiškai teisingi tik prieš
pradedant pradinį privatizavimo sandorį su VST. Tai būtų
teisinga ir tuo atveju, jei visas tinklų privatizavimas būtų
atšauktas ir peržiūrimas iš naujo. Deja, šiandiena
traukinys nuvažiavęs toli. Jei sodininkai ir dalis kaimo
gyventojų toliau visą gyvenimą turės prie bendros kainos
už kilovatvalandę papildomai damokėti už žemos
įtampos tinklų eksploatavimą, nuostolius juose ir jų
administravimo išlaidas, tai vargu ar tai galima laikyti viešuoju
interesu. Sodininkai tokio viešojo intereso tikrai neturi. Vargu ar
tokį interesą turi ir valstybė. VST juristai ne iš kelmo
spirti ir spąstus, paliekant dalį tinklų už borto
pradinėje privatizavimo stadijoje, surezgė labai kvalifikuotai. Šį
kart reikalą turime ne su Ostapu Benderiu.
Pabaigai
derėtų pasakyti, kad būtų nieko baisaus, jei nueinantis
seimas desertui palieka vieną dviprasmišką,
prieštaringą priimtą įstatymą. Šaunuoliai seime
pasidarbavo analogiškai tobulindami ir kitus įstatymus.
Pavyzdžiui. Pavyzdžiui 3 metus Seimas ruošė sodininkų
bendrijų įstatymo pataisas. Atsitiktinumas, bet įdomus
sutapimas, kad ir šio įstatymo irgi 28 straipsnio 1 p. sodininkai
prašė sukonkretinti ir vietoj buvusios formuluotės “gali
remti” įrašyti formuluotę “remia”. Po
trejų metų daugybės svarstymų, mūsų prašymu,
seimas patobulino šio 28 straipsnio 1p. ir po keletos teikimų
pagaliau , paskutinėmis kadencijos valandomis prabalsavo už
sekančius pakeitimus “Valstybės institucijos ir
savivaldybės vykdo viešąjį bendrijų teritorijų
administravimą, statinių statybos kontrolę (šioje vietoje
jungtukas bei pakeistas jungtuku ir) viešosios tvarkos
priežiūrą (šioje vietoje kabliataškis pakeistas
kableliu) turėdamos tikslą plėtoti ir puoselėti
mėgėjišką sodininkystę bei jos tradicijas, (šioje
vietoje atsiranda du nauji žodžiai “žmonių
poilsį”), gali remti bendrijas, jų susivienijimus ar draugijas,
siekiančias tinkamai prižiūrėti ir tvarkyti
mėgėjiškus sodus ir jų kraštovaizdį, saugant
gamtą (šioje vietoje jungtukas ir pakeistas kableliu) auginti
žemės ūkio produkciją (šioje vietoje jungtukas bei
pakeistas kableliu ), tvarkyti ir prižiūrėti bendrojo naudojimo
objektus...” toliau be pakeitimų. Ir kas gali pasakyti, kad seimas
nedirbo. Viename punkte padaryti net penki pakeitimai, tik sąmoningai ar
per klaidą kaip buvo “galima remti” taip ir liko “gali
remti”.
To
paties 28 str. 4 punktą pakeitė žymiai rimčiau. Buvo:
“Bendrijoms remti savivaldybėse (šis žodis pakeistas
į “savivaldybėje”) gali būti sudaroma specialioji
programa. Jos sudarymo ir lėšų panaudojimo tvarką nustato
savivaldybės institucijos”. Toliau punktas iš esmės
papildytas ištisa sakinio dalimi “atsižvelgdamos į
sodininkų bendrijų pageidavimus”. Deja, vėl esmė
“gali būti” ir toliau palikta “gali būti”.
Šio 28str. pataisos buvo svarstomos dėl to, kad savivaldybėms
trūksta lėšų ir dėl to , kad “gali
būti” reiškia, kad “ gali ir nebūti”,
savivaldybės neremia sodininkų bendrijų net būtiniausių
infrastruktūros priežiūros darbų, kelių remonto ir
t.t., nors tai yra savivaldybės nuosavybė. Kaip jums atrodo, ar po
šių pakeitimų padidės savivaldybių parama
sodininkų bendrijoms? Vargu.
Paradoksas,
bet buvęs neįgalus seimas savo atlyginimus pasidvigubino iš
pirmo svarstymo ir iš esmės be jokių “gali
būti”. Taip ir lieka neaišku, ar savokos “gali
būti” naudojamos dėl neįgalumo, ar tai tėra
dūmų priedanga, kai reikia priimti įstatymą, kuris
paliktų laisvę LEO LT ir kitų monopolistų bei
valdininkų veiksmams o vargstantiems suteiktų gerėjimo
iliuziją. Ar tik ne dėka tokių dviprasmybių priimtuose
įstatymuose ,leidžiama voliuntaristiškai veikti valdininkams ir
monopolijoms? Ar galima stebėtis, kad kuo daugiau kalbama apie korupcijos
pažabojimą, deja ji nenumaldomai didėja geometrinės
progresijos tempais?
Kauno
susivienijimo “SODAI” pirmininkas
R.
Šeštakauskas
|